Ziek van kattenverjager:

29-06-2013 15:25 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meisje van 2 jaar heeft zelfs haar oren tot bloedens toe open gekrabd nadat zij het geluid hoorde, ze vond de knipperende lampjes zo interessant wat voor in de tuin stond.

Radio 1 besteedde hier aandacht aan:

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/238345

Hebben meer mensen ervaring met het apparaat? Je kunt melding doen gratis op 0800-0488 (NVWA).

Graag je reacties hierop.

Kattenverjager moet verboden worden die hoorbaar is voor men

Totaal aantal stemmen: 13

Ja (54%)
Nee (46%)
Je mag geen telefoonnummers neer zetten.
Genomineerd voor vaagste OP van de maand.
Nou, nee, helemaal niets vaags aan.Luister even naar de link die er staat.
Ik heb hier zóveel last van gehad, werd er gek van. De buren hadden zo'n ding en duurde lang voordat ik het daaraan linkte. Ben langsgeweest maar ze bleven volhouden dat dat niet kon want 'stond op dat mensen het niet horen". Uiteindelijk toch weggehaald en daarna kon ik weer normaal slapen. Wat een vreselijk geluid.
Dat het geluid niet hoorbaar is:

http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=64519

Distributeur kattenverjager misleidt klanten

Drachten | De distributeur van de kattenverjager Solar Tuinwachter maakt zich schuldig aan misleidende reclame. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) in de zaak die was aangespannen door Drachtster van der Hoek tegen distributeur Postorder Groep Nederland.

De Tuinwachter brengt een ultrasoon geluid voort (boven de 20.000 herz), dat door mensen niet waargenomen kan worden, maar door katten en andere dieren wel. Vanaf het moment dat de buurvrouw van Van der Hoek een Tuinwachter in haar tuin zette, heeft hij echter last van de hoge pieptoon.

De distributeur vermeldt op de verpakking van de Tuinwachter dat mensen het apparaat niet kunnen horen. ‘Die uiting is misleidend en daardoor oneerlijk’, aldus de RCC. De Tuinwachter is namelijk in te stellen op drie verschillende frequenties. De instelling 13.500-17.500 Hz verjaagt muizen, de instelling 15.500-19.500 Hz honden en vossen, en de instelling 19.500-23.500 Hz katten en vogels. ‘Van ultrasoon geluid is sprake als de frequentie hoger is dan 20.000 Hz. Alleen laatstgenoemde frequentie kan boven de grens van 20.000 Hz uitkomen. De Commissie acht de mededeling dat de Solar Tuinwachter ultrasone golven voortbrengt te absoluut en daardoor onjuist. De RCC heeft geen sanctiebevoegdheid en adviseert de distributeur om niet meer op een dergelijke manier reclame te maken.
Het apparaat heeft verschillende benamingen/merken:

Tuinwachter

Tuin Dierenverjager

Universal repeller "Sonic & Flash"

Solar GardenGuard

Artelier Innovations

Genius Ideas

Gdimport.com (importeur)
Zal wel dezelfde frequentie zijn als een bepaalde muggenverjager van het Kruidvat. Die kon ik namelijk ook horen, en heb de grootste moeite moeten doen om m'n geld terug te krijgen. De verpakking was immers open gemaakt.
Kennelijk hoor ik ook goed, want ik hoor ook altijd dat soort apparaten.

En piepjes en gezoem van bijvoorbeeld een lamp of cv ketel.

Superirritant.
Shit, had ik nou maar nooit op de link geklikt, want nu zit ik met een piep in mijn oren. Bij een bepaalde AH hebben ze ook zo'n anit-hangjongeren-piep. Vreselijk vind ik dat, je hoort het ook in de winkel. Je zult er maar je bijbaan hebben denk ik dan. En ik vraag me af hoe mijn kleintjes het vinden. Want kennelijk kunnen jonge mensen het beter horen. En als ik er al last van heb, hoe vinden mijn kinderen het dan?

Hvm
Oh probeer je het nu op dit forum? Klein obsessietje?
Flauwekul natuurlijk, die kattenverjagers geven helemaal niet continu geluid af. Alleen als er een kat langs loopt, daarom zit er een sensor op. De katten zijn daardoor snel geconditioneerd om erbij uit de buurt te blijven, waardoor je dus al helemaal niks 'hoort'.
Flauwekul? je weet niet wat je zegt dat ding gaat continu af bijvoorbeeld als er mensen of auto's voorbij gaan. Of de buren zelf. Wanneer zij in de tuin zitten gaat dat ging continuerend af.
Ik heb vooral last van de katten die niet door hun baasjes gewoon binnen gehouden worden, of goed kattenbak zindelijk gemaakt worden, en dus in mijn tuin schijten.
Borodini,

Dat is zeer vervelend natuurlijk, dat hoor je mij ook niet ontkennen. In de gemeente Asten is het verboden om katten los te laten lopen. Verder heb je ook kattenverjagers die op 25KHz en die ik helemaal niet kan horen. Waarom moet je dan in het menselijk gehoor spectrum gaan zitten terwijl dat niet nodig is? Kat kan tot circa 40KHz. Volgens de leerboeken kan een mens tot 20KHz maar dat is ook weer per mens verschillend, er zijn mensen die zelfs toon van 25KHz kunnen horen.
http://rood.sp.nl/docs/ZwartboekMosquito.pdf

Mosquito produceert soortgelijke pieptoon bovenstaande website rapporteert hierover wat de klachten zijn bij jongeren.
Een buurman van ons heeft zo'n piepding. Er zit inderdaad een sensor op, maar helaas denkt de sensor dat ik een kat ben. Tegenwoordig loop ik dus maar een blokje om, want ik word elke keer helemaal gallisch van dat geluid. Buurman zegt trouwens dat volwassenen het niet kunnen horen omdat de frequentie te hoog is. Ja ja.
Ik hoop dat alle klachten tot 1 meldpunt kunnen komen en hierin afwegingen kunnen worden gemaakt te meer omdat je ook goede kattenverjagers hebt die je NIET kunt horen. Ik wil dat kattenverjagers die voor de mens hoorbaar zijn dat die verboden worden.

Zie ook: http://www.hbvl.be/nieuws ... n-verboden-in-belgie.aspx
Hier in de straat hebben ze er ook 1. Je zou er maar naast wonen, wat een enorm irritante piep. En inderdaad, ook zo'n sensor. Alles wat beweegt triggert. Ook een bewegend blaadje enzo. Kan me voorstellen dat je er gek van wordt als je er naast woont..
Vandaag stond er een artikel in de Volkskrant:

De kattenmosquito, een luid piepend apparaatje, jaagt ongewenste gasten zoals poepende katten de tuin uit. Onbedoeld blijken kinderen en sommige volwassenen de pieptoon ook te horen. Leidt dat tot gezondheidsproblemen?

Het principe achter de kattenmosquito is hetzelfde als dat van een hondenfluitje: mensen horen het ultrasone geluid niet. maar voor andere beesten is het luid en duidelijk. De pieptoon van de

kattenverjager kan echter zo laag afgesteld worden dat ook volwassenen hem horen. De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit krijgt jaarlijks klachten van bezorgde mensen. Een van hen nam contact op met de Volkskrant: hij

heeft last van oorsuizen - officieel tinnitus - en vreest dat hij door de kattenmosquito van zijn buurvrouw gehoorschade heeft opgelopen.Dat zou kunnen, zegt Jan de Laat, klinisch-fysicus en audioloog aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). 'Als je bijvoorbeeld elke dag opnieuw 80 decibel aanhoort, kan er gehoorschade ontstaan.' Hij heeft het dan over decibel A: 'Dat is gecorrigeerd voor het menselijk gehoor. Hoe luid is dat, 80 dB(A)? Een keukenblender, maaimachine of een haardroger. Of de pieptoon van de kattenverjager ook in dat rijtje past is onduidelijk. We testen het apparaat daarom in het geluidslab

van het LUMC. De Laat plaatst de meetapparatuur op een meter afstand. Met een scherpe piep begint de mosquito te loeien, waarna de toonhoogte klimt. De audioloog leest de geluidsmeter af: 'Tussen de 70 en 80 dB(A).' Dat duidt niet per se op schade. 'Deze waarden gelden enkel op een meter afstand. Hoe verder, hoe meer het geluid afzwakt, juist bij hoge tonen', zegt De Laat. Hij raadpleegt een collega, die aan het rekenen slaat. Uit die analyse blijkt dat op tien meter afstand van de geluidssterkte nog maar 60 dB(A) overblijft, en op twintig meter afstand slechts 54 dB(A). 'Dat is best hard', zegt de collega. Maar

gehoorverlies krijg je er niet van, dat weten ze beiden zeker.

Het sluit volgens De Laat niet uit dat het ding geen tinnitus

veroorzaakt. 'Een luid en irritant geluid dat zich herhaalt, kan bij

overgevoelige mensen al voldoende zijn om een blijvende piep in de oren te veroorzaken', zegt hij. Rilana Cima, tinnitusonderzoeker aan de universiteit van Maastricht,

twijfelt of niet-schadelijke hinder van de kattenmosquito direct leidt tot oorsuizen. Wel denkt ze dat mensen die al lijden aan tinnitus er meer last van krijgen zodra ze gaan opletten welke geluiden ze in de omgeving horen. Geluidshinder van een kattenmosquito kan via psychologische mechanismen tinnitusklachten verergeren als een soort neerwaartse

spiraal, legt Cima uit. 'Zodra iemand een geluid hoort en daar een sterke negatieve betekenis aan geeft door reacties als angst of irritatie, wordt de associatie tussen die twee alsmaar sterker wanneer het geluid zich herhaalt.' Van collega's hoort Cima dat tinnituspatiënten inderdaad extra last ervaren door de kattenmosquito. Ook De Laat verwacht nieuwe patiënten:

'Ik denk dat ik maar zo'n apparaat ga bestellen. Vaak willen patiënten van mij weten hoe zo'n ding werkt.'

Bron: http://www.volkskrant.nl/ ... gers-gehoorklachten.dhtml
Het zou mooi zijn als zo'n kattenhouder last kreeg van dat apparaat, dat je inschakelt om diens kat uit je tuin te houden.
Ik ben dit ding ook tegen gekomen, ben zeker volwassen maar ik werd serieus horendol van het geluid. Ik ben erg blij dat de betreffende tuin ver van mijn huis is.
De Rijdende Rechter (mr. Visser) heeft uitspraak gedaan aangaande de kattenverjager. Dit was te zien in het programma Recht in de Regio. Ik kwam via Google op deze website terecht.

Mocht je de uitzending niet hebben gezien dan kun je het alsnog via internet bekijken. Surf naar deze link toe om het programma te bekijken: http://www.eerstehulpbijr ... attenverjagers-toegestaan
quote:dabplus schreef op 02 november 2013 @ 11:22:

De Rijdende Rechter (mr. Visser) heeft uitspraak gedaan aangaande de kattenverjager. Dit was te zien in het programma Recht in de Regio. Ik kwam via Google op deze website terecht.

Mocht je de uitzending niet hebben gezien dan kun je het alsnog via internet bekijken. Surf naar deze link toe om het programma te bekijken: http://www.eerstehulpbijr ... attenverjagers-toegestaanIn Recht in de Regio doet hij geen gerechtelijke uitspraken als kantonrechter. Hij geeft adviezen, geen bindende uitspraken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Dat klopt inderdaad. De verkoop mag wel, maar je mag geen geluidshinder veroorzaken.

Verder adverteerde men met dit apparaat dat het niet hoorbaar zou zijn voor de mens las ik.

Zie: https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 582&acCode

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven