Colombia: do's & dont's
zondag 18 september 2011 om 19:49
Hoi Allemaal,
Ik ga binnenkort naar Colombia, voor vier weken. Ben me nu een beetje aan het inlezen, ga in mijn eentje en volgens mij is het niet de beste plek om helemaal onvoorbereid aan te komen. Heb er heel veel zin in, maar word ook een beetje zenuwachtig nu het er bijna aankomt! Dus als jullie er zijn geweest en tips hebben: hoor het heel graag. Wie weet welke steden zijn de moeite waard zijn, welke hostels goed zijn om medereizigers te ontmoeten, wat zijn de afraders en zijn er plekken waar hebben jullie je (evt) onveilig hebben gevoeld?
Dank alvast!
x
roover
Ik ga binnenkort naar Colombia, voor vier weken. Ben me nu een beetje aan het inlezen, ga in mijn eentje en volgens mij is het niet de beste plek om helemaal onvoorbereid aan te komen. Heb er heel veel zin in, maar word ook een beetje zenuwachtig nu het er bijna aankomt! Dus als jullie er zijn geweest en tips hebben: hoor het heel graag. Wie weet welke steden zijn de moeite waard zijn, welke hostels goed zijn om medereizigers te ontmoeten, wat zijn de afraders en zijn er plekken waar hebben jullie je (evt) onveilig hebben gevoeld?
Dank alvast!
x
roover
maandag 19 september 2011 om 00:49
@elninjoo: ik ben inderdaad wel een thrillseeker ja, dat geef ik eerlijk toe. maar het liefste wel op een verantwoorde manier, heb mn handen en benen hard nodig voor mn werk
@schwipschwap: ik hoor graag wat van je verhalen, als je de tijd kan vinden zou ik het heel fijn vinden! Wat moet ik echt zeker doen/zien als ik wel besluit te gaan, zijn er plekken geweest waar je je echt niet veilig hebt gevoeld (los van de taxi's ) of waarvan je weet dat ze niet veilig waren?
@dropdrop: ik snap helemaal dat je op advies van de locals/je familie afgaat, lijkt me ook zeker het verstandigste. Los van de verhalen: heb je je zelf in situaties bevonden waar je je onveilig hebt gevoeld?
@ nymeria: wat vond jij van Santa Martha?
@schwipschwap: ik hoor graag wat van je verhalen, als je de tijd kan vinden zou ik het heel fijn vinden! Wat moet ik echt zeker doen/zien als ik wel besluit te gaan, zijn er plekken geweest waar je je echt niet veilig hebt gevoeld (los van de taxi's ) of waarvan je weet dat ze niet veilig waren?
@dropdrop: ik snap helemaal dat je op advies van de locals/je familie afgaat, lijkt me ook zeker het verstandigste. Los van de verhalen: heb je je zelf in situaties bevonden waar je je onveilig hebt gevoeld?
@ nymeria: wat vond jij van Santa Martha?
maandag 19 september 2011 om 00:57
@ elninjoo: dat zou ook niet helemaal mijn reis zijn haha, hoewel Groenland vast ook heel mooi is. Maar ook eenzijdig: veel meer dan natuur is er niet. En het liefste wil ik zo veel mogelijk doen op vakantie: (extreme) sporten, steden bezoeken, culturele bezienswaardigheden, uitgaan, surfen, duiken. Colombia is een land dat dit allemaal biedt, daarom trekt het me ook zo. Ik snap ook dat het lastig te begrijpen is, en ik twijfel zelf ook erg, maar het land heeft zo veel mogelijkheden! Maar veiligheid gaat voor alles
Moet er nog maar eens heel goed over nadenken.
Dank voor alle bijdragen, helpt zeker!
Moet er nog maar eens heel goed over nadenken.
Dank voor alle bijdragen, helpt zeker!

maandag 19 september 2011 om 01:03
Australie niks voor je? Dat heeft ook natuur, cultuur, beste snorkel/duiklocatie ter wereld, surfen, sporten, uitgaan etc. Enneh, heerlijk veilig
Ben inmiddels in zo'n beetje alle werelddelen geweest en wat opgesnoven van diverse culturen, maar als ik de balans op moet maken vind ik de westerse landen zoals Australie, Nieuw Zeeland, Canada en de staten van de USA die ik tot nog toe bezocht heb, het mooist: veel ruimte en afwisselende natuur, relaxte bevolking en vooral veilig!
Ben inmiddels in zo'n beetje alle werelddelen geweest en wat opgesnoven van diverse culturen, maar als ik de balans op moet maken vind ik de westerse landen zoals Australie, Nieuw Zeeland, Canada en de staten van de USA die ik tot nog toe bezocht heb, het mooist: veel ruimte en afwisselende natuur, relaxte bevolking en vooral veilig!
maandag 19 september 2011 om 03:14

maandag 19 september 2011 om 04:17
Doe het je ouders niet aan en zoek een iets veiliger reisbestemming alsjeblieft! Directe collega/vriend van mijn man zit er vaak voor zijn werk, veelal in de grote steden en ook daar is het ZEER gevaarlijk. Hij moet echt in een gepantserde auto rondrijden en heeft twee "bodygaurds" en dan nog moet hij goed uitkijken. Ik begrijp je behoefte aan "avontuur"...heb ik ook, maar dit is gewoon vragen om moeilijkheden.

maandag 19 september 2011 om 08:47
@nummerzoveel: Irak/Libie? Op het moment natuurlijk niet, daar ben ik eerlijk in. Heb wel een paar jaar geleden Iran/Pakistan/India gedaan, dat was destijds ook niet veilig maar heb ik weinig van gemerkt. Gewoon wat extra opgelet en adviezen van locals ingewonnen. Zelf zou ik Iran/Pakistan eerder gelijk trekken met Colombia qua veiligheid, niet Irak/Libie. Ik kan het mis hebben hoor, daarom hoor ik hier graag ook ervaringen van anderen die er zijn geweest.
@elninjoo: Australie is inderdaad een land waar een hoop kan, maar is het niet voor mij. Te veel 18-jarigen op gapyear, erg voorgekauwd en iedereen doet er hetzelfde. Ik vond het wel leuk hoor, maar die reis heeft bij lange na niet zo veel indruk achter gelaten als een reis door Kenia,/Uganda/Rwanda/Burundi of Zambia/Botswana/Zimbabwe. Dat is voor mij het heerlijke van reizen: compleet andere landen, andere culturen en vooral niet de westerse wereld opzoeken!
@elninjoo: Australie is inderdaad een land waar een hoop kan, maar is het niet voor mij. Te veel 18-jarigen op gapyear, erg voorgekauwd en iedereen doet er hetzelfde. Ik vond het wel leuk hoor, maar die reis heeft bij lange na niet zo veel indruk achter gelaten als een reis door Kenia,/Uganda/Rwanda/Burundi of Zambia/Botswana/Zimbabwe. Dat is voor mij het heerlijke van reizen: compleet andere landen, andere culturen en vooral niet de westerse wereld opzoeken!

maandag 19 september 2011 om 09:41
@ zamm: hoop het! Ik zit niet in de cijfers, maar ZA is inderdaad niet overal veilig. Maar tegelijkertijd toch ook heel goed te bereizen. Ik heb ooit in Johannesburg gezeten voor onderzoek, en nee, dat is niet echt een veilige stad te noemen. Ik had in huis een zgn panic button, dat hebben de meeste mensen daar. Het is natuurlijk erg jammer dat het nodig is, en daardoor kan je je onveilig voelen. Maar ik dacht vooral: áls er dus iets is, staan er binnen 2 minuten gewapende mannen binnen om me te 'redden' als het nodig is. Dat maakt het 'relatief' veilig. Denk dat daar ook het belangrijkste is dat je je bewust bent van de gevaren, ze niet ontkent, en er zo verantwoordelijk mogelijk mee omgaat. Hoop dat dat in Colombia ook mogelijk is. Ben er nu nog niet van overtuigd, maar het tegendeel evenmin.
maandag 19 september 2011 om 19:37
Tja, ik zou het zelf ook niet snel doen.
Een vriendin van me heeft een tijd een Colombiaanse vriend gehad, die uit Bogota kwam. Ze is er meerdere malen geweest, maar hij kwam dan wel uiit een extreem rijke familie met prive-jets en zo, en bewakers.
Dus zij had het er wel naar haar zin. Maar da's een totaal andere situatie dan wanneer je met een rugzak rondtrekt.
Een vriendin van me heeft een tijd een Colombiaanse vriend gehad, die uit Bogota kwam. Ze is er meerdere malen geweest, maar hij kwam dan wel uiit een extreem rijke familie met prive-jets en zo, en bewakers.
Dus zij had het er wel naar haar zin. Maar da's een totaal andere situatie dan wanneer je met een rugzak rondtrekt.
maandag 19 september 2011 om 22:25
maandag 19 september 2011 om 23:21
Meds, ik begrijp dat je geen voorstander bent maar hierop moet ik je toch tegenspreken. Colombia staat voor Minbuza gelijk aan Venezuela op het gebied van veiligheid, namelijk een vier. Dat wil zeggen: niet essentiele reizen naar sommige gebieden worden ontraden. In Colombia is dat voornamelijk het gebied tegen Venezuela aan, waar de FARC voornamelijk zit. SA staat op 3. Als je zegt dat Colombia gelijk staat aan Irak/Libie: dit is gewoon niet waar. Deze landen staan op 5/6, hier worden reizen voor niet essentiële redenen respectievelijk op alle gronden ontraden. Als dit het advies voor Colombia zou zijn zou ik er ook echt niet over twijfelen om te gaan.
Een goede extra mijlpaal (naast advies ministerie) vind ik persoonlijk of je normale verzekering reizen in dat gebied dekt. Als dat namelijk niet zo is, vind ik de kans te aanzienlijk dat het te onveilig zal zijn. Bij Colombia geldt de gewone dekking. Nogmaals: ik zeg echt niet dat het zeker veilig is, maar het per definitie niet doen vind ik ook iets te voorbarig. Dus iedereen die er is geweest: ik hoor graag wat jullie ervan vonden!
Die blog over de ouders met 2 jonge kinderen is trouwens écht het tegenovergestelde van wat sommigen hier zeggen, bizar hoe groot het verschil in meningen over dit land is.
Een goede extra mijlpaal (naast advies ministerie) vind ik persoonlijk of je normale verzekering reizen in dat gebied dekt. Als dat namelijk niet zo is, vind ik de kans te aanzienlijk dat het te onveilig zal zijn. Bij Colombia geldt de gewone dekking. Nogmaals: ik zeg echt niet dat het zeker veilig is, maar het per definitie niet doen vind ik ook iets te voorbarig. Dus iedereen die er is geweest: ik hoor graag wat jullie ervan vonden!
Die blog over de ouders met 2 jonge kinderen is trouwens écht het tegenovergestelde van wat sommigen hier zeggen, bizar hoe groot het verschil in meningen over dit land is.
dinsdag 20 september 2011 om 00:01
En om meer vergelijkingen te trekken: Mexico, Ecuador, Peru en de Filipijnen hebben vanuit het ministerie hetzelfde advies als Colombia: niet essentiele reizen naar bepaalde gebieden worden ontraden.
Maar goed, het mocht dus al duidelijk zijn dat ik niet van plan ben in de jungle bij de farc te gaan zitten, of als Lauren Verster mee ga in het oprollen van een drugslab.
Maar goed, het mocht dus al duidelijk zijn dat ik niet van plan ben in de jungle bij de farc te gaan zitten, of als Lauren Verster mee ga in het oprollen van een drugslab.
dinsdag 20 september 2011 om 00:56

dinsdag 20 september 2011 om 06:48
Nou meds, ik vind het helemaal niet onvergelijkbaar. De Farc en ook de drugskartels zijn net zo goed tereurbewegingen die delen van het land wel degelijk tot oorlogsgebied maken. En idd, dat is niet de hele tijd overal zo. Er zijn idd gebieden die gevaarlijker zijn. Maar wat ik het enge aan Colombia vindt, is dat het in de 'veilige' gebieden ook zo om kan slaan.
dinsdag 20 september 2011 om 09:28
My mistake meds, dacht even dat jij degene was die Irak/Libie met Colombia vergeleek.
@nummerzoveel: ik ben het absoluut niet met je eens dat dit met elkaar te vergelijken is. En het ministerie blijkbaar ook niet. Ik geloof wel wat je zegt dat in sommige gebieden de situatie inderdaad wisselend is, en dat is ook waarom ik twijfel. Omdat je ook met je intuitie en gezond vertrouwen je toch niet zoals in je eigen land kan zeggen of het pluis of niet pluis is.
Daarom ook dit topic, om te horen wat anderen ervan vonden en ik voor mezelf een goede inschatting kan maken of ik dit inderdaad aan wil gaan!
@nummerzoveel: ik ben het absoluut niet met je eens dat dit met elkaar te vergelijken is. En het ministerie blijkbaar ook niet. Ik geloof wel wat je zegt dat in sommige gebieden de situatie inderdaad wisselend is, en dat is ook waarom ik twijfel. Omdat je ook met je intuitie en gezond vertrouwen je toch niet zoals in je eigen land kan zeggen of het pluis of niet pluis is.
Daarom ook dit topic, om te horen wat anderen ervan vonden en ik voor mezelf een goede inschatting kan maken of ik dit inderdaad aan wil gaan!

dinsdag 20 september 2011 om 16:50
Maar wat is nou precies de lol van reizen door een land waar je continu op je hoede moet zijn en op moet letten en stiekem toch ook al die horrorverhalen in je achterhoofd hebt zitten??
Dat reist toch niet relaxed?? Ik snap dat je van de gebaande paden af wilt maar dat kan ook op andere manieren dan als vrouw alleen naar Colombia af te reizen.
Klinkt misschien hard maar dat is bijna jezelf op een presenteerblaadje aanbieden aan criminelen
Ik zou totaal geen lol in mijn avontuurlijke reis hebben als ik continu bang moest zijn
Dat reist toch niet relaxed?? Ik snap dat je van de gebaande paden af wilt maar dat kan ook op andere manieren dan als vrouw alleen naar Colombia af te reizen.
Klinkt misschien hard maar dat is bijna jezelf op een presenteerblaadje aanbieden aan criminelen
Ik zou totaal geen lol in mijn avontuurlijke reis hebben als ik continu bang moest zijn
woensdag 21 september 2011 om 14:27
Nou zeg, wat een negatieve reacties. Ik heb twee jaar geleden ook in Colombia gereisd (vijf weken) en heb de meest fantastische reis gehad! Ja er zijn plaatsen waar je beter niet kunt komen, maar die zijn nu ook weer niet zo moeilijk te bedenken.
Voordat ik ging zat ik al een tijd in Zuid-Amerika en hoorde alleen maar positieve verhalen. Het is typisch iets van thuisblijvers om alleen maar de gevaren te zien. Ik reisde ook alleen maar je komt genoeg andere reizigers tegen, ik ben niet veel ´echt´ alleen geweest.
Ik heb een rondje gemaakt via Bogota via wat kleine dorpjes naar de kust en via de koffieregio waar terug naar Bogota. De Colombianen zijn enorm open, gezellig en gastvrij. De kust is prachtig, het eten heerlijk, de wegen en bussen zijn goed en alles is redelijk betaalbaar. De enige stad waar ik me niet veilig voelde was Medellin. Verder heb ik nergens last van gehad.
Luister goed naar je intuitie, ik ben ook wel eens uit een hostel weggegaan waar de taxichauffeur me heen had gebracht (later bleek als afspraak met de eigenaar) omdat ik me er niet prettig voelde en ben ook wel eens niet in een taxi gestapt omdat ik de chauffeur niet vertrouwde. Maar dit doe je als het goed is in elk willekeurig land als je op reis bent.
Ik zou zeggen: blijf op de begane weg, ga niet naar buitenwijken in de steden, niet naar de jungle en je zult een prachtige reis hebben.
Oh, ik spreek overigens goed Spaans en dat maakt alles toch wel een stuk makkelijker.
Voordat ik ging zat ik al een tijd in Zuid-Amerika en hoorde alleen maar positieve verhalen. Het is typisch iets van thuisblijvers om alleen maar de gevaren te zien. Ik reisde ook alleen maar je komt genoeg andere reizigers tegen, ik ben niet veel ´echt´ alleen geweest.
Ik heb een rondje gemaakt via Bogota via wat kleine dorpjes naar de kust en via de koffieregio waar terug naar Bogota. De Colombianen zijn enorm open, gezellig en gastvrij. De kust is prachtig, het eten heerlijk, de wegen en bussen zijn goed en alles is redelijk betaalbaar. De enige stad waar ik me niet veilig voelde was Medellin. Verder heb ik nergens last van gehad.
Luister goed naar je intuitie, ik ben ook wel eens uit een hostel weggegaan waar de taxichauffeur me heen had gebracht (later bleek als afspraak met de eigenaar) omdat ik me er niet prettig voelde en ben ook wel eens niet in een taxi gestapt omdat ik de chauffeur niet vertrouwde. Maar dit doe je als het goed is in elk willekeurig land als je op reis bent.
Ik zou zeggen: blijf op de begane weg, ga niet naar buitenwijken in de steden, niet naar de jungle en je zult een prachtige reis hebben.
Oh, ik spreek overigens goed Spaans en dat maakt alles toch wel een stuk makkelijker.
woensdag 21 september 2011 om 15:48
Wat me verbaasd id dat Cambodja ook een 4 krijgt qua reisadvies. Hetzelfde cijfer dus als Colombia??
Dit ivm gevechten eerder dit jaar tussen rebellen bij de grens of zo?
Maar over Cambodja lees ik niets anders dan hoe vriendelijk de mensen wel niet zijn en hoe veilig het is om daar te reizen.
Als ik dat vergelijk met verhalen over Colombia en hoe gevaarlijk het daar is, snap ik niet dat deze twee landen dezelfde kwalificatie krijgen
Zo'n cijfer zegt dus volgens mij ook precies niks
Dit ivm gevechten eerder dit jaar tussen rebellen bij de grens of zo?
Maar over Cambodja lees ik niets anders dan hoe vriendelijk de mensen wel niet zijn en hoe veilig het is om daar te reizen.
Als ik dat vergelijk met verhalen over Colombia en hoe gevaarlijk het daar is, snap ik niet dat deze twee landen dezelfde kwalificatie krijgen
Zo'n cijfer zegt dus volgens mij ook precies niks