Woonplek in Amsterdam

24-12-2013 01:12 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om een lang verhaal kort te maken:

Ik heb 4 jaar samengewoond in Amsterdam, maar helaas is de relatie nu voorbij en ik ben van de week weer bij mijn ouders in een aangrenzende stad ingetrokken. Ik vind het fijn om even tot rust te komen en bij mijn ouders te wonen, maar ik mis Amsterdam enorm. Zeker omdat er hier vrij weinig te doen valt.

Op het moment loop ik een stage bij een bedrijf, deze duurt 6 maanden. Dit om werkervaring op te doen in het bedrijfsleven na het behalen van mijn Masterdiploma. Aangezien het crisis is en ik verder niets kon vinden, heb ik dit graag aangenomen. Wanneer ik mijn werk goed uitvoer, kan ik over 4 maanden een baan aangeboden krijgen. Ik werk 5 dagen per week. De stagevergoeding bedraagt 500 euro p/m en ik ga waarschijnlijk bijstand aanvragen. In deze periode wil ik nog thuis blijven wonen, zodat ik wat geld kan sparen voor mijn toekomstige uitzet.

Maar nu:

Wanneer ik een baan krijg (bij dat bedrijf of ergens anders) wil ik dolgraag een woning in Amsterdam (of Diemen, Amstelveen) vinden.

Kijkend naar mijn opties valt sociale huur al af, want ik sta pas 2 jaar ingeschreven bij Woningnet, en dat is veel te kort om iets te vinden.

Particulier huren KAN, maar dan moet ik mazzel hebben en onder de huursubsidiegrens een appartementje vinden rondom de stad (want de stad zelf zal wel heel duur worden).

Ik kan ook een kamer huren. Ik ben pas 24 en vind het niet erg om met studentes in een huis te zitten, maar wil dat ook niet voor eeuwig doen natuurlijk.

Wie kan mij wat meer uitleg geven over deze opties? Ik wil vooral wat meer weten over particuliere huur, dat is me nogal onduidelijk.

Voor de duidelijkheid: ik heb weinig nodig. Een slaapkamer, badkamer en keuken vind ik al prima bij particuliere huur. Een gedeelde keuken/badkamer/wc vind ik prima MITS ik bij nette mensen kom te wonen natuurlijk.
Kamernet.nl

Oproep op Facebook

Google ....
Dank je wel voor je reactie, Auburn. Ik weet wel ongeveer waar ik moet zoeken naar een kamer. Funda, Kamernet... ik ben er bekend mee.

Dit topic is vooral bedoeld om wat meer over de ins and outs te weten te komen van het vinden van een plekje en de kosten/mogelijkheden. In die 4 jaar heb ik namelijk bij mijn ex gewoond en niet zelf een woonplek moeten zoeken.
Ik ben maanden lang op zoek geweest naar een fatsoenlijke 2 kamer woning/appartement in Amsterdam. (Woningnet was voor mij ook geen optie want sta nog maar 3 jaar ingeschreven)

Het is mij niet gelukt om via een particulier iets te krijgen ivm absurd hoge inkomenseisen.

Soms wel 4 keer de bruto huur...

ook buiten de stad.

Houd hier rekening mee..

Ik heb uiteindelijk een studio gevonden via marktplaats.

Misschien daar eens kijken ?

Succes
Bijstand aanvragen terwijl je bij je ouders woont zal waarschijnlijk niet gaan, ik neem aan dat die wel een inkomen hebben?
quote:Moosey schreef op 24 december 2013 @ 02:01:

Bijstand aanvragen terwijl je bij je ouders woont zal waarschijnlijk niet gaan, ik neem aan dat die wel een inkomen hebben?

Volgens het CWI kan het wel, ik heb ze gebeld. Volgens mij geldt dat alleen tot je 21e of zo. Een vriend van mij woont bij zijn moeder en heeft bijstand.

Ik weet alleen niet hoe veel ik kan krijgen. Aangezien het zo'n 660 euro is, zou het alleen 160 euro extra zijn. Wat ik verdien met stage moet ik dan teruggeven denk ik.
quote:auburn schreef op 24 december 2013 @ 01:56:

Ik ben maanden lang op zoek geweest naar een fatsoenlijke 2 kamer woning/appartement in Amsterdam. (Woningnet was voor mij ook geen optie want sta nog maar 3 jaar ingeschreven)

Het is mij niet gelukt om via een particulier iets te krijgen ivm absurd hoge inkomenseisen.

Soms wel 4 keer de bruto huur...

ook buiten de stad.

Houd hier rekening mee..

Ik heb uiteindelijk een studio gevonden via marktplaats.

Misschien daar eens kijken ?

SuccesJa, ik denk dat ik dat ga doen, of een kamer. En als ik wat langer werk dan een eigen appartementje.
Ik vertrouw Marktplaats trouwens niet helemaal, ben er al eens opgelicht... hoe wist jij of het goed zat?
Even iets anders: doe jezelf een lol en ga een paar avonden in de week bij verdienen in de horeca of zoiets.

Niet om morele bezwaren van mijn kant tegen de bijstand, maar omdat je dan met relatief weinig inspanning 5 a 600 euro per maand bijverdiend zonder gezeik met het UWV.

(Want de bijstand krijgen is niet vrijblijvend en een hoop zaken kun je gedoe mee krijgen, zoals een op vakantie gaan of iets krijgen van iemand).
Ik zeg dit ook omdat je na 4 jaar blijkbaar onzelfstandig uit een relatie bent gekomen en aan de bijstand moet, terwijl het voor een jong en gezond iemand prima mogelijk is om en 5 dagen per week stage te lopen, en er bij te werken, en zelfstandig iets te huren. Zelfs in Amsterdam.

Zie het als een praktische leerschool: ik zou het als werkgever wat opmerkelijk vinden als iemand die ruimschoots volwassen is zegt pas naar Amsterdam te gaan verhuizen als het geld binnenstroomt.
quote:strike schreef op 24 december 2013 @ 03:04:

Ik zeg dit ook omdat je na 4 jaar blijkbaar onzelfstandig uit een relatie bent gekomen en aan de bijstand moet, terwijl het voor een jong en gezond iemand prima mogelijk is om en 5 dagen per week stage te lopen, en er bij te werken, en zelfstandig iets te huren. Zelfs in Amsterdam.

Zie het als een praktische leerschool: ik zou het als werkgever wat opmerkelijk vinden als iemand die ruimschoots volwassen is zegt pas naar Amsterdam te gaan verhuizen als het geld binnenstroomt.

Nou, dan ben ik met 24 jaar en geen ervaring toch wat te laat om nu even in de horeca te werken. Die willen ervaring, mensen van rond de 18. Als het mogelijk zou zijn had ik het al lang gedaan. Heb me suf gesolliciteerd.

Mijn werkgever weet dat ik 4 jaar op mezelf heb gewoond. Het is helemaal niet opmerkelijk of raar dat ik nu even terug verhuis. Ik zou het raar vinden als iemand 7 dagen in de week zich uit de naad werkt terwijl diegene ook kan sparen en zich volop kan concentreren op de stage. Zeker als de ouders bijspringen! Het is geen studie waar je om 1 uur in de middag pas naar de collegezalen moet Ik werk van 9-6. En dan zeker zaterdag en zondag nog even in de avond werken? Bovendien heb ik mijn rust nodig en wil ik de weekenden gebruiken om andere dingen te doen dan alleen te werken. Het is geen noodzaak om NU METEEN een kamer te vinden. Sorry, maar ben het totaal niet met je eens.
Misschien vraag ik dan geen bijstand aan, voor die 160 euro is het me niet waard, dat gezeik. Mijn ouders betalen namelijk vrij veel voor me.

Wat ook meespeelt is dat ik angst en onzekerheidsklachten heb. Daar volg ik therapie voor. Dat is ook de reden waarom ik wat langer over dingen doe. Iedereen mag daar een mening over hebben hoor, maar ik doe het op mijn manier.
Wat een geluk dat je ouders hebt om op terug te vallen. Met jouw angst en onzekerheidsklachten, je afhankelijkheid en wat dies meer zij.

Grow up en get some balls. Zolang je dat niet hebt ben je niet eens een eigen kamer waard, en al zeker niet in Amsterdam, imnsho.
Heb je niet toevallig een inschrijving bij studentenwoningweb?
Ik verbaas me altijd over de woningnood in Amsterdam. Ik had er verdorie bijna een half jaar een 2-kamerappartement voor ¤ 500.- te huur staan in A-dam Zuid tegen het Bos en NIEMAND kunnen vinden ervoor.

Heb het maar van de hand gedaan.
Gewoon de telefoongids pakken en makelaars bellen. Er zijn er zat die voor hun woningen een single vrouw zoeken. Geen koters, geen studentenfeesten. Die van mij ook. Na veel lastige huurders verhuurt ie alleen nog aan single white female's
Ik denk dat je je wensen eisen een beetje bij moet gaan stellen. Je wilt niet 's avonds of in het weekend werken want dan wil je andere/leuke dingen doen, je wilt bijstand aanvragen zodat je wat extra geld hebt. Maar dan moet je beschikbaar zijn voor werk, heb je sollicitatieplicht en zul je alles aan moeten pakken qua werk. Maar dat wil/kun je niet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Via via komen de meeste mensen aan woonruimte in AMsterdam, misschien marktplaats. Heb je geen contacten opgedaan in die vier jaar dan?

Daarnaast bijstand aanvragen? Schop onder je kont. Je mag in je handjes knijpen dat je uberhaupt een stagevergoeding krijgt. 500 tot 600 is best veel. Groot deel krijgt helemaal niets. Daarnaast wordt je gesteund door je ouders en hoef je -neem ik dan aan - ook nog geen huur te betalen. Er zijn zat studenten die ook nog een bijbaan hebben naast hun voltijd stage.

Je hebt het beter dan menig student.
quote:Naara schreef op 24 december 2013 @ 06:15:

Wat een geluk dat je ouders hebt om op terug te vallen. Met jouw angst en onzekerheidsklachten, je afhankelijkheid en wat dies meer zij.

Grow up en get some balls. Zolang je dat niet hebt ben je niet eens een eigen kamer waard, en al zeker niet in Amsterdam, imnsho.Jeetje wat een botte en naieve reactie. Ze heeft psychische problemen en als ze zo over haar grenzen gaat zit ze straks in een crisis. Het zou mooi zijn als iedereen met een angststoornis o.i.d. alleen maar even van de psych hoefde te horen 'grow some balls'
quote:parkietenmeisje schreef op 24 december 2013 @ 02:48:

[...]

Volgens het CWI kan het wel, ik heb ze gebeld. Volgens mij geldt dat alleen tot je 21e of zo. Een vriend van mij woont bij zijn moeder en heeft bijstand.

Ik weet alleen niet hoe veel ik kan krijgen. Aangezien het zo'n 660 euro is, zou het alleen 160 euro extra zijn. Wat ik verdien met stage moet ik dan teruggeven denk ik.Volgens mij krijg je die 660 alleen als je zelfstandig woont. Als je bij je ouders woont kun je inderdaad ook bijstand krijgen, maar die is stukken minder. Minder als jouw stagevergoeding gok ik.
TO, bijstand brengt idd veel problemen met zich mee, dat zou ik alleen doen als je het echt nodig hebt (daar is het ook voor bedoeld).

Kun je niet met iemand samen iets gaan zoeken? Een vriendin ofzo? Dan heb je meer inkomen en kun je gemakkelijker particulier huren. Vrienden van mij hebben zo iets via marktplaats gevonden.
Voor recht op bijstand moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt en dat ben jij niet. Zinloze missie dus.

Zo huis_kopen, jij kunt goed overdrijven zeg! Knap ook dat je door een beeldscherm heen kunt diagnosticeren. Gat in de markt zou ik zeggen!
quote:masquenada schreef op 24 december 2013 @ 07:52:

Ik verbaas me altijd over de woningnood in Amsterdam. Ik had er verdorie bijna een half jaar een 2-kamerappartement voor ¤ 500.- te huur staan in A-dam Zuid tegen het Bos en NIEMAND kunnen vinden ervoor.

Heb het maar van de hand gedaan.Echt? Waar heb je dan geadverteerd? Wij hebben ons 2-kamer app in Oud-Zuid eens tijdelijk verhuurd en dat was binnen no time rond.
Cum non tum age
quote:parkietenmeisje schreef op 24 december 2013 @ 03:32:

Wat ook meespeelt is dat ik angst en onzekerheidsklachten heb. Daar volg ik therapie voor. Dat is ook de reden waarom ik wat langer over dingen doe. Iedereen mag daar een mening over hebben hoor, maar ik doe het op mijn manier. Ze zegt het hier toch zelf?
Angst- en onzekerheidsklachten, ja. Angstoornis of dreigende crisis, nee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven