Wonen bij snelweg?

13-10-2021 22:41 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij overwegen om te verhuizen. We hebben een perfect huis gezien. Het ligt gunstig, het huis is kant-en-klaar, de tuin is prima en het valt binnen ons budget. We twijfelen omdat het huis niet ver van de snelweg ligt. Je kunt de snelweg niet zien maar wel horen. Bij de bezichtiging hoorde je in de tuin een constante ruis van auto’s, binnen hoor je door de goede isolatie niets. Behalve geluid twijfelen we ook door de fijnstof.

Wie heeft er ervaring met het wonen bij de snelweg? Wen je daaraan?
Alle reacties Link kopieren
Bij windmolens heb je ook geen continu geluid. Dat is telkens een soort “zoef….zoef….zoef” geluid, met een pauze. En met een beetje pech ook steeds een schaduw in je huis die langs komt. Gezonder, vast. Maar ik denk dat als je bij een windmolen woont en je hoort hem, dat dat echt vervelender is dan het geluid van de snelweg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn hele leven vlakbij de snelweg gewoond (gok zo'n 200 m hemelsbreed) en woon er nu 500 m vanaf. Het geluid heb ik nooit gehoord, tot mijn ouders een keer tegen elkaar zeiden dat de wind verkeerd stond en ze het hoorden toen ik een jaar of 15 was. Voor mij was het zo gewoon dat geluid, dat het helemaal niet opviel. Wat wel gek was, was de avondklok deze winter. De eerste avond was na 21.00 gewoon al het geluid weg! Het voelde onnatuurlijk en ik kon er niet aan wennen. Ik moest ook erg wennen aan mijn eigen huis dat verder van de snelweg af ligt dan mijn ouderlijk huis, heel ander geluid.
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
17-10-2021 08:26
Bij windmolens heb je ook geen continu geluid. Dat is telkens een soort “zoef….zoef….zoef” geluid, met een pauze. En met een beetje pech ook steeds een schaduw in je huis die langs komt. Gezonder, vast. Maar ik denk dat als je bij een windmolen woont en je hoort hem, dat dat echt vervelender is dan het geluid van de snelweg.
In verband met de slagschaduw, mogen ze dus niet te dicht bij een huis gebouwd worden. Wat betreft het geluid, ik ben op verschillende plaatsen bij windmolens wezen kijken en heb er echt bij gestaan, aan de voet van zo'n ding. En pas dáár kun je dat geluid horen. Maar iets verder weg hoor je het niet. Ik denk dat ze daarvoor te hoog zitten.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
16-10-2021 22:35
Mij lijkt wonen bij een windmolen veel minder erg dan wonen bij een snelweg. Want dat geluid draagt namelijk veel minder ver en het stinkt niet.
Windmolen vind ik erger. Dat gaat niet over het geluid maar over de slagschaduw. Als je pech hebt heb je die schaduw van de wieken de hele dag over je huis heen, ik zou van minder gestoord worden.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
17-10-2021 20:16
Windmolen vind ik erger. Dat gaat niet over het geluid maar over de slagschaduw. Als je pech hebt heb je die schaduw van de wieken de hele dag over je huis heen, ik zou van minder gestoord worden.
Jeetjemina idd, heb het even opgezocht wat dat nou inhoud. Nou dit dus: https://youtu.be/LQCVX7NQ66M
Voor iedereen een groene tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven