Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Hier de verwarming weer aan, het was 16,5 graden zo kil alleen voor waar we zitten
En het is stukken aangenamer.Staat op 19 graden.
Het is hier echt heel koud. Het was toen ik wakker werd 17,5 maar zelfs met de verwarming op 19 vond ik het niet behaaglijk worden. Zal wel door de dagenlange regen komen!
Ik ben maar van de woonkamer (waar ik normaal gesproken werk) verhuisd naar de kamer van mijn zoon. Daar heb ik zo'n klein kacheltje (eigenlijk voor in de caravan geloof ik) en dat staat lekker warme lucht in mijn gezicht te blazen. Zo kan ik de verwarming beneden verder uit laten tot de kinderen thuis zijn. En dan nu maar hopen dat dat kacheltje een beete zuinig is. 450 Watt staat erop, maar hoe zich dat verhoudt tot gewoon de CV aan doen weet ik eigenlijk niet.
27-9 en dan af zijn voor dit topic, ik vind op zich niet heel gekke datum hoor. De herfst is al officieel begonnen.
Stientje schreef:
27-09-2022 11:25
Het is hier echt heel koud. Het was toen ik wakker werd 17,5 maar zelfs met de verwarming op 19 vond ik het niet behaaglijk worden. Zal wel door de dagenlange regen komen!
Ik ben maar van de woonkamer (waar ik normaal gesproken werk) verhuisd naar de kamer van mijn zoon. Daar heb ik zo'n klein kacheltje (eigenlijk voor in de caravan geloof ik) en dat staat lekker warme lucht in mijn gezicht te blazen. Zo kan ik de verwarming beneden verder uit laten tot de kinderen thuis zijn. En dan nu maar hopen dat dat kacheltje een beete zuinig is. 450 Watt staat erop, maar hoe zich dat verhoudt tot gewoon de CV aan doen weet ik eigenlijk niet.
Dat betekent dat je 450 wh per uur gebruik. Als je dat een uur of 4/5 aan hebt, is dat ongeveer 2 kWh (de eenheden die je betaald). Mijn stroom is momenteel 94 cent per kWh, dus het zou mij ongeveer 2 euro kosten om dat kacheltje een uur of 4 aan te zetten.

Hoe zich dat verhoudt met je cv is een beetje lastig te zeggen, want dat hangt er enorm vanaf hoe die is ingesteld. Het eerste opwarmen van je huis kost relatief veel gas (dus van 17,5 naar 19 zeg maar). Maar dat bespaar je nu niet, want als de kinderen thuiskomen zet je de cv alsnog aan. Die hoeveelheid gebruik je dus alsnog, alleen later vandaag. Wat je ‘bespaart’ aan gas is wat nodig is om je huis die uren op die temperatuur te houden.

Ik heb even gekeken wat mijn eigen huis verbruikt, en dat zou met deze buitentemperaturen, en verwarmen huiskamer/badkamer/toilet en 1 kinderkamer ongeveer 0.6 kuub gas zijn. Dat kost me nu nog 2 euro.

Oftewel, in mijn huis zou de winst precies 0 zijn. Zou dus totaal geen zin hebben.
Maar: dat is mijn huis. De hoeveel electriciteit is bij jou hetzelfde, dat geldt voor iedereen, want hangt niet van je huis af maar van het kacheltje. Maar de hoeveelheid gas die je nodig zou hebben hangt natuurlijk wel van je huis af. Als jij een enorme villa hebt, met overal enkel glas en je zet in 8 kamers de radiatoren open, dan zou je in die 4 uur veel meer gas gebruiken. En dan zou de cv veel duurder zijn. Als je een goed geïsoleerd huis hebt, een zuinige ketel die goed ingesteld is etc, en een beetje beperkt huis, dan kom je meer bij mij (geen verschil) of gunstiger voor de cv uit.
De thermostaat staat op 18 en ik merk vanzelf wanneer de CV aanspringt. Kouder laat ik het niet worden want het huis opwarmen als het teveel is afgekoeld zou nog wel eens meer gasverbruik op kunnen leveren dan de temperatuur constant houden. Net als een airco in de zomer alleen aanzetten als het huis al teveel is opgewarmd want dan gebruikt de airco juist veel meer energie dan wanneer je de temperatuur een beetje constant houdt. Dat advies kregen we destijds van de installateur.
Ja, heel vaak is het zelfs nu toch goedkoper om gewoon de kachel aan te zetten ( gas en stadsverwaming/blokverwarming) dan te verwarmen elektrisch, zelfs nu is vaak veel goedkoper nog.

Alleen als je panelen hebt kan wel goedkoper zijn, maar ook dat ligt aan hoe je terug levert en of er zon is op dat moment ect.
LuciFee2022 schreef:
27-09-2022 11:42
Ja, heel vaak is het zelfs nu toch goedkoper om gewoon de kachel aan te zetten ( gas en stadsverwaming/blokverwarming) dan te verwarmen elektrisch, zelfs nu is vaak veel goedkoper nog.

