Woonkeuken beneden, woonkamer boven

08-04-2016 23:58 25 berichten
Wij overwegen er een nieuwbouw huis te kopen met grote woonkeuken op de begane grond en woonkamer (optioneel met vide naar keuken) te kopen.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die dit hebben en of je dan gewoon even beneden drinken pakt of dat je boven een soort Mini keuken hebt.

Mijn man heeft het al over een kleine koelkast boven maar dat lijkt me dus helemaal niks.

Zoek wat praktijk ervaring en tips.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dat! Reageer later!
Lijkt me toch knap onhandig als je niet van plan bent met je visite in de keuken te gaan zitten.
verba volant, scripta manent.
Wij hebben dat gehad en hebben het even naar beneden lopen nooit als probleem ervaren. Met een dienblad is het helemaal geen probleem. De woonkeuken werd trouwens ook veel gebruikt, dat was door de indeling een hele levendige ruimte, heel leuk. De woonkamer voelde wat intiemer/rustiger qua sfeer en de woonkeuken was meer de plek waar de drukte van alledag plaatsvond.
Naaste familie waar wij veel over de vloer komen hebben dit. Hun ervaring is dat ze eigenlijk vooral beneden leven. Zeker nu ze kinderen hebben en dus veel eetmomentjes met kruimels en boven geen water bij de hand. De wc zit ook beneden. De keuken beneden is wel dusdanig groot dat er naast de keuken een royale eettafel past en nog een klein speelhoekje. Overdag zijn ze dus nauwelijks boven (woonkamer) te vinden. En zeker met mooi weer als de tuindeuren openstaan komen ze niet meer boven tot de kinderen op bed liggen.
Al zal het leven in een keuken niet alleen afhangen of die boven of beneden is. Als je een grote leefkeuken hebt en een afgescheiden woonkamer op dezelfde verdieping, zul je waarschijnlijk toch ook meer in de keuken te vinden zijn.

Wij wonen met een L woonkamer en een open keuken in de korte kant van de L. Omdat het 1 ruimte is, zijn we dus ook met hetzelfde gemak in de woonkamer. Was dit een hele andere ruimte, dan is de doorloop waarschijnlijk minder, ongeacht verdieping.
Ik ben dit van vroeger gewend. Ik vond het wel gezelliger zo een leefkeuken. We waren ook meer met elkaar bezig en gezellig in gesprek, omdat de tv in de woonkamer zat, waar we alleen savonds kwamen. Soms helemaal niet zelfs.

We namen drinken mee als we naar de woonkamer gingen. Je went eraan. Ik zouook geen koelkast in de woonkamer plaatsen.
hoezo is een koelkast boven niet handig?

kan hij het ook nog eens zelf pakken ;)
Carpe Diem!!!!
Vrienden hebben het en de keuken is groot genoeg voor 4 pers eettafel maar meer niet. Zij ontvangen bezoek boven. Ikzelf vind het mega onhandig en zou nooit voor zo'n huis kiezen.

Al zou het wel zeer veel afhangen van de ruimte en mogelijkheden beneden.

Als daar ook een speelhoek kan etc en je daar echt goed kan leven wordt het al anders.
Wij hebben ooit gekeken naar een huis met dergelijke indeling. Het huis was hartstikke mooi, echter de praktische overwegingen maakten dat we er niet voor kozen.

We waren toen nog met zijn 2. We weten echter van enkele stellen, bij gezinsuitbreiding werden die huizen te koop gezet, want niet meer praktisch met een baby.

Dat heeft ons toen aan het denken gezet en gemaakt dat we het niet aan wilden.
Wij hebben dat en ik vind het hartstikke fijn! Wij leven t/m het avondeten vooral beneden in de woonkeuken. Daar hebben we een gezellige/levendige plek van gemaakt. In de zomer is het ook fijn, want dan gaan de deuren naar de tuin open en is het handig met barbecueën en etentjes, dat je de keuken dichtbij hebt. Na het eten sluiten we de boel beneden af en verhuizen we naar boven, waar we lekker filmpjes kunnen kijken enzo. We drinken dan vaak nog thee (waterkoker met glazen boven).

Wij hebben een baby en ik vind deze indeling niet onhandig hoor. Juist wel handig, want de keuken is groot genoeg om te zitten/rond te kruipen. We hebben zelfs een speelhoek ingericht, dus ik zou niet goed kunnen bedenken wat er niet praktisch aan is?

Ik moet zeggen dat deze manier van leven/wonen me erg bevalt. En het is ook nog goed voor mijn figuur, want als je eenmaal boven bent 's avonds, heb ik niet de neiging naar beneden te lopen om te gaan snaaien uit de keuken.
Onpraktisch als in geren op diverse trappen, verzorging-voeding-huilsessies op diverse verdiepingen, veiligheid ivm al die trappen die doorgaans breder zijn dan doorsnee.

Het is een kwestie van smaak, gewenning en gevoel, dus voor eenieder anders.

Er zijn meerdere topics hierover en daar lees je voornamelijk de no-go's. Heb er toen zelf meegeschreven en las dus die reacties ook.

En nogmaals, zie het in nabije omgeving dat mensen er bewust voor kiezen om een andere indeling na te streven, vooral bij gezinsuitbreiding.
We hebben twee trappen net als in andere huizen en niet extreem breed, vrij standaard eigenlijk. Dus nee, ik herken dat niet. Of je een trap op rent, of gewoon loopt, heeft niet te maken met de indeling van je huis. En verzorging-voeding-huilsessies op verschillende verdiepingen? Die snap ik ook niet helemaal. Wij leven overdag dus beneden en gaan 's avonds na het eten naar de woonkamer. Als onze dochter ligt te slapen ligt ze boven, dat is 1 trap op, net als in veel huizen het geval zal zijn.

Dus nee, ik vind het juist wel een voordeel. Beneden is het lekker actief, de plek om samen te eten, te praten, te spelen en boven is meer voor mijn man en ik, 's avonds. Die kamer kunnen we ook netjes houden en daar is meer rust. Ik vind het fijn om die afscheiding te hebben.
Wij hadden inderdaad wel echt een grote woonkeuken. 6-persoonstafel voor de openslaande deuren en een ruime keuken die afgeschermd was van het eetdeel door een halfhoog muurtje. En dan stonden er nog een flinke kast en een houten bank. En de hondenmand. Als het alleen een keuken is waar net een 4-persoonstafel in past zou ik zoiets ook niet snel een woonkeuken noemen...

Als je nog een babyfase in gaat kan ik me wel voorstellen dat je zo'n indeling niet handig vindt, maar dat hangt misschien meer af van waar de slaapkamers zitten. Die zaten in ons huis op de tweede verdieping, dus dat is best ver van de keuken af. Maar er zijn bij ons in de straat flink wat baby's geboren en die mensen zijn er ook allemaal met hun kleine kinderen blijven wonen. Was nog voor de crisis, dus in een tijd dat verhuizen niet zo moeilijk geweest was.

Woonkamer zou ik met zo'n indeling trouwens niet met vide doen om dat als een rustige zitkamer te houden. Net als valerievaldera vond ik dat verschil heel fijn.
Maar waarom heb je een keuken nodig direct bij de slaapkamer? En heb je dat in een huis met normale indeling dan wel? Dan zit toch ook de keuken beneden en de slaapkamers een of twee verdiepingen hoger? Stromend water hebben we hier op iedere verdieping. Wc's ook trouwens. Op elke verdieping ligt een verschoningskussen met luiers/doekjes, etc. Dus het is niet zo dat we hier de hele dag van beneden naar boven rennen. Toen ik 's nachts nog een flesje gaf, zette ik gewoon een thermoskan met warm water naast mijn bed, dan hoef je er ook niet uit. Net als mijn vriendinnen doen die in een 'normaal huis' wonen. Dus nee, ik snap echt niet waarom het een meer of minder praktisch zou zijn dan het andere.
Nou vriendin met twee kids is echt niet altijd bij kids als ze beneden in keuken wat gaat doen en hun boven in hun spel zitten. Zij heeft maar een heel klein hoekje in keuken. Leuk om ze even bezig te houden maar meer niet.

Het hangt echt af van de ruimte en mogelijkheden in de woonkeuken
Een boel verschillende meningen

Misschien handig erbij te vermelden dat wij geen kinderen hebben en dat die er ook niet zullen komen. Het aspect kinderen is dus niet relevant voor onze keuze.

We wonen nu al in een soort drive-in woningen. Beneden een schuur / werkkamer en een slaapkamer + badkamer.

Op de 1e verdieping de woonkamer en keuken.

Op de 2e verdieping 3 slaapkamers + badkamer 2.

Het boven wonen kennen we dus en vinden we heel prettig. Alleen nu hebben we de keuken dus op dezelfde verdieping en straks mogelijk niet meer. Plus dus de vide.

Veel om over na te denken :-)
Wij hebben ook zo’n huis en geen kinderen. Ik vind het geen probleem om even een pak drinken en wat glazen mee naar boven te nemen, hetzelfde geldt voor hapjes. Onze buren hebben wel een mini-keuken (spoelbak en koelkast) geplaatst op de eerste verdieping, ik vind het zelf niet echt nodig.

Als je nu al een soort drive-in woning hebt dan ben je denk ik al gewend aan “apart” wonen. We hebben echt niet meer trappen dan een standaard rijtjeshuis, maar mensen reageren wel eens alsof je de Eiffeltoren moet beklimmen alleen maar omdat de keuken 1 verdieping lager zit.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Ik vond het niet handig toen de kinderen gingen buiten spelen. Zat ik even lekker op de bank kon ik weer naar beneden omdat ze naar binnen wilden. Als ik op de beneden verdieping ben laat ik de voordeur wel open maar niet als ik op een andere verdieping ben. Ook vond ik het niet handig met heen en weer lopen voor drank en hapjes als ik bezoek had. Bij ons zat het toilet beneden of boven en niet op de woonverdieping. Ben vast te lui maar vind het nu, standaard verdeling, veel handiger. Oja, ik vond het ook zonde van de ruimte van de eerste verdieping die vrijwel niet werd gebruikt. Ik heb nu een grote benedenverdieping en dat bevalt mij een stuk beter. Zeker als ik veel visite heb, nu kan ik makkelijker een extra tafel plaatsen dan in de voormalige woonkeuken. Je gaat toch geen diner voor tien mensen naar boven sjouwen. Alle afwas moet ook weer naar beneden, mij te veel gedoe.
Wij zitten met bezoek eigenlijk altijd beneden in de woonkeuken, dus geen probleem met hapjes en drankjes serveren. Juist handig dat je dan eigenlijk in de keuken zit en koffie kan zetten, of kan koken, terwijl je ondertussen bij je bezoek blijft. Onze woonkeuken is wel heel groot, dus je kan daar makkelijk zitten met 6-10 mensen. Lijkt me inderdaad geen doen om alles naar boven te sjouwen, maar dat hoeft dus ook niet bij ons. Verder wonen wij overdag dus echt beneden. Als onze kinderen buiten zouden spelen als ze wat ouder zijn, dan kan de deur dus gewoon open blijven.

Als ik de verhalen zo lees, denk ik dat het heel erg uitmaakt hoe het huis is ingedeeld en hoe groot de keuken beneden is.
Maar eigenlijk heb je dan dus een woonverdieping die je amper tot niet gebruikt valerie? Omdat het dus blijkbaar niet praktisch is om met alle mensen en zooi naar boven te gaan. Wat is dan de meerwaarde van deze indeling? Want de indeling moet dus al groot genoeg zijn om er met alles en iedereen te kunnen blijven. Een bank en tv in jullie keuken erbij en je hebt een gewoon huis dus.
Ik ben in mijn ´gewone´ huis nl. ook bij mijn bezoek. Wij hebben een L vorm kamer, waarbij de keuken in de korte poot zit, de woonkamer in de lange poot en op de overgang zit de eethoek. Mijn bezoek zit vaak in de eethoek en kan met mij blijven kletsen terwijl ik in de keuken sta. En vanuit de zithoek kijk je niet in de keuken (wat ik zelf wel fijn vind, want vind uitzicht op afwas niet gezellig).

Zonder bezoek zitten wij eerder in de zithoek en staan op en lopen zo naar de keuken voor een glas drinken. Ik begrijp eerlijk gezegd het voordeel niet van gestapeld wonen. Tenzij je het fijn vindt om een nette ongebruikte kamer te hebben, zoals men vroeger had: de zondagse kamer voor de netjes als de dominee langskwam. Want dat is toch waar het in de praktijk op neer zal komen. Je zult er weinig gebruik van maken van die woonkamer.
quote:aquarium schreef op 12 april 2016 @ 11:22:

Maar eigenlijk heb je dan dus een woonverdieping die je amper tot niet gebruikt valerie? Omdat het dus blijkbaar niet praktisch is om met alle mensen en zooi naar boven te gaan. Wat is dan de meerwaarde van deze indeling? Want de indeling moet dus al groot genoeg zijn om er met alles en iedereen te kunnen blijven. Een bank en tv in jullie keuken erbij en je hebt een gewoon huis dus.

Boven hebben we een grote woonkamer waar we 's avonds kunnen relaxen. Deze verdieping gebruiken we dus dagelijks. Ik vind het fijn dat er een scheiding zit tussen de actieve woonkeuken waar we overdag gebruik van maken en de relaxt woonkamer waar mijn man en ik vooral 's avonds lui op de bank hangen en een film/serie kijken. Ik vind het juist fijn dat we beneden geen televisie kijken, dat is meer een plek om de krant te lezen en te socializen.

Ik zeg niet dat deze indeling perse beter is dan in een normaal woonhuis, maar ik zie ook nagenoeg geen nadelen.
quote:aquarium schreef op 12 april 2016 @ 11:27:

Ik ben in mijn ´gewone´ huis nl. ook bij mijn bezoek. Wij hebben een L vorm kamer, waarbij de keuken in de korte poot zit, de woonkamer in de lange poot en op de overgang zit de eethoek. Mijn bezoek zit vaak in de eethoek en kan met mij blijven kletsen terwijl ik in de keuken sta. En vanuit de zithoek kijk je niet in de keuken (wat ik zelf wel fijn vind, want vind uitzicht op afwas niet gezellig).

Zonder bezoek zitten wij eerder in de zithoek en staan op en lopen zo naar de keuken voor een glas drinken. Ik begrijp eerlijk gezegd het voordeel niet van gestapeld wonen. Tenzij je het fijn vindt om een nette ongebruikte kamer te hebben, zoals men vroeger had: de zondagse kamer voor de netjes als de dominee langskwam. Want dat is toch waar het in de praktijk op neer zal komen. Je zult er weinig gebruik van maken van die woonkamer.Wij zitten dus elke avond boven, deze kamer houden we vrij netjes, zonder al het kinderspeelgoed en de rommel van het eten. Boven zit ook nog een bijkeuken, dus even iets te drinken pakken kan gewoon, daarvoor hoeven we de trap niet af. En 'waar het in de praktijk op neerkomt' zijn twee heel fijne ruimtes met heel verschillende functies, waar wij iedere dag gebruik van maken. Heb je zelf wel eens in een huis gewoond met een andere indeling, of baseer je je uitspraken alleen op je eigen verwachtingen?
quote:valerievaldera schreef op 12 april 2016 @ 14:01:

[...]

Boven hebben we een grote woonkamer waar we 's avonds kunnen relaxen. Deze verdieping gebruiken we dus dagelijks. Ik vind het fijn dat er een scheiding zit tussen de actieve woonkeuken waar we overdag gebruik van maken en de relaxt woonkamer waar mijn man en ik vooral 's avonds lui op de bank hangen en een film/serie kijken. Ik vind het juist fijn dat we beneden geen televisie kijken, dat is meer een plek om de krant te lezen en te socializen.

Ik zeg niet dat deze indeling perse beter is dan in een normaal woonhuis, maar ik zie ook nagenoeg geen nadelen.

Volgens mij hebben wij een vergelijkbaar huis. De woonkeuken is in principe groot genoeg als enige woonkamer, maar we zijn blij dat we nog een tweede woonkamer hebben en die gebruiken wij ook volop.

Als ik rondkijk in de buurt dan zie je ook echt dat huizen allemaal verschillend worden ingedeeld en gebruikt. Sommigen hebben de keuken wel op de eerste verdieping en gebruiken de begane grond als kantoor/praktijkruimte. Er is ook iemand die een boksring en trainingsruimte op de eerste verdieping heeft. Een ander heeft weer een thuisbioscoop of loungeruimte en er zijn ook muzikanten die een vleugelpiano hebben staan. Er zit ook nog een kunstenaar met een atelier op de eerste verdieping etc. En ja je hebt ook de gezinnen met heel veel kinderen die de 1ste verdieping hebben omgebouwd zodat ze in totaal 7 slaapkamers hebben.

Wij hebben zelf geen kinderen, maar bij de buren is de woonkamer op de 1ste verdieping juist de plek waar zo’n dansspel op de playstation wordt gespeeld of waar ze hoelahoepen of van die helicoptertjes laten vliegen omdat ze daar de ruimte hebben.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven