Gezondheid alle pijlers

pijn op de borst

06-09-2011 12:34 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
l
Wat is pericarditis dan konijntje?
Let's have tea...
Pericarditis is ontsteking van het hartzakje. Heb ik ook gehad, de sterile vorm en was verschrikkelijk pijnlijk. Ik kreeg het als complicatie na een open hart operatie. De klachten van ts lijken er niet op, vind ik. Het is wel goed dat je grondig wordt onderzocht. Het is lastig om in te schatten waar je klachten vandaan komen. Ik heb zelf jarenlang aan angina pectoris geleden en steeds weer ben ik gefopt. Eerst in 2005, toen dacht ik dat het mijn longen waren en de artsen dachten in eerste instantie dat ik hyperventileerde. Daarna, na drie keer dotteren en een hele berg stents, kreeg ik in 2007 weer klachten. Daarvan dacht ik dat het van mijn maag kwam, of van mijn slokdarm. Wrang genoeg had ik ook slokdarmklachten en die kan ik, zelfs met zoveel angina pectoris ervaring, nog steeds nauwelijks van hartklachten onderscheiden. Vrouwen schijnen trouwens meestal heel andere klachten te hebben dan mannen. Zo heb ik ook nooit een olifant op mijn borst gevoeld of zelfs maar een drukkend gevoel op mijn borst gehad. Wel in mijn linkerarm, vanuit mijn oksel. De pijn op mijn borst was in eerste instantie branderig, zoals brandend maagzuur voelt, en later was het toch echt een stekend gevoel. Geen uitstraling naar mijn rug of kaken. De pijn in 2005 en in de jaren daarvoor kreeg ik uitsluitend tijdens inspanning, op één keer na, vlak voor de 3e keer dotteren in 2005, toen had ik instabiele ap en had ik ook pijn in rust. Later, tot voor kort, had ik eerst pijn na inspanning (soms pas wel een half uur na het sporten) en naarmate de klachten ernstiger werden, kreeg ik steeds korter na de inspanning pijn. Vlak voor mijn bypass operatie had ik ook pijn in rust. Nu ben ik 7 maanden na de operatie volledig hersteld en ga drie keer per week spinnen. Eindelijk weer zonder pijn. Wat een ellende is dat, altijd maar die pijn. Toch heeft juist dat wel mijn leven gered. Vorige week kreeg een collega van 49 een hartaanval en was in een klap dood. Ik ben ervan overtuigd dat ik een perfect waarschuwingssysteem heb.

Ik hoop voor ts dat het niet haar hart is. Heb je weleens aan galstenen gedacht?
o
Bij mij kwamen ze er de eerste keer in 2005 achter door eindelijk, na twee en een half jaar met ernstige klachten te hebben rondgelopen, een ECG te maken. In rust toonde dit meteen al aan dat er sprake was van zuurstofgebrek. Eerst is het nog geprobeerd te temperen d.m.v. medicijnen, maar die hielpen niet en kort daarna werd ik gecatheteriseerd. Daar zag men toen een aantal vernauwingen, waarna ik in een ander ziekenhuis ben gedotterd. Ik was toen 39 jaar, rookte niet, geen overgewicht......Mijn eerste klachten kreeg ik in 2002, toen ik dus nog maar 36 was. Ik ben wel erfelijk belast, mijn vader kreeg al op betrekkelijk jonge leeftijd dezelfde klachten, maar was niet zo jong als ik. Mijn jongere broer kreeg op zijn 36e een hartinfarct. Hij heeft ook een slank postuur, maar rookte wel. Hij was kort voor zijn infarct nog uitgebreid nagekeken door een cardioloog vanwege de toestanden met mij en onze vader, die in dezelfde periode een bypass operatie moest ondergaan. Mijn broer kreeg een ECG, bloedonderzoek en verder weet ik 't niet precies. Hij bleek echter na zijn infarct geen vernauwingen in zijn kransslagaderen te hebben.

Om nog even op je laatste berichtje terug te komen: als je pijn hebt tijdens de fietstest en de uitslag is toch goed, dan lijkt het erop dat de pijn niet van je hart komt. Zoals ik al zei, er zijn zoveel klachten die op hartklachten lijken, maar toch van iets anders komen. Maag- en slokdarmklachten bijvoorbeeld, maar ook galstenen of het syndroom van Tietze. Ik vind het alleen een beetje vreemd dat je klachten hebt tijdens inpsanning. Meestal merk je bij hartklachten dat wanneer je je meer inspant (harder fietsen of lopen bijvoorbeeld) de pijn toeneemt. Als je vervolgens wat rustiger aan doet, voel je de pijn weer wegebben. Ik had dat zelf heel duidelijk in de periode tot 2005. Ik twijfelde in de laatste periode (2007-2011) doordat de pijn onder inlvoed van inspanning kwam en niet zo snel weer wegging nadat ik weer rustiger deed. De pijn kwam meestal aanvalsgewijs, enige tijd na inspanning en bleef dan vaak 10 tot 20 minuten hangen nadat ik een pilletje onder mijn tong had gedaan. Het was geen milde pijn, maar een hevige, allesverlammende pijn, wat slokdarmpijn ook kan zijn. Misschien vind ik dat laatste nog wel iets pijnlijker. Slokdarm- en maagklachten heb ik nog nooit gehad onder invloed van inspanning. Ik heb dat wel bijna 5 jaar lang gedacht.
Aafke, weet je al wanneer je de vervolgonderzoeken krijgt? Ik ga zelf morgen op voor een fietsproef, een echo en een longfunctie test... Ik laat het hier wel weten! Net nog een stuk gefietst (ik ga het echt 'triggeren') en toen had ik bij de eerste keer flink aanzetten een flinke druk/pijn in mijn linkerborst, maar straalde niet uit. Daarna even rustiger gefietst en mijn armen ontspannen en toen zakte het weg. Even later weer hard gaan fietsen en toen had ik nergens last van.. Vaag!!
Let's have tea...
Weet iemand, zoals ts zich ook afvraagt, of je ervan uit kan gaan dat als de fietsproef goed is, de klachten dan niet van je hart komen?
Let's have tea...
Echo gehad, alles lijkt normaal te werken, fietsproef gehad en daar zagen ze wel overslagen die ik zelf ook voel tijdens en na inspanning maar was ook niet gevaarlijk. Ik krijg daar een betablokker voor. Ik ben nu gerustgesteld en kan het uit m'n hoofd zetten gelukkig...

Laat jij het hier ook nog even weten Aafke?
Let's have tea...
p
mooi zo Aafke!
owww fijn te horen meid! Bij mij dus ook geen oorzaak gevonden...blijf het wel vreemd vinden maar leg me er wel bij neer..
Let's have tea...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven