Wonen in Twente?

21-04-2025 16:57 150 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We overwegen om vanuit de Randstad in Twente te gaan wonen (Almelo). Hoe is het om hier te wonen? Hoor graag ervaringen
Chantilly21_2 schreef:
23-04-2025 16:03
Oh ja, dat Colaaaaa of Almelooooo.. Echt, doe maar gewoon niet. En vooral grappig dat mensen die dit vragen/zeggen, zelf een gigantisch accent hebben, maar dat zelf niet vinden of beter vinden dan het accent wat een ander heeft.

Ik herken het tegeltje ook, bij mijn oma hing het in de hal en het ligt nu bij mijn zusje in huis.
Er stond op 'Uit gouden korenaren, schiep god de twentenaren. Uit het kaf en de resten, de mensen uit het westen'.

Het is niet per se iets wat mensen hier echt denken ( ik tenminste niet), maar ik herken me wel in wat hierboven ook werd gezegd, dat je uit de provincie toch als 'dommig' neergezet kan worden, ook door wat er op TV wordt uitgezonden. En dat is jammer. Het meest bizarre vond ik ooit dat ik tijdens een weekend weg in Amsterdam ( ik logeerde bij een vriendin die daar studeerde en op kamers zat), gevraagd werd hoe wij kleding kochten en of wij wel 'normale' winkels hadden. Joh, we hebben net riolering, we maken de kleding zelf! Het zegt meer over de interesse van deze mensen in alles buiten de Randstad en ik weet ook dat het overgrote deel van de inwoners echt wel weten dat we niet in een totaal achtergebleven gebied wonen, maar toch ;-) Het was wel even lekker om daarover te zeuren :-P.
Dat soort dingen inderdaad! Diezelfde meisjes op de camping vroegen ook dingen als: "Hebben jullie daar ook internet?" alsof het om weet ik wat voor verre plek in het regenwoud of de woestijn ging...

En dat is gek eigenlijk. Want diezelfde mensen nemen "de provinciaal" vaak kwalijk wat wereldvreemd te zijn, dat de omgeving waarin ze wonen weinig divers of niet open-minded genoeg is als het gaat over bijvoorbeeld homoseksualiteit of mensen met een migratieachtergrond, maar ik vind dat soort opmerking als "Zeg eens cooooola" en "Hebben jullie daar ook winkels?" ook echt enorm wereldvreemd en weinig open-minded.

En tuurlijk, de verschillen waar zo nu en dan op gewezen wordt tussen hoe er over het algemeen wordt gestemd of hoe de jeugd opgroeit of het aanbod in cultuur, horeca, verenigingen en sporten, zijn echt niet allemaal compleet onwaar, maar af en toe wordt er wel zo vreemd gereageerd alsof je zéér uitzonderlijk bent wanneer je niet uit de randstad komt en toch ooit een museum bezoekt of GroenLinks stemt en dan de vraag krijgt: En vinden ze dat "daar" dan niet raar? Voel jij je er dan wel thuis?
Ik ben geboren in het oosten, maar geen accent hier. Mijn ouders komen hier niet vandaan. En ach, ik kreeg nog wel eens de opmerking vroeger, waarom ik niet Twents sprak. Tegenwoordig denken ze dat ik uit het westen kom. Ik kan wel goed Twents verstaan.
Voor iedereen een groene tuin
lizenlotte schreef:
23-04-2025 09:20
Kun je fijn Wonen in Twente: zekers. Is het fijn wonen in Almelo: ik ben er niet voor niks hard weggerend 23 jaar geleden..
(Ik zeg altijd maar zo: er is een reden dat preston palace juist daar is opgezet ;-) )
:HA:
Cesarinajoy schreef:
23-04-2025 15:46
Ik gok: glanerbrug? Overdinkel? Losser?
Vriezenveen
Harderwijk2021 schreef:
21-04-2025 19:56
Ik kom uit Twente. Maar zou echt nooit in Almelo willen wonen. Het heeft een prima binnenstad met een leuke markt. Een goed ziekenhuis etc.
Maar van oudsher stond Almelo in Twente toch een beetje bekend als "tokkie"-stad , excuse le mot.
Genoeg leuke dorpen en steden in de buurt waar ik wèl naartoe zou verhuizen, maar Almelo, nee.
Wat zijn dan leuke dorpen en steden volgens jou? En welke dorpen/steden hebben wat meer import?
Heeft to zich alweer gemeld of maakt ze funda.nl onveilig met de zoektocht naar een andere locatie?
Citterio schreef:
23-04-2025 17:39
Wat zijn dan leuke dorpen en steden volgens jou? En welke dorpen/steden hebben wat meer import?
Denk dat Almelo ook wel genoeg import heeft.
Mijn mening is gebaseerd op hoe er over Almelo gedacht werd in de rest van Overijssel in mijn jeugd.
Ik weet natuurlijk niet uit ervaring hoe het is om import te zijn in welk dorp dan ook in Twente, want ben er geboren.
Wat ik wèl weet is dat er bij mij nooit de indruk is geweest dat import in de 2 dorpen waar ik gewoond heb het lastig had met integreren. Behálve als ze de stadse mentaliteit hielden. Die is namelijk ècht wel degelijk anders dan de mentaliteit in Twente.
@Hela, Gerrit schrijft nog steeds prachtige Twentse literatuur. Heb ik gisteren nog uit voor gelezen.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Harderwijk2021 schreef:
23-04-2025 17:54
Denk dat Almelo ook wel genoeg import heeft.
Mijn mening is gebaseerd op hoe er over Almelo gedacht werd in de rest van Overijssel in mijn jeugd.
Ik weet natuurlijk niet uit ervaring hoe het is om import te zijn in welk dorp dan ook in Twente, want ben er geboren.
Wat ik wèl weet is dat er bij mij nooit de indruk is geweest dat import in de 2 dorpen waar ik gewoond heb het lastig had met integreren. Behálve als ze de stadse mentaliteit hielden. Die is namelijk ècht wel degelijk anders dan de mentaliteit in Twente.
Maar dat houd je overal natuurlijk. Iemand uit een dorpje uit de kop van Noord-Holland groeit ook anders op dan iemand in Amsterdam. Iemand in de polders anders dan iemand uit Leiden. Iemand uit een Brabants boerengehucht anders dan iemand uit Eindhoven of Breda.
Dala schreef:
23-04-2025 18:06
Maar dat houd je overal natuurlijk. Iemand uit een dorpje uit de kop van Noord-Holland groeit ook anders op dan iemand in Amsterdam. Iemand in de polders anders dan iemand uit Leiden. Iemand uit een Brabants boerengehucht anders dan iemand uit Eindhoven of Breda.
Klopt. Alleen is er natuurlijk wèl altijd al een soort gedachten vanuit de Randstad over alles wat oostelijker ligt dan Amersfoort. De zogenaamde domme boeren. En dat zit natuurlijk óók in de hoofden van menig Tukker. Dus tsja, dat kost dan even wat inspanning om te overbruggen, denk ik.
Almelo staat bol van de import dankzij de textielindustrie.
Almelo heeft genoeg import! Veel mensen van verschillende nationaliteiten ook. Het doet me wel een beetje zeer dat Almelo er zo slecht vanaf komt bij verschillende meeschrijvers. Ik ben alles behalve tokkie, ook nog eens import van oorsprong, geen Preston Palace ganger (de meeste gasten daar komen overigens helemaal niet uit Twente, maar uit de Randstad :roll:. )Ik kon geen Twents, heb het door de jaren heen wel geleerd.
Maar ik voel me hier prima thuis. Met mijn multiculti vriendinnengroep, super buren, een mooi en betaalbaar huis en de ‘doe maar gewoon dan doe je gek genoeg’ mentaliteit. Maar doe je eens gek is dat geen probleem.
En ik ken ook een best aantal westerlingen die hier zijn komen wonen en het hier prima naar de zin hebben.
Komt vanuit vroeger vermoed ik. Almelo,Hengelo en enschede waren wel wat rivaliserend en almelo was altijd 3.

Ik denk dat je niet snel van zo'n imago afkomt.
GroenTuintje schreef:
23-04-2025 15:43
Choco-fan, misschien zijn we wel buren :HA:

Nou je weet maar nooit haha!
Woon jij in die buurt met al die mooie groene tuinen? 😉
Choco-fan schreef:
23-04-2025 19:24
Nou je weet maar nooit haha!
Woon jij in die buurt met al die mooie groene tuinen? 😉
:mrgreen: was het maar zo’n feest. De meeste hebben een strakke tegeltuin hier :( wel veel groene grote bomen en hagen. Dat maakt veel goed :lol:
Voor iedereen een groene tuin
Stormke81 schreef:
23-04-2025 19:15
Komt vanuit vroeger vermoed ik. Almelo,Hengelo en enschede waren wel wat rivaliserend en almelo was altijd 3.

Ik denk dat je niet snel van zo'n imago afkomt.
Die rivaliteit klopt wel, en ook dat Almelo van oudsher niet de rijkste van die drie is. Maar in alle drie de steden zijn goede en mindere wijken. En natuurlijk heeft Almelo niet hetzelfde grote centrum als Enschede, en is er wat minder reuring. Maar dat maakt ook dat het wat minder druk is, en dat vind ik juist een groot voordeel. Als ik leuk wil winkelen, ga ik ergens anders naar toe, met een wat breder winkelaanbod. Maar je kunt hier prima naar een gezellig café en er zijn ook een aantal fijne restaurants hier. De stad is volop in ontwikkeling, er wordt veel gebouwd. En ook fijn: het is een groene stad.
Tuingravin schreef:
22-04-2025 09:13
Ik kan TO alleen maar aanraden om goed rond te komen kijken hier. TO, je bent van harte welkom! En wil je voorafgaand aan je tocht een bakkie komen doen, laat maar weten. Ik zal je met plezier de leuke plekjes aanwijzen. (En als je een huis hebt gevonden, mag je me het adres wel in pb zetten, dikke kans dat ik je wel kan zeggen of het een leuke, goeie straat is, aanrader of niet).
Wat lief aangeboden :love:
Tuingravin schreef:
22-04-2025 09:13
Ik kan TO alleen maar aanraden om goed rond te komen kijken hier. TO, je bent van harte welkom! En wil je voorafgaand aan je tocht een bakkie komen doen, laat maar weten. Ik zal je met plezier de leuke plekjes aanwijzen. (En als je een huis hebt gevonden, mag je me het adres wel in pb zetten, dikke kans dat ik je wel kan zeggen of het een leuke, goeie straat is, aanrader of niet).
Wat lief aangeboden :love:
Valerie schreef:
23-04-2025 14:08
Wat op het bordje staat bij de ouders van Yraatje. Twentenaren vinden zichzelf beter dan mensen uit het westen. Ik ken iemand die er een tijd gewoond heeft en totaal niet kon aarden. Hij hoorde er voor de Twentenaren niet bij omdat hij ABN sprak, zijn roots er niet lagen. Het is een lastige regio om in opgenomen te worden.
noem mij een streek in Nederland, waar ze zich niet beter voelen dan de rest
Die ken ik wel (en juist daardoor is de streek ook niet zo bekend), maar die ga ik niet noemen voordat iedereen er wil wonen.

Ik wil er eerst zelf weer terugkeren namelijk haha
Harderwijk2021 schreef:
22-04-2025 10:06
Ja van dat gedag zeggen klopt absoluut. Mn moeder woont er nog en zegt altijd als ze met de hond door het bos loopt, ze van verre al kan zien of het toeristen zijn of "locals"
Toeristen begin op voorhand al de andere kant op te kijken bij het elkaar tegenkomen en zeggen weinig tot nooit wat. De locals zeggen gewoon eigenlijk zo goed als iedereen goedendag bij het langslopen/fietsen.
Dan wordt ik aangezien voor een vreemde local denk ik :) Ik woon er niet waar ben ook gewend iedereen te groeten wat vroeger wel een beetje raar was toen ik als klein meisje iedereen in de Herenstraat in Groningen gedag zei😂
Maar mensen gaan voorbij
Hela schreef:
23-04-2025 16:10
Zo ben ik dus toen ik in Twente kwam wonen meteen naar Twentse les gegaan. Was echt ontzettend leuk door Gerrit Kraa en Thea weetnietmeerhoezeheet ookvantvoost, beiden toen werkzaam bij het toenmalige Van Deinse Instituut.
Algemeenheden over het Twents geleerd en ja, ik weet dat zo'n beetje elk dorp/stad zijn eigen woorden kent.
Toch heeft het mij als Hagenees heel goed geholpen het Twents te verstaan en te begrijpen.
Goede adviezen allemaal. Ik ben ook een Hagenees ;-)

Qua werkgelegenheid? Ik zou er wel een baan willen zoeken, maar nog geen idee wat
Mystery schreef:
24-04-2025 21:28

Qua werkgelegenheid? Ik zou er wel een baan willen zoeken, maar nog geen idee wat
Ja dat ligt eraan wat je doet. Wat voor werk doe je nu?
Mystery schreef:
24-04-2025 21:28

Ik kan je, mits voldoende vooropleiding, wel ergens binnenloodsen.

En in de horeca kun je altijd terecht. Enschede schreeuwt om personeel.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
yasmijn schreef:
24-04-2025 22:24
Ik kan je, mits voldoende vooropleiding, wel ergens binnenloodsen.

En in de horeca kun je altijd terecht. Enschede schreeuwt om personeel.
Ha Yas, werk je bij een uitzendbureau?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven