Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
puknijmegen schreef:
26-09-2022 12:39
Hier is het 19,5 (zonder verwarming uiteraard).
Het voelt wel echt kouder vind ik, denk door het vochtige weer.

Ik heb lekkere warme, wollen sloffen en dat scheelt echt heel veel. Als ik koude voeten heb, wordt mijn hele lijf koud.
Daarnaast een paar dikke, wollen truien gekocht via Vinted.

Ik ben nog op zoek naar een fijn warmtekussentje.
Idd. En dan hebben wij het nog redelijk ‘warm’ met 19,5 graden. Als ik dat lees hier over 16 graden brrrrr @(
Voor iedereen een groene tuin
Valt mij overigens op dat het in winkels ook een stuk minder warm is. Op zich niet zo erg, want ik stikte voorheen altijd van de hitte in die kledingwinkels/ warenhuizen :P
Voor iedereen een groene tuin
19.2 is het in de woonkamer, vooral omdat de in de avonden de houtkachel aandoen. De kinderkamers op zolder zijn 15 maar daar staan kiepramen open.

Ik zie in mijn app dat ik vorig jaar 17 kuub gestookt heb ik september en nu dus 0. Ik heb ook onze oude quooker uitgezet, eens zien of dat scheelt.
GroenTuintje schreef:
26-09-2022 15:13
Hier 19,6 graden. Zonder kachel aan. Ik ben wel een cake aan het bakken, dus als de oven klaar is zet ik de deur mooi open. Lekker warm.
Gezellig en dubbelfijn!
Vorig jaar was het op deze dag ruim 20 graden buiten, nu 12.
Het is hier binnen nu 18,5 graad en ik vind het echt fris. Ik zet de verwarming vanavond even op 19.
girasole3 schreef:
26-09-2022 16:16
Vorig jaar was het op deze dag ruim 20 graden buiten, nu 12.
Het is hier binnen nu 18,5 graad en ik vind het echt fris. Ik zet de verwarming vanavond even op 19.
Jeetje, wat een verschil zeg met vorig jaar! Vorig jaar heb ik half oktober pas de verwarming voor het eerst aangezet, dat lijkt nu nog heel ver weg 😟
watdachtjehiervan1 schreef:
26-09-2022 14:01
Verwarming uitgelaten?
Hier is het nu 18,5 en ik vind het nog te doen. Komende dagen gaat hij wel aan denk ik.
Nee, ik heb em heel even aangehad tot het 18 graden was en de vochtige kou uit mijn kamer was. Ik werk thuis en ik vind het heus niet erg om een extra vest aan te trekken maar ik zat hier met ijspegelvingers.

Ben nu aan het koken en wat opruimen en dan maakt het me niet uit dat het wat kouder is. Vanavond gewoon lekker vroeg in bed, ook prima. Maar ik kan niet de hele dag met verkleumde handen en voeten werken.
Ik werk ook thuis en heb nu ook echt koude handen.
Het maakt wel uit of je bezig bent in huis, of achter je laptop zit te werken.
girasole3 schreef:
26-09-2022 17:22
Ik werk ook thuis en heb nu ook echt koude handen.
Het maakt wel uit of je bezig bent in huis, of achter je laptop zit te werken.
Ja, dat zeker. Maar vorige winter heb ik hier ook wel met 16 of 17 graden zitten werken en toen was het wel okay. Ging ik om de 3 kwartier even wat bewegen. Het wende wel een beetje maar nu voelt het zo abrupt. Had ook al de elektrische deken van stal gehaald en dat is lekker om de benen maar voor je handen helpt het natuurlijk niets.

Thuiswerken was altijd lekker, vooral in de winter maar zo wordt het niet aantrekkelijker.
Ik heb een vest aan en Falke sokken ook te laptoppen en bankhangen, niet veel intensief in ieder geval. Maar op zich nog te doen, 21,5 graad ook nog steeds beneden, boven wat koeler maar oudste dochter ligt in bed met corona en vind wel fijn dat niet te warm is.
Als ik jullie lees heb ik echt veel geluk met mijn huis. Ik heb de balkondeur een uur geleden opengegooid toen de zon doorkwam en ik zit comfortabel in een wikkeltruitje, lange broek en met warme sloffen aan. Ook vanochtend was het hier prima tijdens mijn uurtje 'wakker worden/ontbijten/aankleden' in mijn badjas en zelfs op blote voeten (want te lui om sloffen te gaan halen die ik 's avonds in de badkamer had laten staan).
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
OlleGrieze schreef:
26-09-2022 17:59
Als ik jullie lees heb ik echt veel geluk met mijn huis. Ik heb de balkondeur een uur geleden opengegooid toen de zon doorkwam en ik zit comfortabel in een wikkeltruitje, lange broek en met warme sloffen aan. Ook vanochtend was het hier prima tijdens mijn uurtje 'wakker worden/ontbijten/aankleden' in mijn badjas en zelfs op blote voeten (want te lui om sloffen te gaan halen die ik 's avonds in de badkamer had laten staan).
en dan ook nog eens een perfect uitzicht :@
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Als ik buiten kom heb ik enorm last van alle houtkachels die gebruikt worden om de verwarming niet aan te hoeven doen :-( dat is voor mij de belangrijkste reden dat ik hoop dat gas weer goedkoper wordt, maar zal wel ijdele hoop zijn. Geen goede tijd voor astmapatiënten.
Peertjes schreef:
26-09-2022 17:00
Jeetje, wat een verschil zeg met vorig jaar! Vorig jaar heb ik half oktober pas de verwarming voor het eerst aangezet, dat lijkt nu nog heel ver weg 😟
Ik ben dus niet de enige die dat gevoel heeft dat ik de datum van vorig jaar ver weg vind. Terwijl ee vorig jaar een kwakkelzomer hadden... Ik heb het nog wel boven de 20 graden in huis, maar ik denk dat er einde van deze week een eind aan komt. Ik ga nog niet stoken alleen. Nu net thuis even droge sokken aan en een warmere trui dan mijn werkkleding. Heb op het werk wel zitten vernikkelen. Daar is de verwarming ook kouder gezet.
Hmm, ik weet niet hoe lang ik het nog volhoud dit jaar. Het is 16 graden binnen en aangezien ik net enorm nat ben geregend (en zo weer op de fiets moet) voelt dit niet enorm aangenaam binnen.
We zullen zien, ik wil eigenlijk wel de grens van 1 oktober halen, zo ben ik dan ook wel weer.

