dingen afsluiten

19-09-2011 10:39 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met iets waar ik graag jullie advies bij wil. Please niet quoten, vanwege de privacygevoeligheid.

Ik zit niet te wachten op oordelen, want geloof me, dat heb ik zelf de afgelopen tien jaar al genoeg gedaan naar mezelf. Ik denk dat de tijd is gekomen dat ik mezelf mag vergeven voor de fouten die ik heb gemaakt, maar weet niet goed hoe ik het het beste af kan sluiten.

O.k. zoals sommigen van jullie misschien weten ben ik tijdens mijn huwelijk van iemand anders gaan houden, en ondanks het enorme schuldgevoel kon ik hem niet loslaten. Uiteindelijk zijn we dan ook echt samengekomen en getrouwd. We zijn alweer jaren bij elkaar en onze omgeving heeft er vrede mee en is zelfs blij voor ons. Maar natuurlijk zijn er twee gezinnen stukgemaakt (ik had overigens geen kinderen) en hoewel de verhoudingen wat gestabiliseerd zijn, is dat nooit meer goed te maken.

Ondanks alles beschouw ik mijzelf nog steeds als een oprecht en eerlijk persoon. Na mijn scheiding heb ik mijn ex (met wie ik 15 jaar samen was) nooit meer gezien. En al die jaren heb ik hem willen vertellen hoe erg het me spijt, dat ik oprecht van hem gehouden heb en hem wil bedanken voor de goede jaren.

Door allerlei omstandigheden (mijn gezondheid) heb ik vooral de laatste tijd erg de behoefte om in het reine te komen met de mensen om me heen. Om er geen al te lange OP van te maken, nu mijn vraag: ik zou mijn ex een brief willen schrijven, heel kort, gewoon om te zeggen hoezeer het me spijt en dat ik hem al het goede wens. Ik hoef daar geen reactie op, geen vergeving, helemaal niet, ik wil het hem alleen maar laten weten, ik heb het hem nooit meer kunnen vertellen.

Is dit een goed plan of een slecht plan (want ik wil ook niet in zijn huidige leven, met evt. nieuwe vriendin inbreken). Wat vinden jullie. Zouden jullie zoiets willen van een ex die jullie gekwetst heeft? Of lijkt het alsof ik het uit egoistische motieven doe? Ik kom er niet uit. Ik weet alleen dat het mij een stukje rust zou geven.
Je wilt je ex een brief sturen om je eigen geweten te sussen. Vind ik nogal egoistisch van je. Wat heeft je ex hier aan?
quote:lila01 schreef op 19 september 2011 @ 11:11:

Om antwoord te geven op jullie vragen:

Er zou een last van mijn schouders vallen die ik al die jaren al meedraag. Als ik dit schrijf maakt het me al emotioneel, dus kun je nagaan hoe erg ik ermee zit.

So? Boontje komt om zijn loontje, je hebt zelf destijds iets gedaan waar de consequentie van is dat jij het met je meedraagt. Wat arrogant en egoistisch om dat weer op hem af te willen wentelen. Het is terecht dat je ermee zit, jij hebt hem immers bij je volle verstand belazerd en gekwetst, dus daar moet je met jezelf mee in het reine komen. Hij is geen biechtvader in de kerk ofzo.

quote:Als hij het schijnheilig zou vinden, dan nog zou het mij een goed gevoel geven, puur omdat ik de stap heb gezet, ik weet dat hij er later misschien anders over gaat denken.

Wie zegt dat hij uberhaupt op teken van leven van jou zit te wachten? Misschien is hij wel blij dat hij nooit meer wat van je gehoord heeft en ben jij een "och ja, die stomme fout die ik ooit gemaakt heb, what the hell was I thinking?" in zijn geschiedenisboek.

quote:Voor mij is het ook een stukje verwerking, want omdat ik mezelf vooral schuldig heb gevoeld heb ik mezelf ook niet toegestaan om verdriet te hebben om wat ik verloren heb (want ik wilde toch zo graag gaan?)Verwerken doe je maar lekker in je eigen tijd, val een ander die je nota bene zelf een mes in zijn rug hebt gestoken daar niet mee lastig, zeg.
Am Yisrael Chai!
@lila01: In deze zou je alleen aan hem moeten denken. Wilt hij nu nog een spijtbetuiging. Hij is verlaten voor een andere man, hij heeft tijdens de scheiding tegenover een afgesloten vrouw gestaan, heeft jaren geleden aangegeven bij vrienden iets van je willen vernemen waar je toen niets mee hebt gedaan.

Omdat je nu graag in het reine met jezelf wilt komen en hem misschien op straat tegen kan komen zou mij toch tot nadenken stemmen of ik hem hiermee een plezier doe of toch alleen mezelf daarmee een dienst bewijs.
Het is niet om mijn geweten te sussen soumaya. Ik denk dat mijn ex het misschien fijn vindt om te horen dat ik de jaren samen als waardevol heb ervaren. Dat geloof was hij ten tijde van de scheiding natuurlijk ook kwijt. Je hebt toch een groot deel van je leven samen gedeeld? Wat Kastanje ook schrijft: er ligt een smet op de goede jaren. Maar goed, ik stel de vraag hier niet voor niets natuurlijk.
quote:lila01 schreef op 19 september 2011 @ 11:18:

[...]

Ik hoor weleens iets van mensen die hem kennen fashionvictim. En de ene relatie is de andere niet. De ene persoon de andere niet. Hij is een persoon die dat denk ik wel graag zou willen. En ik ben echt niet arrogant, ik weet van hem hoe belangrijk ik in zijn leven ben geweest. Dat is niet iets wat ik zelf zomaar bedenk (ik ben nou niet echt het schoolvoorbeeld van blakend zelfvertrouwen zeg maar ).Nou, dan moet je het lekker doen. Ik vind het arrogant, egoistisch, en zou je een nog grotere trut vinden dan voor ik die brief kreeg, maar zoals je zegt: de ene persoon is de andere niet. Ik zou werkelijk denken dat je een tik van de molen hebt gehad dat je het lef hebt om na al die jaren ineens weer zoete broodjes te komen bakken.
Am Yisrael Chai!
quote:lila01 schreef op 19 september 2011 @ 11:11:

Om antwoord te geven op jullie vragen:

Voor mij is het ook een stukje verwerking, want omdat ik mezelf vooral schuldig heb gevoeld heb ik mezelf ook niet toegestaan om verdriet te hebben om wat ik verloren heb (want ik wilde toch zo graag gaan?)

Alleen wel jammer dat jouw verwerking mogelijk ZIJN verwerking in de war kan gooien. En dan heb jij ook nog bepaald dat jij niet zit te wachten op een reactie van hem.

Zo`n brief:

1. interesseert hem geen biet want hij is allang klaar met je. --> dan moet je het probleem oplossen daar waar het ligt; bij jou.

2. haalt bij hem van alles uit het verleden weer omhoog, ookal dacht hij dat het afgesloten was. --> dat zou ik ervaren als een behoorlijke trap na als ex zijnde en totaal niet op prijs stellen.

Het is 15jaar geleden. Ik zou gewoon op hem afstappen als je hem tegen komt en het dan melden (als je het idee hebt dat hij er voor open staat). De kans bestaat dan wel dat je niet de gewenste reactie krijgt, maar goed dat is het risico.
Als jouw motieven rein zijn, vind ik dat je die brief gewoon mag schrijven en opsturen. Excuses maken zijn nooit verboden. Zijn reactie kun je niet controleren, maar als je dat risico durft te nemen (incl het risico dat hij de brief woedend bij het vuil gooit): doen. De redeneringen dat jouw spijt egoistisch is, vind ik niet kloppen. Echte spijt is niet egocentrisch maar oprecht en ik vind dat je dat mag uiten naar degene die je gekwetst hebt.
Je vraagt of het egoistisch is, dus ja, een volmondig ja. Het is al 10 jaar geleden, dus ik vraag me af wat voor toegevoegde waarde het heeft voor je ex. Ik zou er niet op zitten te wachten dat een ex tien jaar later per brief gaat uitleggen dat ik toch belangrijk was en blablabla.... Daden spreken zoveel meer dan woorden, dus die brief met woorden gaat niets goedmaken schat ik in. Misschien kun je je beter richten op het accepteren dat je gewoon mens bent, en een misstap hebt gemaakt. Jij weet toch hoe het zit en waarom je deed wat je deed? Als het voor jou de manier was om gelukkig te worden, wat was er dan zo slecht aan? Als relaties stuk gaan, is dat vaak niet op een fijne manier en blijft er iemand gekwetst achter en iemand met schuldgevoel. De manier waarop verdient blijkbaar niet de schoonheidsprijs, maar iedereen doet wel eens wat waar anderen een negatief oordeel over hebben, is menselijk.
quote:dagretour schreef op 19 september 2011 @ 11:21:

@lila01: In deze zou je alleen aan hem moeten denken. Wilt hij nu nog een spijtbetuiging. Hij is verlaten voor een andere man, hij heeft tijdens de scheiding tegenover een afgesloten vrouw gestaan, heeft jaren geleden aangegeven bij vrienden iets van je willen vernemen waar je toen niets mee hebt gedaan.

Omdat je nu graag in het reine met jezelf wilt komen

Dit is niet iets waar ik nu mee kom. Het is iets waar ik al jaren over nadenk en mee rondloop, alleen leek het me steeds te vroeg. Nu we beide weer wat sterker in onze schoenen staan, is het misschien iets waardevols om in het reine te komen met wat er gebeurd is.

Dit is niet iets waar ik nu mee kom. Het is iets waar ik al jaren over nadenk en mee rondloop, alleen leek het me steeds te vroeg. Nu we beide weer wat sterker in onze schoenen staan, is het misschien iets waardevols om in het reine te komen met wat er gebeurd is.
Eens met FV, mag ik vragen hoe je huidige man hier over denkt?
ik zou me bij zo,n brief afvragen waarom iemand nog met me bezig is. t is een ex, al jaren gescheiden, klaar.
wij slapen nooit.
quote:Mlle_j schreef op 19 september 2011 @ 11:24:

Als jouw motieven rein zijn, vind ik dat je die brief gewoon mag schrijven en opsturen. Excuses maken zijn nooit verboden. Zijn reactie kun je niet controleren, maar als je dat risico durft te nemen (incl het risico dat hij de brief woedend bij het vuil gooit): doen. De redeneringen dat jouw spijt egoistisch is, vind ik niet kloppen. Echte spijt is niet egocentrisch maar oprecht en ik vind dat je dat mag uiten naar degene die je gekwetst hebt.Bedankt . Ik vind het jammer dat er getwijfeld wordt aan mijn oprechtheid.
quote:[message=10019952,noline]Mlle_j schreef op 19 Echte spijt is niet egocentrisch maar oprecht en ik vind dat je dat mag uiten naar degene die je gekwetst hebt.Oprecht en egocentrisch kan ook gewoon samen...
t enige wat ik op prijs zou stellen van hem is een envelop vol bankbiljetten. ik heb voor nogal wat financieen op kunnen draaien.
wij slapen nooit.
Ik zou er niet aan moeten denken, een brief van mijn ex. Gruwel. Ik ben juist zo blij dat ik niks meer met hem hoef en ik hoor ook wel eens wat van anderen die hem nog wel eens zien en spreken en weet dat hij nog steeds wel in mij is geïnteresseerd. Hij zou zijn brieven mogen houden.

Je schrijft zo'n brief voor jezelf denk ik, niet voor de ander. Je ex vraagt verder toch niet om contact?
quote:lila01 schreef op 19 september 2011 @ 11:23:

Het is niet om mijn geweten te sussen soumaya. Ik denk dat mijn ex het misschien fijn vindt om te horen dat ik de jaren samen als waardevol heb ervaren. Dat geloof was hij ten tijde van de scheiding natuurlijk ook kwijt. Je hebt toch een groot deel van je leven samen gedeeld? Wat Kastanje ook schrijft: er ligt een smet op de goede jaren. Maar goed, ik stel de vraag hier niet voor niets natuurlijk.

Maar serieuze vraag: wat koop je daar als ex nou helemaal voor? Het maakt toch niets meer goed? Die smet ligt er toch wel op, dat haalt excuses echt niet weg, hoor, if anything is zo'n brief alleen maar weer een grotere smet. Het zijn lege woorden die al die jaren verwerken die je ex heeft moeten doen toch niet wegnemen? Dat had je toen moeten bedenken, dat je een groot deel van je leven met elkaar hebt gedeeld, toen was dat ook niet belangrijk voor je, waarom nu dan wel? Je rakelt alleen maar dingen op die je ex als het goed is achter zich heeft gelaten en waar ie waarschijnlijk blij van is dat ze achter zich liggen.

Heeft je ex trouwens een nieuwe relatie? Zo ja, dan heb je ook nog de kans dat jij met je veel te late spijtbetuiging gedoe in zijn relatie gaat veroorzaken. En waarvoor?
Am Yisrael Chai!
quote:lila01 schreef op 19 september 2011 @ 11:28:

[...]

Bedankt . Ik vind het jammer dat er getwijfeld wordt aan mijn oprechtheid.Ik twijfel totaal niet aan je oprechtheid. Je zult het echt menen en met het verleden in het reine willen komen. Als ik het echter omdraai dan moet ik er niet aan denken om een brief te krijgen van mijn vreemdgaande ex. Zijn spijt zou me eerlijk gezegd niet interesseren en al helemaal niet na zo veel tijd.
O.k. het laatste wat ik wil is inbreken in zijn leven en dingen oprakelen.
quote:valentinamaria schreef op 19 september 2011 @ 11:29:

t enige wat ik op prijs zou stellen van hem is een envelop vol bankbiljetten. ik heb voor nogal wat financieen op kunnen draaien.Hahahaha, ik ook.
Am Yisrael Chai!
Hmmz lastig. Of hij waardeert het enorm of hij zit er totaal niet op te wachten en rakelt het onnodig dingen op. Het is zeker voor ons lastig om te bedenken wat hij zou kunnen waarderen omdat we hem helemaal niet kennen natuurlijk.

Maar los daarvan, zou ik het wel doen denk ik. Ze zeggen wel eens dat je eerder spijt krijgt van iets wat je niet hebt gedaan dan iets wat je wel hebt gedaan. Ik denk dat die vlieger hierin ook wel opgaat.

Daarbij denk ik dat het voordeel (als ie het positief oppakt) groter is dan het het nadeel (als ie er niet op zit te wachten).
quote:eleonora schreef op 19 september 2011 @ 11:32:

[...]

Ik twijfel totaal niet aan je oprechtheid. Je zult het echt menen en met het verleden in het reine willen komen. Als ik het echter omdraai dan moet ik er niet aan denken om een brief te krijgen van mijn vreemdgaande ex. Zijn spijt zou me eerlijk gezegd niet interesseren en al helemaal niet na zo veel tijd.Leo, kan ik me heel goed voorstellen. Maar die 15 jaar die we gedeeld hebben zijn niet weg te wissen. Er zijn natuurlijk tussen ons veel dingen besproken, ook ten tijde van de breuk en met die dingen in gedachte denk ik dat er bij hem ook een behoefte aan is.
quote:lila01 schreef op 19 september 2011 @ 11:34:

O.k. het laatste wat ik wil is inbreken in zijn leven en dingen oprakelen.Dan is de brief echt versturen misschien niet het beste idee, je breekt in zijn huidige leven en rakelt zaken op met het versturen.
quote:Cici25 schreef op 19 september 2011 @ 11:34:

Hmmz lastig. Of hij waardeert het enorm of hij zit er totaal niet op te wachten en rakelt het onnodig dingen op. Het is zeker voor ons lastig om te bedenken wat hij zou kunnen waarderen omdat we hem helemaal niet kennen natuurlijk.

Maar los daarvan, zou ik het wel doen denk ik. Ze zeggen wel eens dat je eerder spijt krijgt van iets wat je niet hebt gedaan dan iets wat je wel hebt gedaan. Ik denk dat die vlieger hierin ook wel opgaat.

Daarbij denk ik dat het voordeel (als ie het positief oppakt) groter is dan het het nadeel (als ie er niet op zit te wachten).Hij is een hele lieve man en ik weet dat hij de laatste jaren niet slecht over mij dacht. Hij heeft mijn ouders een keer ontmoet en ze hebben gewoon met elkaar gepraat. Niks geen rancune.
quote:lila01 schreef op 19 september 2011 @ 11:36:

[...]

Leo, kan ik me heel goed voorstellen. Maar die 15 jaar die we gedeeld hebben zijn niet weg te wissen. Er zijn natuurlijk tussen ons veel dingen besproken, ook ten tijde van de breuk en met die dingen in gedachte denk ik dat er bij hem ook een behoefte aan is.Jij kent hem veel beter dan ik. Als jij denkt dat zo'n brief geapprecieerd wordt, dan kun je 'm natuurlijk gewoon sturen. Ik reageerde als zelf bedrogen ex en ik moet er niet aan denken
bij mij zijn die 11 jaar met mijn ex wel uitgewist, volkomen.

af en toe hoor ik weleens dat hij naar me vraagt. daar heb ik zo,n hekel aan. hij moet me gewoon met rust laten, voorbij is voorbij.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven