Ziek ratje?

09-06-2012 21:03 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zoals sommige van jullie wel weten sinds kort 2 ratjes en ik begin me serieus af te vragen of 1 van de 2 down syndroom heeft of iets van een waterhoofd? Hij begint een nogal afwijkend uiterlijk te krijgen (soort orka hoofd lijkt wel, zijn 'wenkbrauw' is opeens dik ofzo.. Lijkt wel een holbewoner met zn dikke hoofd. en 1 oogje ligt ook wat dieper lijkt wel en is sinds gister ook vies.

Maandag ga even contact opnemen met de huisarts uiteraard, het ratje is qua karakter enzo verder gewoon helemaal gezond.

Speelt veel, is sociaal, eet en drinkt goed en zit niet stil in een hoekje ofzo.

Doet gewoon dezelfde gekke en actieve dingen als zijn broertje.

(ze zijn nu ook samen lekker aan het kloten op de bank)

Ze zijn nu een week of 15.

Nu wil ik zijn oogje alvast schoonhouden om te zorgen dat het niet erger kan worden voor maandag en vroeg me af hoe ik dit het beste kan doen?

Welke middelen moet ik gebruiken? Kan iemand mij tips geven? Alvast bedankt.

(mocht iemand hier veel verstand van hebben, ik heb een foto van mn ratie gemaakt en die kan ik evt ook mailen)
Internagelaktisch
Sorry voor het lange verhaal trouwens.
Internagelaktisch
Weet niets van ratjes, maar veel sterkte en ik hoop voor je dat het een onschuldig iets is.
Ik hoop dat je met het dier naar de dierenarts gaat ipv huisarts? Waarom wachten tot maandag?
Oogje kan je proberen schoon te maken met een beetje gekookt afgekoeld water en een wattenschijfje of wattenstaafje.
Haai Maaique, ik heb ook een ratje (mijn 8ste alweer). Als je ratje gewoon fit is, speelt en eet en drinkt is er vaak niets aan de hand. Soms veranderen ze een beetje als ze groeien, ik weet niet of je dat bedoeld.

Je mag mij gerust een foto sturen, ik wil wel even voor je kijken? Laat maar weten hoor.

Ogen schoonmaken hoeft alleen als er pus of iets vies uit komt. En dan het liefste met gekookt water dat afgekoeld is. Het gemakkelijkste is een wattenschijfje of keukenrol papiertje gebruiken en telkens een schoon stukje pakken.

Probeer je niet teveel zorgen te maken en bij twijfel maandag even de dierenarts (huisarts, je bedoeld denk ik dierenarts) bellen.
Klinkt als een ontsteking of gezwel. Denk niet dat het Down syndroom is.
Dierenarts ja haha, ben nogal moe dus er niet helemaal bij!

Mag ik jou anders even die foto mailen?

Het oogje is heel waterig.. Kan dat geen kwaad?

Stuur mij anders even een mail op zonderhuis_maaike @ hotmail. Com

En bedankt voor de andere lieve berichtjes
Internagelaktisch
Die reactie was voor nicolientje trouwens
Internagelaktisch
Kan het geen abces zijn? Mijn konijn had daar een dik gezichtje van. Ook kan oog daardoor troebel worden. Een gezwel zou helaas ook kunnen. Downsyndroom? Bestaat dat wel voor dieren? Vast wel klinkt alleen vreemd voor een ratje. Even naar de dierenarts dan weet je meer!

Sterktw
Misschien een abces zich aan het ontwikkelen boven het oog?
Ja wel he jorina.. Maar dat komt meestal pas voor als ratjes ouder worden.. Deze zijn pas 15 weken :(

Zou het echt verschrikkelijk vinden als mn schatje iets ergs heeft.

Gelukkig lijkt het allemaal mee te vallen tot nu toe dan.. Want hij is wel hetzelfde qua karakter zegmaar.

Het is de drukke van de 2. Helemaal gek Super leuk.
Internagelaktisch
quote:baukje schreef op zaterdag 09 juni 2012 21:13 Misschien een abces zich aan het ontwikkelen boven het oog?laten we het niet hopen :(
Internagelaktisch
Oh en ja, ratten kunnen down syndroom hebben.

Ik heb heel lang zitten googelen en dat klonk tot nu toe het meest logisch..
Internagelaktisch
Maaique, je hebt mail hoor.

Een waterig oogje hoeft niet erg te zijn. Sommige hebben ook wat glanzendere ogen dan andere ratten.

Ik heb er eentje gehad waarbij de oren niet bovenop het hoofd zaten maar aan de zijkant. Beestje deed het verder prima.

Weer een ander miste een teen, functioneerde ook gewoon.

En ratjes hebben soms ook rode plekken bij de neusjes he. Dat is geen bloed maar dat krijgen ze soms. Ik weet niet wat het precies is maar het is in ieder geval niets ernstigs. Mijn ratje heeft dat nu ook maar beestje functioneert prima. DA doet er ook niets mee.
Waarom wacht je tot maandag met de dierenarts als je je zo'n zorgen maakt? Je kan een dierenarts ook altijd bellen en de situatie voorleggen.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Omdat ik me niet zoveel zorgen maak? Zolang hij gewoon vrolijk loopt te doen kan het maandag.

Als ie morgen opeens als een zielig hoopje in de kooi zit word het een ander verhaal.
Internagelaktisch
quote:Maaique schreef op 09 juni 2012 @ 21:14:

[...]

laten we het niet hopen :(

Valt wel mee toch, abces doorprikken , zorgen dat het niet te snel dicht trek, eventueeel spoelen en het probleem lost zich vanzelf op.

Zelfs in het spel kunnen ze elkaar bijten en is een abces niet echt onwaarschijnlijk. Maar ik heb het natuurlijk niet gezien, ga nu al op je omschrijving.

Abces wordt vaak in een tijdsbestek van een paar dagen een stuk groter, voelt warm aan en vaak is er een wat dunner plekje op de huid te vinden. Soms vind het spontaan daar zijn uitgang en komt de pus er vanzelf uit. Vaak kun je het proces versnellen door het door te prikken of een klein sneetje te maken. (maar dan moet je natuurlijk wel weten of het een abces is)
Oeh baukje dat zou ik nooit durven hoor!

Dat zou ik dan door de dierenarts laten doen :p

Ik hoop dat het niks byzonders is.. Zou t echt niet leuk vinden als ie iets heeft.

Maar doordat hij zo leuk doet als normaal maak ik me niet al te druk hoor.. Als dat veranderd ga ik me meer zorgen maken!
Internagelaktisch
Ziet het er echt niet uit als iets ontstokens? Doet het pijn als je aan de zwelling zit? Anders toch eerder naar de (spoed)dierenarts hoor, ratjes ed kunnen aan zoiets helaas snel overlijden....
Bedankt voor de reacties.

Ik ga mn lieffies terug zetten in hun paleisje en zelf lekker slapen.

Fijne avond allen!
Internagelaktisch
Nee bibi ik mag het gewoon aanraken allemaal, hij vind het nogsteeds heerlijk als ik over zn koppie kriebel.
Internagelaktisch
Oh ok...een abces is volgens mij heel pijnlijk, zal het toch wel iets anders zijn. Hou je ons op de hoogte van de uiteindelijke "diagnose" ?

Veel plezier met je ratjes!
Als ik er aan denk doe ik dat zeker! En dank je wel
Internagelaktisch
Klinkt toch als een abces of een fikse ontsteking :x succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven