Zijden dekbed?

16-08-2010 23:26 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand van jullie ervaring met een zijden dekbed?

Ik wilde eerst echt zo'n lekker fluffy donzen hotelachtig dekbed maar ik las hier op t forum ergens dat die veertjes niet zo zachtzinnig 'verzameld' worden.

Dus toen kwam ik bij zijden uit en nu ben ik op zoek naar ervaringen. Ik zou het liefst een vierseizoenen-dekbed willen dat lekker luxe en dik aanvoelt...

Alvast bedankt!
quote:choca schreef op 16 augustus 2010 @ 23:26:

Iemand van jullie ervaring met een zijden dekbed?

Ik wilde eerst echt zo'n lekker fluffy donzen hotelachtig dekbed maar ik las hier op t forum ergens dat die veertjes niet zo zachtzinnig 'verzameld' worden.

Jawel hoor!

Ik heb laatst via deze site 'n donzen dekbed besteld:

http://www.donsdekbedden.nl/milieu.asp

Heerlijk zacht, fluffy en warm.

quote:De ganzen die het ganzendons leveren voor de dekbedden van ARO® Artländer, worden veelal gehouden op kleine boerderijen. Veel van de ganzen leven daar als scharrelgans. Van deze dieren komt o.a. het (Siberische) Countrydown/Boerendons.

De dons gebruikt in de aangeboden dekbedden komt niet van ganzen die levend geplukt worden. Dergelijke dieronvriendelijke misstanden vinden wij onacceptabel.

Zonder de vetmestpraktijken zoals die t.b.v. de productie van Foie Grass in sommige delen van Europa in grote ganzenfokkerijen plaatsvinden, worden deze ganzen gehouden om hun eieren, vlees of lever, en de dons en veren zijn daarbij een zeer waardevol bijproduct.

ARO® Artländer kan de diervriendelijkheid garanderen omdat zij zelf het dons en de veren ophalen bij de boeren en slachterijen zonder verdere tussenhandel. Zij zien dus hoe de dieren leven op de boerderijen.
Alle reacties Link kopieren
Zijde wordt niet dieronvriendelijk geproduceerd. Dat is een groot misverstand.

a) Zijdemotten leven zowieso maar 24 uur van nature (maar uiteraard respect voor het laten leven van dieren, ongeach welke)

b) Uit 2 verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat rupsen, larven, garnalen e.d. NIET kunnen voelen.

Meer info zag ik hier: naar infonu.nl
Zijde wordt gemaakt van de cocons van zijderupsen. Om een zo lang mogelijke draad zijde te krijgen willen producenten niet dat de mot de cocon zelf openmaakt. De cocons worden dus, met rups en al, gekookt, zodat de rupsen overlijden en de zijden draad afgewikkeld kan worden. De rupsen zullen dus nooit meer transformeren tot vlinder. Dat rupsen en garnalen niets zouden voelen is natuurlijk onzin. Alle levende wezens met een centraal zenuwstelsel kunnen voelen, Dat wij als mens er niets van merken dat ze pijn hebben zegt nog niet dat ze geen pijn hebben.

Het enige diervriendelijke dekbed is een synthetisch dekbed. En die zijn tegenwoordig zo goed (ademend etc.) dat niemand meer voor een dekbed hoeft te kiezen waar dierenleed mee gepaard gaat.
Ik heb ooit een wollen dekbed gehad dat was heerlijk. Nu een synthetisch en daar slaap ik prima onder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven