word gek van die hond!

17-07-2013 10:47 57 berichten
pff het plezier van onze hond wordt steeds minder..hij luistert zo ontzettend slecht en misdraagt zich voortdurend. nu zat hij weer te graven in het gras en als ik dan zeg dat het niet mag gaat hij als een malle rondjes rennen en weigert hij te komen.

Ook blaft hij naar alles en iedereen zonder aanleiding..heel irritant.

Naar mijn mening krijgt hij voldoende aandacht, ook heb ik puppycursus met hem gedaan en is hij gecastreerd...

Wie o wie heeft tips?Het kan zon leuk hondje zijn,maar roept nu

Vooral frustratie op...
Alle reacties Link kopieren
quote:noa schreef op 17 juli 2013 @ 11:20:

[...]

Deze heb ik dus van de puppycursus. Je hoort overal verschillende verhalen. Ik was gisteren bij de dierenarts en hij vertelde me dat je een hond best mag straffen (mild dus he), omdat de moederhond dat ook doet.

TO, ik vind 3x per dag niet veel. Misschien kun je op de dagen dat jullie tijd hebben de hond mee uit wandelen nemen. Gewoon ergens anders naartoe. De tuin kent hij wel.Ah, dit dus.
conversation = awareness
quote:vivaas schreef op 17 juli 2013 @ 11:28:

Cursus heeft geen zin denk ik als je problemen hebt met je hond. Er moet echt dan 1 op 1 iemand met je hond zijn.

Maar je zegt zelf al dat je hem 3x per dag uitlaat en niet altijd uitgebreid. Misschien eens beginnen met consequent altijd uitgebreid met hem te lopen zodat hij zijn energie kwijt is.

Ik laat mijn hond 4x per dag uit en ga 3x daarvan naar het bos of een open veld met andere honden waar hij lekker kan uitrennen.

Nonsens. Ik heb dus zelf cursus gegeven en de helft van de groep komt omdat er problemen zijn. Zeker in die leeftijd! En daar is een cursus ook juist voor.

Heb je zwaar problematisch gedrag dan heb jij misschien gelijk en past een hond niet goed in een groep, zou kunnen. Maar dit klinkt voor mij als een hele gewone puberhond.
Zeg maar Spijker.
Hond gaan slaan is al helemaal een slecht plan. Dan rent hij straks niet alleen weg voor TO (wat hij nu al doet) maar gaat hij ook duiken voor haar handen. En wil ze hem buiten helemaal niet meer los laten lopen want ze krijgt hem nooit meer te pakken en voor je het weet eindigt hondje in een asiel.

Maar dit is ook weer de reden waarom ik eigenlijk liever niet meer op dit soort topics reageer, er staan zo veel slechte opmerkingen en adviezen in.

TO er zijn duizenden goede boeken geschreven over hondenopvoeding en hondengedrag, met meer nuance dan je in een forumpost kwijt kan. Dus doe jezelf een lol en vraag niet hier maar lees zo'n boek. Bijvoorbeeld 'nog beter omgaan met je hond' of 'waarom doet mijn hond zo?'

Nog liever: cursus.
Zeg maar Spijker.
Oké bedankt voor alle reacties tot dusver. Ma r eens rond neuzen vóór ee goede cursus.

Ps wat een rottablet..
quote:Spijk-er schreef op 17 juli 2013 @ 11:34:

Hond gaan slaan is al helemaal een slecht plan. Dan rent hij straks niet alleen weg voor TO (wat hij nu al doet) maar gaat hij ook duiken voor haar handen. En wil ze hem buiten helemaal niet meer los laten lopen want ze krijgt hem nooit meer te pakken en voor je het weet eindigt hondje in een asiel.

Maar dit is ook weer de reden waarom ik eigenlijk liever niet meer op dit soort topics reageer, er staan zo veel slechte opmerkingen en adviezen in.

