Tips voor oppas?

19-09-2011 22:23 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Spannend: heb net onze beoogde oppas gemaild om concrete afspraken te maken. We willen 1x per maand oppas: 5 x naar de schouwburg dit jaar en verder weer eens samen sporten. Ze kent ons zoontje (1,5 jr) van vrijwilligerswerk, maar heeft hem al weer een poosje niet gezien.

Ze heeft een MBO opleiding met allerlei stages op kinderdagverblijven gevolgd en doet nu HBO maatschappelijk werk geloof ik. Dus het is geen buurmeisje van 16. Ze wil 5 euro per uur. Dit leek me wel ok: bij het NIBUD wordt wel een avondtarief genoemd dat goedkoper is, maar ze heeft dus aardig wat ervaring. Bovendien heb ik haar gevraagd of ze misschien een keer per maand zelf (onbetaald) wat contact met ons zoontje wil hebben wanneer het haar uitkomt (een keertje langskomen, meewandelen met de honden uitlaten o.f.d.) zodat hij haar wel blijft herkennen. Als ze alleen oppast als hij slaapt, merkt hij namelijk nog niets van haar. Dan hoeft ze dus niet in haar eentje op hem te passen maar hij is nogal eenkennig, dus hij moet haar wel af en toe zien, anders is het voor hem een drama, denk ik. Ze zou afgelopen half jaar bij wijze van stage wekelijks een uurtje met hem doorbrengen, maar toen moest hij zo wennen dat dat ons bijna niet ontlastte; we zaten er dus steeds bij. Hij wordt nu langzaam zelfstandiger en ze is een ontzettende lieverd.

Wie kan mij bijpraten wat de do's en don't met een oppas zijn? Hoeveel zakken chips moet je voor ze kopen en moet je ook nog geld voor een pizza geven?
Ik vind echt niet dat je van haar kunt vragen onbetaald langs te komen zodat jouw zoontje went.

Een zak snoep, of een zak chips, of een pak koek voor het grijpen leggen en zorgen dat er wat fris in huis is.

Da's zat.

Een paar leuke films klaar leggen is een aardig gebaar. Net zoals - als je die toevallig hebt - een paar tijdschriften.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Voor haar is het gewoon werk, als ze moet langskomen om je zoontje te laten wennen.

Vijf euro per uur is echt een koopje.

Als mijn oppas komt vraag ik altijd of ze mee eet, soms wat de pot schaft, soms laat ik ze twee pizza's bestellen.

Ze mag alles pakken om te eten en te drinken, ze mag op de bank liggen ik leg al een kussen klaar en de afstandsbediening.

Komt ze pas later in de avond en de kids slapen al, mag ze voor zichzelf zorgen en pakken wat ze maar wil uit de koelkast of snoepkast.
quote:oepserdepoeps schreef op 19 september 2011 @ 22:54:

Via haar opleiding kon ze studiepunten krijgen via een stichting om mijn man te ontlasten die de zorgtaak heeft maar ook gezondheidsklachten. Normaal richt die stichting zich op kinderen met ontwikkelingsproblemen waar dus bijzonder vaardige oppassen voor nodig zijn, maar in ons geval ging het om een normaal kind en een vader met energiebeperking. Eigenlijk zou de stichting ook bijdragen aan een oppastarief, maar daar laten ze nu niets meer van horen. Wij hebben niet zoveel te besteden en willen haar wel goed behandelen. Dus vandaar mijn vraag: het is een beetje de balans zoeken. Ik vind het best luxe om iedere maand een oppas te vragen, maar wil het zo aanpakken zodat mijn zoontje er ook aan went en aan haar gewend blijft. Opa's en oma's wonen helaas te ver weg: we hebben geen logeerkamer.Je zoontje heeft haar het afgelopen jaar iedere week gezien toch? Is het dan niet voldoende als ze een uurtje eerder komt om het naarbedgaanritueel te doen terwijl jullie er nog bij zijn, maar je ondertussen kunt omkleden/klaar maken om weg te gaan? (wel betaald, maar een korte tijd en hij kan toch weer even aan haar wennen). Vwb eten en drinken hoef je echt niet veel speciaals te doen volgens mij. Thee, koffie, iets lekkers en je bent er wel.
Als je geen geld hebt om 5x per jaar een betaalde oppas te nemen, dan moet je of minder vaak naar de schouwburg gaan, of een goedkope, minder ervaren tiener laten oppassen. Als je deze dame wel kunt betalen maar de "wen-uurtjes" het struikelblok zijn, kun je het erop wagen die over te slaan en te hopen dat je zoontje niet wakker wordt.

Kun je niet nog eens bellen met die stichting of ze alsnog over de brug willen komen? Ik weet niet of ze dat doen voor avondjes uit?
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 19 september 2011 @ 23:04:

Als je geen geld hebt om 5x per jaar een betaalde oppas te nemen, dan moet je of minder vaak naar de schouwburg gaan, of een goedkope, minder ervaren tiener laten oppassen. Als je deze dame wel kunt betalen maar de "wen-uurtjes" het struikelblok zijn, kun je het erop wagen die over te slaan en te hopen dat je zoontje niet wakker wordt.

Kun je niet nog eens bellen met die stichting of ze alsnog over de brug willen komen? Ik weet niet of ze dat doen voor avondjes uit?Als het de stichting is die ik denk dat het is (HH, to?), dan ga ik ervan uit dat ze dat daarvoor niet doen, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Anders inderdaad een jonger buurmeisje, nichtje oid zoeken die hij vaker in de omgeving ziet en waar hij al aan gewend is? (die heefft dan geen MBO en ervaring in de kinderopvang, maar is dus ook goedkoper)
quote:oepserdepoeps schreef op 19 september 2011 @ 22:46:

Het was een beetje grappig bedoeld, dus wel zoals de cavia

Oppas hoeft dus niet mijn honden uit te laten, maar een keertje mee te wandelen als ik dat met mijn zoontje doe, of meedoen met iets anders simpels. Voor de vertrouwdheid van mijn zoontje dus. Wat mij betreft kan ze ook gewoon een keertje komen mee-eten ofzo. .Jullie moeten daar gewoon voor betalen, zij investeert er eigen tijd in, en of zij jullie daar wel of niet mee ontlast doet er niet toe. Ik vind 5 euro per uur al een lachtertje.
Ik zou me er vooral niet al te druk om maken en gewoon doen wat jij denkt dat goed is. En laat haar lekker mee eten dan breng je je zoon zelf naar bed maar heeft hij haar toch even gezien.

Ik zou overigens wel zo een flesje halen bij de dierenwinkel want cavias drinken niet uit een glas!
Common sense is not so common.
Voltaire
Je hoeft echt geen stapels eten in huis te halen voor je oppas. Een zak chips, wat drinken, koekjes of ander lekkers en ze zal al lang blij zijn.

Ik heb vroeger (8 jaar geleden) opgepast bij een gezin met 2 kinderen en ik vroeg 4 euro per uur. Dat vonden ze vrij hoog, maar ik had de opleidingen er ook naar, kwam met de auto en had EHBO. Met de auto vond het gezin een pré, als er dan iets met 1 van de kinderen was kon ik ook naar de eerste hulp rijden.

Voor mij was er altijd chips, snoep en wat er ook maar in de kast lag.

Hun vorige oppas was jonger, zat nog op het voortgezet onderwijs en kreeg geloof ik tussen de 3 en 3,5 euro per uur. Maar zij dronk ook zo'n 2, 3 breezers op een avond weg.

Ze vonden mij dus te duur, maar de andere oppas at hetzelfde als ik en dronk nog eens dure drank op.

Om terug te komen op jouw verhaal: Ik vind het een beetje vreemd als de oppas op haar eigen kosten af en toe langs moet komen. Laat haar dan eens wat eerder komen en mee-eten, maar wel betaald.
Als die oppas toch ingestemd heeft met die losse uurtjes is het toch prima?

Vind zelf de mee eet optie wel een betere. Verder super lief dat je zoveel moeite doet!
Ik heb nu ongeveer 10 jaar oppas ervaring... In die 10 jaar ben ik van ''buurmeisje'' naar ''wat oudere oppas'' naar ''kinderopvang diploma'' naar ''studeert pedagogiek'' gegaan. Ik heb sinds een paar weken weer een nieuw oppas adres, ik krijg ¤6,50 per uur, overdag voor 1 kind (van 5,5).

