Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd

dinsdag 27 september 2022 om 08:59
Hier nu 19 graden, gisteravond 19,5 toen ik naar bed ging. Ik vond het voor het eerst echt heel koud in bed gisteren, heb de kruik er maar bij gepakt. Het was sowieso kil in huis vond ik. Maar de verwarming is nog niet aan geweest. Net een uurtje gelucht en niet meer afgekoeld gelukkig. Zo'n poes op schoot zou ik ook wel willen, mijn kat ligt nooit op schoot, behalve in het trappen gat bovenaan de trap, dan pak ik hem soms op schoot en gaat hij heerlijk liggen. Op de bank hoef ik dat dan weer niet te proberen. Gek beest.

dinsdag 27 september 2022 om 09:07
We hebben gisteren de eigen slimme thermostaat even opnieuw geprogrammeerd, eerder in de avond naar lagere temp. Nachttemp naar beneden, ochtenden opwarmen tot 19 graden tussen 7.30 en 22.30. Wat heel vroeg is voor ons, we blijven vaak tot ver na middernacht op, maar dan kunnen we altijd even langer zelf aandrukken.
Vind ik ergens toch te koud dan kan handmatig hoger zetten, of juist lager als we dag niet thuis zijn.
Vind ik ergens toch te koud dan kan handmatig hoger zetten, of juist lager als we dag niet thuis zijn.
dinsdag 27 september 2022 om 09:14
Ik ben ook af. 18 graden en hij is nu aan gegaan. Helaas duurt het bij de vloerverwarming wel even voor het opwarmt, maar ik ben nu toch druk in huis dus ik heb het nog wel warm genoeg.Elodea schreef: ↑27-09-2022 08:55Nou, ik ben af. De verwarming sloeg vanochtend aan (de thermostaat staat afgesteld op 18 overdag). Ik vond het ook gelijk heel warm aanvoelen in huis, dus heb de thermostaat een halve graad naar beneden gezet. Gaat straks wel weer terug naar 18 als ik het te koud vind worden.
dinsdag 27 september 2022 om 09:15
Wat heerlijk, nog 23 graden in huis. Hier vorige week ook nog, maar het koelt nu echt heel snel af. De laatste dagen echt elke dag wel een graad.LuciFee2022 schreef: ↑27-09-2022 08:5623 graden beneden boven is het koeler maar niemand heeft het nog koud.
Heb tshirt aan, die kachel gaat nog even niet aan hier.

dinsdag 27 september 2022 om 09:25
Ik heb op de dagen dat ik niet teveel te doen heb ik huis de houtkachel een paar keer aan gehad. Dan is het ook zo warm. Vloerverwarming staat overal nog op 15 graden, en de thermostaat zakt nog niet onder de 19 graden. Voorlopig gaat het nog goed. We verbruiken nu per dag nog geen kuub gas met douchen en koken.

dinsdag 27 september 2022 om 09:29
PamelaCourson1 schreef: ↑27-09-2022 09:15Wat heerlijk, nog 23 graden in huis. Hier vorige week ook nog, maar het koelt nu echt heel snel af. De laatste dagen echt elke dag wel een graad.
Ja, heb al eens eerder getikt, huis is goed geïsoleerd, hebben er ook hr++ ramen in gezet, want vocht en koud boven was eerst wel aan de orde.
Voor de herfst is het fijn, huis is snel warm door zon op grote ramen op het zuiden en ondanks in drukke wijk, geen zonbeperking op zuiden. Huis blijft ook heel lang warm na een zomer.
Scheelt echt in de herfst, maar zodra voorjaar wordt is het de hel hier.
Bij een normale voorjaarsdag met 22 graden buiten is hier zo 28-30 graden in huis. En hoe lang zonnig weer hoe heter het word en de warmte blijft hangen. Koelen in de avonden en nachten helpt niets.
Zonwering helpt maar beetje, dus is er nu mobiele airco en hopelijk aankomende jaren een vaste airco.
Ik denk dat wat eerder stoken zelf met deze prijzen goedkoper is dan de 15 panelen en de airco die hier komt omdat ik anders een half jaar strontziek ben ( kan echt niet goed tegen hitte) en de rest van de familie ook niet lekker in eigen huis kan functioneren.
We kunnen geen maanden in ons ondergoed niets doen omdat je anders je rot zweet.. probeer toetsweek door te komen met 30 graden in je kamertje.. in mei.