Kinderen lopen nog in t-shirt en dochter ging zelfs in korte broek naar school (in de regen).
@Ollegrieze: van zon konden wij vandaag alleen maar dromen. Het regent echt al de hele dag onophoudelijk.
Heerlijk dat jij nog even wat zon gehad hebt.

@zenmomentje: ik ook. Echt niet te doen, zeker als er geen of weinig wind staat. En ik vraag me ook af wat voor rotzooi er allemaal gestookt wordt.
Kan dat ook niet zo rijmen met uitstoot.
als ik even snel naar mijn verbruik kijk van vorig jaar is de verwarming hier pas in november aangegaan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
26-09-2022 18:01
en dan ook nog eens een perfect uitzicht :@
:lol:
Ik heb even teruggekeken en vorig jaar is hier pas half november de vloerverwarming aan gegaan (19 graden) en vanaf eind maart heeft die niet meer gedraaid. En dan gebruik ik ook maar 1 'lus' (gang, woonkamer en keuken wat 1 ruimte is) de 2de en 3de lus voor de slaapkamer en de kleedkamer zet ik 1 keer per jaar een dag aan om het systeem door te spoelen maar hadden we dus eigenlijk niet aan hoeven leggen. In de badkamer heb ik niet eens verwarming meer. Daar hebben we jaren geleden de radiator weggehaald toen we de rest van het huis verbouwden met dus vloerverwarming. Maar intussen blijkt dat we daar geen verwarming missen omdat er geen buitenmuur of raam is en deze nooit 'koud' is.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Dat heb ik ook mbt badkamer. Meteen daarnaast hangt de combiketel en er zit geen raam in. Er hangt een radiator die ik nooit aanzet.
Koffieverkeerd schreef:
26-09-2022 18:57
Dat heb ik ook mbt badkamer. Meteen daarnaast hangt de combiketel en er zit geen raam in. Er hangt een radiator die ik nooit aanzet.
Ah, dat verklaart misschien meteen de meerdere Posts met ‘in de badkamer hoeft de radiator toch niet aan??’. Mijn badkamer heeft de langste muur aan de buitenmuur van het huis zitten, met ook nog eens een aardige maat raam er in. Dan is het natuurlijk een stuk sneller koud. Ik gebruik de radiator dus ook zeker wel (ook om de handdoeken sneller te laten drogen, me een dag later afdrogen met een nog klamme handdoek vind ik vreselijk).
Ja dat had ik in mijn vorige huis ook. Het was altijd ijskoud, maar toch vond ik dat fijner omdat ik een raam open kon zetten. Alles heeft zo zijn voor- en nadelen.
Koffieverkeerd schreef:
26-09-2022 19:08
Ja dat had ik in mijn vorige huis ook. Het was altijd ijskoud, maar toch vond ik dat fijner omdat ik een raam open kon zetten. Alles heeft zo zijn voor- en nadelen.
Oh, ik ben er ook blij mee hoor! Veel liever een raam en af en toe verwarmen. Ik laat nu een zonesysteem aanleggen zodat ik ook alleen even de badkamer kan verwarmen zonder dat de rest van het huis mee hoeft. Wel fijn voor (nog kleine kind) als ze onder de douche moet en ze hoeft niet in een koude badkamer. Tot nu toe moest ik dan de centrale thermostaat omhoog gooien zodat de ketel aansloeg, maar dat hoeft nu (nou ja, volgende week) niet meer.
Vanmiddag was ik druk aan het klussen bij een vriendin, kan meubels de trap opslepen zeker aanraden als een activiteit om het warm te krijgen :whistle:

Hier in huis nu nog 19.5, net als gisteren, maar het voelt kouder/killer aan. Ik zat er even aan te denken om de verwarming aan te zetten, maar bedacht mij toen dat bijv een shirt met lange mouwen onder mijn trui (ipv t-shirt) ook zou kunnen helpen.
Dat dus gedaan, gordijnen weer dicht, kop hete koffie, poes op schoot en ik heb het weer lekker warm.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Hier heb ik de zon de hele dag niet gezien, het leek wel non stop te regenen. Wij hebben een raam in de badkamer. Er hangt ook een radiator, maar de laatste jaren hebben we een badkamerventilator die ook kan verwarmen en als ik douch, zet ik hem even op stand 1 en is het snel aangenaam. Daarna gaat de ventilator nog even op koude stand met raam open om te ventileren. Kan het echt aanraden. Verder staat de badkamerraam eigenlijk de hele dag open op een kier zodat het vocht eruit kan. Badkamerdeur doe ik dan wel dicht. De radiator gaat dus eigenlijk nooit meer aan in de badkamer. Duurt ook veel te lang voordat het dan aangenaam wordt.
Vanmorgen was het hier 19 graden en in de middag 19,5. Ik heb door de regen gefietst. Het was toch wel een kil dagje. Ik zit met een klein fleece dekentje over mijn benen zodra ik stil kom te zitten. Het voelt fris in huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven