Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
woensdag 12 oktober 2022 om 10:19
Als je niet lekker bent/ pijn hebt is die kou een stuk moeilijker te verdragen. SterkteLuciFee2022 schreef: ↑12-10-2022 09:45Ik vind voor eerst koud(achtig) in huis maar zie een slap zonnetje doorkomen dus ik hou nog wel even vol.
Het is ook volgens de thermosstaat beneden 20 graden, dus heb echt niets te klagen. Ben gewoon heel moe en heb pijn, dan is sneller koud qua tenen enzo.

woensdag 12 oktober 2022 om 10:23
Met thuiswerken (stilzitten achter de computer) vind ik het trouwens wel koud en beïnvloedt het ook mijn concentratie.
Wat dan helpt is even een kort wandelingetje buiten maken. Dan voelt het binnen gelijk anders.
En ik heb een dik thermo vest in een maatje te groot, die kan ik over mijn 'gewone' kleren aantrekken. Als ik moet videobellen dan trek ik die even uit
Wat dan helpt is even een kort wandelingetje buiten maken. Dan voelt het binnen gelijk anders.
En ik heb een dik thermo vest in een maatje te groot, die kan ik over mijn 'gewone' kleren aantrekken. Als ik moet videobellen dan trek ik die even uit

woensdag 12 oktober 2022 om 10:26
Als de gasprijzen weer echt behapbaar worden dan denk ik dat we in de winters de thermostaat op 19 graden zetten.
Terug naar 20,5 zoals vroeger, dat kan ik me echt niet meer voorstellen. Wat dat betreft is het ook wel goed geweest om even zo te moeten bezuinigen, er is bij ons wel een ander 'normaal' ontstaan.
Terug naar 20,5 zoals vroeger, dat kan ik me echt niet meer voorstellen. Wat dat betreft is het ook wel goed geweest om even zo te moeten bezuinigen, er is bij ons wel een ander 'normaal' ontstaan.
woensdag 12 oktober 2022 om 10:37
Ik heb in Coronatijd een klein straalkacheltje gekocht om even snel het kamertje te verwarmen die mijn dochter gebruikte voor haar online lessen.
Dat kacheltje zet ik nu een half uurtje aan als ik weet dat ik visite krijg. Komen ze onverwacht dan hebben ze pech.

woensdag 12 oktober 2022 om 10:37
Hier ook zo. Het is sowieso al geen optie om hier een hele dag dit huis op temperatuur te houden dus nu al helemaal niet. Ik ben begonnen tijdens die enorm koude winter een paar jaar terug dus ben inmiddels wel wat gewend. Ik zit nu op 11,5 graden trouwens en het is nog niet eens winter. Ik was vroeger ook een koukleum en had mijn huis het liefst op 23 graden. Maar vorig jaar kwam ik bij iemand binnen waar het 21 graden was en moest ik van alles uit trekken. Was best grappig.Parella schreef: ↑12-10-2022 09:14Wij proberen al een aantal jaren de verwarming laag te houden omdat we in een niet te isoleren oud huis wonen, dus de gasrekening liep hier al de spuigaten uit vóór de verhoging.
Denk dat we 3 jaar geleden zijn begonnen. Voorheen was ik echt een koukleum. Ik had de verwarming standaard op 20,5 en zat dan nog onder een dekentje. Inmiddels ben ik volledig gewend en is het niet eens meer een uitdaging om zeker tot november de thermostaat op 17,5 te houden. Het went toch op een of andere manier.
woensdag 12 oktober 2022 om 10:42
Waren jullie je er niet bewust van dat je spaarzaam met gas moet omgaan toen de berichten over de aardbevingen in Groningen in het nieuws kwamen? Dat er huizen vernield werden door de gaswinning en de bewoners hier psychische klachten door kregen?
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
woensdag 12 oktober 2022 om 10:42
Sweater schreef: ↑12-10-2022 10:37Hier ook zo. Het is sowieso al geen optie om hier een hele dag dit huis op temperatuur te houden dus nu al helemaal niet. Ik ben begonnen tijdens die enorm koude winter een paar jaar terug dus ben inmiddels wel wat gewend. Ik zit nu op 11,5 graden trouwens en het is nog niet eens winter. Ik was vroeger ook een koukleum en had mijn huis het liefst op 23 graden. Maar vorig jaar kwam ik bij iemand binnen waar het 21 graden was en moest ik van alles uit trekken. Was best grappig.

woensdag 12 oktober 2022 om 10:44
Het grootste gedeelte van het Groningse gas wordt geëxposeerd dus ik zie niet in hoe ik daar, door te besparen, iets aan kan veranderen.Henk-und-Roelie schreef: ↑12-10-2022 10:42Waren jullie je er niet bewust van dat je spaarzaam met gas moet omgaan toen de berichten over de aardbevingen in Groningen in het nieuws kwamen? Dat er huizen vernield werden door de gaswinning en de bewoners hier psychische klachten door kregen?
woensdag 12 oktober 2022 om 10:45
Ik heb daar weinig van meegekregen, en ik heb nooit een huis met gas gehad.Henk-und-Roelie schreef: ↑12-10-2022 10:42Waren jullie je er niet bewust van dat je spaarzaam met gas moet omgaan toen de berichten over de aardbevingen in Groningen in het nieuws kwamen? Dat er huizen vernield werden door de gaswinning en de bewoners hier psychische klachten door kregen?
woensdag 12 oktober 2022 om 10:48
Mijn thermostaat geeft 17,5° C aan. Ik zit nu op de bank in het zonnetje (andere kant woonkamer) waar het ongetwijfeld wat warmer is.
Ik heb nog steeds geen verwarming aangehad, en als ik de weersverwachtingen zie ga ik de Zuidlaardermarkt (aankomende dinsdag) dan ook makkelijk halen.
Alleen morgen wordt het wel wat killer met 14° en regen. Maar goed die dag/avond kan ik wel doorkomen met een dekentje, katten en desnoods een kruik.

Ik heb nog steeds geen verwarming aangehad, en als ik de weersverwachtingen zie ga ik de Zuidlaardermarkt (aankomende dinsdag) dan ook makkelijk halen.
Alleen morgen wordt het wel wat killer met 14° en regen. Maar goed die dag/avond kan ik wel doorkomen met een dekentje, katten en desnoods een kruik.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.

woensdag 12 oktober 2022 om 10:50
Henk-und-Roelie schreef: ↑12-10-2022 10:42Waren jullie je er niet bewust van dat je spaarzaam met gas moet omgaan toen de berichten over de aardbevingen in Groningen in het nieuws kwamen? Dat er huizen vernield werden door de gaswinning en de bewoners hier psychische klachten door kregen?
Daar helpt mijn besparing niets aan. De politiek beslist waar dat gas heen gaat, en dat is vooral voor de export.
Er zijn wel meer dingen in de maatschappij die mensen psychische klachten geven, toch blijven veel mensen eigenwijs VVD, CDA en PVV stemmen. En straks nog FvD ook! Knettergek, maar ja...
woensdag 12 oktober 2022 om 10:51
Ok, ik dacht dat 't besparen van gas wel iets meehielp wat dat betreft. Maar misschien ben ik dan misleid

Night after night who treats you right
woensdag 12 oktober 2022 om 11:18
nos.nl/artikel/2412261-duitsers-afhanke ... t-weigerenHenk-und-Roelie schreef: ↑12-10-2022 10:51Ok, ik dacht dat 't besparen van gas wel iets meehielp wat dat betreft. Maar misschien ben ik dan misleid![]()
woensdag 12 oktober 2022 om 11:54
Vanmorgen voor de 3e keer dat het onder de 20 graden gezakt was bij mij (19,5 graden). Maar het is nu alweer 20,7 door de zon op de ramen. Ik zie aan de voorspellingen dat het tegen einde van de maand dus wel langzaam kouder begint te worden. Mijn hogere tarieven blijken de 14e in te gaan, dus voor die tijd ff vaat en was weg werken. Scheelt toch een paar cent

woensdag 12 oktober 2022 om 12:07
Henk-und-Roelie schreef: ↑12-10-2022 10:51Ok, ik dacht dat 't besparen van gas wel iets meehielp wat dat betreft. Maar misschien ben ik dan misleid![]()
Of je hebt jezelf gewoon slecht geïnformeerd. Als je op google intikt: waar wordt het Gronings gas voor gebruikt? Dan krijg je het te zien.

woensdag 12 oktober 2022 om 12:25
Ja, pas ook nog een keer een heel ding in het nieuws geweest, want al dat gas wat verkocht is aan buitenland, aan wie is dat verkocht en voor hoeveel en vooral waarom....
https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/1048 ... buitenland
https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/1048 ... buitenland

woensdag 12 oktober 2022 om 13:25
Gisteravond was m'n bezoek verwonderd dat het nog zo aangenaam was. Het was, mede door de zon, maar zeker ook door met vier volwassen te hebben gezeten, 20.5 om 20.30.
Vanmorgen was het 17 graden beneden. Behoorlijk fris, maar we hebben het overleefd :p
Nu is het 19 graden, en ik denk dat het nog wel een graadje bij warmt.
Vanmorgen was het 17 graden beneden. Behoorlijk fris, maar we hebben het overleefd :p
Nu is het 19 graden, en ik denk dat het nog wel een graadje bij warmt.
woensdag 12 oktober 2022 om 13:30

woensdag 12 oktober 2022 om 13:37
Shanti_Vivanti schreef: ↑12-10-2022 13:30Vanmorgen was het 13,5 graad, dus de verwarming sloeg aan (we hebben de thermostaat op 14 graden gezet)
Maar het was hier vannacht ook maar 3 graden zag ik in de weer app. Vanaf morgen wordt het weer 9 graden 's nachts dus ik hoop dat de thermostaat dan iig weer boven de 14 blijft![]()
Dat is wel heel laag. Dat wordt nog wat van de winter.
woensdag 12 oktober 2022 om 13:40
Dat is wel extreem koud zegShanti_Vivanti schreef: ↑12-10-2022 13:30Vanmorgen was het 13,5 graad, dus de verwarming sloeg aan (we hebben de thermostaat op 14 graden gezet)
Maar het was hier vannacht ook maar 3 graden zag ik in de weer app. Vanaf morgen wordt het weer 9 graden 's nachts dus ik hoop dat de thermostaat dan iig weer boven de 14 blijft![]()
Voor iedereen een groene tuin