Mee-eten bij ouders

18-08-2017 06:31 483 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, hoe het bij andere families is.

Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.

'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).

Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.

Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.

Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.

En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
anoniem_302489 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 06:50
0.85% gewijzigd
Misschien heeft ze niet meer te besteden? En je hoeft niet mee te eten hè. Ik vind dit redelijk ondankbaar klinken. Misschien is het wel haar normale eetpatroon.
Alle reacties Link kopieren
Als je toch maar zo weinig op visite komt neem die vrouw dan gewoon lekker mee uit eten, leuke afsluiting van de dag. In de 70, toe zeg, verwen dat mensje lekker eens in de 2 maanden.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Als je er wekelijks zou zitten....
We hebben het over zes keer per jaar. Doe niet zo moeilijk.
Wat een gezanik. Je ziet zijn moeder maar 6x per jaar en dan ga je zitten zeuren over haar eten. Waarom bied je niet aan voor haar te koken en haar in de watten te leggen? Of maak je volgende x van tevoren iets wat je thuis kunt opwarmen als je niet genoeg gehad hebt.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
18-08-2017 06:36
Als je toch maar zo weinig op visite komt neem die vrouw dan gewoon lekker mee uit eten, leuke afsluiting van de dag. In de 70, toe zeg, verwen dat mensje lekker eens in de 2 maanden.
Goed idee! Of neem een enorme schaal lasagne mee en diepvries bakjes.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
18-08-2017 06:36
Als je toch maar zo weinig op visite komt neem die vrouw dan gewoon lekker mee uit eten, leuke afsluiting van de dag. In de 70, toe zeg, verwen dat mensje lekker eens in de 2 maanden.
compliment, dat dacht ik ook gelijk.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan ze het niet overzien? Is het een idee dat jullie eten meenemen? Voor haar toch ook heerlijk als er eens in de twee maanden voor haar gekookt wordt? Maak een flinke pan macaroni, of neem haar mee om met zijn allen naar de Chinees te gaan. Zou dit probleem op een liefdevolle manier oplossen ipv jezelf in de weg te zitten en je schoonmoeder met een gevoel opzadelen dat er iets niet goed zal zijn. Wie weet kan ze het niet meer, en is ze zelf heel blij als ze eens in de twee maanden zelf ook een fatsoenlijke maaltijd krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Neem zelf lekker gebak mee voor bij de koffie en een lekker toetje ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Zeg volgende keer dat je haar niet wil belasten en neem een lekkere ovenschaal mee. Heeft ze gelijk voor dagen te eten.
Alle reacties Link kopieren
Kashri schreef:
18-08-2017 06:37
Wat een gezanik. Je ziet zijn moeder maar 6x per jaar en dan ga je zitten zeuren over haar eten. Waarom bied je niet aan voor haar te koken en haar in de watten te leggen? Of maak je volgende x van tevoren iets wat je thuis kunt opwarmen als je niet genoeg gehad hebt.
en dát en ik raad to aan om op zoek te gaan naar een stukje empathie
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Ow, en ik ben ook wel eens jaloers op mijn Indonesische schoonzuster waar het blijkbaar normaal is 2 dagen in de keuken te staan om een maaltijd met 10,12 verschillende componenten neer te zetten en daar met een man of 30 van te kunnen eten, prachtig doet ze dat. Maar no way dat ik dat op een volgend feestje weer verwacht.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou ze het lievelingsgerecht van jouw man moeten maken, en waarom zou hij dat moeten vragen? :sarcastic:
Och alleen Nederlanders kunnen niet koken en zijn ongastvrij, dat weten we toch allemaal? :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik kom ook uit een gezin waar gastvrijheid en lekker eten enorm belangrijk is en ik snap je ergernis wel een beetje maar...

Dit is typisch een probleem dat je zelf heel makkelijk kan oplossen. Neem een schaal lekkere broodjes van de bakker mee, reserveer een tafel in een brasserie voor jullie samen. Neem lekker een grote pan soep / appeltaart mee en maak er iets gezelligs van.

Zeker níét subtiel gaan bespreken want de kans is groot dat dit voor haar kwetsend zal zijn. Voor haar zijn jullie bezoekjes enorm belangrijk.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Oudere mensen kijken vaak op tegen koken.

Als zij 75 is dan heeft ze mogelijk 50 jaar lang dagelijks gekookt.
Dat word je uiteindelijk wel beu.

Eten wordt vaak ook als minder belangrijk, dus er wordt minder moeite voor gedaan.

Wat betreft de hoeveelheid: er zal wel iets van zuinigheid aan de basis liggen, maar mogelijk schat ze het ook niet meer correct in.

Is verder alles ok met haar (fysiek & mentaal)?
Dan zou ik het oplossen door zelf wat mee te nemen onder het mom van "voorgerecht".
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel.
Voor die paar keer dat je langskomt zou ik ook een wat uitgebreidere maaltijd verwachten. Geen tig gangen maar niet zo karig.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ondankbaar gezeik. Dat arme mensen ziet haar zoon maar 6x per jaar en wordt ook nog eens veroordeeld om haar eten. Trakteer haar eens op een lekker gebakje of neem haar mee uit eten!
En hou alsjeblieft op met "misschien zijn Nederlanders niet zo......." De grens is gewoon open he
O, dit vind ik wel erg. Ik bedoel: je schoonmoeder doet op haar manier heel erg haar best voor jullie en je maakt er een enorm probleem van. Wat ben jij op eten gefixeerd! Je schoonmoeder is dat wellicht niet, die heeft weer andere kwaliteiten.
Het lijkt me niet dat jullie honger lijden, en jullie komen er maar eens in de twee maanden! Ik zou zeggen: neem zelf wat lekkers mee, of bied haar aan dat je wat van de Chinees ophaalt.
Ik vind het bijzonder verwend dat je hierover klaagt.
pokkewijf schreef:
18-08-2017 06:42
en dát en ik raad to aan om op zoek te gaan naar een stukje empathie
Nou idd! Ik weet niet wat ik lees. 1 keer in de 2 maanden komen jullie een keertje langs en dan mag schoonmoeders ook nog alles doen en is het niet goed genoeg.
Leg je schoonmoeder eens in de watten ipv te klagen. Ga uit eten of kook daar, bak een taart of bestel die Chinees bij schoonmoeder thuis.
Alle reacties Link kopieren
Genoeg mensen die op die leeftijd alleen nog kantenklaar maaltijden opwarmen of tafeltje dekje krijgen (bestaat dat nog?) Ik vind het niet erg sympathiek om verwachtingen op haat te leggen en zeker niet om het te vergelijken met je eigen familie. Concrete oplossing: Neem broodjes mee in de auto voor de lunch of zeg 'wij vertrekken om 10u, dus eten graag samen een boterham bij u/jou'. Het kan goed zijn dat ze weinig te besteden heeft of heel zuinig is. Neem haar mee uit eten, of neem een ovenschotel mee. Als ze vraagt waarom dan kun je wel gewoon eerlijk zeggen dat jullie soms nog trek hebben na een maaltijd bij haar.
Alle reacties Link kopieren
Maar je vraagt hoe het in onze familie gaat. Nou ten eerste zien we onze ouders en schoonouders zo'n 2x per WEEK. Soms eten we mee soms niet. Met feestdagen gaan we meestal gourmetten. Mijn schoonmoeder is nogal van de gezonde tour en maakt vaak broccoli soep vooraf ivm de vitamientjes van de kinderen :)
Mijn moeder kookt altijd maar 1 gang, vaak een simpele pan bami. Zijn al lang blij dat we wat krijgen. Ze kookt wel genoeg trouwens, het kliekje wordt vaak ingepakt voor vrijgezelle broer :heart:
Laatst had schoonmoeder kids opgehaald van de crèche had ze ook 1000 gangen gekookt zooo lief maar had ik doordeweeks om half 7 echt geen zin aan..
het ligt dus niet aan je cultuur want mijn ouders zijn Hollandse boeren uit het oosten
Alle reacties Link kopieren
Jemig wat klink jij hier onaardig TO.
Bovendien is het zo makkelijk op te lossen. Haal haar voortaan op en kook voor haar. Of neem haar mee uit eten of neem eten mee..
Die vrouw heeft een halve dag mensen over de vloer, zorgt voor lunch en wat lekkers bij de koffie en een diner en jij maar zeuren dat het te weinig is en niet het lievelingsgerecht van je man.
Alle reacties Link kopieren
Lastig is dat. Ik zet ook bijvoorkeur dieetvoer neer van hooguit 600 kcal per maal. Vragen staat vrij overigens; ik zou ze er niet om veroordelen en ik heb altijd wel wat in de vriezer. Je weet ook vaak niet goed meer wat ze willen eerlijk gezegd en als ze gaan vragen geeft dat informatie.

Meenemen is een ook goed idee. Ben je buitenlands? Waarom neem je niet iets lekkers mee uit je eigen keuken? Dat willen ze beslist proeven. Neem dan iets aanvullends mee bijvoorbeeld een voorafje of nagerecht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik vind jou naarder dan je schoonmoeder.

Misschien heeft ze weinig geld?
Misschien denkt ze echt dat het genoeg is?
Misschien trekt ze het allemaal niet meer?

Neem zelf eten mee?
Neem haar mee uit eten!
Zorg dat als je daar hebt gegeten er thuis eten klaar staat.
Ga eerder naar huis.

Doe niet zo naar )0: Ik zou liever haar "ongastvrijheid" hebben dan jouw zurigheid...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven