Werk & Studie alle pijlers

Is dit redelijk?

24-09-2011 09:17 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het proberen kort uit te leggen.

Vorig jaar heb ik besloten om mij om te laten scholen. Baas vond dit prima. Ik werk in ploegen dus onregelmatig en op de dagen dat ik naar school moet en ik had ook moeten werken kreeg ik vrij ( ging wel van mijn urenkaart af).

Dit jaar tijdens functioneringsgesprek werd duidelijk dat ze meer willen automatiseren en dat ze dus in de toekomst minder mensen nodig hebben. Van collega's heb ik gehoord dat ze werd aangeboden om misschien te gaan denken aan omscholen of iets dergelijks en dat de baas ze tegemoet wil komen.

Ik moet dus binnenkort op stage voor 3 maanden en heb de baas gevraagd of ze mijn ook tegemoet willen komen in de vorm van een stagevergoeding, omdat ik onbetaald verlof op moet nemen. Nu wil hij daar wel in voorzien en kwam met het aanbod 50% loon doorbetalen 3 maanden maar dan moet ik wel tekenen dat ik per een bepaalde tijd volgend jaar uit dienst ga.

Is dit nou redelijk of slaat het nergens op? Het komt nu bij mij over dat ze mijn contract af kopen voor maar een paar centen.
Als je 'n vast contract hebt, zou ik daar niet mee accoord gaan.

Die omscholing is die wel van bedrijfsbelang in jouw geval? Of wil je juist doorgroeien naar 'n betere functie in 'n leuker bedrijf (zonder ploegendienst)?
Ja ik heb een vast contract en nee het het is een totaal ander beroep dus de baas heeft er niks aan wat dat betreft. Het voordeel wat hij heeft is dat er een vaste baan minder is want als ik weg ga wordt mijn plek niet opgevuld.
Als het voor 'n nieuwe baan is, vind ik het eigenlijk best heel coulant van je baas dat ie je gedurende je stage 50% door wil betalen. En je doet die studie toch om weg te gaan bij hem, dus op zich vind ik zijn voorstel nu wel begrijpelijk. Ofwel laat je hem niet opdraaien voor je stage zodat je kunt blijven tot je 'n nieuwe baan hebt gevonden, ofwel neem je zijn voorstel aan.
Maar als collega's van haar het aanbod krijgen om op kosten van de baas zich te laten omscholen ?
Ik vind dit heel schappelijk. Want je kunt ook met een reorganisatie er uit moeten en nu helpt je baas je naar een nieuwe baan en hij betaald half je stage op een andere plek. Goede oplossing voor jullie beiden.
Hoe oud ben je en hoelang heb je voor deze baas gewerkt?
Mikje als er bij ons gereorganiseerd wordt dan krijgen ze ook geld mee.
Nummerzoveel ik ben 31 en werk 11 jaar voor deze baas.
quote:bankje schreef op 24 september 2011 @ 09:45:

Maar als collega's van haar het aanbod krijgen om op kosten van de baas zich te laten omscholen ?die worden wellicht omgeschoold voor 'n functie binnen 't bedrijf waar de baas dus zelf wat aan heeft?
quote:fruitje schreef op 24 september 2011 @ 09:17:

Is dit nou redelijk of slaat het nergens op? Het komt nu bij mij over dat ze mijn contract af kopen voor maar een paar centen.

Een paar centen? Je krijgt 3 maanden 50% doorbetaald. Ik weet niet wat jij voor moois verwacht als je baas wegens bedrijfseconomische redenen van je af wil?

Je baas klinkt heel coulant hoor. Hoe lang werk je er al?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:fruitje schreef op 24 september 2011 @ 09:49:

Mikje als er bij ons gereorganiseerd wordt dan krijgen ze ook geld mee.

Maar jij krijgt ook geld voor je stage.

Als je denkt te kort te komen, neem dan gewoon onbetaald verlof en wacht tot ze je zelf 'n keer wegreorganiseren als dat meer geld oplevert.
Als je baas op 'n gegeven moment failliet gaat krijg je helemaal niks meer.
quote:fruitje schreef op 24 september 2011 @ 09:49:

Mikje als er bij ons gereorganiseerd wordt dan krijgen ze ook geld mee.Je weet al hoe het sociaal plan eruit gaat zien? 11 jaar is lang, dat kan ook betekenen dat je intern wordt doorgeschoven.
quote:elninjoo schreef op 24 september 2011 @ 09:51:

[...]

die worden wellicht omgeschoold voor 'n functie binnen 't bedrijf waar de baas dus zelf wat aan heeft?Nee het is echt voor omscholing.
quote:fruitje schreef op 24 september 2011 @ 09:55:

[...]

Nee het is echt voor omscholing.Maar zover jij weet heeft je baas alleen aangegeven een tegemoetkoming te willen doen. Net als in jouw geval dus?
Dan is het voorstel niet redelijk. Na 11 jaar dienst, als je onder de 35 bent, zou de kantonrechtersformule uitkomen op 11 x een half maandsalaris bij een neutrale ontbinding (dus 5,5 maandsalarissen).

Als je baas echt financieel helemaal aan de grond zit, dat aan kan tonen en een ontslagvergunning zou krijgen, dan mag hij je zonder vergoeding ontslaan. Maar dan moet hij je in elk geval tijdens de aanvraagprocedure doorbetalen + de opzegtermijn minus 1 maand. Dat zou dus ook al snel op een maand of 3-4 uitkomen.

In jouw geval zou ik alleen met ontbinding instemmen als hij je minimaal 4 maanden volledig doorbetaald. Wil hij dat niet, dan zou ik de stage anders regelen of uitstellen. Onbetaald verlof opnemen (geheel of gedeeltelijk) is nadelig van invloed op de hoogte van je ww-uitkering, dus dat zou ik in deze situatie zeker niet doen!
quote:elninjoo schreef op 24 september 2011 @ 09:54:

Als je baas op 'n gegeven moment failliet gaat krijg je helemaal niks meer.Het is een financieel gezond bedrijf dus failliet gaan ze niet.
Ja wat Elninjoo zegt kun je ook doen. Verlof opnemen en reorganisatie afwachten. Maar de kantonrechtersformule zit er dan waarschijnlijk niet in.
quote:nummerzoveel schreef op 24 september 2011 @ 09:58:

Dan is het voorstel niet redelijk. Na 11 jaar dienst, als je onder de 35 bent, zou de kantonrechtersformule uitkomen op 11 x een half maandsalaris bij een neutrale ontbinding (dus 5,5 maandsalarissen).

3 maanden vervanging voor TO + To 50% doorbetalen = 4,5 maanden. En To loopt niet het risico intern te worden doorgeschoven wat zou betekenen dat als ze dat weigert ze 0 euro meekrijgt. Ze kan vragen om 65% doorbetaling. Daar valt volgens mij dan nog het meeste voordeel te behalen.
@Nummerzoveel: wordt kantonrechtersformule ook toegepast bij reorganisatie?
Ik ga er overigens vanuit dat TO met haar omscholing op zak goede kans maakt op een nieuwe baan.

Als het een opleiding is die weinig tot geen kans biedt op een baan is het weer iets heel anders natuurlijk.
@mikje

Als er een sociaal plan is, dan wordt daar idd vaak de kantonrechtersformule in gevolgd. Maar er is niet altijd een sociaal plan aanwezig en als die er wel is dan zouden er ook andere regelingen in kunnen staan.
quote:lolapaloeza schreef op 24 september 2011 @ 10:02:

[...]

3 maanden vervanging voor TO + To 50% doorbetalen = 4,5 maanden. En To loopt niet het risico intern te worden doorgeschoven wat zou betekenen dat als ze dat weigert ze 0 euro meekrijgt. Ze kan vragen om 65% doorbetaling. Daar valt volgens mij dan nog het meeste voordeel te behalen.Ik denk zelf ook aan zoiets. Kan altijd onderhandelen.
@lola

TO heeft zelf aangegeven dat zij niet vervangen zal worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven