wonen in een monument
dinsdag 15 september 2009 om 19:23
Afgelopen weekeinde was het Open Monumentendag en stonden er ook enkele interviews in het AD met bewoners van Rijksmonumenten.
Een van de zaken die ik las is dat het een nadeel is dat je voor elke spijker die je in de muur slaat (bij wijze van spreken) al een vergunning nodig hebt. Daartegenover staat dat het sinds kort fiscaal aantrekkelijker is om een rijksmonument te kopen.
Ik woon zelf in een relatief modern huis van 30 jaar oud en ben erg benieuwd naar de ervaringen van forummers. Het lijkt mij heel romantisch om in een monument te wonen, maar ik denk niet dat ik het kan betalen en zie erg op tegen het moeten verbouwen/onderhouden van een monumentaal pand.
Woon je in een monument? Zo ja, wat zijn de voor- en nadelen? Is het alleen weggelegd voor mensen met veel geld of zijn er ook monumenten die betaalbaar zijn voor een gezin met 1 a 2 maal modaal inkomen?
Een van de zaken die ik las is dat het een nadeel is dat je voor elke spijker die je in de muur slaat (bij wijze van spreken) al een vergunning nodig hebt. Daartegenover staat dat het sinds kort fiscaal aantrekkelijker is om een rijksmonument te kopen.
Ik woon zelf in een relatief modern huis van 30 jaar oud en ben erg benieuwd naar de ervaringen van forummers. Het lijkt mij heel romantisch om in een monument te wonen, maar ik denk niet dat ik het kan betalen en zie erg op tegen het moeten verbouwen/onderhouden van een monumentaal pand.
Woon je in een monument? Zo ja, wat zijn de voor- en nadelen? Is het alleen weggelegd voor mensen met veel geld of zijn er ook monumenten die betaalbaar zijn voor een gezin met 1 a 2 maal modaal inkomen?
dinsdag 15 september 2009 om 19:31
Mijn ouders hebben in een monumentaal pand gewoond.
Heel mooi met van die ornamenten aan de plafonds.
Nadeel was dat het oud en niet bijzonder goed geisoleerd was.
Voor de buitenkant was er een voorgeschreven kleur verf die gebrukt moest worden,verder geen restricties.
Er zit geloof ik verschil in of het een Rijksmonument is of een Gemeentelijk monument.
Mijn ouders mochten bv binnen wel doen wat ze wilden,ging alleen om de buitenkant waar ze zich aan moesten houden.
Heel mooi met van die ornamenten aan de plafonds.
Nadeel was dat het oud en niet bijzonder goed geisoleerd was.
Voor de buitenkant was er een voorgeschreven kleur verf die gebrukt moest worden,verder geen restricties.
Er zit geloof ik verschil in of het een Rijksmonument is of een Gemeentelijk monument.
Mijn ouders mochten bv binnen wel doen wat ze wilden,ging alleen om de buitenkant waar ze zich aan moesten houden.
dinsdag 15 september 2009 om 19:41
dinsdag 15 september 2009 om 19:43
quote:molie schreef op 15 september 2009 @ 19:38:
Hoe oud moet een gebouw zijn voor het een monument is?
Ik woon zelf in een huis uit 1930, geen monument dus, maar het grote nadeel is: tocht.
Een pand is pas een monument als het door de overheid is aangewezen als monument. Een rijksmonument is ten minste 50 jaar oud op het moment dat dit besluit genomen wordt.
Heb je enig idee waarom het tocht. Zo ja, kun daar niets aan doen?
Hoe oud moet een gebouw zijn voor het een monument is?
Ik woon zelf in een huis uit 1930, geen monument dus, maar het grote nadeel is: tocht.
Een pand is pas een monument als het door de overheid is aangewezen als monument. Een rijksmonument is ten minste 50 jaar oud op het moment dat dit besluit genomen wordt.

dinsdag 15 september 2009 om 19:43

dinsdag 15 september 2009 om 19:44
quote:ColeTurner schreef op 15 september 2009 @ 19:43:
[...]
Bij ons tochtte het ook, vooral omdat de ramen nooit helemaal sloten. En dat weer verbouwen en in de oude staat terug brengen zou te duur worden.
Daarbij trouwens ook mooie hoge plafonds maar geen extra verdieping mogen bouwen.
[...]
Bij ons tochtte het ook, vooral omdat de ramen nooit helemaal sloten. En dat weer verbouwen en in de oude staat terug brengen zou te duur worden.
Daarbij trouwens ook mooie hoge plafonds maar geen extra verdieping mogen bouwen.
dinsdag 15 september 2009 om 19:47
@Biebele: Mijn vrouw en ik hebben weleens een voormalig winkelpand van zo'n 100 jaar oud bezocht. Het winkelgedeelte was heel erg mooi en het pand was goed onderhouden. Het pand had een hoog 'kwijlgehalte', maar lag eigenlijk te ver van mijn vrouw haar werk.
Een oud-collega van me woonde in een oud pand. Waarschijnlijk had hij het niet voor veel geld gekocht, maar hij klaagde wel dat hij er qua onderhoud/verbouwingen op leeg liep. Elke keer kwam er bij het klussen wel iets nieuws naar boven, dat aangepakt moest worden.
Een oud-collega van me woonde in een oud pand. Waarschijnlijk had hij het niet voor veel geld gekocht, maar hij klaagde wel dat hij er qua onderhoud/verbouwingen op leeg liep. Elke keer kwam er bij het klussen wel iets nieuws naar boven, dat aangepakt moest worden.
dinsdag 15 september 2009 om 20:00
Ik woon in een monumentaal pand (huur). De sfeer vind ik geweldig, dat is het pluspunt. Nadeel is dat de ramen enkel glas zijn, elk raam ( 4 stuks) is 140 bij 2.60 ongeveer en zijn heel zwaar om te openen. Qua energielast ben ik met mijn studio appartement net zoveel kwijt als mijn vriend met ruime eengezinswoning. En ja, het tocht en niets is recht, ik loop een soort naar beneden in de keuken. Daar tegenover staat dat ik mooie lichtinval heb, goede locatie en prettig uitzicht op oude binnentuin en geen inkijk.
dinsdag 15 september 2009 om 20:01
dinsdag 15 september 2009 om 20:06
Ik heb een huis uit 1900. Het is geen monument, maar wel oud en authentiek. Het heeft hoge ornamentenplafonds, glas-in-loodramen, trap met handgedraaide spijlen, open haard, torentje, wc in de gangkast, kortom: hartstikke pitoresk.
Het bevalt mij erg goed, maar een dergelijk huis heeft absoluut zijn nadelen. Het vergt bijvoorbeeld heel veel onderhoud, en eigenlijk constante renovatie. Ieder vrij weekend gaat in het huis zitten (en heel veel spaargeld). Gelukkig vind ik dat niet zo'n probleem, maar ik kan me voorstellen dat als je klussen niet leuk vindt, een huis als het mijne een drama is.
Het bevalt mij erg goed, maar een dergelijk huis heeft absoluut zijn nadelen. Het vergt bijvoorbeeld heel veel onderhoud, en eigenlijk constante renovatie. Ieder vrij weekend gaat in het huis zitten (en heel veel spaargeld). Gelukkig vind ik dat niet zo'n probleem, maar ik kan me voorstellen dat als je klussen niet leuk vindt, een huis als het mijne een drama is.
dinsdag 15 september 2009 om 20:08
Overigens is mijn huis verrassend goed geisoleerd. We betalen relatief weinig aan gas en elektra (135 euro per maand voor 100m2, twee personen) en het huis houdt warmte lang vast. Momenteel is het hier 19 graden, zonder dat de verwarming dit jaar nog is aangeweest. Een oud huis hoeft niet per se een tochtig hol te zijn.

dinsdag 15 september 2009 om 20:23
Ik woon ook in een monumentje en ik herken dan ook alle voors en tegens die hier voorbij komen.
Het is echt ontzettend sfeervol om zo te wonen en ik zou ook echt niet wegwillen, maar soms baal ik wel van al die kleine mankementjes en het feit dat alles schots en scheef is (muren, deuren, ingebouwde kasten).
Ook de tocht is geen pretje (maar dan zet ik gewoon de gaskachel een graatje hoger) en zo'n pand heeft meestal geen dubbele ramen (dat mag meestal niet). Gelukkig is alleen de buitenkant monument en mag er binnen (wel met mate) verbouwd worden.
Ik ben trouwens per toeval aan dit huis gekomen, want niemand wilde het hebben vanwege het achterstallige onderhoud en alle felle kleuren en wonderlijke combinaties waarin het geschilderd was: woonkamer felgeel met donkerrood, keuken smurfenblauw, slaapkamer geel met mintgroen enz.
Het is echt ontzettend sfeervol om zo te wonen en ik zou ook echt niet wegwillen, maar soms baal ik wel van al die kleine mankementjes en het feit dat alles schots en scheef is (muren, deuren, ingebouwde kasten).
Ook de tocht is geen pretje (maar dan zet ik gewoon de gaskachel een graatje hoger) en zo'n pand heeft meestal geen dubbele ramen (dat mag meestal niet). Gelukkig is alleen de buitenkant monument en mag er binnen (wel met mate) verbouwd worden.
Ik ben trouwens per toeval aan dit huis gekomen, want niemand wilde het hebben vanwege het achterstallige onderhoud en alle felle kleuren en wonderlijke combinaties waarin het geschilderd was: woonkamer felgeel met donkerrood, keuken smurfenblauw, slaapkamer geel met mintgroen enz.
woensdag 16 september 2009 om 16:44
Wij wonen in een koophuisje uit 1908, geen monument maar wel oud. En hier dezelfde voor- en nadelen als die er al genoemd zijn. Als we er ooit geld voor (over)hebben willen we wel dubbelglas laten zetten. Maar verder vind ik het heerlijk om te wonen in zo'n karakteristiek huisje die ook nog eens aan een prachtig grachtje ligt. Wij willen echt geen nieuwbouw huis.