TO er zijn duizenden goede boeken geschreven over hondenopvoeding en hondengedrag, met meer nuance dan je in een forumpost kwijt kan. Dus doe jezelf een lol en vraag niet hier maar lees zo'n boek. Bijvoorbeeld 'nog beter omgaan met je hond' of 'waarom doet mijn hond zo?'

Nog liever: cursus.

Waarom niet hier vragen? Omdat je verschillende tips en adviezen krijgt? Ik vind je echt heel doordacht en verstandig klinken hoor, maar dat neemt niet weg dat jouw advies niet het enige juiste advies is.

Tuurlijk, slaan is lastig. Je moet het dan ook met beleid doen. Veel poeha, weinig daadwerkelijk slaan. Ikzelf heb twee enorme honden, maar wanneer ik niet héél duidelijk laat merken wie er hier de baas is (en ja hoor, ik geef ze ook rustig twee dagen geen eten als ze niet luisteren), lopen ze zò over me heen.

De truc is overigens, om na het 'slachtmoment' (grapje) weer op goede voet te komen staan met de hond. Je mag best bozig doen en je ongenoegen uiten, maar de dunne lijn tussen angstig zijn en respect afdwingen dient wel overeind te blijven.
conversation = awareness
Waarom niet hier vragen? Omdat niemand hier de hond gezien heeft. En omdat er veel slechte adviezen komen. Bijvoorbeeld jouw idiote advies van 2 dagen niet voeren. Denk je écht dat die hond snapt dat hij honger heeft omdat hij uren geleden iets heeft gedaan wat niet mag? Dat slaat dus nergens op.

Over slaan: ik heb mijn honden nog nooit geslagen. Door de manier waarop ik train/opvoed is dat niet nodig. Maar dat is dus een heel samenhangend verhaal, dat ik mensen wel kan leren in een cursus maar niet via een korte forumpost.
Zeg maar Spijker.
TO goed idee dat je naar een cursus gaat. Koop in de tussentijd een boek zodat je al wat houvast hebt! Als je geen zin hebt in lezen is er ook een leuke dvd-serie: van pup tot puber.
Zeg maar Spijker.
Helemaal eens met spijker !

Ga op cursus met je hond. Ten eerste kan hij daar veel energie in kwijt, je moet dingen thuis gaan oefenen dus je bent meer effectief met hem bezig en creëert een betere band tussen jullie.

Onze hond is nu 19 maanden en bezig met zijn 5 de cursus. En weet je soms doet hij nog precies wat hij wil ( meestal bij mij... Frustrerend ja idd maar consequent zijn en volhouden !) Je word geconfronteerd met je eigen gedrag en dat is soms erg vervelend :-).

Tijdens de cursus is hij overigens meestal de voorbeeldige hond ...

De opvoeding begint pas na de puppycursus hoor. Bij kinderen stop je ook niet met de opvoeding zodra ze kunnen lopen toch ?
Ah wat leuk een maltezer! Heb ik zelf ook nog gehad. Speedy

Toepasselijke naam, want die hond had me toch energie.

Veel, veel, veel spelen met hem. En als het avond is, dan lekker gezellig samen knuffelend op de bank. Overdag lekker rennen en razen en daarna lekker rustig en relaxt. En voor als je er niet bent een kong o.i.d.

En dat met regelmaat erin houden werkte bij mij toen hartstikke goed.
quote:prima012 schreef op 17 juli 2013 @ 11:05:

Het is een malthezer...Nou, die graaft beerputten in je grasmat hoor.......
quote:Spijk-er schreef op 17 juli 2013 @ 11:46:

Waarom niet hier vragen? Omdat niemand hier de hond gezien heeft. En omdat er veel slechte adviezen komen. Bijvoorbeeld jouw idiote advies van 2 dagen niet voeren. Denk je écht dat die hond snapt dat hij honger heeft omdat hij uren geleden iets heeft gedaan wat niet mag? Dat slaat dus nergens op.

Over slaan: ik heb mijn honden nog nooit geslagen. Door de manier waarop ik train/opvoed is dat niet nodig. Maar dat is dus een heel samenhangend verhaal, dat ik mensen wel kan leren in een cursus maar niet via een korte forumpost.

Inderdaad, niemand hier heeft de hond gezien. Veel mensen die honden hebben herkennen bepaald bedrag en geven daar hun mening, visie of gedachten over. Je kunt ook dom gaan zitten googlen natuurlijk...

Aan TO om met de gegeven informatie aan de slag te gaan. Of niet.

Ik begrijp je standpunt echt heel goed hoor, aangezien ikzelf er voorheen ook zo in stond. Maar de ervaringen die ik de afgelopen 8 jaar met de honden heb opgedaan en de gesprekken die ik met vele, vele andere hondenbezitters gehad heb, hebben mijn standpunt veranderd.

Ik durf nu zelfs de zeggen dat een cursus juist uiterst negatief kan uitpakken: iemand moet er geschikt voor zijn. En ken jij TO? Is zij geschikt om een puppycursus te volgen? Of kan dat volgens jou iedereen?
conversation = awareness
quote:cadou schreef op 17 juli 2013 @ 11:50:

[...]

Nou, die graaft beerputten in je grasmat hoor.......

(ik heb gezien wat de konijnen van de buren voor elkaar kregen... complete gangstelsels)
conversation = awareness
Als jij niet weet wat je verkeerd doet moet je op cursus gaan.
Bij mij kan iedereen op cursus komen. Oh nee toch niet want ik geef ze niet meer

Kon dus. Heb ook cursisten gehad die er weinig brood in zagen, maar waarbij het dan toch hielp.

Weet niet wat voor 'n cursus jij op het oog hebt die een probleem erger zou kunnen maken? Ze moet overigens geen puppycursus volgen want de hond is 14 maanden, maar een vervolgcursus.

Ik train al 20 jaar met honden, denk dat ik met recht kan zeggen dat ik er ondertussen een aardige kijk op heb.
Zeg maar Spijker.
t is net een kind als ie iets niet mag gaat ie het juist doen en lokt jouw reactie uit. Hij daagt je uit dat vinden leuk, hij ziet het als een spelletje.
quote:Spijk-er schreef op 17 juli 2013 @ 11:55:

Bij mij kan iedereen op cursus komen. Oh nee toch niet want ik geef ze niet meer

Kon dus. Heb ook cursisten gehad die er weinig brood in zagen, maar waarbij het dan toch hielp.

Weet niet wat voor 'n cursus jij op het oog hebt die een probleem erger zou kunnen maken? Ze moet overigens geen puppycursus volgen want de hond is 14 maanden, maar een vervolgcursus.

Ik train al 20 jaar met honden, denk dat ik met recht kan zeggen dat ik er ondertussen een aardige kijk op heb.

En ik geloof je direct!

Zelf ben ik echter van mening dat een cursus (wat voor hondencursus dan ook) géén garantie is voor goed gedrag. Sommige mensen zijn nu eenmaal niet geschikt om een hond te hebben, of het nu een maltezer of een rottweiler is.

Ik vind het lastig om ze dan maar een cursus aan te bevelen, 'want dan leer je het wel'...

Maar goed, ik vind zulke discussies altijd wel leuk en ja, soms ook lastig: je bent natuurlijk een dierenvriend net als je gesprekspartner, dus als de visies dan uiteen lopen, lopen de emoties vaak ook hoog op. Maar dat maakt ze niet minder interessant!
conversation = awareness
quote:Spijk-er schreef op 17 juli 2013 @ 11:55:

Ik train al 20 jaar met honden, denk dat ik met recht kan zeggen dat ik er ondertussen een aardige kijk op heb.Als jij dan al 20 jaar les geeft, moet je ook weten dat een cursus maar voor minder dan de helft van de honden goed uitpakt. De meeste honden luisteren keurig op het trainingsveld, and that's it. Cursus vinden mensen gezellig, zelf trainen/oefenen is ze vaak tevel werk....
Oh nee geen garantie! Maar het is een goed eerste startpunt. Wat zou je anders als eerste advies geven: doe die hond maar weg? En helemaal omdat we het hier niet hebben over extreem probleemgedrag. Dit lijken me typisch problemen voor op een cursus.

Ik heb geen 20 jaar les gegeven, ik heb 5 jaar lesgegeven en verder zelf heel veel getraind op allerlei gebieden.

Maar cadou er is een verschil tussen trainen en opvoeden. Mijn honden hoeven ook echt niet keurig te volgen tijdens de wandeling (dus aan de knie geplakt, koppie omhoog), dat is een leuke appeloefening voor tijdens wedstrijden of examens. Zo lang ze me in dagelijks gebruik niet over straat sleuren is het prima. Zelfde als bijvoorbeeld het hierkomen: op het veld/cursus/examen/wedstrijd wil ik dat ze in een lijn komen, recht voor komen zitten, enz enz. Doordeweeks wil ik gewoon maar een keer hoeven roepen en dat ze dan bij me komen.

Dus ja, honden doen op het veld anders dan thuis, maar is dat erg? Gedragsveranderingen kan je wel degelijk krijgen door een cursus te gaan volgen en door met je hond te trainen. En niet iedereen wil obedience trainen, veel mensen willen gewoon een hond die bankstel en tuin heel laat en komt als je roept.
Zeg maar Spijker.
quote:Ster__ schreef op 17 juli 2013 @ 10:57:

Vaak ligt hondengedrag niet aan de hond maar aan de eigenaar. Verdiep je daar eens in zou ik zeggen.+1
It is what it is and that's what it is!
"Hier" leert een hond niet op cursus, maar thuis door oefenen van baasje, of dat nu in een rechte lijn is of niet.

Laat ik het anders stellen.

Van de 10 honden die op het veld keurig komen, zijn er 5 of 6 die het vertikken tijdens het uitlaten.

Heb zelf windhonden, en erger me er dood aan dat bijna alles wat los loopt als een gek op je af komt rennen terwijl je in de verte een echo hoort, hier, hier!

Ben er ook een beetje fel op, want hier loopt er voornamelijk stafforshires, pitbulls, rottweilers etc rond. Het luisterd voor geen meter en loopt allemaal los, gatver!

1 goede hap naar mijn boney lieverds en ik hou geen saluki's over
Noa.. sorry wat een slecht advies over dat waterpistooltje !

Zo krijgt je hond een hekel aan water ...

Belonen bij GOED GEDRAG , werkt t allerbeste. En vooral de beginners cursus doen , niet denken na de puppy cursus van 10 lessen dat je hond prima gaat luisteren.

Helaas ... met een hond moet je dagelijks trainen , dagelijks bezig zijn . Wanneer je een paar weken verslapt zal de hond je gaan uittesten.Helemaal die kleine mormeltjes..

Hier een 5 jarige en een 4 jarige hond , waarvan de 4 jarige bijna perfect luistert, maar daar moet ik wel dagelijks mee bezig zijn , dagelijks nog steeds belonen met mijn stem en af en toe een snoepje.En echt het was een rot beest de 1e 2 jaren van zijn leven !! (jack russel)

Heb dat beest heel wat keren vervloekt en geroepen dat ik m naar de slager zou brengen. En nu .. nu pluk ik de vruchten er van dat ik alle gehoorzaamheids trainingen /cursussen met hem gevolgd heb. Niet heb opgegeven , niet ben afgezwakt.

Ja een hond kost energie en tijd de 1e 1,5 a 2 jr.

De 5 jarige labrador , die heeft mijn partner groot gebracht , nooit naar training geweest. Hij luisterd best goed , naar mijn partner. Naar mij heel slecht , maar ik doe ook te weinig met de labrador aangezien hij de hele dag in de winkel van mijn partner rondloopt.
Cadou.. ik durf mijn handen in t vuur te steken wanneer ik mijn JRT roep met HIERRRRRR dat ie binnen 5sec naast mij staat.

Met de labrador durf ik die weddenschap niet aan die lanterfantelt onderweg altijd wanneer je m bij je roept.

Kwestie van oefenen , het ALTIJD en ALTIJD leuk maken wanneer je hond bij je komt.

Probleem met vele honden in t park is dat de bazen de hond op hun sodemieter geven wanneer ie niet komt wanneer ze m roepen.. Gevolg = hond bang voor de baas , want het is niet leuk om bij de baas te komen krijg op mijn flikker --> hond komt niet meer wanneer je m roept.

Terwijl t zo super simpel is om aan te leren , altijd belonen wanneer de hond komt ook al komt ie niet direct , ook al maakt ie een omweg via de vijver , onthoud A L T I J D belonen met je stem goed zo en een keokje , snoepje , stukje kaas , stukje vlees.
quote:cadou schreef op 17 juli 2013 @ 12:02:

[...]

Als jij dan al 20 jaar les geeft, moet je ook weten dat een cursus maar voor minder dan de helft van de honden goed uitpakt. De meeste honden luisteren keurig op het trainingsveld, and that's it. Cursus vinden mensen gezellig, zelf trainen/oefenen is ze vaak tevel werk....

Het is ook de bedoeling dat je op alle plaatsen traint buiten de cursus. Doe ik met die van mij ook (boxer, 3 jaar en supereigenwijs), in het midden van een veld met allemaal lekkere geurtjes voor hem om aan te ruiken, veel afleiding en hij doet het prima!

En als het zo is dat TO's hond enkel wil werken met eten, dan moet ze hierop ingaan en er tijd voor uittrekken om het beestje positief gedrag aan te leren met (voedsel-)beloningen! Behalve Cesar Milan ben ik ook fan van Victoria Stilwell.
It is what it is and that's what it is!
Dat zeg ik dus, dat oefenen doen mensen niet veel want, uitlaten is even snel tussendoor, of gewoon geen zin.... en cursus is gezellig teuten met de buurvrouw en de volgende dag wat te vertellen hebben.....

Zelf hou ik ook niet van dat gecommandeer, daarom heb ik windhonden...daar overleg je mee
Cursus is in ieder geval niet verkeerd. En belangrijkste factor: tijd. Er is niet een truukje waarmee het zo over is. Ik heb best een lastige hond, maar inmiddels kan ze wel al op steeds meer plekken loslopen. Een veldje waar ze al langere tijd komt en weet dat ze er niet zomaar af mag, een konijn zien en zich dan laten corrigeren, dat was laatst echt een mijlpaal hoor! Tja, en dat ze dan daags erna op een andere plek weer achter een eend aanvliegt en pas luistert als ze er zelf zin in heeft... even slikken, maar het kost gewoon tijd en soms gaat het goed, soms niet. En ik ga ervan uit dat ze nooit helemaal strak onder appel zal staan, dus bepaalde situaties vragen voorzichtigheid. Misschien dat ze dat wel zou kunnen hoor, maar ik ben niet honderd procent consequent, waardoor het plafond denk ik eerder bereikt is

Wat ook wel interessant is om over te lezen, of dvd's te zien is lichaamstaal. Het zou goed zijn als daar in een cursus ook aandacht aan wordt besteed. Daar komen immers de meeste signalen vandaan, en door daarop te letten kun je leren beter te anticiperen en bijvoorbeeld de hond te blokkeren voordat hij fout gedrag gaat vertonen. Of ontdekken dat hij bijvoorbeeld niet agressief is, maar onzeker (veelvoorkomende valkuil bij hondeneigenaren om die zaken door elkaar te halen).

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven