Wonen omgeving Amersfoort ervaringen

10-04-2021 12:06 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Sinds korte tijd zijn ik en mijn vriend op zoek naar een koophuis. We willen graag in de omgeving rondom Amersfoort een huis kopen. Nu kennen wij de dorpen en gebieden rondom Amersfoort alleen niet heel goed. Zo zien we ook huizen in Nijkerk, Leusden, Hoevelaken etc., maar geen idee hoe deze plekken zijn. Over Nijkerk hoor ik bijvoorbeeld gemengde verhalen. De een zegt leuk en de ander zegt biblebelt en heel christelijk. Zelf zijn we niet gelovig. Ik vind het niet erg om ergens te wonen waar het geloof relatief wat meer speelt, maar ik wil ook niet met de nek aangekeken worden als ik op zondag bij wijze van de auto was. Daarnaast zijn we ivm een kinderwens wel op zoek naar een plek waar het een beetje kindvriendelijk is... dus kortom, eigenlijk ben ik vooral op zoek naar ervaringen qua waar te wonen!:)
amsterdamsmeisje92 wijzigde dit bericht op 23-04-2021 20:31
Reden: -
3.10% gewijzigd
Ja, ten oosten van Amersfoort kom je richting de biblebelt. Aan de westkant niet, maar daar is het duurder.
Alle reacties Link kopieren
Al eens aan Zeewolde gedacht? Iets verder bij Amersfoort vandaan, maar ik hoor er veel enthousiaste verhalen over.
Ik weet niet wat jullie budget is, maar plaatsen als Zeist, Soest, Soesterberg, Bilthoven, Doorn etc. zijn ook mooi wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vanuit Amsterdam in Amersfoort komen wonen. Ik woon aan de rand van het centrum, 5 minuten lopen, en ik heb dat ook echt nodig omdat ik van een stadsleven houd.

Voor mij wordt Hoevelaken en Nijkerk al echt iets te dorps..

Zeewolde vind ik persoonlijk vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
10-04-2021 12:19
Ik weet niet wat jullie budget is, maar plaatsen als Zeist, Soest, Soesterberg, Bilthoven, Doorn etc. zijn ook mooi wonen.
Ja, prachtige omgeving en je bent zo in Utrecht, Amersfoort etc als je even een dagje stad wil doen. En zover ik begrijp zijn de huizenprijzen daar nog enigszins te doen.
Poekie28 schreef:
10-04-2021 12:22
Ik ben vanuit Amsterdam in Amersfoort komen wonen. Ik woon aan de rand van het centrum, 5 minuten lopen, en ik heb dat ook echt nodig omdat ik van een stadsleven houd.

Voor mij wordt Hoevelaken en Nijkerk al echt iets te dorps..

Zeewolde vind ik persoonlijk vreselijk.

Zo zie je maar, smaken verschillen. Ik woon nu dik 21 jaar in Zeewolde en wil hier nooit meer weg.
WeBey schreef:
10-04-2021 12:23
Ja, prachtige omgeving en je bent zo in Utrecht, Amersfoort etc als je even een dagje stad wil doen. En zover ik begrijp zijn de huizenprijzen daar nog enigszins te doen.
Nou ik denk het niet.
Alle reacties Link kopieren
WeBey schreef:
10-04-2021 12:23
Ja, prachtige omgeving en je bent zo in Utrecht, Amersfoort etc als je even een dagje stad wil doen. En zover ik begrijp zijn de huizenprijzen daar nog enigszins te doen.
Nou nee, je kunt dan beter in Amersfoort zelf zoeken, daar is het aanbod groter maar ook al heel krap. Op het moment zijn er gemiddeld 60 huizen beschikbaar, dus je mag aansluiten in een rij met belangstellenden. Nijkerk heeft wel een leuk oud centrum, en ligt tegen Amersfoort aan. Daar wordt momenteel ook gebouwd. Het is inderdaad een christelijk dorp, maar er is door veel nieuwbouw zoveel import dat je daar tegenwoordig niet echt veel van merkt. Zeewolde is een stuk goedkoper maar heeft weer geen station.
Alle reacties Link kopieren
Anyco schreef:
10-04-2021 12:25
Zo zie je maar, smaken verschillen. Ik woon nu dik 21 jaar in Zeewolde en wil hier nooit meer weg.
Zeker smaken verschillen. Ik ben gewoon niet zo dol op nieuwbouw wijken en poldersteden.
missfitz schreef:
10-04-2021 12:28
Nou nee, je kunt dan beter in Amersfoort zelf zoeken, daar is het aanbod groter maar ook al heel krap. Op het moment zijn er gemiddeld 60 huizen beschikbaar, dus je mag aansluiten in een rij met belangstellenden. Nijkerk heeft wel een leuk oud centrum, en ligt tegen Amersfoort aan. Daar wordt momenteel ook gebouwd. Het is inderdaad een christelijk dorp, maar er is door veel nieuwbouw zoveel import dat je daar tegenwoordig niet echt last van hebt. Zeewolde is een stuk goedkoper maar heeft weergeen station.

En dat is echt wel een nadeel van Zeewolde net zoals een beperkt aanbod restaurants/afhaal. Voor winkelen gaan wij ook naar Almere, het is voor mij noodzakelijk kwaad maar als je er van houdt dan moet je ook niet in Zeewolde zijn.
Huizen worden trouwens wel razendsnel verkocht, het aanbod is echt een stuk kleiner dan zeg 2 jaar geleden en dan moet je er dus snel bij zijn.
Poekie28 schreef:
10-04-2021 12:31
Zeker smaken verschillen. Ik ben gewoon niet zo dol op nieuwbouw wijken en poldersteden.
Dat kan, ik ben echt totaal geen stadsmens.
Helemaal prima hoor, iedereen zijn eigen smaak.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor een huis zoeken jullie, TO? In Vathorst (de meest recent gebouwde wijk) worden nog wel redelijk wat woningen aangeboden, maar de interesse is wel heel groot. Als je een jaren 30 woning zoekt dat wordt het nog een stuk moeilijker, weinig aanbod en hoge prijzen. Amersfoort zelf is wel heel leuk, mooi oud centrum, er zijn normaal gesproken veel festivals, leuk horeca- en winkelaanbod en prima te bereiken met het OV.
Ik heb een paar jaar in Amersfoort gewoond. In Zielhorst. Dat is een beetje een dode wijk eerlijk gezegd. Als ik nu terug zou “moeten” dan zou ik in vathorst gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Zielhorst is inderdaad niet echt leuk, zit alleen een supermarkt en geen echt winkelcentrum. Wel een station. Er zijn wel meer wijken waar je waarschijnlijk liever niet wil wonen, Liendert en Schuilenburg bijvoorbeeld. Oudere wijk met veel hoogbouw, wordt wel opgeknapt nu dus misschien wordt het beter, maar deze wijken staan niet echt goed bekend. Kattenbroek in Noord is leuk, heeft ook een leuk winkelcentrum, en in Nieuwland krijg je iets meer huis voor je geld dan bv. in Vathorst.
Amersfoort zelf heeft alles: mooi, gezellig, goede voorzieningen, natuur vlakbij. Amersfoort-zuid is leuk (en duur). Jarentachtigwijken in Noord-Amersfoort helemaal niet gezellig. Vathorst is soort van mooie vinex, maar weinig variatie in bevolking aldaar. Nijkerk heeft schattig centrum maar veel lelijkheid (enorme silo die elke zichtlijn verpest, stinkende kippenslachterij) eromheen. Leusden is saai en burgerlijk. Soest en Baarn zijn de leukere dorpen in de omgeving. Allemaal slechts mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens naar Amersfoort Vathorst. Heel veel kinderen en kindvriendelijk. Gemoedelijk en met alle voorzieningen die je nodig hebt. Amersfoort centrum ligt op ca. 10 km afstand. Wel behoorlijk prijzig geworden.
Hoogland is ook leuk, dat is echt nog een dorpje omsloten door een stad (Amersfoort dus).
missfitz schreef:
10-04-2021 12:57
Zielhorst is inderdaad niet echt leuk, zit alleen een supermarkt en geen echt winkelcentrum. Wel een station. Er zijn wel meer wijken waar je waarschijnlijk liever niet wil wonen, Liendert en Schuilenburg bijvoorbeeld. Oudere wijk met veel hoogbouw, wordt wel opgeknapt nu dus misschien wordt het beter, maar deze wijken staan niet echt goed bekend. Kattenbroek in Noord is leuk, heeft ook een leuk winkelcentrum, en in Nieuwland krijg je iets meer huis voor je geld dan bv. in Vathorst.
Geen winkelcentrum? Emiclaer is een groot winkelcentrum en valt officieel onder kattenbroek én Zielhorst :proud: Liendert wil je inderdaad nog niet dood gevonden worden.

Als ik TO was zou ik lekker een paar rondjes gaan rijden, dan zie je vanzelf welke wijk je wel/niet aanspreekt.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
10-04-2021 12:19
Ik weet niet wat jullie budget is, maar plaatsen als Zeist, Soest, Soesterberg, Bilthoven, Doorn etc. zijn ook mooi wonen.
Bilthoven is kneitermooi en duur. Ik werk er. De huizen van rond de miljoen gaan er voor 1,2 uit en komen amper op Funda. Daar zit veel oud geld hoor. Soest, Baarn, Doorn, daar kom je gewoon niet tussen.
Ik zou je pijlen richten op Zeewolde Lelystad of Almere, daar lukt het misschien nog net.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 18 jaar in Zeewolde gewoond, leuk wonen , gezellig centrum , maar bijv geen bioscoop oid, een kleintje in Harderwijk maar goed dat is ook dik drie kwartier fietsen .

Ik woon nu 15 jaar in omgeving Zeist. Eerst in Zeist zelf , en wist niet dat het centrum zo gezellig was. Veel restaurantjes , leuke winkels etc. Nu woon ik in een minuscuul dorpje in gemeente Zeist, tegen Soesterberg aan. Ik vind het perfect. Vrijwel IN het bos wonen, echt prachtig . Soesterberg is te lopen voor supermarkt , Kruidvat en dat soort dingen. Zeist een kwartiertje fietsen. Amersfoort sta je binnen t kwartier met de auto of half uur fietsen, zelfde geldt voor Utrecht maar tel er dan 10 minuten bij op.
Voor mij veel leuker dan een buitenwijk van Amersfoort zoals vathorst, maar dat komt puur door de flinke hoeveelheid bos hier :)

Oja aanvulling. Hebben een kind van ruim 1.5 . Perfect wat er allemaal in de buurt is!
eneriirene wijzigde dit bericht op 10-04-2021 13:36
5.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
10-04-2021 13:21
Geen winkelcentrum? Emiclaer is een groot winkelcentrum en valt officieel onder kattenbroek én Zielhorst :proud: Liendert wil je inderdaad nog niet dood gevonden worden.

Als ik TO was zou ik lekker een paar rondjes gaan rijden, dan zie je vanzelf welke wijk je wel/niet aanspreekt.
Ja, ok, afhankelijk van waar je in zielhorst woont is Emiclaer goed te doen, maar ik vind dat het winkelcentrum toch echt meer van ons Catpantsbewoners is ;-D .
Alle reacties Link kopieren
WeBey schreef:
10-04-2021 12:23
Ja, prachtige omgeving en je bent zo in Utrecht, Amersfoort etc als je even een dagje stad wil doen. En zover ik begrijp zijn de huizenprijzen daar nog enigszins te doen.
Ach nee joh!
Het is hier nog moeilijker tussen komen dan in de stad Utrecht
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
10-04-2021 13:35
Ach nee joh!
Het is hier nog moeilijker tussen komen dan in de stad Utrecht
De hele driehoek tussen de A1, A27, A28 is prijzig (op bepaalde delen van Amersfoort na) en er staat maar weinig te koop (tenzij je een paar miljoen hebt liggen, want die optrekjes gaan nog altijd wat minder snel).
Alle reacties Link kopieren
Vathorst schijnt niet de beste bouw te zijn; veel bouwtechnische problemen omdat het in een periode is gebouwd waarin goedkopere materialen zijn gebruikt, aldus een makelaar die ik eens sprak. Kattenbroek heeft inderdaad een prima winkelcentrum en je fietst zo naar het centrum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven