Wonen in Amsterdam

13-10-2010 08:50 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben druk bezig om een nieuwe woning te vinden, en kijk naar meerdere opties. Nu zie ik mogelijkheden in Amsterdam, alleen ik ken Amsterdam helemaal niet. En dan bedoel ik wat betreft wonen.

Kan een van jullie mij misschien vertellen waar ik beter niet kan gaan wonen, en wat welke leuke locaties zijn? Ik heb geen groot budget, en ik ben alleen.

Mogelijkheid die ik nu zag was trouwens in Oud-West. Is dat wat?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
quote:kleurig schreef op 13 oktober 2010 @ 09:58:

550 euro per maand kan je best iets kopen, als je salaris dat tenminste toelaat.. Ik betaal 600 euro per maand voor een appartement van 2 ton in oud west. Er zijn zoveel leuke buurten! En smaken verschillen..oh da's best weinig! maar dan heb je wel een vaste baan om hypotheek te kunnen krijgen. Als het idd zo weinig is moet ik ook maar eens denken aan kopen als ik straks klaar ben met studie, moeten m'n ouders alleen wel garant staan...
Ik heb 50m2. Twee kamers, niet supergroot maar wel heel erg fijn! Uitzicht op een gracht en zonnetje aan de voorkant. Ik ben verliefd op mijn huisje! Als je niet veel te besteden hebt, dan is het belangrijk om niet al te hoge eisen te stellen
JvLkade?
quote:fleurtje schreef op 13 oktober 2010 @ 10:53:

JvLkade? Leuk stuk!
quote:Suze02 schreef op 13 oktober 2010 @ 10:57:

[...]

Leuk stuk!Vooral dat eerste gedeelte, bij de Bosboom Toussaint!
Ik woon ook in Amsterdam en vind Jordaan, Westerpark (vooral het begin van westerpark) en oud west leuke buurten.

Maar er zijn eigenlijk zoveel leuke buurten, vooral nieuw west ben ik minder van gecharmeerd (Geuzenveld en Slotervaart etc), maar ik heb wel vriendinnen die daar met veel plezier wonen..

Ik huur zelf van de woningbouw en betaal 470 voor een heel leuk 2 kamer appartement, maar ik heb dan ook wel erg veel geluk..

Heb je te ruilen? dat scheelt namelijk alles.
Noodles, ik huurde ook via woningbouw, 40m2, ¤210. Kreeg nog huursubsidie ook. Bizar.
te gek he Fleurtje om via woningbouw te huren

Ik krijg geen huursubsidie, omdat ik een HAT woning huur (ik heb beide eenheden) omdat je dan in principe geen eigen voordeur hebt kun je geen huursubsidie aanvragen..

Maar dat vind ik niet erg, want ik ben gek op mijn huisje met uitzicht op de westertoren En 470 is prima te doen (zeker met zn tweetjes)

Jammer dat ik zal moeten verhuizen binnenkort want we hebben maar één slaapkamer en een kleintje op komst..

Ik zal echt met pijn in mijn hart verhuizen ben ik bang..

Woon je nu niet meer in Amsterdam trouwens?
Vriendin van me woont ook net als jij!

Nog steeds in A, alleen nu koop. Wel nog steeds Oudwest. Natuurlijk. :-)
Ik heb heel veel teweeg gebracht zie ik.

Om even antwoord te geven op wat vragen die ik tegenkwam:

- Ik wil niet perse naar Amsterdam, ik werk wel in Amsterdam, maar ik hoef hier niet perse te wonen.

- Ik wil weg uit mn huidige woning omdat relatie over is en ik het huis te duur vind.

- Ik sta ingeschreven bij Woningnet, 7 jaar bijna, en schrijf steeds in, maar maak nergens kans op een woning. En ook niet buiten Amsterdam, want dat probeer ik meestal.

- Ik laat dus een woning achter, oftewel ik wil proberen of ik kan ruilen met iemand.

- Ik wil eigenlijk niks kopen, ik heb hier wel naar gekeken, ook bij makelaar geweest enz. Maar in mn eentje kan ik eigenlijk niks kopen.

Ik hoop dat ik zo het een en ander verduidelijkt heb?
quote:vlinder72 schreef op 13 oktober 2010 @ 09:24:

Sorry niets positiefs te melden, wil juist Amsterdam uit. Zou als ik jou was eens dagje lekker rondtoeren in Amsterdam en goed om je heen kijken. Weet niet wat je precies zoekt, of wat voor soort buren je wilt hebben.

Waar woon je en waar wil je naartoe?

Misschien kan je ruilen met TO
Hi Tijg

Is het totaal onhaalbaar om nog een tijdje te blijven wonen waar je nu woont? Anders zou ik doorgaan met proberen op het Woningnet (of de Woningruiler). Okee, 7 jaar is voor Amsterdam nog niet zo lang maar je kunt echt wel eens mazzel hebben. Probeer je eerst huizen "waar iets mee is", b.v. dat het tijdelijk is i.v.m. toekomstige renovatie enz. En misschien moet je goegen nemen met iets kleiner wonen. Tegenwoordig kun je je woonduur "meenemen"als je binnen 5 jaar weer verhuist. Ik vind het helemaal top om in Amsterdam te wonen. Alles is er, ook lekker grote parken (b.v. Flevopark), als je van lopen of fietsen houdt: vlakbij het mooie Waterland, gebied rondom de Amstel, Ouderkerk enz, alles om uit te gaan, lekkere kroegen (waarvan je er dan een je "tweede huiskamer" kan maken), overvloed aan cultuur, cursussen/opleidingen, markten, en leuke mensen. + je kunt house exchange doen voor je vakantie, heel veel buitenlanders willen graag een vakantieruil doen, zo ben ik al in Rome en New York geweest door ruilen, je kunt overal snel komen, veel ov. En Amsterdam is gewoon prachtig. Ik zou je wel aanraden om veel rond te trammen of fietsen en wat buurten te bekijken. Toch heerlijk als je niet meer hoeft te reizen naar je werk? Scheelt je misschien uren die je wel beter kunt gebruiken. Ik hoop dat het je lukt.
Tigger, is jouw inschrijving ook geldig voor Amsterdam?

Ik was ooit vergeten dat mijn inschrijving gedeeltelijk ook voor Amsterdam gold: ik stond negen jaar in een gemeente boven Amsterdam ingeschreven en mocht daar zes jaar van meenemen. Ik had toen binnen twee maanden die woning waar ik vanmorgen over schreef.

Ik vind Amsterdam ook leuk, maar heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht; heb hier altijd op school gezeten etc., dus weet niet hoe het is als je hier 'nieuw' bent.
@fleurtje: ja, mijn inschrijving is ook geldig voor Amsterdam. Maar ik heb dat een paar keer geprobeerd en eindig dan ergens in de 100 ofzo. Dus ik maak geen kans. en dan reageer ik echt niet op grote of goedkope woningen. ik mag in mn eentje ook maar tot 59m2 huren.

mag ik vragen in welk deel jij een woning hebt?
Nu in Oudwest, maar dat is koop. Via de woningbouw had ik een etage in Westerpark, grens met centrum. Stonden enorm veel woningen van dezelfde afmetingen in die buurt te huur op woningnet.

Ik heb dus twee maanden gewacht op die etage, toen ik begon stond ik 7e of 8e en na vier of vijf rondes was het al op 2e of 3e plaats.
Hmmm.... misschien bij de volgende ronde toch eens proberen. ik ga eerst wel even kijken hoe mijn slaagkans is op dit moment daar.

Bedankt voor de tip!
Doen Amsterdam... desnoods een beetje geduld. Iedereen van woningnet kan tot 59 m2 gaan als hij alleen is. Valt best mee hoor. Als je 59m2 moet kopen is het veel en veel duurder.
Hihi nee een ander stukje water... JvLkade is idd erg leuk!!!!
@kleurig: ik zat even terug te lezen waarop je reageerde. je zegt dat je 600 euro betaald voor een huis van 2 ton. Maar dat krijg je nu niet meer voor elkaar hoor.

Ik ben bij de bank geweest en ik kan hooguit 175.000 krijgen en dan betaal ik al meer dan 600 euro. wrs heb je een lage rente?

Daarnaast heb ik geen zin om iets te kopen nu, ik heb een bepaald beeld van wat ik wil kopen en dat gaat nu toch niet lukken. daarbij kan ik nu al op zien tegen het ooit moeten verkopen van een huis, als ik zie hoeveel huizen heel lang te koop staan. dan liever huur die ik zo op kan zeggen.
Huizen in die prijsklassen staan niet zo heel lang te koop, al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. Ik heb mijn huis eind vorig jaar gekocht met een variabele rente, wel eentje met plafond zodat hij nooit hoger wordt dan 5,5%. Die 5,5% kon ik goed betalen maar de rente ligt veel lager. Waardoor mijn maandelijkse last dus ook lekker laag ligt. Ik maak mij er totaal niet druk om dat ik mijn huis niet kan verkopen. Misschien ga ik hem zelfs nooit verkopen, mocht ik ooit gaan samen wonen dan kan ik hem ook verhuren.
daar snap ik dan weer niks van, ze hebben bij mij gerekend met ik dacht 4,5% of 5,0%. hoe kan mijn maandbedrag dan hoger zijn? (niet dat jij me nu alle ins en outs moet gaan uitleggen hoor, ik denk even hardop)
woning waar ik naar vroeg is trouwens niks geworden. op mijn huis kun je geen huursubsidie aanvragen en daar moest ze het wel van hebben. heel frustrerend, ik kom dit best wel vaak tegen.
Ik snap er ook niet zoveel van, dus ik kan het je ook niet echt uitleggen... wacht ik ga even voor je kijken wat ik nou echt betaal... misschien zit ik er wel helemaal naast en heb ik mezelf aangepraat dat ik zo weinig betaal...
Op de 1e van de maand wordt er 901 euro afgeschreven en op de 15e van de maand krijg ik mijn voorlopig teruggaaf van 302 euro. 901-302=599 euro per maand. Mijn hypotheek ligt zelfs rond de 205.000 euro. Ik weet ook echt niet hoe dit komt... Ik begrijp dus dat ik hier wel bij mee moet zijn??
Tigger,

Je kan ook eens rondkijken op omslag.nl; allerlei alternatieve manieren van wonen. Misschien vind je daar wel een (tijdelijke?) oplossing en dan kan je intussen verder kijken... weet niet hoe nijpend je zit? Kopen voor 550-600 / mnd. dan wordt het een studio of zo, als het al mogelijk is. Meestal valt het in de praktijk veel duurder uit door allerlei bijkomende kosten. En als je binnen afzienbare tijd weer iemand ontmoet met wie je wel wilt samenwonen

zit je met dat gekochte kleine huis, waar je minstens 5 jaar moet wonen om de kosten eruit te krijgen. Nou ja, ik hoop dat je hier nog iets aan hebt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven