Wie rijdt er nog op een human powered fiets?

06-12-2025 15:56 301 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben even nieuwsgierig. Ik heb een heerlijke fiets, met versnellingen want dat is met alle bruggetjes in de stad wel erg prettig. Als ik naar m'n werk fiets ben ik drie kwartier onderweg - ook lange rechte vlakken gelukkig ;) . Maar ik peins dus niet over een elektrische fiets - ik heb lichamelijk wel wat dingetjes gehad en prijs mezelf gelukkig dat ik zelf nog kan trappen! Dus zolang ik dat kan, blijf ik lekker klassiek fietsen. En het is goed voor de conditie etc.

Uiteraard word ik door iedereen en z'n moeder op een e-bike ingehaald. En die dingen fietsen ook wel verrekte lekker. Maar ik vertik het.

Wie nog meer en waarom?
Such fun!1
jorchugh_jor schreef:
07-12-2025 11:08
*overweegt topic te openen met “wie poetst haar tanden nog human powered?”*
Ha ha, wat een geweldige opmerking :-D :-) . Echt hilarisch!
Verbena schreef:
07-12-2025 11:36
Niet alleen aan jou maar aan iedereen die dit of iets vergelijkbaars hier geschreven heeft:

Waarom moet altijd die associatie gemaakt worden?

Zijn electrische tandenborstels, mixers, naaimachines, wasmachines, stofzuigers ook alleen voor mensen met een fysieke beperking? Zijn allemaal handelingen die je ook met de hand kunt doen, maar iedereen gebruikt ze.
Die vergelijking die je maakt met andere apparaten loopt echt mank.

Niemand doet de was met de hand voor de lol. Fietsen doen mensen soms wel voor de lol En een elektrische fiets levert niet iedereen tijdswinst op. Ik ben bijvoorbeeld nauwelijks sneller. Met de hand naaien is in alle gevallen veel trager. Met de hand stofzuigen lijkt me zo goed als onmogelijk. Met de hand tandenpoetsen is niet beter voor de gezondheid dan elektrisch.

Ik ken trouwens ook mensen die een elektrische tandenborstel of een waterkoker onzin vinden.

Eens dat die fysieke beperking nergens op slaat. Maar een elektrische fiets valt niet zomaar te vergelijken met andere elektrische apparaten.
paradise wijzigde dit bericht op 07-12-2025 12:10
5.49% gewijzigd
Het maakt mij niet uit of iemand op een gewone fiets rijdt of op een e-bike, moet ieder voor zich weten. Maar ik vind wel dat bij de winterdag het een stuk kouder is om op de e-bike te fietsen omdat er natuurlijk veel minder inspanning geleverd hoeft te worden. En als het buiten glad is, ga ik ook liever op de gewone fiets, op de e-bike ga je ongemerkt toch veel sneller en dan ga je eerder onderuit is mijn ervaring. Daarentegen als het warm weer is, is de e-bike fijner omdat je het dan minder snel warm hebt, ook weer omdat je minder inspanning hoeft te leveren.
Verbena schreef:
07-12-2025 11:36
Niet alleen aan jou maar aan iedereen die dit of iets vergelijkbaars hier geschreven heeft:

Waarom moet altijd die associatie gemaakt worden?

Zijn electrische tandenborstels, mixers, naaimachines, wasmachines, stofzuigers ook alleen voor mensen met een fysieke beperking? Zijn allemaal handelingen die je ook met de hand kunt doen, maar iedereen gebruikt ze.
Veel mensen bewegen blijkbaar al te weinig, als daar de elektrische fiets ook nog bijkomt wordt het -voor de mensen die anders normaal zouden fietsen- nog minder. De dingen die jij noemt zijn misschien ook beter voor de gezondheid als mensen dit weer met de hand doen (al schijnt elektrisch poetsen wel beter te zijn).
Ik doe zowat alles met de fiets, en ik fiets dus omdat ik van a naar b moet komen en niet 'voor de lol'. Zolang als mogelijk doe ik dat op de ouderwetse manier, als ik oud en/of een fysieke beperking heb zal ik wel over moeten stappen vrees ik.
Ik heb helemaal geen fiets, in de stad vind ik het levensgevaarlijk omdat al die e-bikes, gewone fietsen, elektrische bakfietsen, ligfietsen, fatbikes, e-steps, racefietsen enzovoorts volkomen ongecoördineerd door elkaar heen crossen, door binnenbochten en over de stoep en rakelings langs voetgangers, en door rode lichten niet te vergeten, en blindelings over zebrapaden, het is volkomen gestoord. En dan rijden er ook nog stuntelende toeristen tussen.

Dus ik loop. En ik kijk obsessief over mijn schouder want je kunt achterlangs op elke hoek gegrepen worden door een fietser die met 25 km per uur door de bocht komt en remmen doet niemand meer. Waarom mensen in de stad op een elektrische fiets rijden snap ik echt niet. Het is laaiend druk en lekker doorfietsen kan niet, maar toch heeft tegenwoordig (schat ik) een op de anderhalve fietser een e-bike.

Buiten de bebouwde kom lijkt het me een goed alternatief voor de auto. In de stad is het krankzinnig.
Graze schreef:
07-12-2025 01:28
De grootste reden waarom ik misschien toch geen ebike of fatbike wil is wegens de kwetsbaarheid en daarmee brandveiligheid van de accu. Je leest steeds vaker dat die dingen brand veroorzaken, dat de accu niet goed is in schokken opvangen dus een keer vallen en de accu kan beschadigen en ze schijnen niet goed tegen kou te kunnen dus in de winter moet je zowiezo altijd je accu meenemen dan als je ergens bent en je fiets staat buiten.

En ik las dat als je met een elektrische fiets gewoon trapt zonder ondersteuning of wat dan ook dat het dan een stuk zwaarder is. Ik fiets regelmatig op drukkere fietsroutes en dan lijkt het me juist gevaarlijk als je dan harder gaat dan de rest of als je niet op tijd kan reageren op dingen die voor je gebeuren omdat je zo snel rijd.
Ja, het is jammer dat er niet zoiets bestaat als een hybride fiets, waarbij je beide mogelijkheden in één zou hebben. Dus én gewoon fietsen én elektrisch als dat zo uitkomt bij tegenwind of lange stukken oid. Dan zou ik het wel overwegen denk ik.
Nothing happens for a reason
iceteapeach schreef:
06-12-2025 22:43
Een 'human powered fiets'. Echt, is dat de benaming tegenwoordig? Klinkt alsof het iets vreemds is. Ja, ik heb nog gewoon een normale fiets, met versnellingen. Gebruik 'm niet vaak, zoon wel.
Toen ik laatst een fietsenwinkel binnenliep om me te oriënteren op een fiets, moest ik me eerst door heel veel e-bikes heenworstelen, helemaal achterin de winkel stonden nog een paar gewone fietsen. Dus volgens mij word je inderdaad steeds meer een uitzondering als je nog een gewone fiets rijdt.
Claire45 schreef:
07-12-2025 12:13
Ik heb helemaal geen fiets, in de stad vind ik het levensgevaarlijk omdat al die e-bikes, gewone fietsen, elektrische bakfietsen, ligfietsen, fatbikes, e-steps, racefietsen enzovoorts volkomen ongecoördineerd door elkaar heen crossen, door binnenbochten en over de stoep en rakelings langs voetgangers, en door rode lichten niet te vergeten, en blindelings over zebrapaden, het is volkomen gestoord. En dan rijden er ook nog stuntelende toeristen tussen.

Dus ik loop. En ik kijk obsessief over mijn schouder want je kunt achterlangs op elke hoek gegrepen worden door een fietser die met 25 km per uur door de bocht komt en remmen doet niemand meer. Waarom mensen in de stad op een elektrische fiets rijden snap ik echt niet. Het is laaiend druk en lekker doorfietsen kan niet, maar toch heeft tegenwoordig (schat ik) een op de anderhalve fietser een e-bike.

Buiten de bebouwde kom lijkt het me een goed alternatief voor de auto. In de stad is het krankzinnig.
Ik woon in een studentenstad en de meeste overlast komt van jongeren op een fatbike en ouderen op een ebike. Wat daartussen zit rijdt op gewone fietsen (veel oude barrels), met soms een elektrische bakfiets (maar die gaan niet zo snel).
juliet64 schreef:
07-12-2025 12:19
Ja, het is jammer dat er niet zoiets bestaat als een hybride fiets, waarbij je beide mogelijkheden in één zou hebben. Dus én gewoon fietsen én elektrisch als dat zo uitkomt bij tegenwind of lange stukken oid. Dan zou ik het wel overwegen denk ik.
Ik denk dat zoiets lastig is om te maken, omdat een elektrische fiets nou eenmaal veel zwaarder is dan een normale fiets en dus altijd zwaarder trapt zonder ondersteuning. De accu verwijderen kan bijvoorbeeld wel helpen, want dat maakt de fiets al lichter.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Hier ook nog een gewone fiets en dat is prima.
Voor mensen die ver moeten fietsen snap ik de elektrische fiets wel.
Zie het meer als kijk ik heb lekker een elektrische fiets en jij niet.
Het zelfde met een speedpaddel degene die zoiets hebben levensgevaarlijk maar het is tegenwoordig om maar te hebbenen kijk mij.
mieke1966 schreef:
07-12-2025 11:49
Ik fiets lekker op eigenkracht! Heerlijk iedere dag 45 minuten heen en weer terug. Kom wakker aan op mijn werk en de problemen zijn weer uit mijn hoofd als ik thuis ben.

Daarnaast zie ik de conditie van mensen die overstappen op een e-bike echt achteruit gaan (hijgen inmiddels bij het traplopen waar dit vroeger niet zo was).

Verder snap ik niet waarom ze elektrische fietsen maken met meerdere standen wanr iedereen zegt altijd dat ze in de laagste ondersteuningsstand fietsen.....tuurlijk.

Ik fiets bijna alles in de laagste stand. Soms even de brug op in wat hogere stand en dan gelijk weer terug. Ik fiets echt voor de inspanning zeg maar.

Maar sinds de elektrische fiets ga ik dus veel vaker fietsen. Eerder ging ik gewoon meteen met de auto als de wind beloofde aan te trekken. Nu ga ik wel fietsen en als het dan terug echt ploeteren is, dan zet ik de ondersteuning wat hoger. Tijdswinst is maximaal vijf minuten bij rustig weer. En nu ben ik bij flinke wind ook binnen een half uur thuis.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
A2221100z schreef:
07-12-2025 12:40
Het zelfde met een speedpaddel degene die zoiets hebben levensgevaarlijk maar het is tegenwoordig om maar te hebbenen kijk mij.

Wat naar dat je zo in het leven staat. En andere blik hierop kan je leven echt leuker maken, denk ik.
Ik sta er zelf niet zo in wellicht verwoord ik het niet helemaal goed maar iedereeen moet het zelf weten maar als ik in mijn omgeving kijk.
A2221100z schreef:
07-12-2025 12:40
Huh? Ik fiets zelf 14 km naar mijn werk en ik kom op de route ook een aantal speeds pedelecs tegen ( of wordt er door ingehaald) en dat zijn allemaal mensen die ze gebruiken omdat ze de lange afstand (vaak langer dan mijn reis) sneller willen doen, die de speed pedelec als vervanging van de auto gebruiken. Niet bepaald gezien worden en allemaal nogal functioneel. Ik zie absoluut niet wat jij denkt te zien.
aikidoka wijzigde dit bericht op 07-12-2025 16:37
0.13% gewijzigd
Ik fiets in het dorp meestal met de trapondersteuning uit ;)
Normaal gesproken in zijn 1 en bij helling/ brug soms wat hoger.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Al bijna 2 keer een speedpaddel op de auto gehad
A2221100z schreef:
07-12-2025 13:05
Ik sta er zelf niet zo in wellicht verwoord ik het niet helemaal goed maar iedereeen moet het zelf weten maar als ik in mijn omgeving kijk.

Zeggen in jouw omgeving mensen dat ze e-bike hebben en anderen lekker niet? Of is dat jouw invulling?
De grote fietsenwinkels hier in de stad verkopen ze bijna niet meer. Achterin de zaak staan in een hoekje nog een paar modellen. Alleen nog uniseks want de herenfiets verdwijnt ook. En dan heb ik het over grote zaken. De rijwielhandelaar geeft aan dat er geen markt meer voor is. En geen winstmarge meer op zit. De enige niet elektrische fietsen die hij nog verkoopt zijn sportfietsen (waar ze een kwart van de omzet vandaan halen) en kinderfietsen. Studenten en mensen die in de stad wonen kopen de fietsen niet nieuw vanwege diefstal of schade. Dus gewone 2e hands fietsen hebben ze in een schuurtje als café of stationsfiets.
Paradise schreef:
07-12-2025 11:54
Fietsen doen mensen soms wel voor de lol.
Dat is misschien het verschil. Ik fiets niet perse voor de lol maar ik fiets omdat ik om 0800 uur op mijn werk moet zijn. Ook met windkracht 6 of 7 en ook met regen. Dus dan is het gewoon fijn dat dat fietsen makkelijk gaat. Gewoon, omdat het kan, o dat die fietsen er nu eenmaal zijn. Ik heb er gemak van. Waarom zou ik het niet kopen. Ik ben fit genoeg voor andere sporten, kom elke dag aan m'n 10000 stappen.

Tijdswinst heb ik zeker wel op mijn ebike. Snap dat als je door een stad fietst en tig stoplichten hebt en moet oversteken etc het qua tijd misschien weinig uitmaakt. Ik fiets op lange rechte stukken langs weilanden. Dan merk je het qua tijd echt wel. Logisch toch ook, ik fiets constant 27km/u. Dat red ik niet op een gewone fiets.
Ik heb beide, voor dagelijks gebruik naar mijn werk de ebike, in de zomer voor de lol de gewone fiets. Op de ebike word ik ook door Jan en alleman ingehaald. Ik wil nog wel me genoeg ingespannen hebben per dag, dus ik rijd op standje 2. Op mijn fiets valt prima zonder trapondersteuning te fietsen maar dat doe ik eigenlijk nooit. Op mijn vorige ebike niet, dat was loeizwaar.
Verbena schreef:
07-12-2025 13:20
Zeggen in jouw omgeving mensen dat ze e-bike hebben en anderen lekker niet? Of is dat jouw invulling?
Doe jij nooit :lmao: dan als je zo'n malle human powered fietser inhaalt? Ik wel hoor. Moet er even mijn stuur voor loslaten en dat is natuurlijk best wel gevaarlijk, maar dat heb ik er voor over.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Tulpje22 schreef:
07-12-2025 14:10
Dat is misschien het verschil. Ik fiets niet perse voor de lol maar ik fiets omdat ik om 0800 uur op mijn werk moet zijn. Ook met windkracht 6 of 7 en ook met regen. Dus dan is het gewoon fijn dat dat fietsen makkelijk gaat. Gewoon, omdat het kan, o dat die fietsen er nu eenmaal zijn. Ik heb er gemak van. Waarom zou ik het niet kopen. Ik ben fit genoeg voor andere sporten, kom elke dag aan m'n 10000 stappen.

Tijdswinst heb ik zeker wel op mijn ebike. Snap dat als je door een stad fietst en tig stoplichten hebt en moet oversteken etc het qua tijd misschien weinig uitmaakt. Ik fiets op lange rechte stukken langs weilanden. Dan merk je het qua tijd echt wel. Logisch toch ook, ik fiets constant 27km/u. Dat red ik niet op een gewone fiets.
Dit snap ik. En ik heb er geen enkel bezwaar tegen dat anderen op een elektrische fiets rijden. De meeste mensen hebben daar een hele goede reden voor.

Het ging mij om de vergelijking met de wasmachine of elektrische tandenborstel. Ik vind het heerlijk om na een dag werk naar huis te fietsen. Even hoofd leeg maken. Het is een lichte inspanning die ik vaak prettig vind.

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die het wassen (vroeger) met de hand als prettig beschouwden. Of die hun hoofd leeg maken door hun tanden te poetsen.

Voor sommige mensen is fietsen een prettige bezigheid. Of een bezigheid die in ieder geval niet vervelend is. Dat is echt heel anders dan wassen met de hand en daar een dagtaak aan hebben.
juliet64 schreef:
07-12-2025 12:19
Dat kan toch op elke elektrische fiets? Dan zet je gewoon de ondersteuning uit.
Wombat schreef:
07-12-2025 16:03
Dat kan toch op elke elektrische fiets? Dan zet je gewoon de ondersteuning uit.
Heb je dat wel eens geprobeerd? Dan trapt ie meteen megazwaar. Dat rijdt echt niet lekker hoor.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven