Zijn jullie strijkdeskundigen? Help!
vrijdag 23 juli 2010 om 15:56
Ik vind strijken helemaal niet leuk, maar het word me nu echt onmogelijk gemaakt er nog enig plezier in te ontdekken: mijn (nog vrij nieuwe) strijkijzer, zo eentje die je kan vullen met water en dan kan laten stomen of sproeien, heeft een nieuwe tic. Ineens, uit het niets, begint hij te ronken en te kreunen en sproeit dan, terwijl ik aan het strijken ben (mijn witte broek notabene) bruine, roest-achtige dikke druppels over mijn kleding! Gelukkig gaat het er in de wasmachine wel weer uit, maar ik kan dus steeds opnieuw beginnen en vrees continue dat hij "het" weer gaat doen.
Wat is de oorzaak? Is er iets aan te doen, of kan ik beter een nieuw strijkijzer kopen? Ik heb nu een standaard strijkijzer van Philips, tips?
Wat is de oorzaak? Is er iets aan te doen, of kan ik beter een nieuw strijkijzer kopen? Ik heb nu een standaard strijkijzer van Philips, tips?
vrijdag 23 juli 2010 om 16:00
Dat doet de mijne (ook philips) ook in het begin. Ik begin dus altijd even met een theedoek ofzo die ik weer in de was kan gooien of waarop je het niet ziet.
En hij doet 't ook weleens als je de temperatuur lager of hoger zet. Dus voor je witte kleding strijkt altijd even wachten tot hij goed op temperatuur is.
Op mijn strijkijzer zit trouwens wel een ontkalkingsknop (maar ben vergeten hoe dat ook alweer werkt en te lui om gebruiksaanwijzing op te zoeken)
En hij doet 't ook weleens als je de temperatuur lager of hoger zet. Dus voor je witte kleding strijkt altijd even wachten tot hij goed op temperatuur is.
Op mijn strijkijzer zit trouwens wel een ontkalkingsknop (maar ben vergeten hoe dat ook alweer werkt en te lui om gebruiksaanwijzing op te zoeken)
vrijdag 23 juli 2010 om 16:11
Om lage tempuraturen moet je het stomen uit zetten. Bij mijn philips zit dat boven op bij de punt van het strijkijzer zeg maar. Het is zo''n schuif dingetje. Vanaf 2 stipjes heb ik altijd het stomen aanstaan. En in het begin idd wachten tot het ijzer goed op tempuratuur is. Ik laat het ijzer altijd rechtop staan tot het lampje van opwarmen uit is. Regelmatig ontkalken moet je ook doen. Als dit niet werkt dan zal er denk wat met je strijkijzer aan de hand zijn, maar controleer eerst even de tempuratuur en of je daarbij wel of geen stoom kan gebruiken en ontkalk hem regelmatig. Succes ermee!
Ohja, en tips om het strijken leuker te maken; zet muziek op, ga staan strijken als je vriend sport kijkt, eet na het strijken een lekkere koek of reep chocolade en houdt de berg bij. Beter 3 keer per week 15 minuten werk, dan 1 keer per week 60 minuten.
Ohja, en tips om het strijken leuker te maken; zet muziek op, ga staan strijken als je vriend sport kijkt, eet na het strijken een lekkere koek of reep chocolade en houdt de berg bij. Beter 3 keer per week 15 minuten werk, dan 1 keer per week 60 minuten.
vrijdag 23 juli 2010 om 16:15
Ohja en de ontkalkknop; Strijkijzer boven de gootsteen houden en ontkalk knop in drukken, vasthouden en hij gaat zelf een paar minuten pruttelen, spuiten en druppelen. Zelf doe ik daarna nog een keer op de stoomknop drukken (Die knop voor één keer krachtige stoomspuit geval.) Zit naast de sproeier voor een beetje water.
dinsdag 27 juli 2010 om 08:53