Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
dinsdag 11 oktober 2022 om 10:56
Wat fijn!granny71 schreef: ↑11-10-2022 10:35Dit weekend wezen klussen bij mijn dochter. Ze hebben een gloednieuw gasloos appartement met een warmtepomp, vloerverwarming en 3 zonnepanelen. Iedere kamer heeft zijn eigen thermostaat en de buitenmuren zijn zo'n 25 cm dik.
Ik was, voordat ik het appartement gezien had heel erg bang voor de energierekening maar het was er dit weekend ruim 20 graden met de ramen open.
Denk dat het wel goedkomt met die energierekening
Bij een vloerverwarming kan het nog wel handig zijn om even te checken of er sluipverbruik is van de pomp in de zomer: https://www.bespaarenergie.net/pomp-van ... erwarming/
dinsdag 11 oktober 2022 om 11:32
Ja. Dan nog klopt het niet voor mijn huis. Maakt niet uit, ik snap best dat ze niet voor elk individueel huis het kloppend kunnen maken, maar soms is het dus de moeite waard om iets gewoon uit te proberen.

dinsdag 11 oktober 2022 om 12:05
Herkenbaar hoor. Cv blijft hier nog even uit.Snouth schreef: ↑11-10-2022 07:08Hier inderdaad nu 14.5graden. Het is een principekwestie. Ik vertik om mee te doen aan deze prijzen. Ik kan het prima betalen.
Ik las overigens al ergens (zal even moeten zoeken welke krant dit was), dat de gasprijzen alweer flink aan het dalen zijn, o.a. omdat er veel minder afgenomen wordt dan verwacht. Maar dit wordt natuurlijk niet doorberekend aan de consument.
dinsdag 11 oktober 2022 om 12:07
Dank je wel. Ik zal de link doorsturen naar haarJellybean schreef: ↑11-10-2022 10:56Wat fijn!
Bij een vloerverwarming kan het nog wel handig zijn om even te checken of er sluipverbruik is van de pomp in de zomer: https://www.bespaarenergie.net/pomp-van ... erwarming/
dinsdag 11 oktober 2022 om 12:18
Hier was het vanmorgen 18 graden, inmiddels 18,5. Vanmiddag zal het wel warmer worden (woonkamer met raam op het zuiden).
Als ik bezig ben overdag heb ik er sowieso geen last van. Heb wel een wollen shirtje onder m’n vest en wollen sloffen.
‘S avonds op de bank vind ik het wel kil maar dan lekker onder een dekentje.
Heb een wollen (100% merinowol) woondeken besteld, kost wat maar met deze prijzen hebben we dat er zo uit.
Als ik bezig ben overdag heb ik er sowieso geen last van. Heb wel een wollen shirtje onder m’n vest en wollen sloffen.
‘S avonds op de bank vind ik het wel kil maar dan lekker onder een dekentje.
Heb een wollen (100% merinowol) woondeken besteld, kost wat maar met deze prijzen hebben we dat er zo uit.
dinsdag 11 oktober 2022 om 15:38
Peertjes schreef: ↑10-10-2022 23:00Hier is het nog goed te doen.Thermostaat geeft 19 graden aan.
Vorig jaar moest ik de verwarming half oktober aanzetten. Benieuwd hoe ver ik nu kom.
Ik lees dat het bij sommigen al 16 graden in huis is. Vind het knap als het lukt dan nog de verwarming uit te laten.
Ik vind sneeuw en kou ontzettend gezellig, maar laten we maar hopen dat het een zachte winter wordt.
Ja gek genoeg went die 16,5 dus ook weer
En het verschilt ook hoe ik 'm ervaar
Als ik doodstil op de bank ga zitten is het idd snel koud. Maar dan ga ik bijv even naar buiten, loop heen en weer naar de supermarkt en als ik dan terugkom ervaar ik het binnen een stuk minder koud.

dinsdag 11 oktober 2022 om 17:13
Nou de hele dag maar aan de bak dus, op en neer naar de supermarkt.Shanti_Vivanti schreef: ↑11-10-2022 15:38Ja gek genoeg went die 16,5 dus ook weer
En het verschilt ook hoe ik 'm ervaar
Als ik doodstil op de bank ga zitten is het idd snel koud. Maar dan ga ik bijv even naar buiten, loop heen en weer naar de supermarkt en als ik dan terugkom ervaar ik het binnen een stuk minder koud.
woensdag 12 oktober 2022 om 09:01
LuciFee2022 schreef: ↑11-10-2022 17:13Nou de hele dag maar aan de bak dus, op en neer naar de supermarkt.

Je mag ook bij mij komen stofzuigen hoor, krijg je het ook heel warm van. #samenkomenwedewinterdoor
woensdag 12 oktober 2022 om 09:07
Kun je net zo goed bezorger worden, heb je dubbel winstLuciFee2022 schreef: ↑11-10-2022 17:13Nou de hele dag maar aan de bak dus, op en neer naar de supermarkt.

woensdag 12 oktober 2022 om 09:14
Wij proberen al een aantal jaren de verwarming laag te houden omdat we in een niet te isoleren oud huis wonen, dus de gasrekening liep hier al de spuigaten uit vóór de verhoging.
Denk dat we 3 jaar geleden zijn begonnen. Voorheen was ik echt een koukleum. Ik had de verwarming standaard op 20,5 en zat dan nog onder een dekentje. Inmiddels ben ik volledig gewend en is het niet eens meer een uitdaging om zeker tot november de thermostaat op 17,5 te houden. Het went toch op een of andere manier.
Denk dat we 3 jaar geleden zijn begonnen. Voorheen was ik echt een koukleum. Ik had de verwarming standaard op 20,5 en zat dan nog onder een dekentje. Inmiddels ben ik volledig gewend en is het niet eens meer een uitdaging om zeker tot november de thermostaat op 17,5 te houden. Het went toch op een of andere manier.
woensdag 12 oktober 2022 om 09:38
Net de verwarming voor de tweede keer dit najaar aangezet. Het was 17.2 graden. Heb hem ingesteld om 18 graden nu.
Ik ben thuis aan het werk. Heb een sta-bureau, dan ben je iets lichamelijk actiever en daardoor ook wat warmer, maar toch.
@Parella: bemoedigend dat het went.
Hoe doe je dat als je bezoek krijgt? Ik heb toch de neiging om de verwarming dan aan te zetten. Het is niet noodzakelijk maar voelt wel wat gezelliger.
Ik ben thuis aan het werk. Heb een sta-bureau, dan ben je iets lichamelijk actiever en daardoor ook wat warmer, maar toch.
Hoe doe je dat als je bezoek krijgt? Ik heb toch de neiging om de verwarming dan aan te zetten. Het is niet noodzakelijk maar voelt wel wat gezelliger.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
woensdag 12 oktober 2022 om 09:39
Voor de bewoners wel, ik had een oom die in een oer-oude pastorie met 'tig aantal kamers woonde en als we op visite gingen in de winter werden we extra dik aangekleed omdat het daar zo koud was.Parella schreef: ↑12-10-2022 09:14Wij proberen al een aantal jaren de verwarming laag te houden omdat we in een niet te isoleren oud huis wonen, dus de gasrekening liep hier al de spuigaten uit vóór de verhoging.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man

woensdag 12 oktober 2022 om 09:47
Het wordt wel warmer vandaag, afgelopen nacht was het echt koud, iets van 4 graden.LuciFee2022 schreef: ↑12-10-2022 09:45Ik vind voor eerst koud(achtig) in huis maar zie een slap zonnetje doorkomen dus ik hou nog wel even vol.
Het is ook volgens de thermosstaat beneden 20 graden, dus heb echt niets te klagen. Ben gewoon heel moe en heb pijn, dan is sneller koud qua tenen enzo.
Night after night who treats you right

woensdag 12 oktober 2022 om 10:08
Peertjes schreef: ↑11-10-2022 08:01Knap van je en ben het eigenlijk ook helemaal met je eens.
Dat de gasprijzen aan het dalen zijn wist ik niet! En als dat zo is waarom horen en vernemen wij daar niets van.
Overigens als de gasprijzen weer zoals voorheen zouden worden dan ga ik alsnog niet terug naar mijn oude gewoontes, heb vorig jaar bewust zuinig gedaan en dat blijf ik doen. Maar dat heel veel mensen gewoon de verwarming niet aan kunnen zetten is gewoon vreselijk triest.
Als je geen nieuws volgt, moet je natuurlijk ook niet dingen roepen als 'waarom huh, en waarom vertelt niemand mij dat???'. Alsof het groot geheim is of zo.
Dat wordt je prima verteld, maar jij zit niet op te letten. Was echt op alle nieuwssites deze week. Beetje alsof ik zeg 'Huh Max Verstappen wereldkampioen?? Hoe dan? En waarom vertelt niemand mij dat???'

woensdag 12 oktober 2022 om 10:11
Taskmaster schreef: ↑12-10-2022 10:08Als je geen nieuws volgt, moet je natuurlijk ook niet dingen roepen als 'waarom huh, en waarom vertelt niemand mij dat???'. Alsof het groot geheim is of zo.
Dat wordt je prima verteld, maar jij zit niet op te letten. Was echt op alle nieuwssites deze week. Beetje alsof ik zeg 'Huh Max Verstappen wereldkampioen?? Hoe dan? En waarom vertelt niemand mij dat???'

woensdag 12 oktober 2022 om 10:14

woensdag 12 oktober 2022 om 10:18
ingelke_kepringelke schreef: ↑12-10-2022 09:38Net de verwarming voor de tweede keer dit najaar aangezet. Het was 17.2 graden. Heb hem ingesteld om 18 graden nu.
Ik voel het zelf niet meer dus daar denk ik eerlijk gezegd niet over na.. je zet me wel aan het denken.