Elk voordeel heeft z'n nadeel. ;-0 Ik heb liever een koeler huis.
Maar voor dit topic is nu wel even leuk om te kijken hoe lang die kachel nog uit kan blijven.

anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 27-09-2022 09:30
1.21% gewijzigd
dinsdag 27 september 2022 om 09:30
Wij willen de verwarming uitlaten tot half oktober. Dan komen we terug van vakantie en gaat de thermostaat wel omhoog. We hebben beneden vloerverwarming.Voor nu als het ons te fris wordt hebben we een elektrisch kacheltje. We hebben zonnepanelen dus die draait bijna gratis voor nu. Merk wel dat ik steeds koude voeten heb dus gisteren maar warme sloffen gekocht.
Gasverbruik nu ongeveer 1 kub per dag voor koken en douchen.
Gasverbruik nu ongeveer 1 kub per dag voor koken en douchen.
dinsdag 27 september 2022 om 09:33
Is het misschien mogelijk om een boom of een paar bomen voor die grote ramen te zetten, zodat het in de zomer niet zo warm wordt? Wij hebben 3 van die leibomen staan, het blad begint hoog genoeg om naar buiten te kijken, maar het houdt alle zon tegen tussen mei en oktober. Anders zou het echt niet uit te houden zijn.LuciFee2022 schreef: ↑27-09-2022 09:29Ja, heb al eens eerder getikt, huis is goed geïsoleerd, hebben er ook hr++ ramen in gezet, want vocht en koud boven was eerst wel aan de orde.
Voor de herfst is het fijn, huis is snel warm door zon op grote ramen op het zuiden en ondanks in drukke wijk, geen zonbeperking op zuiden. Huis blijft ook heel lang warm na een zomer.
Bij een normale voorjaarsdag met 22 graden buiten is hier zo 28-30 graden in huis. En hoe lang zonnig weer hoe heter het word en de warmte blijft hangen. Koelen in de avonden en nachten helpt niets.
Zonwering helpt maar beetje, dus is er nu mobiele airco en hopelijk aankomende jaren een vaste airco.
Ik denk dat wat eerder stoken zelf met deze prijzen goedkoper is dan de 15 panelen en de airco die hier komt omdat ik anders een half jaar strontziek ben ( kan echt niet goed tegen hitte) en de rest van de familie ook niet lekker in eigen huis kan functioneren.
We kunnen geen maanden in ons ondergoed niets doen omdat je anders je rot zweet.. probeer toetsweek door te komen met 30 graden in je kamertje.. in mei.![]()
![]()
![]()
Maar voor dit topic is nu wel even leuk om te kijken hoe lang die kachel nog uit kan blijven.![]()

dinsdag 27 september 2022 om 09:41
Nee, dat mag niet ivm afstand erfgrensregels en hoogte enzo.PamelaCourson1 schreef: ↑27-09-2022 09:33Is het misschien mogelijk om een boom of een paar bomen voor die grote ramen te zetten, zodat het in de zomer niet zo warm wordt? Wij hebben 3 van die leibomen staan, het blad begint hoog genoeg om naar buiten te kijken, maar het houdt alle zon tegen tussen mei en oktober. Anders zou het echt niet uit te houden zijn.
Maar het past ook niet, tuin is klein en schuurtjes staat zo dat naast een poort er geen ruimte meer overblijft.
We zijn wel aan het kijken naar rolluiken beneden en boven, dat zou nog koeler zijn dan gewone zonwering en misschien in de zomer een soort uitschuifluifel tot aan het schuurtje.
Maar ja, geld is ook een ding, we hebben al 2 jaar gespaard voor 7 panelen die zelf zijn geïnstalleerd ( man is technisch) we zijn nu voor de andere 8 aan het sparen en die airco is helemaal prijzig.
dinsdag 27 september 2022 om 09:43
Ja, het kost allemaal bakken met geld helaas. Zelfs die bomen trouwens.LuciFee2022 schreef: ↑27-09-2022 09:41Nee, dat mag niet ivm afstand erfgrensregels en hoogte enzo.
Maar het past ook niet, tuin is klein en schuurtjes staat zo dat naast een poort er geen ruimte meer overblijft.
We zijn wel aan het kijken naar rolluiken beneden en boven, dat zou nog koeler zijn dan gewone zonwering en misschien in de zomer een soort uitschuifluifel tot aan het schuurtje.
Maar ja, geld is ook een ding, we hebben al 2 jaar gespaard voor 7 panelen die zelf zijn geïnstalleerd ( man is technisch) we zijn nu voor de andere 8 aan het sparen en die airco is helemaal prijzig.
dinsdag 27 september 2022 om 09:44
Kijk of je de gevels kunt vergroenen.LuciFee2022 schreef: ↑27-09-2022 09:29Ja, heb al eens eerder getikt, huis is goed geïsoleerd, hebben er ook hr++ ramen in gezet, want vocht en koud boven was eerst wel aan de orde.
We kunnen geen maanden in ons ondergoed niets doen omdat je anders je rot zweet.. probeer toetsweek door te komen met 30 graden in je kamertje.. in mei.![]()
![]()
![]()
Maar voor dit topic is nu wel even leuk om te kijken hoe lang die kachel nog uit kan blijven.![]()
En hoe is je ventilatie? Een balansventilatie met zomernachtkoeling en genoeg ramen open op koele momenten zou er toch voor moeten kunnen zorgen dat het niet warmer wordt dan buiten.
Ben ook benieuwd hoe lang het duurt voor je moet gaan stoken

Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
dinsdag 27 september 2022 om 09:45
dinsdag 27 september 2022 om 10:05

dinsdag 27 september 2022 om 10:10
afgerond getal toch? Misschien was het 18.73 s middags en 18.75 s avonds door lichaamswarmte van aanwezige personen. Of de lampen aanjellycups01 schreef: ↑27-09-2022 10:05Hier nu 18 graden, is nog wel te doen zeker als je in beweging blijft. Wel vreemd dat bij ons de thermostaat overdag op 18,5 graad stond en in de avond ineens naar 19 graden ging. Je zou toch verwachten dat het dan juist nog wat kouder wordt in huis?

dinsdag 27 september 2022 om 10:30
dinsdag 27 september 2022 om 10:40
In mijn oude huis was het in de zomer ook altijd minstens een graad of 5 warmer dan binnen. Ook met de ramen 24/7 open en met geblindeerde ramen (zo'n reflecterende folie erop).Kleinezon schreef: ↑27-09-2022 09:44Kijk of je de gevels kunt vergroenen.
En hoe is je ventilatie? Een balansventilatie met zomernachtkoeling en genoeg ramen open op koele momenten zou er toch voor moeten kunnen zorgen dat het niet warmer wordt dan buiten.
Ben ook benieuwd hoe lang het duurt voor je moet gaan stoken![]()
dinsdag 27 september 2022 om 10:51
Hier kan de verwarming nog niet eens aan, al zou ik het willen, want blokverwarming en de ketels beneden worden pas per 1 oktober aangezet.
Is nu 18.7 binnen maar met een trui en plaidje nog goed te doen. Al begint dreumes het wel fris te krijgen, die loopt nu met een badjas over dr kleding
Zolang de VvE nog niet weet hoe of wat met het prijsplafond (voorlopig lijken we een 'vergeten' groep met blokverwarming) wil ik sowieso heel minimaal gaan stoken. Alleen de woonkamer op 18 eigenlijk.
We betalen nu €125 voorschot per maand voor stoken en gaan er vanuit dat we een heel flink bedrag bij moeten betalen in december.
Eneco (stroom en het koken op gas) van 90 naar 280 gegaan, dat valt nog mee maar omdat we geen idee hebben van de kosten van de afrekening van het stoken, voelt het toch als een zwaard boven je hoofd.
Hebben wel een muur in de woonkamer geplaatst. Woonkamer is nu veel kleiner, maar in de zomer kan de deur open (hele grote/brede deur met 4 ramen) dus dan trekken we de 'hal' er weer bij. Nu gaat het hopelijk heel veel stookkosten schelen.
Is nu 18.7 binnen maar met een trui en plaidje nog goed te doen. Al begint dreumes het wel fris te krijgen, die loopt nu met een badjas over dr kleding

Zolang de VvE nog niet weet hoe of wat met het prijsplafond (voorlopig lijken we een 'vergeten' groep met blokverwarming) wil ik sowieso heel minimaal gaan stoken. Alleen de woonkamer op 18 eigenlijk.
We betalen nu €125 voorschot per maand voor stoken en gaan er vanuit dat we een heel flink bedrag bij moeten betalen in december.
Eneco (stroom en het koken op gas) van 90 naar 280 gegaan, dat valt nog mee maar omdat we geen idee hebben van de kosten van de afrekening van het stoken, voelt het toch als een zwaard boven je hoofd.
Hebben wel een muur in de woonkamer geplaatst. Woonkamer is nu veel kleiner, maar in de zomer kan de deur open (hele grote/brede deur met 4 ramen) dus dan trekken we de 'hal' er weer bij. Nu gaat het hopelijk heel veel stookkosten schelen.
dinsdag 27 september 2022 om 10:53
Man checkte het toevallig gisteren. In augustus hebben wij 25 kuub verbruikt (gezin van 4 personen).ninanoname schreef: ↑27-09-2022 09:25Ik heb op de dagen dat ik niet teveel te doen heb ik huis de houtkachel een paar keer aan gehad. Dan is het ook zo warm. Vloerverwarming staat overal nog op 15 graden, en de thermostaat zakt nog niet onder de 19 graden. Voorlopig gaat het nog goed. We verbruiken nu per dag nog geen kuub gas met douchen en koken.
We hebben de verwarming nog niet op de normale manier aangezet. Maar wel via de houtkachel die we sinds het voorjaar hebben, eentje die is aangesloten op de CV, zodat je er ook warm water van hebt. Die kachel heeft al een paar keer gebrand, sommige dagen was het s ochtends 16 graden in huis... da's echt te koud.