Wbt lekkers lijkt het me dat je haar kan vragen wat ze lekker vind. Ik pakte altijd gewoon wat uit de kast. Wel fijn om te weten wat ze drinkt. Ik heb een opppasgezin dat alleen roosvicé, bier en wijn in huis heeft... dat drink ik allemaal liever niet, dus zij halen speciaal voor mij fris in huis. Zorg dat je iets in huis hebt, dan is het al lang prima.

Dat onbetaalde ''wennen'' vind ik ook raar. Vraag haar dan inderdaad af en toe een uurtje om met je zoon op pad te gaan en betaal haar, of laat haar eerder komen en betaal haar, etc... Ik zou daar in iedergeval niet mee akoord gaan. Natuurlijk, ik ga ook wel eens onbetaald naar oppas kindjes. Bijvoorbeeld om te schminken op hun verjaardag, maar dat doe ik omdat dat mijn hobby is... Als de ouders mij zouden vragen zou ik verwachten dat zij mij betalen.

5¤ is inderdaad niet zo veel, zeker niet met haar opleiding/ervaring.
2 of 3 breezers tijdens een avondje oppassen?
Ga in therapie!
Oh, en vergeet haar niet rond sinterklaas/kerst/pasen/haar verjaardag... Een leuke tekening/knutsel van je zoontje en een chocoladeletter/paasei/etc. is voldoende. Het is als oppas gewoon erg leuk om van die kleine attenties te krijgen.
quote:dubiootje schreef op 19 september 2011 @ 23:20:

2 of 3 breezers tijdens een avondje oppassen? Breezersletje had dus waarschijnlijk ook gratis opgepast. Als hapje een paddo en een lijntje coke als toetje lijkt me de ideale oppas echt!
Ja Dubiootje. Snap ook niet dat mensen dat doen. Heb je een aangeschoten wicht dat verantwoordelijk is voor je kinderen.
(ik ben 15 jaar oppas geweest en heb bij meer dan 20 gezinnen opgepast. Met sommige was ik close. Daar kwam ik vaak ook voor de gezelligheid langs. Of gezinnen waar ik alleen 's avonds oppaste als de kinderen al sliepen. Gezinnen waar ik elke week kwam of eens in de drie maanden)

Ik paste aan het einde (rond mijn 25ste) op voor ¤5 per uur. Ik had geen avond of dag tarief. En ik vroeg ook niet meer als er meer kinderen waren om op te passen. En als ik een weekend oppaste -van vrijdag een uurtje of 12 tot zondag eind van de middag- vroeg ik ¤150 euro. En voor een hele zaterdag en zondag plus nacht ¤100.

Voor eten kreeg ik geld of er was al eten gemaakt. Of we maakten iets makkelijks. Als ik na 19u oppaste had ik al gegeten.

Verder vroegen de ouders wat ze voor me konden kopen. Ik was heel bescheiden. Ik gaf aan dat ik iets van cola of sap en chips of chocolade wel lekker vond. Vaak was er wel wat in huis. Ik had ook gezinnen die alleen maar zaden, pitten en vage sapjes hadden. Dan nam ik zelf gewoon iets mee. (té bescheiden om te vragen)

Ik heb ook wel uitjes gehad met gezinnen. Skiën met de familie. De au pair was vóór de vakantie weg gegaan, maar er was al wel voor haar betaald. Toen mocht ik mee. Gratis. Ik heb af en toe op het kindje gepast. Maar niet veel. Leuke tijd.

Ik ben mee geweest naar een sjieke bruiloft in Wassenaar. Ik paste 's avonds op de kindjes in een hotel. Heb ik wel iets voor gekregen.

Mee naar de promotie van de oppasvader. Ook iets voor gehad.

Tijndens een feestje thuis. Allemaal mensen met kleine kinderen (stuk of 5). Die kwamen dan in campingbedjes boven staan. En ik lag op de zelfde etage te (opassen)slapen. Ouders hadden een leuk feestje en namen dan 's avonds laat hun slapende kind weer mee naar huis. s' Ochtends ging ik er dan met de kinderen van het gein uit bed zodat zij konden uitslapen. Voor af en toe best een goeie oplossing.

Hoeveel ik steeds kreeg weet ik niet meer. Ging vaak in goed overleg.

Ik had soms adressen waar ik het ook leuk vond om zomaar te komen. Om te spelen of te wandelen met de kinderen. Maar bij de ander paste ik alleen maar op als de kinderen al sliepen. Dat was ook goed.

Jij hebt het erover dat je het fijn vindt als ze af en toe zomaar even langs komt. Maar ik weet niet of het veel zin heeft.

Je zegt dat je zoontje toch altijd slaapt als zij er is. En als hij wakker mocht worden 's avonds zal hij toch verrast zijn doordat zij bij zijn bedje staat ook al heeft ie haar vorige week nog gezien bij het hondje uitlaten.

Je zal ook zien dat het contact beter verloopt tussen de oppas en je zoontje als jullie er niet bij zijn. Dan moet ie het met haar doen. Kinderen zijn altijd anders bij een ander dan bij jou. Jij bent de mama. Die staat heel dichtbij hem.

Vraag haar daarom misschien een keer om met je zoontje naar een speeltuintje te gaan. Even lekker naar buiten en samen met haar iets ondernemen. Zo kunnen ze aan elkaar wennen. En jij hebt even de handen vrij. Ik zou het ook gewoon blijven zien als oppassen en haar hiervoor betalen. Anders wordt het verwarrend. Het blijft de oppas.

Ik kreeg ook vaak te horen dat ik het nog zwaar zou krijgen die avond. De kinderen waren zo vervelend geweest en de avonden ervoor moeilijk in slaap te krijgen. Maar ze zeggen dat vreemde ogen dwingen. En ik kreeg ze altijd zonder moeite in bed. De ouders helemaal verbaast.

Of een jongetje die heel erg zeurt. Krijgt alles voor elkaar omdat de ouders bij de tiende keer tóch zijn zin krijgt. Bij mij kreeg hij dat niet. Dat was helder. We hadden geen strijd. Maar zodra de ouders weer thuis waren was ik uit beeld en begon hij weer met zeuren.

Ik denk dus dat je haar het beste gewoon als oppas kan laten komen en dat jij/jullie dan weg gaan. Zodat zij haar gang kan gaan. Zij heeft weer haar eigen regels. Het kan heel verwarrend zijn voor kinderen.

En op een gegeven moment zal ze op een tijdstip komen dat je zoontje nog naar bed moet. Zodra de oppas komt gaan jullie weg. En dan kan zij hem nog eten geven in badje doen of nog even een boekje lezen voor het slapen gaan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik heb ook een tijd lang opgepast, ik kreeg 7 euro per uur betaald. Ieder uur die ik er was kreeg ik betaald. Ieder uitstapje die ik met mijn oppaskindje maakte wilden ze terugbetalen, al was het mijn eigen idee. Tramkaarten werden gekocht en klaargelegd en benzinegeld compenseerde ze ook altijd. Alle bedragen werden naar boven afgerond, benzinegeld en geld voor uitstapjes legde ik stiekem in de keukenla terug, dat nam ik niet aan. Verder kreeg ik veel extra zoals make-up en andere producten. Ik moet er wel bij vermelden dat dit een zeer rijk gezin is.

Ik moest ook wennen aan mijn oppaskindje en zij aan mij, maar ik kreeg alle uren betaald en eerlijk is eerlijk, dat vind ik ook niet meer dan normaal. Extra's zijn infeite onzin, maar betaald krijgen voor de dienst die geleverd wordt, vind ik logisch.
Nog een aanvulling; omdat ik zo goed betaald kreeg en veel extra's kreeg, deed ik daar ook veel voor terug, zette iedere week bloemen op tafel, het huis werd gestofzuigd, de ramen zeemde ik, en als ik na een hele dag nog zin had, kookte ik ook voor ze.

Bij een ander gezin, waarbij ik het gevoel had dat ze iedere euro die ze betaalden te veel vonden, deed ik niets in huis, paste alleen op.
Als ze na MBO nu HBO doet is ze niet echt n tiener meer denk ik. gewoon vragen als je haar vroeg laat komen of ze mee eet, en of ze spruitjes of wat de pot dan ook schaft lust.

Als ze op kamers woont zal ze meeeten best handig vinden.

En verder iets lekkers klaar zetten zoet en hartig, op de een of andere manier had ik altijd als ik oppaste op kinderen zin in iets hartigs.Zoals n cupasoupje, wat er natuurlijk nooit was.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb vroeger heel wat oppasadressen gehad. Ik kwam daar nooit onbetaald overdag zodat de kids mij bleven kennen. Ik kwam dan bijv rond 19 uur, ouders gingen om 1930 uur weg. Bracht dan ook meestal de kids naar bed, nooit probleem gehad.

Ik had dat niet gedaan, overal onbetaald langs gaan overdag.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 september 2011 @ 22:59:

Ik vind echt niet dat je van haar kunt vragen onbetaald langs te komen zodat jouw zoontje went.

Nee. Überhaupt, ze klinkt als een heel bekwame oppas, waarom zou ze niet gewoon kunnen komen oppassen en het oplossen met je kind mocht ie wakker worden? Daar hoeft ze toch niet doordeweeks met hem aan te wennen? Ik denk dat je het wat overdrijft. Als je een beetje normaal kind hebt, dan is dat echt niet nodig.
Op zich vind ik het niet raar om oppas en kins kennis te laten maken.

Onze oppas heeft dit uit zichzelf gedaan door gewoon af en toe is langs te komen en met zoon te spelen. Ze neemt hem wel is mee naar haar huis om op de trampoline te springen.

Ik ga daar niet extra voor betalen, wij ronden vaak het oppas geld naar boven af
Ik vind ook niet dat je haar onbetaald kunt laten komen om je kind te laten wennen. Ze komt op jullie verzoek en besteedt haar tijd daaraan. Als jij dat wennen nodig vindt, moet je er ook voor betalen vind ik. Maar beter lijkt mij om haar wat eerder te laten komen, zodat kind nog niet naar bed is en daarvoor ook gewoon te betalen.

Hoe zou jij het vinden als jouw baas jou elke week een paar uur extra vraagt te komen, om "het contact met de klanten wat meer te onderhouden" en je krijgt daarvoor geen extra salaris?
Het gaat wel om je kind he, ik snap dat nooit. Als mensen hun huis laten schoon maken mag zo'n dame 10,- verdienen en als iemand op je kind past wordt er ineens ontzettend gierig gedaan. Je gaat lekker naar de schouwburg en gaat dan miepen over 5,- . Weetje, als jij op de fiets gaat ipv met de auto of een spaatje bestelt ipv een wijntje heb je al dat geld er zo weer uit. En iemand vragen vOor niets langs te komen omdat jouw kind eenkennig is is ronduit bizar.
Computer says nooooo
Hoe wij het doen -om ook maar even inhiudelijk op je vraag in te gaan-:

Onze dochter is 20maanden, Oppas komt (betaald ) minimaal elke maand. Wij hebben dan meestal ook wel een wtentje / uitje en anders plannen we wel wat. Ze krijgt 6 per uur en meestal eet ze met onze dochter zodat ze nog even met elkaar kunnen spelen . Ik heb dan tevoren gekookt, oppas doet dochter in bed. Ik haal wat fris en lekkere snacks en drop, chocola etc in huis en hoop dan zij daar dan lekker van snoept omdat ik het anders weer doe .
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 20 september 2011 @ 08:48:

Het gaat wel om je kind he, ik snap dat nooit. Als mensen hun huis laten schoon maken mag zo'n dame 10,- verdienen en als iemand op je kind past wordt er ineens ontzettend gierig gedaan. Je gaat lekker naar de schouwburg en gaat dan miepen over 5,- weetje, als jij op de fiets gaat ipv met de auto of een spaatje bestelt ipv een wijntje heb je al dat geld er zo weer uit. En iemand vragen vOor niets langs te komen omdat jouw kind eenkennis is is ronduit bizar.

Niet mee eens! Een poetsvrouw loopt te soppen en te stoffen en redelijk zwaar te werken. Een oppas tijdens de avonduren heeft weliswaar verantwoordelijkheden (die betaald moeten worden) maar zit toch 80% van de tijd lekker op de bank met wat te drinken en te eten en kan heerlijk languit een DVD-tje kijken...

5 euro per uur vind ik dan goed betaald!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven