Feministisch micro'verzet'
zaterdag 15 juli 2017 om 08:40
Ik ben feminist, al heb ik nooit echt op een barricade gestaan. Natuurlijk ben ik voor gelijke behandeling van alle m/v overal. Ik lees veel over feminisme in de filosofie en op internet, steun Plan meisjes, teken petities, doneer hier en daar en natuurlijk lever ik mijn bijdrage aan het discours op social media.
Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
Maar ik merk dat ik in het dagelijks leven ook feministischer wordt in kleine dingen. Wie ook? TO trapt af:
- Ik vind make-up geen noodzaak
- Ik merk dat ik geen hoge of minder hoge hakken meer draag of koop.
- Ik draag vaak mijn broek en shirt combi in plaats van jurken.
- Ik hou mijn nagels kort en ongelakt.
- Ik scheer geen beenhaar meer.
- Ik heb een t-shirt waar feminist op staat.
Wat doen jullie dat wel van vrouwen wordt verwacht maar waar je geen zin in hebt en wat mannen ook niet doen?
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 15-07-2017 08:48
3.91% gewijzigd
zaterdag 15 juli 2017 om 08:47
zaterdag 15 juli 2017 om 08:48
Dus het wordt van vrouwen verwacht dat ze op hakken lopen, en jurken en make up dragen?! Ik draag dat omdat ik dat zelf graag wil, en als ik geen zin heb in hakken dan doe ik platte damesschoenen of sneakers of laarzen aan, of draag ik een (slobber)broek. Ik vind het zelf leuk om werk van mijn verschijning te maken (ik ben Italiaanse) en vind het fijn als ik daar complimenten over krijg.
zaterdag 15 juli 2017 om 08:50
zaterdag 15 juli 2017 om 08:51
zaterdag 15 juli 2017 om 08:52
Gek ook altijd dat vrouwelijke stereotypen zo vaak als negatief worden gezien (make up meisjes, modepopjes etc) maar de mannelijke clichés als positief.
Als ik bv op Facebook zou zetten dat ik een muurtje gemetseld heb dan zou iedereen dat stoer etc vinden.
Als mijn man zou posten dat hij de was gedaan heeft en daarna de ramen gelapt dan krijg je lacherig reacties dat hij onder de plak zit, dat hij zo goed helpt in huis en dat zijn vrouw daar vast blij mee is.
Als ik bv op Facebook zou zetten dat ik een muurtje gemetseld heb dan zou iedereen dat stoer etc vinden.
Als mijn man zou posten dat hij de was gedaan heeft en daarna de ramen gelapt dan krijg je lacherig reacties dat hij onder de plak zit, dat hij zo goed helpt in huis en dat zijn vrouw daar vast blij mee is.
zaterdag 15 juli 2017 om 08:53
Ik lees niets dat per definitie feministisch is. Wel een boel gemakkelijks/comfortabels/onderhoudsvrij
Maar als iemand make-up/hakken/broeken wil dragen of zijn/haar benen wil scheren of nagels wil doen, wat is daar dan onfeministisch aan? Whatever floats your boat.
Als je anderen gaat voorschrijven wat wel/niet feministisch is dan ben je niet mijn soort feminist
Maar als iemand make-up/hakken/broeken wil dragen of zijn/haar benen wil scheren of nagels wil doen, wat is daar dan onfeministisch aan? Whatever floats your boat.
Als je anderen gaat voorschrijven wat wel/niet feministisch is dan ben je niet mijn soort feminist
Ik vind je vooral onverzorgdhoningbijtje schreef: ↑15-07-2017 08:40Ik ben feminist, al heb ik nooit echt op een barricade gestaan. Natuurlijk ben ik voor gelijke behandeling van alle m/v overal. Ik lees veel over feminisme in de filosofie en op internet, steun Plan meisjes, teken petities, doneer hier en daar en natuurlijk lever ik mijn bijdrage aan het discours op social media.
Ik zou eigenlijk ook mijn bh uit laten voor comfort maar dat durf ik niet.
zaterdag 15 juli 2017 om 09:00
zaterdag 15 juli 2017 om 09:01
Precies. Daar gaat het mis. Als een jongen gooit als een meisje? Niet best. En dat terwijl mijn dochter beter gooide dan menig jongen.Starshine-2 schreef: ↑15-07-2017 08:52Gek ook altijd dat vrouwelijke stereotypen zo vaak als negatief worden gezien (make up meisjes, modepopjes etc) maar de mannelijke clichés als positief.
Afijn, als bovenstaand rijtje je een feminist maakt, ben ik het m'n hele leven al
Nu ben ik ook erg voor gelijke kansen en plichten. Zo ben ik ook opgevoed. En juist bovenstaande zou daar aan meedragen.
Later is nu
zaterdag 15 juli 2017 om 09:02
zaterdag 15 juli 2017 om 09:04
Maar wordt er dan vrouwen "verwacht" dat ze hakken dragen, make up gebruiken en nagels lakken? Die dingen doen sommige vrouwen wel en andere vrouwen niet. Net waar je jezelf prettig bij voelt. Ik heb ook geen nagellak of hoge hakken, wel jurken, ik scheer zo nu en dan mijn benen. Zie het niet als een soort feministisch verzet, meer als "mijzelf zijn" zoals een andere vrouw zichzelf is mét make up en hoge hakken.honingbijtje schreef: ↑15-07-2017 08:40Ik ben feminist, al heb ik nooit echt op een barricade gestaan. Natuurlijk ben ik voor gelijke behandeling van alle m/v overal. Ik lees veel over feminisme in de filosofie en op internet, steun Plan meisjes, teken petities, doneer hier en daar en natuurlijk lever ik mijn bijdrage aan het discours op social media.
Ik zou eigenlijk ook mijn bh uit laten voor comfort maar dat durf ik niet.
zaterdag 15 juli 2017 om 09:07
Er zijn beroepen waarin een vrouw make up moet dragen, en rokjes enz. Stewardess, bijvoorbeeld. Daar zou verandering in mogen komen, wat mij betreft. Stewards hoeven dat ook niet. Die mogen wél comfortabele schoenen aan.Pantax schreef: ↑15-07-2017 09:02Ik vind die zaken enigszins oppervlakkig. Feminisme is voor mij keuzevrijheid, gelijke verdeling van werk en zorg en gelijke beloning. De vraag of je wel of niet je benen scheert vind ik niet zo interessant wanneer vrouwen nog steeds ontslagen worden omdat ze zwanger zijn.
En ik denk dat hier genoeg vrouwen zitten, die vinden dat zo'n stewardess inderdaad make up op moet hebben, om er verzorgd genoeg uit te zien om hen te bedienen in het vliegtuig. Want dat 'oogt beter'. En dat is nog steeds belangrijk in de maatschappij, dat een vrouw goed 'oogt'. En er charmant uitziet.
Dusja.. het lijkt oppervlakkig, die OP, maar er zit wel wat in. Vrouwen worden gewoon veel meer afgerekend op uiterlijk dan mannen.
Later is nu