Zelf scannen bij de Jumbo

29-11-2013 16:47 52 berichten
Wij hebben sinds een paar weken een Jumbo in het dorp waar je zelf je boodschappen kunt scannen. Over het algemeen kun je die daarna gelijk afrekenen, en soms wordt er een steekproef gedaan waarbij van een x aantal boodschappen wordt gecontroleerd of die gescand zijn. Als daarin een fout wordt bevonden worden alle boodschappen gescand door de kassamedewerker. Volgens mij staat er dan verder geen 'sanctie' op.

Wat ik me dus afvraag... Volgens mij is het risico vrij groot dat mensen boodschappen (bewust) niet scannen, omdat er maar een kleine kans is op zo'n steekproef. Ik ben nu in ca. 10 keer een keer gecheckt. Als er dus verder geen nadelige gevolgen zijn van een bevonden fout, behalve dat dan al je boodschappen gescand worden, hoe houden ze dan in de greep dat er op die manier geen tientallen boodschappen onbetaald de winkel uit gaan?

Ik ben overigens niet van plan om zo de Jumbo te tillen, maar ik vraag het me gewoon heel erg af.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe zeer regelmatig boodschappen bij Jumbo, ook met scanner, maar ben nog nooit gecontroleerd...

Ik denk ook dat dit meer diefstal in de hand werkt, maar dan wordt het vanzelf weer afgeschaft/aangepast, lijkt mij...
Dit systeem is al een jaartje of 15 bij de appie. Ja, er is een risico. Maar er zijn nog veel meer voordelen: de inkomsten die ze mislopen besparen ze weer op personeelskosten.
Vraag me iets dergelijks af bij de AH to go op de treinstations. En dan vooral over de alcohol. Iedereen kan dat kopen daar, zonder controle, terwijl supermarkten dat wel verplicht zijn.
Pfieuw... weer feilloos door de AH scan keuring heen...
quote:missyd schreef op 29 november 2013 @ 16:50:

Ik doe zeer regelmatig boodschappen bij Jumbo, ook met scanner, maar ben nog nooit gecontroleerd...

Ik denk ook dat dit meer diefstal in de hand werkt, maar dan wordt het vanzelf weer afgeschaft/aangepast, lijkt mij...Het bestaat al zeker 20 jaar bij AH
quote:_airecolette_ schreef op 29 november 2013 @ 16:52:

Dit systeem is al een jaartje of 15 bij de appie. Ja, er is een risico. Maar er zijn nog veel meer voordelen: de inkomsten die ze mislopen besparen ze weer op personeelskosten.Denk ik ook. Kosten-batenanalyse heeft laten zien dat dit blijkbaar goedkoper is.
En volgens mij hangt er bij de AH wel een consequentie aan: als je vaker een fout maakt, word je ook vaker gecontroleerd.
Het blijkt dat vertrouwen in je klant beschaafd gedrag in de hand werkt In proeven met dit soort betaalsystemen werd niet meer en soms zelfs minder gestolen dan in het oude systeem.
Geen idee, blijkbaar scheelt het ze meer personeelskosten dan dat ze verliezen aan gejat.

Ik ken iemand die op een soortgelijke manier jat bij de hoogvliet. Als ze bijv een homp kaas koopt, dan stopt ze die in een groente zakje en weegt hem als ui. Je rekent af bij de zelfscan kassa en die gelooft je want immers, het gewicht komt overeen met het "product".

Je kunt je voorstellen dat die persoon niet meer tot mijn vriendenkring behoort . Ik schrok me de pleuris toen ze dat deed. Waar ik bij was nota bene.
Voorheen was de winkel een C1000 waar je ook zelf kon scannen, maar dan moest je het daarna op een band zetten die verder rolde naar de inpaktafel. Bij niet gescande artikelen ging de band niet verder, en je kon ook niet bijv. twee soorten broodjes in 1 zakje doen met twee stickertjes omdat dan het gewicht niet overeenkwam met de inhoud. Dan was het natuurlijk wel mogelijk om ongescande artikelen stiekem in je wagentje te houden, maar daarom stond er ook een kassamevrouw mee te kijken achter de kassa's. Lijkt me een veiliger systeem dan nu bij de Jumbo.

Ik vind het ook wel een beetje eng. Zeker als ik met de kinderen boodschappen doe, dan moet ik er steeds opletten dat ze wel scannen voordat ze iets in het wagentje mikken.
Mijn god, echt? Sommige mensen doen dus dit soort dingen, gewoon omdat het kán.
Kan niet goed quoten vanwege mobiel maar de alcoholcontrole bij de gewone AH (dus ga ook van AH to go uit) is net als de gewone kassa, het systeem herkent het alcoholproduct en piept. De hulp bij zelfscannen vraagt naar legitimatie of ziet dat je oud genoeg bent en drukt de melding weg.
Klopt betjebig, je gooit heel makkelijk gedachteloos iets in je kar. Ik vind het heel fijn dat ik bewuster boodschappen doe, en tegelijk op mijn scannertje kan zien wat ik moet gaan betalen. En ik vind het een zegen dat ik niet alle boodschappen uithetkarretje-opdeband-vandeband-inmijntas hoef te verplaatsen.
quote:bummer schreef op 29 november 2013 @ 16:57:

Kan niet goed quoten vanwege mobiel maar de alcoholcontrole bij de gewone AH (dus ga ook van AH to go uit) is net als de gewone kassa, het systeem herkent het alcoholproduct en piept. De hulp bij zelfscannen vraagt naar legitimatie of ziet dat je oud genoeg bent en drukt de melding weg.

Bij de AH to go niet hoor. Die piept echt niet.

Ik koop nog weleens wijn daar, weet echt zeker dat er niks gaan piepen of geblokkeerd wordt. Er is daar ook geen hulp of vraag naar legitimatie.
Er is natuurlijk rekening gehouden met een bepaald percentage criminele derving bij zelfscan. Wel kan de ondernemer bij Jumbo aangeven hoe vaak de kassa moet aangeven dat er gecontroleerd dient te worden. Daarbij kan de caissière ook zelf aangeven in de kassa of deze klant gecontroleerd dient te worden of niet. Dus als de kassa het niet zelf aangeeft, kan de caissière dit zelf aangeven.

En je leert je klanten kennen. Daarbij zijn er camerasystemen, dus er kan teruggekeken worden hoe en wat er gebeurd is en kan deze klant onder de aandacht gebracht worden bij personeel als er vaker een voorval geweest is.

In veel gevallen kloppen de steekproeven wel. Het komt wel eens voor dat er iets niet gescand is maar soms is dit ook nog gewenning van de zelfscan of misschien toch uitproberen...

In ieder geval: ze hebben gauw genoeg in de gaten wie er wel te vertrouwen is en wie niet. En iedereen kan wel eens een foutje maken, als het maar niet te vaak gebeurd.

Klanten die trouwens kaas afwegen op uien, is duidelijk geen foutje. Deze klant kan een waarschuwing krijgen en zal bij herhaling waarschijnlijk een winkelverbod opgelegd kunnen krijgen.
Bij onze super ook sinds kort zelfscannen. Ik ben fan!

Ik neem aan dat er bij meerdere fouten bij de steekproef wel sancties volgen. Dat je niet meer mag scannen bijv.

Gaat eigenlijk vanzelf met die scanner. En je let juist goed op, omdat je niet af wilt gaan bij een steekproef. Ervanuitgaande dat je niet bewust loopt te jatten.
De zelfscan is een zege. Het komt niet eens in me op om te jatten. Straks schaffen het weer af
In de VS heb je overal van die zelf-scan-kassa's. Die registreren gewicht. Als je iets "vergeet" of vergeet te scannen geeft ie een foutmelding. Die kassa's bij de Appie en Jumbo niet?
Hier gaat de lamp boven het afrekenpunt knipperen wanneer er alcohol word gekocht, en een medewerker krijgt dan een melding. Die ziet van een afstand of er nadere controle nodig is.

Onderzoek heeft al uitgewezen dat er minder derving is bij zelfscannen.
Zelfscannen bij de Jumbo vind ik trouwens irritant, omdat ik alsnog langs een medewerker moet. Ik doe liever alles zelf
Nog langs een medewerker? Wat is dan de winst?!?
Heerlijk de zelfscan. Niet meer tig keer je boodschappen in je handen hebben. Ja je kunt jatten, want mijn ervaring is dat er alleen bovenop gecontroleerd wordt bij Jumbo.

Bij de appie ben ik 1 keer gecontroleerd en dat was ook bovenop, zou ook niet zo blij zijn als ze mijn hele krat overhoop trekken.

Wordt regelmatig gecontroleerd bij de Jumbo. Weet niet of er veel gestolen wordt eigenlijk.
wel eens gecontroleerd maar nooit iets fout gehad. Ik vind het super gemakkelijk.
Let the sun shine
Ik scan al jaren bij onze Jumbo, en ik wil niets liever meer.

Ik heb toch regelmatig een steekproef en dan spitten ze echt heel de tas door!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven