Geld & Recht alle pijlers

Schoonouders en geld

22-09-2011 10:48 170 berichten
Heb even gedacht of ik er wel of niet een topic over moet openen, maar ik moet dit toch even kwijt.

Mijn vriend en ik willen volgend jaar een huis kopen en hebben besloten dat het dan wel handig is om al het geld op 1 hoop te gooien. Zo hebben we makkelijk en snel een overzicht wat we gespaard hebben en sparen we naar onze mening ook meer en sneller. Een paar weken geleden hebben we al een overzicht gemaakt van de inkomsten en uitgaven. Voor heen regelde mijn schoonvader altijd de financien van mijn vriend. Iets wat voor mij al raar is, maar goed, in Italie is de cultuur nu eenmaal anders. Nu is mijn vriend gisteren naar de bank gegaan om zijn eigen huidige rekening te sluiten. De bank zet alle automatisch betalingen dan over naar onze gezamenlijke rekening. En nu kwam hij er achter dat zijn ouders zo’n 4 maanden geleden de nieuwe bank hebben gekocht op afbetaling op mijn vriend zijn rekening. Bijna 100 euro per maand. Aangezien alles bij ons nu van de grote hoop afgaat, betekent dat, dat ik ook aan die bank meebetaal. Al met al moet er nog ongeveer 400 euro betaald worden. Ik ben daar dus boos om geworden. En eigenlijk vind ik dat mijn schoonouders ons het geld terug moeten geven voor de toekomstige afschrijvingen. Mijn vriend vindt van niet, hij ziet dit als zijn ouders helpen en dat doet hij graag.

Aangezien mijn schoonfamilie een hele moeilijke periode heeft doorgemaakt en nog doormaakt (verlies van hun jongste dochter) ga ik er niets van zeggen. Maar toch zit het me dwars en dat komt omdat zij als gezin alles jaren op 1 grote hoop hebben gegooid, er kwam dus heel veel geld binnen. En waar is dat geld nu denk ik dan? Waarom moet mijn vriend hun bank betalen? Waarom moest de begrafenis van mijn schoonzusje van het kleine beetje spaargeld van mijn vriend betaald worden? Ik weet wat ze aan hypotheek betalen, dus daar kan het geld niet zijn heen gegaan. En als ze de dingen werkelijk niet kunnen betalen, dan vind ik dat ze best wat luxe dingen kunnen laten (lees grote auto, 2 geheel afbetaalde huizen in een ander gedeelte van het land), i.p.v. meubels op afbetaling te gaan aanschaffen.

Wat ik met dit topic wil? Gewoon even van mij afschrijven en jullie mening horen. Is het gek dat ik dit raar en moeilijk vind? Is het normaal dat ik ergens ook boos ben omdat wij nu ¤ 400 nog moeten betalen voor een bank van mijn schoonouders, terwijl wij zelf zoveel mogelijk willen sparen om een huis te kopen en een gezin te stichten?

Overigens hebben we dus nog even hele duidelijke afspraken gemaakt dat dit soort dingen niet weer voorkomen. Zijn ouders werken allebei, dus financieel moeten ze zichzelf zien te redden.
Alle reacties Link kopieren
Italiagirl, lees anders ook het topic Gezamelijk de rekeningen betalen.. eens. Daarin hebben onlangs heel veel forummers de voor- en nadelen van gescheiden of gezamenlijke rekeningen aangegeven.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 13:42:

[...]

Ook dit hebben we al besproken. Ook voor familie ed geldt hetzelfde. En wat mijn vriend betreft ook. Een grote uitgave is een grote uitgave...Waarom heeft hij de afbetaling van die bank dan niet met jou overlegd?
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 22 september 2011 @ 14:54:

[...]

Waarom heeft hij de afbetaling van die bank dan niet met jou overlegd?Omdat toen die bank werd gekocht we dus de financien nog gescheiden hadden.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 13:55:

Ik heb eigenlijk nog een vraag aan de personen die de inkomens gescheiden houden. Zoals ik eerder schreef ken ik een stel in mijn zeer naaste familie die alles gescheiden houdt. Gezamenlijke rekening waar beiden een evenredig deel van het salaris op stort voor de gezamenlijke uitgaven.

De man in kwestie heeft gespaard van wat er over bleef op zijn rekening. Zij niet. Ze hebben wel wat gezamenlijk spaargeld, maar niet ontzettend veel. Kortom hij moet nu bijna alles betalen voor het kind. Vind ik ook niet eerlijk.

Nogmaals: wat is het verschil als ze alles op één hoop hadden gegooid? Dan had hij nog steeds alles betaald!

En wat doen jullie in situaties als je samen op vakanrtie gaat van het gezamenlijk gespaarde geld. De excursies kosten veel geld. JIj hebt dat extra gespaard van je eigen geld en je partner niet. Wat doe je dan? Ga je dan zelf ook niet(terwijl je het wel kan betalen), of ga je alleen? Of betaal je uiteindelijk toch voor je partner?Je kan bv. een vakantiepotje aanleggen waar je beiden naar rato van je inkomen in stort. Van dat geld betaal je alle vakantiekosten.
Ga in therapie!
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 14:45:

[...]

Ja en dit vind ik dus persoonlijk zo afgemeten. Of 1 persoon heeft meer eigen geld en dus meer te besteden, wat ik de gelijkwaardigheid in een relatie niet ten goede vind komen.

Of je werkt met "zakgeld", dus beiden een gelijk bedrag per maand vrij te besteden. Wij hebben dus zakgeld.Maar dat zakgeld-systeem kan ook prima met gescheiden rekeningen/financien hoor.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 14:58:

Omdat toen die bank werd gekocht we dus de financien nog gescheiden hadden.Maar nu niet meer toch? En toch heeft hij (blijkbaar zonder overleg) besloten dat jullie de resterende afbetaling aan die bank ook gezamenlijk gaan doen. Als jullie allebei nog een eigen rekening gehad zouden hebben zou je nu dit probleem niet hebben.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 14:58:

[...]

Omdat toen die bank werd gekocht we dus de financien nog gescheiden hadden.

Dus die afspraak is nieuw? En hij heeft met jou overlegd over de aflossing van 400 euro voor zijn ouders? En jij was akkoord?

Zo ja, dan snap ik het probleem niet. Zo niet, dan houdt hij zich nu al niet aan de afspraak.
Ga in therapie!
In mijn huwelijk ging ook alles op de grote hoop. Dat kwam de gelijkwaardigheid niet ten goede, kan ik je vertellen.
Ga in therapie!
quote:yvonjaspers schreef op 22 september 2011 @ 14:47:

Italiagirl, lees anders ook het topic Gezamelijk de rekeningen betalen.. eens. Daarin hebben onlangs heel veel forummers de voor- en nadelen van gescheiden of gezamenlijke rekeningen aangegeven.

Heb ik al gelezen. Ik blijf erbij dat er voor beide manieren wat te zeggen valt. Wij hebben een keuze gemaakt wat dat betreft. Neemt niet weg dat er alsnog wel eens discussies over ontstaan. Zou net zo goed kunnen gebeuren bij gescheiden rekeningen. Et is hier ook zo'n topic van een vrouw wiens vriend niets meer betaald, geen geld meer stort op de gezamenlijke rekening voor de vaste lasten. Dus ook daar kan er wat mis gaan.

En als je kinderen krijgt wordt het nog allemaal iets ingewikkelder. 1 gaat pt werken, kinderen hebben ook dingen nodig. Ieder zijn ding, maar ik ben absoluut geen persoon om alles zo gescheiden te houden dat mijn partner bv het huis en de auto betaald en ik de boodschappen, gas en licht en de kids.

In principe heb ik dit topic geopend om iets te bespreken waar ik eigenlijk niets meer aan kan doen, die financiering van de bank staat nu eenmaal op vriend zijn rekening en nu dus op die van ons. Maar dan heb ik er dus nog wel een mening over.

Net zoals een ieder hier een mening heeft over gezamenlijke en/of gescheiden rekeningen, gemeenschap van goederen trouwen of onder huwelijkse voorwaarden.

Ik heb geloof ik op iedere tip etc wel gereageerd. Sommigen zit echt wat in, anderen denk ik van "fijn maar dat zou voor mij ook niets zijn" Er zitten ook echt handige tips bij, zoals die artikelen.

Oh ja en ik heb al eens samen gewoond in NL waarbij alles gescheiden werd gehouden. Dat werkte echt niet voor mij. Uiteraard is iedere relatie anders, maar ik heb daar dus ook niet zulke goeie ervaring mee.
In mijn vorige relatie ging ook alles op de grote hoop. Met als resultaat dat ik fijn het buitensporige drink- en blowgedrag van mijn partner mocht financieren. Dat nooit meer!

En waarschijnlijk denk je nu 'zo is mijn vriend niet'. Tsja, dat kan, dat dacht ik ook, dus dat weet je nooit. Je weet al wel dat hij het nu al geen probleem vindt om 400 euro van jullie geld aan zijn ouders te besteden, dus ik zou als ik jou was mijn handen er niet voor in het vuur steken dat je altijd even blij zult zijn met zijn keuzes op financieel gebied.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 12:07:

[...]

We hebben ook beiden een X bedrag per maand te besteden aan eigen uitgaven. Dus wil hij in de toekomst dat bedrag aan zijn familie lenen/schenken dan moet hij dat zelf weten. Maar aangezien we nu veel sparen en dus het eigen geld lager hebben dan in de toekomst, zullen mijn schoonouders nu van het gezamenlijke geld worden geholpen.

Maar houden jullie dan elke maand bij hoeveel iedereen aan zichzelf besteedt? Juist als je het met minder moet doen, moet je hier scherp op blijven letten. Het scheelt natuurlijk hoe je allebei in elkaar zit, maar man en ik zijn allebei niet zo van de financiële administratie en juist daarom hebben we een gezamenlijke rekening waar alles van betaald kan worden dat gezamenlijk is. Dat privé te besteden bedrag is het bedrag dat we beiden per maand op onze eigen rekening over houden. En als dat op is, is het op.

quote:[...]

Nog een vraag aan de mensen die alles gescheiden houden. Hoe regelen jullie dat dan in het geval van eindejaars uitkering, bonus ed? Zeker als de 1 meer krijgt dan de ander?Er zit nog een hoop tussen "alles" en "niets" natuurlijk. Je kunt afspreken wat je met je eindejaarsuitkering doet (bijvoorbeeld dat je die beide op de spaarrekening zet voor je nieuwe huis), maar in ons geval besteden we die allebei zelf. Dat wil niet zeggen dat je die alleen aan jezelf besteed. Zo heeft mijn man de laatste keer van (een deel van) zijn vakantiegeld een duur apparaat gekocht voor in ons huis.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 15:06:

Neemt niet weg dat er alsnog wel eens discussies over ontstaan. Zou net zo goed kunnen gebeuren bij gescheiden rekeningen. Nee hoor. Mijn man en ik mogen namelijk helemaal zelf weten wat we met ons eigen geld doen, daar gaan we echt geen discussies over voeren. De vaste lasten en de boodschappen worden betaald, we sparen samen voor vakanties, onvoorziene zaken etc., en de rest is vrij te besteden. Of we dat nu aan onszelf, onze familie of ergens anders aan willen uitgeven of het allemaal willen oppotten voor later maakt niet uit; het is ons eigen geld, dus daar mogen we zelf over beslissen. Ik ben blij dat ik niet voor elk ding wat ik voor mezelf koop toestemming aan mijn man hoef te vragen, en hij andersom net zo. Dus ik zie niet in waarom daar 'net zo goed' discussies over zouden kunnen ontstaan, daar is namelijk geen enkele reden toe..
Tja die financiering is er nu en dat kunnen we moeilijk meer ongedaan maken. Het is in gang gezet toen we de financien dus nog gescheiden hadden.

Heb ook geen zin in ruzie in de familie voor 400 euro, wil alleen niet dat dit weer gebeurd.

@ dubiootje als die man in kwestie het geld gezamenlijk had gedaan, dan had hij meer inzicht gehad in haar uitgaven en haar een halt toe kunnen roepen. Dus naar mijn mening komt de boel gescheiden houden ook niet ten goede.

We kunnen hier wel in een eindeloze discussie verwikkeld raken van wel of niet gescheiden rekeningen, maar beiden heeft zijn voor en tegen argumenten
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 13:55:

Ik heb eigenlijk nog een vraag aan de personen die de inkomens gescheiden houden. Zoals ik eerder schreef ken ik een stel in mijn zeer naaste familie die alles gescheiden houdt. Gezamenlijke rekening waar beiden een evenredig deel van het salaris op stort voor de gezamenlijke uitgaven.

De man in kwestie heeft gespaard van wat er over bleef op zijn rekening. Zij niet. Ze hebben wel wat gezamenlijk spaargeld, maar niet ontzettend veel. Kortom hij moet nu bijna alles betalen voor het kind. Vind ik ook niet eerlijk.

En wat doen jullie in situaties als je samen op vakanrtie gaat van het gezamenlijk gespaarde geld. De excursies kosten veel geld. JIj hebt dat extra gespaard van je eigen geld en je partner niet. Wat doe je dan? Ga je dan zelf ook niet(terwijl je het wel kan betalen), of ga je alleen? Of betaal je uiteindelijk toch voor je partner?Tsja, in principe hebben alle constructies voor- en nadelen. Wat jij schetst over die man die het kind betaalt van zijn spaargeld: het is zijn spaargeld, dus hij kan er ook voor kiezen om dat niet te doen. Blijkbaar is dat geld dat op de gezamenlijke rekening wordt gestort minder dan wat hij uit wil geven aan zijn kind.

Ik zie het zelf zo: als ik er voor kies om veel te sparen van mijn eigen geld, dan kan ik zelf kiezen of ik dat aan ons gezin uitgeef of aan mezelf. Als we alles samen zouden sparen, zou ik mijn spaargeld uiteindelijk door 2 moeten delen en dat is in mijn geval (ik zuiniger dan man) geen voordelige constructie.

In het geval van cultuurverschillen en een verschil in inzicht over hoe je je geld verdeelt, blijf ik erbij dat het fijner is om je met een deel van het geld "niet te bemoeien". Dat doe je in jouw zakgeldconstructie in principe ook, maar daar moet je beide veel dicipline voor hebben: je moet namelijk bijhouden of dat wat je van de grote hoop afpint niet over zakgeldafspraak heengaat. En ga je elkaar hierin dan ook controleren? Ik zou zelf liever dat zakgeld op een aparte rekening zetten en afspreken dat bepaalde hobby's (incl familie ) vanaf die aparte rekening betaald dienen te worden.
Tja als die man zijn spaargeld niet uitgeeft, kunnen ze niet alle noodzakelijke dingen voor hun kind kopen. Er waren nog wat andere noodzakelijk uitgaven in huis tijdens de zwangerschap, dus ja... Je gunt je kind toch wel een goede start met alle noodzakeljke benodigdheden.

Wij houden inderdaad alle in en uitgaven bij. Zeker nu om duidelijk te kunnen zien waar we het geld aan uitgeven en wat we dus kunnen sparen en gespaard hebben. En ook om alvast te kunnen berekenen wat onze financiele situatie ongeveer wordt na de aanschaf van een huis en als beiden of 1 van de twee straks minder gaat werken i.v.m. kinderen.
Klinkt alsof je het goed onder controle hebt. Nogmaals, het zou aan ons niet besteed zijn, maar als je inderdaad allebei nauwgezet bijhoudt wat je uitgeeft en waaraan én een financieel plan hebt voor samenwonen en kinderen én allebei de dicipline om je aan dat plan te houden, dan zou het goed kunnen werken.

Kan je vriend goed nee zeggen tegen zijn ouders?
quote:hadea1 schreef op 22 september 2011 @ 15:36:

Kan je vriend goed nee zeggen tegen zijn ouders?

Tot mijn verbazing wel. Hij is met bepaalde dingen heel stellig. Ook met trouwen bv. Zijn ouders zouden het liefst zien dat wij ook met een groot feest zouden trouwen etc. Dara ligt onze prioriteit niet, en dat geeft hij erg duidelijk aan. Ook qua samenwonen destijds etc.

Hij heeft een tijd de auto van zijn zus betaald en gebruikt. (omdat zij dat destijds niet meer kon betalen en het zonde vond om hem te verkopen) Hij is daarin ook erg duidelijk nu. Vanaf oktober gaat de auto weer terug naar die zus, want we kunnen en willen nu geen 2 auto's onderhouden. Hij gaat nu dus zijn eigen auto gebruiken (die hij tot voor kort alleen in de weekenden gebruikte)
Wat ik nog steeds niet snap, is waarom je boos bent op je schoonouders over die 400 euro. Wist je vriend nu van die afbetalingen of kwam hij er pas achter toen jullie de rekeningen overzetten?
Ga in therapie!
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 15:20:

@ dubiootje als die man in kwestie het geld gezamenlijk had gedaan, dan had hij meer inzicht gehad in haar uitgaven en haar een halt toe kunnen roepen. Dus naar mijn mening komt de boel gescheiden houden ook niet ten goede.

Of zij was ook zijn geld gaan uitgeven. Als je allebei maandelijks op een gezamenlijke rekening stort voor de vaste lasten en samen spaart voor bv. babyspullen, dan zie je het meteen als de ander zijn deel niet stort. (Ik snap eerlijk gezegd niet hoe het kan dat hij niet doorhad dat zij haar deel niet bijdroeg. Dan hebben ze toch geen goede afspraken gemaakt. Als ze samen gingen sparen, dan had hij dat toch geweten?)

Het deel dat gescheiden is, is alles wat niet voor gezamenlijk gebruik is: eigen spaargeld als je dat wilt, of geld voor persoonlijke uitgaven. Daar heeft die ander niks mee te maken, dat is juist het voordeel. Of je daarmee een auto voor je zus koopt of een bank voor je ouders of een paar mooie laarzen of tas (Italië hè ), daar heeft die anders niets mee te maken en dus ook geen last van.
Ga in therapie!
Het voordeel van gescheiden rekeningen is dat jij zelf kunt blijven bepalen of je jouw spaargeld in een huis wilt steken of niet. Of een bruiloft, of een kind. Als je alles gezamenlijk doet kan het zomaar zijn dat je vriend, of zijn ouders, op een dag voor jou bepaald hebben dat er een betere bestemming voor jouw geld was.

Althans, echt normaal is dat natuurlijk niet, maar blijkbaar gaat dat bij hun zo. Je kunt natuurlijk jezelf wel wijsmaken dat dat in de toekomst niet meer zal gebeuren, enfin, de tijd zal het leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven