Napraattopic deel 124
vrijdag 3 januari 2020 om 21:30
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

zondag 19 januari 2020 om 14:01
Ja, vroeger was het veel gebruikelijker, dat klopt. Maar tegenwoordig zie je het niet zo vaak meer bij de Fleurtjes en de Meesjes en de Noahtjes.doornroosje9 schreef: ↑19-01-2020 13:58Daar twijfel ik aan hoor. Toen ik jong was, was het heel normaal dat je oorbellen kreeg voor je eerste communie of iets dergelijks. Of een armbandje met naam voor een baby. Dus niets buitenlandse culturen. Nou ja, eigenlijk wel, want Belg, maar ik neem aan dat dat hier niet bedoeld wordt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 19 januari 2020 om 14:01
Vroeger was het inderdaad in Nederland ook normaal, maar sinds de ontzuiling en ontkerkelijking is het niet meer normaal. Behalve bij allochtonen of in gebieden waar men nog wel kerks is. Op Urk en in Volendam bijvoorbeeld krijgen kindjes vast nog steeds sieraden.doornroosje9 schreef: ↑19-01-2020 13:58Daar twijfel ik aan hoor. Toen ik jong was, was het heel normaal dat je oorbellen kreeg voor je eerste communie of iets dergelijks. Of een armbandje met naam voor een baby. Dus niets buitenlandse culturen. Nou ja, eigenlijk wel, want Belg, maar ik neem aan dat dat hier niet bedoeld wordt.
Am Yisrael Chai!
zondag 19 januari 2020 om 14:02
Nee, hoezo ?
Ik vind dreads bij blanken ook altijd een beetje aanstellerig en vaak viezerig staan . Is ook niets discriminerends aan.
zondag 19 januari 2020 om 14:03
Eigenlijk vraag ik me af of je van West Europa niet gewoon Nederland moet maken.fashionvictim schreef: ↑19-01-2020 13:59Er zijn wel meer dingen die dan overduidelijk buitenlands zijn die dan hier Tokkie worden genoemd. Sowieso werd in mijn topic en in dit topic het geven of dragen van sieraden aan of door kinderen Tokkie genoemd, ongeacht de kleur. Daarmee zet je dus direct meer dan driekwart van de wereldbevolking weg als Tokkie want overal behalve in West Europa is dat heel normaal.
Half Duits hier met dus Duitse familie en nichtjes die op hun 2e gaatjes met een gouden oorbelletje kregen. Ik was 5, zat op een Nederlandse school, en was daar de eerste weet ik nog. Waar wij toen woonden was het onder de Duitse kinderen heel normaal.
There is always something happening, and it's usually right now

zondag 19 januari 2020 om 14:04
Ik hou me er doorgaans buiten, want ik vind het een stomme discusssie, maar ik vind jou juist heel vaak treiteren naar anderen. Andersom ook, zeker. Maar ik zie ook dat je op zoveel tenen staat dat mensen niet netjes meer reageren.Solomio schreef: ↑19-01-2020 14:00Ja, omdat ik weet dat het niet in de betreffende topics hoort, daar is Napraat dus voor.
En ja, ik weet dat ik soms 'gevoelloos' overkom, maar ik weet ook dat het soms een verademing kan zijn om dat soort dingen even te kunnen ventileren.
In mijn dagelijks leven krijg ik juist vaak te horen dat het zo prettig is dat ik zeg wat veel anderen denken maar niet durven te zeggen.
Niemand hoeft het met me eens te zijn, maar de manier waarop ik erover word aangesproken vind ik minstens net zo irritant.
Want er wordt van alles over mij beweerd, aangenomen, geconcludeerd.
Wat mij betreft prima als mensen zeggen dat ze het vervelend vinden wat ik schrijf, maar de rest is gewoon treiteren.
Ik laat het meestal gaan omdat ik er dan ook niet netjes op kan reageren omdat ik het zo bot en gemeen van je vind, en ik wil geen ruzie op het forum. Maar doorgaans doe ik dergelijke reacties van jou af als ‘ach ze weet nou eenmaal niet beter, geen moeite doen, laat gaan’
Maar ik vind het regelmatig alle perken te buiten gaan eigenlijk. Napraat is om na te praten, niet om anderen op slinkse manieren de grond in te trappen en indirect je punt te maken

zondag 19 januari 2020 om 14:04
Wist ik niet. Ik vind het normaal om sieraden te geven aan kinderen als zowel aan volwassenen.fashionvictim schreef: ↑19-01-2020 13:59Er zijn wel meer dingen die dan overduidelijk buitenlands zijn die dan hier Tokkie worden genoemd. Sowieso werd in mijn topic en in dit topic het geven of dragen van sieraden aan of door kinderen Tokkie genoemd, ongeacht de kleur. Daarmee zet je dus direct meer dan driekwart van de wereldbevolking weg als Tokkie want overal behalve in West Europa is dat heel normaal.
Wist ook niet dat veel buitenlanders weg werden gezet als Tokkies Ik hoor dat namelijk alleen iver blanke Nederlanders.
Maar wie weet is dat elders anders ja.
En op dit forum zie ik dat ook niet, maar zoveel topics lees ik niet.
Van de voornamen dan weer wel ja.
zondag 19 januari 2020 om 14:05
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik kreeg van mijn keurige hoogopgeleide stinkendrijke schoonfamilie een gouden geboortearmbandje met een naam en een hartje. En dat vond ik heel sjiek.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

zondag 19 januari 2020 om 14:05
True.Malinois schreef: ↑19-01-2020 13:55Maar wel als het bij Nederlanders is. Niet bij de allochtonen in kwestie.
Als een zwarte moeder ergens in een ghetto in Amerika dr kind Shaneequa noemt vind ik dat prima. Doet Priscilla dat hier, dan (vind ik dat nog steeds prima) roept dat meer reacties op.
Als een Marrokaanse jongen een accent heeft is dat normaal, heeft Lorenzo met louter Nederlandse roots dat dan vind ik het lachwekkend
zondag 19 januari 2020 om 14:06
O. Wat slim verzonnen, eigenlijk. Ik houd van dat soort weetjes.
zondag 19 januari 2020 om 14:07

blijfgewoonbianca schreef: ↑19-01-2020 13:44“ Hallo,
Mijn naam is Danny en ik ben 21 jaar oud. Mijn achternaam is Tokkie. Dat klinkt misschien als een grap, maar het is echt zo en voor mij is het al lang niet grappig meer. Er zijn ongeveer 150 mensen in Nederland die onze achternaam delen, en de problemen van één gezin waar alleen de moeder de naam draagt leveren mij en waarschijnlijk ook andere Tokkies erg veel problemen op.
Ik heb de hotelschool afgerond, maar de ellende bij het zoeken van een baan is enorm. Ik snap dat dit momenteel voor alle jongeren het geval is, maar mijn achternaam zorgt ervoor dat ik als grap behandeld wordt of uit angst voor het stigma gewoon genegeerd. Als ik uit ga met vrienden en me ID moet laten zien word ik soms spontaan geweigerd. "Je ID ziet er nep uit" Krijg ik dan te horen. In de trein brak een conducteur enkele jaren terug spontaan in lachen uit en vroeg "Je ouders heten zeker Henk en Ingrid?".
Nu kan ik mijn achternaam wel laten veranderen, maar ik kijk daar erg tegen op. Mijn grootvader is een broer verloren in de oorlog vanwege onze Joodse achtergrond. De naam Tokkie is van Sephardische afkomst, vermoedelijk een verbastering van "Tucci". We zijn ondertussen net als de meeste Nederlanders geseculariseerd, maar het veranderen van mijn achternaam zou erg pijnlijk zijn gezien onze familie geschiedenis.
Ondertussen is het normaal geworden bij mensen die zichzelf vaak als heel progressief zien om het woord "Tokkie" te gebruiken voor autochtonen waar ze op neer kijken. PVV-stemmers zijn PVV Tokkies, een grote bulldog is een Tokkie hond, een achterstandswijk een Tokkie wijk, enzovoort. Mensen doen dit ongetwijfeld niet bewust, maar het veroorzaakt ons een hoop ellende. Ik weet niet of iemand echt een oplossing weet, maar het lucht al erg op om dit gewoon met anderen te kunnen delen.“
Hoe sneu is dat.
Het is een beetje sneu als je je naam verantwoordelijk maakt voor alle tegenslagen in je leven en het eren van je grootvader.
Als je er niet goed mee om kan gaan dan ga je niet zitten zemelen dat het allemaal zo erg is maar dat je je tevens verplicht voelt om in die slachtofferrol te blijven zitten; dan doe je er iets aan. Hoe moeilijk is het om je achternaam dan veranderen in Tocci of Tucci als dat de herkomst is bijvoorbeeld. Wat denk je dat mensen met de achternaam Hitler gedaan hebben?
anoniem_393485 wijzigde dit bericht op 19-01-2020 14:08
1.33% gewijzigd
Verbijsterend om te lezen vind ik dit. Echt.Malinois schreef: ↑19-01-2020 14:04Ik hou me er doorgaans buiten, want ik vind het een stomme discusssie, maar ik vind jou juist heel vaak treiteren naar anderen. Andersom ook, zeker. Maar ik zie ook dat je op zoveel tenen staat dat mensen niet netjes meer reageren.
Ik laat het meestal gaan omdat ik er dan ook niet netjes op kan reageren omdat ik het zo bot en gemeen van je vind, en ik wil geen ruzie op het forum. Maar doorgaans doe ik dergelijke reacties van jou af als ‘ach ze weet nou eenmaal niet beter, geen moeite doen, laat gaan’
Maar ik vind het regelmatig alle perken te buiten gaan eigenlijk. Napraat is om na te praten, niet om anderen op slinkse manieren de grond in te trappen en indirect je punt te maken
De keren dat ik bewust iemand de grond probeer in te trappen zijn denk ik in mijn hele forumcarrière op één hand te tellen.
Als je mij daadwerkelijk zo leest schort er ofwel iets vreselijk aan mijn communicatie en/of zelfinzicht, of aan jouw begrijpend lezen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zondag 19 januari 2020 om 14:08
Het zal aan mijn begrijpend lezen liggen.Solomio schreef: ↑19-01-2020 14:07Verbijsterend om te lezen vind ik dit. Echt.
De keren dat ik bewust iemand de grond probeer in te trappen zijn denk ik in mijn hele forumcarrière op één hand te tellen.
Als je mij daadwerkelijk zo leest schort er ofwel iets vreselijk aan mijn communicatie en/of zelfinzicht, of aan jouw begrijpend lezen.

zondag 19 januari 2020 om 14:09
Daar gebruiken veel anderen het topic Wat je niet hardop wil zeggen voor.
Vind ik eigenlijk not done.

Eens. Dat bedoelde ik ook.-Shifty- schreef: ↑19-01-2020 14:07Het is een beetje sneu als je je naam verantwoordelijk maakt voor alle tegenslagen in je leven en het eren van je grootvader.
Als je er niet goed mee om kan gaan dan ga je niet zitten zemelen dat het allemaal zo erg is maar dat je je tevens verplicht voelt om in die slachtofferrol te blijven zitten; dan doe je er iets aan. Hoe moeilijk is het om je achternaam dan veranderen in Tocci of Tucci als dat de herkomst is bijvoorbeeld. Wat denk je dat mensen met de achternaam Hitler gedaan hebben?
Wellicht wel ja, ik heb een vriendin met Franse roots en ook voor haar geldt dat eigenlijk.Grobbekuiken_ schreef: ↑19-01-2020 14:03Eigenlijk vraag ik me af of je van West Europa niet gewoon Nederland moet maken.
Half Duits hier met dus Duitse familie en nichtjes die op hun 2e gaatjes met een gouden oorbelletje kregen. Ik was 5, zat op een Nederlandse school, en was daar de eerste weet ik nog. Waar wij toen woonden was het onder de Duitse kinderen heel normaal.
Ik wil dan weer niet het stempel krijgen dat ik zit te Nederland-bashen. En soms is het ook wel echt iets West-Europees, de ontkerkelijking is in heel West-Europa veel sneller gegaan dan in de rest van de wereld.
Am Yisrael Chai!
zondag 19 januari 2020 om 14:11
!!JA!!
Jij snapt hem.
Nu weet ik niet of jij nog weet wat ik bij de introductie van de Tjiftjaf schreef, maar deze slaat op dezelfden.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 19 januari 2020 om 14:11
Ik vind dat zo “ lekker “ ( is niet het goeie woord maar “ mooi “ is dat ook niet ) : van die armpjes met plooien en handjes met deukjes en dan zo’n armbandje.