Alleen als je panelen hebt kan wel goedkoper zijn, maar ook dat ligt aan hoe je terug levert en of er zon is op dat moment ect.
Oh ja, goede toevoeging ja! Ik ben er bij mijn berekening wel vanuit gegaan dat je moet betalen voor zowel gas als stroom. Als je zelf heel veel stroom krijgt van je zonnepanelen, dan valt de berekening heel anders uit natuurlijk.
Urbanmom schreef:
27-09-2022 11:41
De thermostaat staat op 18 en ik merk vanzelf wanneer de CV aanspringt. Kouder laat ik het niet worden want het huis opwarmen als het teveel is afgekoeld zou nog wel eens meer gasverbruik op kunnen leveren dan de temperatuur constant houden. Net als een airco in de zomer alleen aanzetten als het huis al teveel is opgewarmd want dan gebruikt de airco juist veel meer energie dan wanneer je de temperatuur een beetje constant houdt. Dat advies kregen we destijds van de installateur.
Daarom hebben wij bij herprogrammeren van thermostaat, de ondertemperatuur ( bijvoorbeeld voor nacht of als we niet thuis zijn) ook niet onder de 16 graden gezet gisteren.
nausicaa schreef:
27-09-2022 11:40

Hoe zich dat verhoudt met je cv is een beetje lastig te zeggen, want dat hangt er enorm vanaf hoe die is ingesteld. Het eerste opwarmen van je huis kost relatief veel gas (dus van 17,5 naar 19 zeg maar). Maar dat bespaar je nu niet, want als de kinderen thuiskomen zet je de cv alsnog aan. Die hoeveelheid gebruik je dus alsnog, alleen later vandaag. Wat je ‘bespaart’ aan gas is wat nodig is om je huis die uren op die temperatuur te houden.
Ik merk dat mensen de gekste dingen uithalen om “gas te besparen” maar daardoor veel meer elektrisch gaan verbruiken. Elektrisch is bovendien in verhouding tot gas veel duurder op het moment. Ik denk dat men het meeste bespaart door de thermostaat continue een paar graden lager te zetten dan voorheen. Daarnaast scheelt het om de CV ketel waterzijdig te laten inregelen en de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk te houden. Alles ook afhankelijk van hoe goed je huis is geïsoleerd.
Waarom wij wel op elektrisch gaan is door onze panelen. Voor ons is gas wel duurder daardoor.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
27-09-2022 11:51
Waarom wij wel op elektrisch gaan is door onze panelen. Voor ons is gas wel duurder daardoor.
Ligt er wel aan of je genoeg panelen hebt die meer kWh opbrengen dan je tot nu toe gebruikte.
Bedankt voor de adviezen! Ik heb geen panelen en betaal rond de 50 cent per KwH. Ik heb echter ook een matig geisoleerd oud huis, en dat zit vooral in de ongeisoleerde vloer van de woonkamer. Wel overal dubbel glas etc, maar door die vloer koelt heel snel af.
Gisteren heb ik de hele dag in de woonkamer gezeten met de verwarming op 19. Vandaag doe ik dat dus niet, en ik denk dat de temperatuur buiten vergelijkbaar is. Ik zal over een paar dagen in de app wel even het verbruik van beide dagen vergelijken, ik denk dat ik dan wel beter inzicht krijg in welke optie het voordeligst is. Ik kan me indenken dat het nu nog niet zoveel uit maakt, maar als het straks echt flink kouder wordt buiten (en dus binnen ook) kan het wel schelen om 1 slaapkamer electrisch te verwarmen ipv de woonkamer met gas. Leuk experiment :)
LuciFee2022 schreef:
27-09-2022 11:44
Daarom hebben wij bij herprogrammeren van thermostaat, de ondertemperatuur ( bijvoorbeeld voor nacht of als we niet thuis zijn) ook niet onder de 16 graden gezet gisteren.

Ik heb de ondertemperatuur vorig jaar juist op 12 graden gezet (was 15) en daarmee veel bespaard. In een niet al te best geisoleerd huis koelt het zo snel af dat het juist minder voordelig is om de temperatuur constant te houden.
Vanmorgen is de verwarming voor het eerst aan gegaan na de zomer.
Ik ben thuis aan het werk en had het gewoon koud en dat voelt niet fijn dus tja...
Hier gaat de verwarming even aan vanavond. Het is nu 17 graden en dat vind ik voor de avond te koud. En zeker voor de badkamer als je wil douchen.
Stientje schreef:
27-09-2022 12:09
Ik heb de ondertemperatuur vorig jaar juist op 12 graden gezet (was 15) en daarmee veel bespaard. In een niet al te best geisoleerd huis koelt het zo snel af dat het juist minder voordelig is om de temperatuur constant te houden.
Ja, dan heb je sneller dat die aanslaat, hier uit ervaring is 16 prima, mits heel koud word. Dan kijk ik wel weer opnieuw.
Het is hier nu naar 18,5 gezakt. Ik vind dat koud, maar ik laat de verwarming nog uit. Het is me gewoon te duur om nu al te stoken.

Ik ben chronisch ziek dus ik wacht de komende dagen even af wat de kou met mijn klachten doet. Als die verergeren dan heb ik geen keuze en zullen we de verwarming aan moeten zetten. Nog meer pijn en vermoeidheid kan ik niet gebruiken nu. Gelukkig zijn we in de positie dat we niet direct in de financiële problemen komen bij een hogere rekening voor gas en licht.
Mijn vriend is al af, dus ik indirect ook. Van mij hoefde het nog niet, maar hij vond het ondanks een dikke trui nog niet behaaglijk, dus even de verwarming aan gehad.

Met dit weer zakt de temperatuur binnen onder de 18. Wel jammer, had nog wel een paar dagen zon gewild.
16 graden nu in de woonkamer. Bij 15 slaat de verwarming aan. Maar ik moet wel zeggen dat het echt wennen is na zo'n warme zomer. Mijn voeten zijn zelfs onder een dekentje erg koud. Vriend heeft er geen last van, vindt dat ik maar een extra trui aan moet trekken.
Stientje schreef:
27-09-2022 11:25
9,5 kWh is qua energie hetzelfde als ca 1m3 gas
3 tot 5 (afhankelijk van je leverancier) kWh kost hetzelfde als ca 1m3 gas

Voor dezelfde hoeveelheid energie kost elektriciteit ca 2-4 keer meer.

Er zijn niet extra zuinige elektrische kacheltjes; ze zetten 100% van de binnenkomende energie om in warmte.
Wel kan een straalkacheltje/infrarood paneel wat extra comfortabel voelen, dan ben je dus comfortabel bij een lagere temperatuur.
kleinezon wijzigde dit bericht op 27-09-2022 12:40
11.65% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Hier is het nu 15,5 volgens de thermostaat. Ik weet niet of dat wel echt klopt. We redden het in ieder geval nog steeds met extra kleding. Gisteren aan het eind van de middag had ik 4 lagen bovenkleding aan, maar het 2e vest kon weer uit toen ik aan het koken was. Het is een klein huis, en de warmte van koken gaat ook de woonkamer in. We willen de verwarming gewoon niet aanzetten, het voelt alsof we dan het geld letterlijk laten wegstromen. En we zitten niet te rillen van de kou dus echt afzien doen we nou ook weer niet.

Iemand gisteren de uitzending van Radar gezien? Volledig gewijd aan de energiecrisis. Het drong daarbij pas echt tot me door wat een zootje dit kabinet ervan maakt. Al die gezinnen met grotere huizen hebben helemaal niets aan dat plafond wat er is vastgesteld. En de energiebedrijven worden alleen maar rijker.
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 27-09-2022 12:51
0.12% gewijzigd
Gisteravond 18,5 graden. Van mij mocht de verwarming wel aan, maar de rest van het gezin had geen klachten, dus even doorbijten dan maar.

Vanochtend was het gezakt naar 17,5. Als de zon er niet bijkomt denk ik niet dat het nog warmer gaat worden. Ben nu niet thuis, maar onder de 18 is wel de grens als er iemand thuis is, dan mag hij aan van mij.
Oké ik heb m ook aan gezet 🙃 het was vanmorgen 14 graden binnen. Hij staat nu op 16 (vloerverwarming) en ga kijken hoelang het dan 16 blijft als ik m straks weer uitzet (afgelopen zomer laten isoleren)
Kleinezon schreef:
27-09-2022 12:37
9,5 kWh is qua energie hetzelfde als ca 1m3 gas
3 tot 5 (afhankelijk van je leverancier) kWh kost hetzelfde als ca 1m3 gas

Voor dezelfde hoeveelheid energie kost elektriciteit ca 2-4 keer meer.

Er zijn niet extra zuinige elektrische kacheltjes; ze zetten 100% van de binnenkomende energie om in warmte.
Wel kan een straalkacheltje/infrarood paneel wat extra comfortabel voelen, dan ben je dus comfortabel bij een lagere temperatuur.

Led/infrarood panelen hebben wel vaak een lager wattage/verbruik dan gewone elektrakachels, soms wel 3 tot 6x minder.
Dus dat zou wel echt wat schelen als je dan toch wil verwarmen met elektra.
Nu 16,5 graden. Ik vind het nog te doen. Normaal slaat de verwarming aan bij 16 graden maar ik zet ‘em nu wel op 15 graden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven