Vriendinnetje meenemen - bijdrage vragen aan ouders?

03-05-2019 19:02 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen!

Ik kom even anoniem om hulp vragen & vooral wil ik graag polsen hoe er over mijn probleem gedacht wordt door andere ouders.

De situatie: ik heb samen met mijn man een dochter, een sociale, lieve en hartelijke meid, op de basisschool. Er is bij ons thuis al een paar jaar weinig geld en we houden bijna niets over, maar we redden het met z'n drieen, dus het gaat nog goed. :)

Onze dochter heeft veel leuke contacten, en mag ook weleens, zeker in de vakanties, een dagje mee op stap met andere ouders. Vaak is dat gewoon naar een speeltuin / strandje in de buurt, maar er zijn ook wat extravagantere uitstapjes geweest, en dat was natuurlijk altijd heel speciaal. Ik vind het echter heel jammer dat wij dat nooit eens terug kunnen doen en een vriendje / vriendinnetje kunnen uitnodigen voor een leuk uitstapje / langer logeerpartijtje, omdat we er dan financieel niet uitkomen. Er wordt wel genoeg bij ons thuis gespeeld en ook wel eens een nachtje gelogeerd, maar als we genoeg opzij kunnen leggen voor een uitstapje is dat altijd alleen met dochter.

Nu hebben mijn ouders bijvoorbeeld een huisje op een vakantiepark op de waddeneilanden waar we al een paar jaar elke zomer met dochter heengaan. Heerlijk dat dat kan, en dochter vermaakt zich wel met kinderen die daar ook vaak komen, maar het lijkt me zo leuk voor haar als er een keer een vriendinnetje meekan! Maar de reis met het openbaar vervoer en de boot, het huren van fietsen, en alle kleine dagelijkse kosten - ik heb berekend dat het toch al gauw €80-100 extra kost om nog een kind mee te nemen voor een week en dat is voor ons gewoon heel veel.

Ik schaam me natuurlijk behoorlijk dat we niet gewoon een vriendje kunnen uitnodigen en dan zelf alles betalen. Nu is mijn vraag aan jullie: kan ik dit bespreekbaar maken met ouders, en hoe zouden jullie reageren als je kind zou worden uitgenodigd voor een weekje vakantie (of een uitstapje met bijvoorbeeld een toegangsprijs, om minder ambitieus te beginnen) maar de ouders die je kind uitnodigen vragen om een bijdrage?
Alle reacties Link kopieren
Als je dit aan mij zou vertellen zou ik het geen probleem vinden om zelf bij te dragen. Hartstikke leuk toch!
Alle reacties Link kopieren
Als het een goed vriendinnetje is, dan zou ik als ouder van dat vriendinnetje het geen probleem vinden om bij te dragen in de kosten. Ik zou de openheid waarderen en beter snappen waarom sommige dingen dan gaan zoals ze gaan. Als een ouder, zonder uitleg, trouwens vraagt om een bijdrage dan zou ik best even staan te kijken. Ik zou dus wel uitleggen dat jullie het financieel krap hebben en uitleggen dat je heel graag wil maar het financieel niet kan opbrengen.
pergamon wijzigde dit bericht op 03-05-2019 20:28
34.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen, als er niet genoeg geld is om een vriendinnetje mee te vragen, doe het dan niet.
Hou het dan bij logeren thuis, dat is toch ook al leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat echt geen enkel probleem vinden. Snap dat het lastig is om dat te bespreken maar ik zou met liefde bijdragen.
Ik zou de openheid waarderen, het leuk vinden dat m'n kind zo'n fijn vriendje heeft die hem erbij wil hebben en samen een oplossing zoeken waar iedereen zich prettig bij voelt. (En dus zelf voor kind betalen )
Ik zou geen vriendinnetje uitnodigen als je dat niet zelf kan bekostigen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het juist super fijn vinden. Ik gun mijn dochter die ervaring en financier het graag zelf .
Ik vind dat dat prima kan zolang je er eerlijk en direct over communiceert.

Dus direct bij uitnodiging aangeven onder welke 'voorwaarden' het gaat. En eerst overleggen met de ouder(s) en daarna pas met kind.

Niets ergerlijker dan dat eerst de afspraken worden gemaakt en dan pas later de prijs wordt genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen als je de andere uitjes zonder bijdrage van jou kant accepteerd. Ik zou dat als ouder aan de andere kant echt heel raar vinden.
Ik zou het niet doen, maar mijn trots heeft me altijd in de weg gezeten. Dus misschien is het wel heel dom van me en moet je het vooral doen.
Ik zou eerder een soort leuk logeerfeest bedenken, met leuke activiteiten die geen geld maar vooral tijd een aandacht kosten. Mijn ervaring is dat kinderen dat enorm waarderen.
Als mijn kind zo uitgenodigd zou worden zou ik het niet doen. Niet omdat ik die mensen dan waardeloze sloebers zou vinden, maar vooral omdat ik me bezwaard zou voelen: elke extra Euro die mijn kind deze mensen zou kosten zou ze teveel zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook geen enkel probleem vinden. Misschien help je er enkele ouders enorm mee uit de brand (een weekje vakantie met bso overbruggen kost echt aanzienlijk meer) en ik zou het mijn kind echt gunnen om voor 100 euro een weekje mee te kunnen met een vriend(in). Ik zou het eerlijk en open met de ouders bespreken. Ik zou niet de kinderen informeren vooraf (misschien maak je ze blij met een dooie mus).
Ik zou het heel prettig vinden dat je dit aangeeft en met liefde betalen.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, dat is een heel moeilijk vraagstuk.

Ik denk dat het vooral voor je kind heel belangrijk is dat die ook eens een vriendje mee kan nemen. Wat je uiteindelijk met kinderen gaat doen is niet zo belangrijk: ze hebben het vast sowieso wel leuk en zijn ook blij met kleine dingen.

Dan zou ik in zo'n situatie er misschien voor kiezen om dan zelf te koken (en misschien een keertje iets feestelijks) ipv waar je normaal misschien een keer uit eten gaat, zodat je wat compenseert. De dagelijkse boodschappen voor een kind extra hoeven niet zoveel te kosten.

Aan de andere kant: ik snap dat je je misschien schaamt om een andere ouder om een bijdrage te vragen, maar dat vind ik nergens voor nodig. Ik zou dat echt geen enkel probleem vinden namelijk. Laten we wel wezen: je weet echt wel van de klasgenoten van de kinderen wiens ouders meer of minder bemiddeld zijn. En je wil uiteindelijk dat je kind een leuke vakantie heeft.

Als mijn kinderen mee zouden worden gevraagd op een vakantie en de ouders zouden een bijdrage vragen zou ik daar geen enkel moment het gevoel van hebben dat ik dat raar zou vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Niet omdat je anders om een bijdrage moet vragen maar om andere redenen.

Wat als ze ruzie krijgen, of erger wat als dat vriendinnetje heimwee krijgt? Zit je daar op een eiland.
Op vakantie meenemen is toch wat anders dan thuis logeren.

Ik zou gewoon thuis iets leuks doen. Evt een langer logeerpartijtje en dan bv thuis een filmavondje doen, of een meidenavond met nagellakjes enz.
Pergamon schreef:
03-05-2019 20:26
Als het een goed vriendinnetje is, dan zou ik als ouder van dat vriendinnetje het geen probleem vinden om bij te dragen in de kosten. Ik zou de openheid waarderen en beter snappen waarom sommige dingen dan gaan zoals ze gaan. Als een ouder, zonder uitleg, trouwens vraagt om een bijdrage dan zou ik best even staan te kijken. Ik zou dus wel uitleggen dat jullie het financieel krap hebben en uitleggen dat je heel graag wil maar het financieel niet kan opbrengen.

Ik zou niet staan te kijken, ik zou meteen snappen hoe de vork in de steel zit.
Als ze nog op de basisschool zit, zou ik er niet aan beginnen zo'n hele week.

Ik zou het houden voor als ze straks 15 à 16 is en je haar nog wil meekrijgen naar de Wadden.


Je kan de helft van 't bedrag overigens niet aan familie en vrienden als Sint- of Kerst-cadeau vragen (voor jezelf, niet voor kind)?
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 03-05-2019 20:35
28.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou best het zwembadkaartje / bioscoopkaartje / speeltuin kaartje willen betalen als mijn kind mee mag met een vriendinnetje.

Ik zou geen 100 euro willen betalen voor een vakantie.

Ten eerste ben ik dan misschien zelf op vakantie met kind en anders doe ik voor zo'n groot bedrag liever zelf iets met mijn kind
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
03-05-2019 20:33
Als ze nog op de basisschool zit, zou ik er niet aan beginnen zo'n hele week.

Ik zou het houden voor als ze straks 15 à 16 is en je haar nog wil meekrijgen naar de Wadden.
Toch heerlijk als jij een week kind van de een meeneemt en de week erna jouw kind met de ander mee gaat.

Heeft je kind twee weken weg en jij een week lekker zonder koter.
Als je kind wordt meegevraagd op een reisje, dan heb je het toch sowieso over de financiën. Ik zou als ouder er van uit gaan dat ik de gemaakte kosten voor mijn kind gewoon betaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het begrijpen als ouder van vriendje en het geld geven (als ik het kan missen), maar persoonlijk zou ik er niet om vragen en het op gratis manieren leuk maken met vriendjes.

Met wat extra aandacht zijn gratis uitjes juist heel bijzonder. Naar het bos, een mooie hut bouwen en daar dan in picknicken. In de tuin kamperen en dan een echt vuurtje (bijv in de BBQ) en daar brooddeeg en marshmallows op stokken boven roosteren.
Of een keer een middag met een paar vriendjes in het park een soort olympische spelen doen met spijkerpoepen en flessenvoetbal.
nouveauvague schreef:
03-05-2019 20:37
Als je kind wordt meegevraagd op een reisje, dan heb je het toch sowieso over de financiën. Ik zou als ouder er van uit gaan dat ik de gemaakte kosten voor mijn kind gewoon betaal.
Bij een uitnodiging vind ik het niet vanzelfsprekend dat ik de kosten zou betalen.
meelezertjuh schreef:
03-05-2019 20:30
Ik zou het niet doen als je de andere uitjes zonder bijdrage van jou kant accepteerd. Ik zou dat als ouder aan de andere kant echt heel raar vinden.

Echt? Mijn kinderen zijn al ouder, de basisschool ligt voor de derde al vier jaar achter ons.

Mijn insteek is altijd dat de uitnodigende partij betaalt tenzij anders afgesproken. Ik accepteerde uitnodigingen en nodigde zelf ook uit. Nooit over nagedacht wie dan het duurste uit was. Maar alle begrip als een ander eens een bijdrage vroeg.

Ik zie dit soort dingen in een groot geheel. Wie kan betalen betaalt, wie dat niet kan vraagt een bijdrage. En dat hoeft dan niet altijd precies wederkerig te zijn.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 03-05-2019 20:44
0.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
03-05-2019 20:26
Als het een goed vriendinnetje is, dan zou ik als ouder van dat vriendinnetje het geen probleem vinden om bij te dragen in de kosten. Ik zou de openheid waarderen en beter snappen waarom sommige dingen dan gaan zoals ze gaan. Als een ouder, zonder uitleg, trouwens vraagt om een bijdrage dan zou ik best even staan te kijken. Ik zou dus wel uitleggen dat jullie het financieel krap hebben en uitleggen dat je heel graag wil maar het financieel niet kan opbrengen.
Dit inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Als je het de ouders zo uitlegd als in je openingsbericht, mag ik hopen dat ze niets anders doen dan begrip opbrengen.
Het klinkt alsof je het allemaal doet vanuit een goed hart en je dochter fijne dingen gunt.
Wel zou ik inderdaad eerst alles met ouders doorspreken en dan pas met de kinderen.
anoniem_211561 wijzigde dit bericht op 03-05-2019 20:48
0.51% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven