Wie rijdt er nog op een human powered fiets?
zaterdag 6 december 2025 om 15:56
Ik ben even nieuwsgierig. Ik heb een heerlijke fiets, met versnellingen want dat is met alle bruggetjes in de stad wel erg prettig. Als ik naar m'n werk fiets ben ik drie kwartier onderweg - ook lange rechte vlakken gelukkig
. Maar ik peins dus niet over een elektrische fiets - ik heb lichamelijk wel wat dingetjes gehad en prijs mezelf gelukkig dat ik zelf nog kan trappen! Dus zolang ik dat kan, blijf ik lekker klassiek fietsen. En het is goed voor de conditie etc.
Uiteraard word ik door iedereen en z'n moeder op een e-bike ingehaald. En die dingen fietsen ook wel verrekte lekker. Maar ik vertik het.
Wie nog meer en waarom?
Uiteraard word ik door iedereen en z'n moeder op een e-bike ingehaald. En die dingen fietsen ook wel verrekte lekker. Maar ik vertik het.
Wie nog meer en waarom?
Such fun!1
zondag 7 december 2025 om 16:28
Claire45 schreef: ↑07-12-2025 12:13Ik heb helemaal geen fiets, in de stad vind ik het levensgevaarlijk omdat al die e-bikes, gewone fietsen, elektrische bakfietsen, ligfietsen, fatbikes, e-steps, racefietsen enzovoorts volkomen ongecoördineerd door elkaar heen crossen, door binnenbochten en over de stoep en rakelings langs voetgangers, en door rode lichten niet te vergeten, en blindelings over zebrapaden, het is volkomen gestoord. En dan rijden er ook nog stuntelende toeristen tussen.
Dus ik loop. En ik kijk obsessief over mijn schouder want je kunt achterlangs op elke hoek gegrepen worden door een fietser die met 25 km per uur door de bocht komt en remmen doet niemand meer. Waarom mensen in de stad op een elektrische fiets rijden snap ik echt niet. Het is laaiend druk en lekker doorfietsen kan niet, maar toch heeft tegenwoordig (schat ik) een op de anderhalve fietser een e-bike.
Buiten de bebouwde kom lijkt het me een goed alternatief voor de auto. In de stad is het krankzinnig.
Ja eens. Ik deel jouw ervaring vwb elektrische fietsen in het centrum van mijn stad.
Hier is in het centrum vanzelfsprekend veel voetgangersgebied maar ik zie daar continu heel veel mensen langsflitsen op hun elektrische fiets in de makkelijkste (heet dat lichtste?) stand. Echt door de winkelstraten, op stoepen waar uiteraard veel voetgangers zijn en over de markten waar het dus verboden is om te fietsen. En dat zijn mensen van alle leeftijden, ik zie juist veel twintigers, dertigers, veertigers die dat doen. Op een gewone elektrische fiets en ook op een elektrische bakfiets en ja soms ook wel een fatbike.
En uiteraard is het ook irritant wanneer iemand op een gewone human powered fiets/rijwiel/velocipède dat doet, maar bovenstaande groep gaat dus beduidend harder.
Okay, dat was mijn ergernis.
Verder maakt het me totaal niet of iemand wel/niet elektrisch of human powered fietst. Ik vind het dan ook totaal onnodig dat mensen zich moeten excuseren waarom ze voor een elektrische fiets kiezen, zoals hier ook in dit topic gebeurt.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
zondag 7 december 2025 om 17:33
zondag 7 december 2025 om 17:48
Tja, dan moet je wel tegen iets intrappen vind ik. Ik had pad en lege batterij en flink tegenwind, was erg naar fietsen. Maar ook zonder wind is het geen lolletje.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zondag 7 december 2025 om 18:41
iceteapeach schreef: ↑06-12-2025 22:43Een 'human powered fiets'. Echt, is dat de benaming tegenwoordig? Klinkt alsof het iets vreemds is. Ja, ik heb nog gewoon een normale fiets, met versnellingen. Gebruik 'm niet vaak, zoon wel.
Dat heb ik gewoon een beetje aangezet, om het verschil met elektrisch te maken. Bleek het nog echt zo te heten ook
Such fun!1
zondag 7 december 2025 om 18:48
Helemaal mee jou eens Serengeti! Ik heb er geen last van of iemand nou elektrisch fietst of op een gewone fiets. Waarom zou je je moeten excuseren als je op een e-bike rijdt? Als iemand 5 km rijdt met de auto wordt hier niets van gezegd, maar o wee als je dit doet met een e-bike, slaat echt helemaal nergens op.
zondag 7 december 2025 om 18:55
Serengeti schreef: ↑07-12-2025 16:28Ja eens. Ik deel jouw ervaring vwb elektrische fietsen in het centrum van mijn stad.
Hier is in het centrum vanzelfsprekend veel voetgangersgebied maar ik zie daar continu heel veel mensen langsflitsen op hun elektrische fiets in de makkelijkste (heet dat lichtste?) stand. Echt door de winkelstraten, op stoepen waar uiteraard veel voetgangers zijn en over de markten waar het dus verboden is om te fietsen. En dat zijn mensen van alle leeftijden, ik zie juist veel twintigers, dertigers, veertigers die dat doen. Op een gewone elektrische fiets en ook op een elektrische bakfiets en ja soms ook wel een fatbike.
En uiteraard is het ook irritant wanneer iemand op een gewone human powered fiets/rijwiel/velocipède dat doet, maar bovenstaande groep gaat dus beduidend harder.
Okay, dat was mijn ergernis.![]()
Verder maakt het me totaal niet of iemand wel/niet elektrisch of human powered fietst. Ik vind het dan ook totaal onnodig dat mensen zich moeten excuseren waarom ze voor een elektrische fiets kiezen, zoals hier ook in dit topic gebeurt.
En de vraag was ook: wie rijdt er analoog. Dus dat mensen hier komen vertellen waarom ze elektrisch fietsen is sowieso wonderlijk.
Such fun!1
zondag 7 december 2025 om 22:07
Ik las dat intussen de helft van alle fietsen elektrisch is. En dat ze verantwoordelijk zijn voor 72% van de omzet. Een kwart van de fietsen zijn de sportfietsen (racefietsen, mountainbike etc). Het laatste stukje is voor de fietsen voor kinderen en tieners en de bijzondere fietsen (ligfietsen, bakfietsen etc). En dus ook de gewone fiets. Die is dus aan het verdwijnen omdat er bijna geen vraag meer naar is en ze er nauwelijks op verdienen.
Ik vraag mij af of je door de gewone fiets altijd meer beweging krijgt. Veel mensen pakken juist vaker de fiets zodra ze elektrisch gaan rijden. Het is dan een vervanging van de auto. En mensen gaan verder fietsen. Bijvoorbeeld naar hun werk (waar je niet volledig bezweet aan kunt komen).
Ik denk dat het steeds meer zal afnemen.
Ik vraag mij af of je door de gewone fiets altijd meer beweging krijgt. Veel mensen pakken juist vaker de fiets zodra ze elektrisch gaan rijden. Het is dan een vervanging van de auto. En mensen gaan verder fietsen. Bijvoorbeeld naar hun werk (waar je niet volledig bezweet aan kunt komen).
zondag 7 december 2025 om 22:22
Maar ik geloof niet dat de gewone fiets ooit zal verdwijnen. Voor sommige mensen zal de gewone fiets in bepaalde situaties altijd een betere optie zijn.evelien2010 schreef: ↑07-12-2025 22:07Ik las dat intussen de helft van alle fietsen elektrisch is. En dat ze verantwoordelijk zijn voor 72% van de omzet. Een kwart van de fietsen zijn de sportfietsen (racefietsen, mountainbike etc). Het laatste stukje is voor de fietsen voor kinderen en tieners en de bijzondere fietsen (ligfietsen, bakfietsen etc). En dus ook de gewone fiets. Die is dus aan het verdwijnen omdat er bijna geen vraag meer naar is en ze er nauwelijks op verdienen.
zondag 7 december 2025 om 23:15
Nee dat geloof ik ook niet.
En ik hoop het ook niet.
Ik ben erg gehecht aan mijn "gewone" fiets, en die is voor mij ook belangrijk om mijn conditie op peil te houden.
Daarbij vind ik het in een drukke stad ook niet handig.
Dus jouw laatste zin geldt zeker ook voor mij.
maandag 8 december 2025 om 08:10
Human powered ?????
Wat is dat nou toch weer voor een term?
Maar OK. IK rij nog altijd op een gewone fiets, niet op een elektrische. Niet uit principe, maar omdat mijn fiets gewoon nog prina rijdt en ik het ook wel goed vindt qua beweging om zelf het werk te doen
Wil overigens niet zeggen dat ik nooit naar een elektrische zal gaan, maar voorlopig doet mijn gewone fiets het nog prima.
Wat is dat nou toch weer voor een term?
Maar OK. IK rij nog altijd op een gewone fiets, niet op een elektrische. Niet uit principe, maar omdat mijn fiets gewoon nog prina rijdt en ik het ook wel goed vindt qua beweging om zelf het werk te doen
Wil overigens niet zeggen dat ik nooit naar een elektrische zal gaan, maar voorlopig doet mijn gewone fiets het nog prima.
maandag 8 december 2025 om 08:19
Zelfde ervaring hier. Heel irritant, omdat ik mij fiets elke dag gebruik en zonder heel onhandig is.framboise-t schreef: ↑07-12-2025 11:46Waar ik wel tegenaan loop: fietsenmakers voor gewone fietsen lijken langzamerhand te verdwijnen. Er is er 1 in mijn buurtje helemaal weg, en de ander is zo druk dat ik moet reserveren en vaak pas 1,5 week later terecht kan.
maandag 8 december 2025 om 08:28
Ik las een keer dat uit onderzoek bleek dat mensen met een ebike gemiddeld gezien niet meer gingen fietsen. Dus alhoewel het voor individuen zo kan zijn, geldt het zeker niet voor het gemiddelde.evelien2010 schreef: ↑07-12-2025 22:07Ik las dat intussen de helft van alle fietsen elektrisch is. En dat ze verantwoordelijk zijn voor 72% van de omzet. Een kwart van de fietsen zijn de sportfietsen (racefietsen, mountainbike etc). Het laatste stukje is voor de fietsen voor kinderen en tieners en de bijzondere fietsen (ligfietsen, bakfietsen etc). En dus ook de gewone fiets. Die is dus aan het verdwijnen omdat er bijna geen vraag meer naar is en ze er nauwelijks op verdienen.
Man en ik beschouwen fietsen vooral als broodnodige beweging. Geen sporten, wel bewegen.
Daarnaast vind ik een ebike veel te duur, te zwaar en heb ik geen zin in accu opladen, brandgevaar e.d. En ik zou bang zijn dat ie gejat wordt. En ik heb al 20 jaar een fiets, die ik dagelijks gebruik en geen behoefte aan een andere fiets (fiets kostte 20 jaar geleden iets van 300 euro, dus echt qua vervoer de beste investering ooit).
maandag 8 december 2025 om 15:48
Man heeft intussen daarom een reserve.
Hij fietst veel, maar daarom moet er ook heel vaak onderhoud gebeuren.
Waarbij ie dat ding elke keer minstens 10 dagen kwijt is.
Een jaar of 2 geleden maar een 2de fiets gekocht om die periodes elke keer te overbruggen.
Hij kan hem zo parkeren bij zijn vaste fiets-hersteller, maar tegen dat die tijd heeft en / of de juiste stukken in huis heeft ...
Hij zit overigens intussen 5 dorpen verder bij een hersteller waar ie ooit toevallig voorbij fietste, want hier in de stad maak je een afspraak "voor ten vroegste binnen 6 weken".
De fietsenmakers die er zijn hebben ook gewoon gloeiend te veel werk én te weinig personeel.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 8 december 2025 om 15:57
maandag 8 december 2025 om 17:02
Of een leukere optie. Ik was een tijdje geleden in een natuurgebied en daar reed echt iedereen op een elektrische fiets, allemaal groepjes met redelijk jonge mensen, dat vond ik wel heel gek. Voor mij is elektrisch fietsen iets voor ouderen of mensen met een beperking (of gewoon praktisch, voor lange afstanden natuurlijk), maar om nou in een schitterende omgeving te gaan 'genieten' op een elektrische fiets? dat ontgaat mij een beetje. (Maar misschien zijn er in dat soort gebieden geen normale huurfietsen, dat weet ik niet).
maandag 8 december 2025 om 17:08
Ja, vanwege de beweging. Ik heb ook een elektrische, maar die is vooral voor als we met hele gezin ergens heen gaan (kinderen in zitjes op de fiets).
Een back up fiets is inderdaad handig voor als er een gerepareerd wordt. Dus de hele garage staat vol fietsen.
Een back up fiets is inderdaad handig voor als er een gerepareerd wordt. Dus de hele garage staat vol fietsen.
zaphodbeeblebrox wijzigde dit bericht op 08-12-2025 17:10
27.18% gewijzigd
maandag 8 december 2025 om 17:08
Die mensen willen waarschijnlijk genieten van het uitzicht en de frisse lucht en zo, en dat gaat op een elektrische fiets natuurlijk net zo goed als op een akoestische. Als ze hadden willen genieten van krachtsinspanningen waren ze wel naar de gym gegaan lijkt me.Claire45 schreef: ↑08-12-2025 17:02Of een leukere optie. Ik was een tijdje geleden in een natuurgebied en daar reed echt iedereen op een elektrische fiets, allemaal groepjes met redelijk jonge mensen, dat vond ik wel heel gek. Voor mij is elektrisch fietsen iets voor ouderen of mensen met een beperking (of gewoon praktisch, voor lange afstanden natuurlijk), maar om nou in een schitterende omgeving te gaan 'genieten' op een elektrische fiets? dat ontgaat mij een beetje. (Maar misschien zijn er in dat soort gebieden geen normale huurfietsen, dat weet ik niet).
ik voel mij als een kerstboom zonder piek
maandag 8 december 2025 om 17:52
Waarom zou je niet kunnen genieten op een elektrische fiets dan?Claire45 schreef: ↑08-12-2025 17:02Of een leukere optie. Ik was een tijdje geleden in een natuurgebied en daar reed echt iedereen op een elektrische fiets, allemaal groepjes met redelijk jonge mensen, dat vond ik wel heel gek. Voor mij is elektrisch fietsen iets voor ouderen of mensen met een beperking (of gewoon praktisch, voor lange afstanden natuurlijk), maar om nou in een schitterende omgeving te gaan 'genieten' op een elektrische fiets? dat ontgaat mij een beetje. (Maar misschien zijn er in dat soort gebieden geen normale huurfietsen, dat weet ik niet).
maandag 8 december 2025 om 18:19
Presto schreef: ↑08-12-2025 08:28Ik las een keer dat uit onderzoek bleek dat mensen met een ebike gemiddeld gezien niet meer gingen fietsen. Dus alhoewel het voor individuen zo kan zijn, geldt het zeker niet voor het gemiddelde.
Man en ik beschouwen fietsen vooral als broodnodige beweging. Geen sporten, wel bewegen.
Daarnaast vind ik een ebike veel te duur, te zwaar en heb ik geen zin in accu opladen, brandgevaar e.d. En ik zou bang zijn dat ie gejat wordt. En ik heb al 20 jaar een fiets, die ik dagelijks gebruik en geen behoefte aan een andere fiets (fiets kostte 20 jaar geleden iets van 300 euro, dus echt qua vervoer de beste investering ooit).
Ja dit geldt voor mij ook.
Hier gelukkig nog wel een goede fietsenmaker op 50 meter afstand van mijn huis. Studentenstad dus relatief veel gewone fietsen.
En over fietstochten maken op een elektrische fiets. Ik ga soms ergens naartoe met de bus of trein om daar dan een fiets te huren. Soms is er dan nauwelijks aanbod van gewone fietsen. Dus heb ik ook wel eens een elektrische fiets moeten huren om rond te touren. Ik ging met de lichtste ondersteuning nog als een speedy gonzalez.
maandag 8 december 2025 om 18:55
Ik rijd zelf niet elektrisch, maar ik zou niet weten waarom je niet kan genieten van de omgeving? Sterker nog, er valt denk ik meer te genieten want je kan verder/langer door de omgeving fietsen.Claire45 schreef: ↑08-12-2025 17:02Of een leukere optie. Ik was een tijdje geleden in een natuurgebied en daar reed echt iedereen op een elektrische fiets, allemaal groepjes met redelijk jonge mensen, dat vond ik wel heel gek. Voor mij is elektrisch fietsen iets voor ouderen of mensen met een beperking (of gewoon praktisch, voor lange afstanden natuurlijk), maar om nou in een schitterende omgeving te gaan 'genieten' op een elektrische fiets? dat ontgaat mij een beetje. (Maar misschien zijn er in dat soort gebieden geen normale huurfietsen, dat weet ik niet).
maandag 8 december 2025 om 22:29
Ik ben verknocht aan mijn barrelracefietsje. Ik ga er de stad mee door, op een aangepast drafje. Met een rugzak vol boodschappen. Heerlijk dat ie zo licht en wendbaar is, en met versnellingen als het waait.
Ook hier een grote kratfiets met terugtraprem zonder versnelling, voor het papier -en glaswerk. Of veel boodschappen. Helemaal goed.
Ook hier een grote kratfiets met terugtraprem zonder versnelling, voor het papier -en glaswerk. Of veel boodschappen. Helemaal goed.
anoniem_69599f3732ed7 wijzigde dit bericht op 09-12-2025 10:48
7.23% gewijzigd
maandag 8 december 2025 om 22:44
Waarom zou je niet kunnen genieten op een elektrische fiets??Claire45 schreef: ↑08-12-2025 17:02Of een leukere optie. Ik was een tijdje geleden in een natuurgebied en daar reed echt iedereen op een elektrische fiets, allemaal groepjes met redelijk jonge mensen, dat vond ik wel heel gek. Voor mij is elektrisch fietsen iets voor ouderen of mensen met een beperking (of gewoon praktisch, voor lange afstanden natuurlijk), maar om nou in een schitterende omgeving te gaan 'genieten' op een elektrische fiets? dat ontgaat mij een beetje. (Maar misschien zijn er in dat soort gebieden geen normale huurfietsen, dat weet ik niet).
Ik heb beide. De gewone fiets gebruik ik in het dorp maar ga ik het dorp uit dan gebruik ik de elektrische. Het waait hier altijd hard, geen beschutting. Ik ga ook geregeld met een vriendin een stuk te fietsen, op de elektrische ja. In plaats van 10 km op een gewone waarbij ik er dan al klaar mee ben want fietsen is gewoon niet mijn hobby, doen we dan 70 of 80 met de elektrische, en dan hebben we een hele leuke dag. En de afstanden zijn hier vrij groot dus dan kom je ook nog eens ergens.
dinsdag 9 december 2025 om 07:34
Dat is super.Lady*Voldemort schreef: ↑08-12-2025 15:57Ik loop bij een fietsenmakerij waar mensen werken met een afstand tot de arbeidsmarkt, en ik kan mijn fiets altijd hooguit een dag later weer ophalen en dan krijg ik nog een leenfiets mee om naar mijn werk te komen ook.
Tot vorig jaar kon ik altijd op korte termijn terecht, maar dit jaar had ik iets acuuts aan mijn fiets en in de hele stad kon ik niet eerder dan over twee weken terecht. Uiteindelijk heb ik de onderdelen besteld en speciaal gereedschap en hebben vriend en ik het zelf maar gedaan...
En dan woon ik nog in een studentenstad ook.
dinsdag 9 december 2025 om 10:26
Dat zijn echt wel verouderde denkbeelden hoor. Elektrisch fietsen is tegenwoordig voor alle leeftijden. Ook zie je een beperking niet aan de buitenkant. En voor veel mensen is het een verschil tussen elektrisch fietsen of de auto pakken. En in zo'n groot natuurgebied begrijp ik dat ook wel.Claire45 schreef: ↑08-12-2025 17:02Of een leukere optie. Ik was een tijdje geleden in een natuurgebied en daar reed echt iedereen op een elektrische fiets, allemaal groepjes met redelijk jonge mensen, dat vond ik wel heel gek. Voor mij is elektrisch fietsen iets voor ouderen of mensen met een beperking (of gewoon praktisch, voor lange afstanden natuurlijk), maar om nou in een schitterende omgeving te gaan 'genieten' op een elektrische fiets? dat ontgaat mij een beetje. (Maar misschien zijn er in dat soort gebieden geen normale huurfietsen, dat weet ik niet).
Hier in de stad is bijvoorbeeld behoorlijk vraag naar tienerfietsen die elektrisch zijn. Dat komt omdat de middelbare scholen ook veel worden bezocht door kinderen uit de buitengebieden. Dan begrijp ik die afweging heel goed.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in