Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
05-2019 schreef:
26-09-2022 08:37
Ik ben ook een koukleum maar het weerhoud mij er niet van om niet op bezoek te gaan als het er koud is. Ik kleed mij er wel op.
Als ik mijn jas aan moet houden dan houd ik die aan geen probleem.

Ik ga geen andere mensen op kosten jagen dat voelt echt slecht. En ik wil wel die mensen graag zien.
Ik koop al jaren elke winter een nieuw lang wollig vest. Ik heb inmiddels een hele rij in allerlei kleuren. Broek, dunne trui en dan zo'n vest erover voldoet bijna overal. Ik draag eigenlijk nooit een jas, er ligt wel zo'n mega dekenachtig lang geval in mijn auto, voor het geval er onderweg iets gebeurt, want buiten je auto op de anwb moeten wachten, dan is een waterdichte jas met capuchon toch wel lekker. En voor een rondje over een kerstmarkt ook.

Maar uiteindelijk is er genoeg te krijgen waardoor je echt met gemak een paar graden minder kunt stoken.

Begrijp me niet verkeerd, we kunnen het hier (nog) gewoon betalen allemaal, maar ik zie nog mijn dochter hier zitten: verwarming hoog en een topje aan, middenin de winter. Iets met nieuwe spullen.... Topjes zijn voor de zomer, pak een trui, vest, deken, whatever.
Andersom deed ze trouwens ook hoor, als we alvast nieuwe truien kochten voor de winter kon ze niet wáchten, dus dan was het buiten 25 graden, liep zij in een trui, want nieuw ;-D .

Ik hoop uiteraard wel dat we dan een winter krijgen zoals afgelopen jaar: niet al te koud. Want we kúnnen het wel betalen, maar stiekem vind ik het toch leuker om mijn geld aan andere dingen uit te geven.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
RikM schreef:
26-09-2022 09:34
Met die prijzen? Dan kun je beter thuis gaan zitten bij de verwarming.
Heel erg lang doen over een drankje . Denk dat mensen dat echt wel gaan doen.
In de winter 2 drankjes doen is denk ik goedkoper dan stoken in huis.
Blijf in jezelf geloven !
Wij proberen de houtkachel ook zo min mogelijk te stoken maar als er visite komt gaat ie sowieso wel aan, dat vind ik zelf ook gezellig dan.
Verder kan ik prima functioneren bij een graad of 16/17. En als ik weet dat ik binnen korte tijd weg moet dan houd ik het ook het ook nog wel een poosje vol bij 15 graden.
De houtkachel stoken we alleen als ik weet dat de temperatuur in huis lager zal zijn dan die 16/17 graden en ik/wij langere tijd thuis ben/zijn.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Lieneke schreef:
26-09-2022 08:03
Ik ben te kouwelijk om me prettig te voelen bij 17, 18 graden. Dat heb ik overigens dapper geprobeerd, maar dan voel ik me ronduit k@t in mijn eigen huis. Ook bij anderen trouwens, ondanks dekentjes, truien, warme dranken, lang blijven kan ik dan gewoon niet. Me aangenaam voelen vind ik belangrijk, zeker in mijn eigen huis, Ik heb de verwarming op 20 graden staan en als er bezoek komt zet ik hem op 21 graden. Het is dan lekker, het bezoek kan de jassen aan de kapstok hangen en het voelt veel gezelliger dan met al die lapmiddelen.

Hoe hoog mijn rekening uit gaat vallen weet ik niet. Wat ik me ook afvraag is of het niet goedkoper is om de verwarming continu op 20 graden te laten (voorheen was dat 21) dan hem steeds uit te doen en bij thuiskomst weer te gaan stoken. Misschien dat iemand dit weet?

Ik heb het trouwens geprobeerd hoor, met die lagere temperaturen, maar met al die neerslag vrees ik voor schimmelvorming. De was wilde ook niet drogen, met geen mogelijkheid.
Ja, dat heb ik dus ook. Met dekentjes, etc. Hier in huis hebben we gewoon mazzel dat het lang duurt voordat het echt onder de 19 graden komt door de ligging. We hoeven nog niet de stadsverwarming aan te zetten.
Ik wil andere mensen niet op kosten jagen, maar ik kies wel voor mijn eigen gezondheid, ik sla de wintermaanden liever over. Dan nodig ik ze wel bij mij thuis uit.
Ik vind het al vrij koud binnen maar nog wel te doen. 19/20 graden.
Ik heb leuke wollen truien, maar ik zou ook wel een wollen broek willen ouzo/leggingachtig ding. Want als het echt koud is, dan vind ik mijn benen te koud in alleen een gewone broek.
Wat wel erg balen is, is dat ik in mijn eigen huis blokverwarming hebt. Op de radiatoren zitten metertjes en dan kun je bijhouden hoeveel eenheden je verbruikt. In normale tijden wist ik dat ik bij 1100/1200 eenheden verbruik niet hoefde bij te betalen. Nu is dat compleet onzeker. De eenheidsprijs wordt pas aan het eind van het seizoen bepaald en is o.a. afhankelijk van het totale verbruik in het complex. Dit jaar weet ik dus bijvoorbeeld niet of ik al veel moet bijbetalen als ik 200 eenheden verbruik. Afgelopen jaar moest men al bij 700 eenheden verbruik bij betalen.

Wel verwarm ik ook elektrisch, dmv infraroodplaten. En dat verbruik kan ik gewoon bijhouden bij Eneco.

Ik ben niet van plan kou te gaan lijden, maar wil ook geen gigarekening.
Ik probeer het zolang mogelijk vol te houden om de verwarming niet aan te zetten voor wat reserves in de winter. We mogen dan wel relatief milde winters hebben gehad maar er waren de afgelopen jaren in de winter altijd wel een paar ontzettend koude dagen dat het zonder verwarming niet te doen was, zoals rond de kerstdagen vorig jaar.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
16,5 graden binnen.... Ik vind het echt heel koud. Komt misschien ook omdat het zo miezerig is. Ongezellig weer.
Hier is het 19,5 (zonder verwarming uiteraard).
Het voelt wel echt kouder vind ik, denk door het vochtige weer.

Ik heb lekkere warme, wollen sloffen en dat scheelt echt heel veel. Als ik koude voeten heb, wordt mijn hele lijf koud.
Daarnaast een paar dikke, wollen truien gekocht via Vinted.

Ik ben nog op zoek naar een fijn warmtekussentje.
Hier 16.8 graden in huis.
Ik werk thuis en met dikke coltrui en daaroverheen een gebreid vest is het te doen. Wel is het best donker, waardoor ik net al even een lamp heb aangezet. Het wordt er allemaal niet gezelliger op met deze crisis.
Wat voor goede tips hebben jullie om het aangenaam warm te houden?
Ik tot nu toe:
Wollen sokken
Wollen sloffen
Wollen vesten
Thermo-ondergoed
Klein infraroodkacheltje voor lokale verwarming
Vloerbedekking in de slaapkamer

Nog te kopen:
Leuke warme plaid voor in de woonkamer (nu heb ik alleen een oude wollen deken)
Wollen joggingbroek
....... ideeen?
Lady_Day schreef:
26-09-2022 12:19
16,5 graden binnen.... Ik vind het echt heel koud. Komt misschien ook omdat het zo miezerig is. Ongezellig weer.
Verwarming uitgelaten?
Hier is het nu 18,5 en ik vind het nog te doen. Komende dagen gaat hij wel aan denk ik.
Ik heb deze dingen.

Ooit had ik een petroleumkachel, lekkere warmte en knus maar daar val je van in slaap, niet erg gezond en de ruimte wordt er vochtig van.

Hoe goed werkt zo'n verplaatsbaar infraroodpaneel, ik lees wisselende ervaringen?
Ik heb zelf o.a. deze infraroodkachel:
https://www.bol.com/nl/nl/p/trotec-infr ... 088755691/

Wat makkelijker te verplaatsen dan die platen op pootjes, die ik overigens ook heb.

Een vriend van mij heeft een petroleumkacheltje gekocht vorig jaar, en volgens hem is het heel voordelig.
Pas wel op met sommige dingen die op Bol te koop staan; er zijn ook veel dropshippers die via Bol verkopen, en dan krijg je dus (ongekeurde!) Ali-rommel.
Hier vandaag 17,5 en dat is wel echt het koudst wat het tot nu toe is geweest. Maar hij gaat niet aan!

Warme voeten houden helpt enorm. En ik vind 's avonds iets met de oven maken ook veel schelen. Ik heb een vrij grote oven en dan laat ik hem daarna een beetje open staan, zodat de warmte het huis in kan.
Ook heb ik nog een oude stofzuiger, hij zal wel niet zo energie zuinig zijn maar hij blaast dus wel heel veel warmte uit. Het is letterlijk een graadje warmer in huis als ik het huis heb gestofzuigd. Ik heb het idee dat ik deze winter een heel stofvrij huis heb...

En denk ook dat onze binnenkat deze winter voor het eerst een wintervacht gaat krijgen.
hier is het nu 16 graden
Ik vind het echt zo'n armoe, dat je nu in Nederland je verwarming niet meer aan durft/wil zetten. Ik wil met deze tarieven gewoon niet in september al de verwarming aan, maar ik vind 16 graden echt niet fijn.

Boven in mijn werkkamer is het gelukkig iets warmer wel. denk zo rond de 18
's avonds zetten we de houtkachel aan en dan wordt het zo 21 graden. Dat is wel lekker, maar de vloerverwarming is nog niet aangeweest.
De vraag is wanneer ga je dat doen? Want 's nachts zakt de temperatuur soms al naar 14 graden hier in de woonkamer..... en dan hebben we vloerisolatie en spouwmuren en alles. Maar huis ligt op noorden en veel glas dus nooit heel warm )wat in de zomer heel prettig is maar nu dus niet)
Als er bezoek komt zorg ik overigens wel dat het minimaal 20 graden is hoor
Ik vind niet dat je het kan maken om gasten in de herfst/winter bij 17/18 graden te ontvangen.
De temperatuur is hier 19 graden volgens de thermostaat, maar ik vind het echt kil nu in huis.
Shanti_Vivanti schreef:
26-09-2022 14:51
Als er bezoek komt zorg ik overigens wel dat het minimaal 20 graden is hoor
Ik vind niet dat je het kan maken om gasten in de herfst/winter bij 17/18 graden te ontvangen.
Ik kom voor mijn werk bij mensen thuis. Vandaag had iemand de kachel speciaal voor mij wat aangedaan. Gezegd dat ik dat onwijs lief vind maar dat het echt niet hoeft. Ik weet dat hij het financieel zwaar heeft nu.

Afg januari ook gestookt voor iemand die twee weken bij mij logeerde. Ik vind het ook niet fijn als visite het koud heeft, maar denk wel dat de meeste mensen er begrip voor hebben in deze tijden.
Hier is het nu 19 graden, maar gisteravond is de houtkachel aan geweest. Ik vind het nog prima te doen, vriend gooit waarschijnlijk gelijk de houtkachel aan als hij thuiskomt.
kleinezon wijzigde dit bericht op 26-09-2022 15:54
1.41% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ik heb het nog niet echt koud omdat er weinig wind staat. Het is 17 graden bij mij in huis dus warm heb ik het ook niet :) maar niet vervelend ofzo. Wel heb ik net even naar de weersverwachting gekeken. Had ik beter niet kunnen doen.
Hier 19,6 graden. Zonder kachel aan. Ik ben wel een cake aan het bakken, dus als de oven klaar is zet ik de deur mooi open. Lekker warm.
Voor iedereen een groene tuin
Ik lees dit topic al lang mee maar in een ander topic lees ik dus een hele goeie tip over Uniqlo thermokleding.
Hier ook nog geen verwarming aan. maar vandaag heb ik er voor het eerst wel moeite mee. Ik heb het voor het eerst koud. terwijl het toch 18 graden is in huis. maar niet behaaglijk
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven