Dochter eet geen broodkorstjes

27-09-2011 12:44 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geen wereldprobleem, maar wel irritant: Mijn dochter van 1,5 eet haar boordkorstjes niet op. Ze knaagt keurig het zachte deel op en laat de korstjes liggen. Maakt niet uit of ik haar boterham dubbel vouw of in stukjes snijdt. Ik gooi soms een halve boterham aan korstjes weg, zo zonde!

Hoe leer ik haar dat af? Iemand een tip?
quote:Jorina schreef op 27 september 2011 @ 13:08:

[...]

Maar wat is daar dan heel goed aan? Oprechte vraag hoor.

Grappig. Ik zit er over na te denken maar ik kom niet verder dan "omdat korstjes ook bij de boterham horen". Zoals gezegd maken we er geen strijd van maar stimuleren hem wel om ze op te eten. Maar waarom eigenlijk, tja.

Nu schiet me opeens een vriendin te binnen die van taart altijd alleen de vulling at en het deeg liet liggen. Dat vond ze niet lekker en taart at je toch voor het lekkere. Daar had ze haar hele jeugd strijd om gevoerd met haar ouders en ook als volwassene gaf het nog veel negatieve reacties.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 27 september 2011 @ 13:11:

Wat maken sommige mensen dit 'probleem' groot zeg! Er sancties opzetten bijvoorbeeld. Hoe doe je dat als er eens een keer een echt probleem aandient? (Want ik vind dit echt een non-probleem.)Nou, idd! Ik zou er een hele frustrerende dagtaak aan hebben om me druk te maken over dit soort futiliteiten. Het zijn maar korstjes hoor. Hoe minder ophef, hoe minder interessant en dan gaan ze vanzelf eens korstjes eten. En anders maar niet. De wereld vergaat niet als je een korstloos kind hebt.
quote:lulu_ schreef op 27 september 2011 @ 13:08:

[...]

Ik denk niet dat een meisje van die leeftijd dat snapt... en buiten dat blijft het natuurlijk chantage!Chantage is wel een beetje een zwaar woord hoor. Daar kun je veel vormen van opvoeding dan wel onder scharen. Een extra verhaaltje voor het slapengaan als ze zich snel wassen, een sticker op school als ze een taak goed gemaakt hebben. Is dat dan ook chantage?
quote:avdotja schreef op 27 september 2011 @ 13:14:

[...]

Daarom lijkt het me juist belangrijk om nu het om iets redelijk onbelangrijks gaat een voorbeeld te stellen. Duidelijk maken dat ze een strijd met jou niet gaan winnen. Ik denk dat dat wel helpt als het een keer om een groter probleem gaat.Als je als ouder van dit soort zaken een strijd gaat maken verlies je die gegarandeerd. De kunst is juist om van dit soort futiliteiten geen strijd te maken.

Eten, drinken, zindelijkheid, slapen...nooit een strijd van maken want je verliest.
Dat denk ik niet Avdotja. Ik denk dat het alleen maar averechts werkt om van zoiets een strijd te maken.

Net als met niet avondeten... Ik heb er geen aandacht aan geschonken toen dochter een tijd niet wilde eten 's avonds. Gewoon wel elke keer een bordje neergezet, zodat ze kon eten als ze dat wilde. Tijden raakte ze het amper aan. En ineens eet ze weer helemaal prima.

Zo zal het vermoedelijk ook met broodkorsten gaan.
Dat je broodkorstjes hoort op te eten is zó Hollands.
quote:lughnasadh schreef op 27 september 2011 @ 13:18:

[...]

Als je als ouder van dit soort zaken een strijd gaat maken verlies je die gegarandeerd. De kunst is juist om van dit soort futiliteiten geen strijd te maken.

Eten, drinken, zindelijkheid, slapen...nooit een strijd van maken want je verliest.Hmmm, gedeeltelijk eens. Een machtstrijd win je inderdaad nooit maar ik vind eten, drinken, zindelijkheid en slapen helemaal geen futiliteiten.
imikgirl, dat soort dingen hoef je niet uit te leggen hoor, dat zien ze vanzelf op de creche/school/bij anderen. En dat onderscheid maakt ze dan gauw genoeg dat ze thuis haar korstjes niet hoeft en bij anderen wel.

Georgedansletabac, ik maak het probleem niet zo groot, vind het alleen zonde om eten weg te gooien omdat ze liever ander eten heeft. Als ze vol zit, of iets echt niet lust is het iets anders. Die kindjes in Afrika zijn er bij ons vroeger thuis aardig ingestampt... nu snap ik dat we dat probleem niet oplossen door hier korstjes op te eten, maar dat idee zit er gewoon in: je gooit geen eten weg, behalve als je vol zit, je het niet kunt bewaren of het niet lust.

Met avondeten hier ook geen strijd, nooit gehad, soms wel spelletjes ter stimulering en ze eten goed. Ze scheppen zelf op wat ze willen en dat eten ze op, minstens 1 hap om te proeven.
quote:lughnasadh schreef op 27 september 2011 @ 13:18:

[...]

Als je als ouder van dit soort zaken een strijd gaat maken verlies je die gegarandeerd. De kunst is juist om van dit soort futiliteiten geen strijd te maken.

Eten, drinken, zindelijkheid, slapen...nooit een strijd van maken want je verliest.Ik ben het met je eens dat broodkorstjes idd weinig toevoegen, maar stel nu dat je kind weigert groenten te eten? Maak je je dan geen zorgen over gebrek aan voedingsstoffen? (nogmaals, totaal niet vergelijkbaar met korstjes natuurlijk, ik ben gewoon benieuwd)
Dochter ,bijna 5, eet ook geen korstjes. Boeie.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
het kind is 1,5 jaar oud, kom op zeg
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Oh nee ik ga de strijd ook helemaal niet aan maar ik vind het dus wel irritant dat ik eten moet weggooien.
quote:Pompadoer schreef op 27 september 2011 @ 13:21:

[...]

Hmmm, gedeeltelijk eens. Een machtstrijd win je inderdaad nooit maar ik vind eten, drinken, zindelijkheid en slapen helemaal geen futiliteiten.

Nee die niet. Maar broodkorstjes laten staan wel. En eten en drinken tot op zekere hoogte ook.

Ik heb een kind met een eetprobleem(gehad), heeft zelfs in een eetteam gezeten. En een dochter die weigerde te drinken, zelfs tot zover dat ze uitgedroogd in het ziekenhuis terecht kwam en anderhalf jaar een sonde heeft gehad. Het zijn geen futiliteiten nee, maar wij hebben wel geleerd dat een strijd er van maken beslist niet het beoogde resultaat kan geven.
quote:avdotja schreef op 27 september 2011 @ 13:24:

[...]

Ik ben het met je eens dat broodkorstjes idd weinig toevoegen, maar stel nu dat je kind weigert groenten te eten? Maak je je dan geen zorgen over gebrek aan voedingsstoffen? (nogmaals, totaal niet vergelijkbaar met korstjes natuurlijk, ik ben gewoon benieuwd)OK leuk... Ik heb ook een zoon die geen groenten eet. Iemand daar tips voor? Die strijd ben ik wel aangegaan met het gevolg dat hij bijna 5 is en niks wil eten.
Mijn dochter eet thuis geen broodkorsten maar op school tijdens de lunch wel.

[...]

Ik ben het met je eens dat broodkorstjes idd weinig toevoegen, maar stel nu dat je kind weigert groenten te eten? Maak je je dan geen zorgen over gebrek aan voedingsstoffen? (nogmaals, totaal niet vergelijkbaar met korstjes natuurlijk, ik ben gewoon benieuwd)Hoe vaak lees jij in de krant dat er een kind is overleden, of ernstig ziek in het ziekenhuis ligt omdat het tekort heeft aan voedingsstoffen? Mijn zoon eet al maanden geen groenten. Heel soms wortels. Jammer dan, komt vanzelf. Maar als ik daar een strijd van ga maken, weet ik zeker dat ik hem verlies. Lijkt me ook bere-ongezellig aan tafel trouwens.
quote:Twinkle1001 schreef op 27 september 2011 @ 13:19:

Dat je broodkorstjes hoort op te eten is zó Hollands.Dat komt omdat ze in NL nog wel redelijk te eten zijn. Op vakantie in bijvoorbeeld Frankrijk heb ik aan het einde van de vakantie zelf ook altijd eelt op mijn verhemelte.
quote:VanBuuren schreef op 27 september 2011 @ 13:27:

Mijn dochter eet thuis geen broodkorsten maar op school tijdens de lunch wel. Ik zag mijn zoon vanmorgen met smaak een appel opeten. Thuis zijn de appels schijnbaar niet lekker
Avdotja, ook dan maak ik me geen zorgen. Elk kind heeft zo'n fase, meestal verdwijnt die vanzelf weer. Door een strijd ervan te maken vestig je alleen maar negatief de aandacht erop. Terwijl eten juist leuk moet zijn.
quote:lughnasadh schreef op 27 september 2011 @ 13:27:

[...]

Nee die niet. Maar broodkorstjes laten staan wel. En eten en drinken tot op zekere hoogte ook.

Ik heb een kind met een eetprobleem(gehad), heeft zelfs in een eetteam gezeten. En een dochter die weigerde te drinken, zelfs tot zover dat ze uitgedroogd in het ziekenhuis terecht kwam en anderhalf jaar een sonde heeft gehad. Het zijn geen futiliteiten nee, maar wij hebben wel geleerd dat een strijd er van maken beslist niet het beoogde resultaat kan geven.

Dat laatste ben ik helemaal met je eens.

Dat lijkt me wel ontzettend moeilijk om mee om te gaan, kinderen die zo ver gaan in hun koppigheid (? of was het iets anders?) dat ze hun eigen leven in gevaar brengen.
er zijn toch altijd wel wat groenten die ze lusten? Ik zou alles uitproberen en wat ze lekker vind vaker maken. Andere dagen andere groenten voorschotelen en aanzien. Bij ons in begin ook wel eens groenten overgeslagen. Er wordt altijd wel een hapje geproefd, en als het niet lekker is.. oke, dan niet, dan blijf je aan tafel tot wij klaar zijn. Ze krijgen dan ook wel gewoon een toetje. Nu gaat eigenlijk alles wel goed, ze ervaren de verschillende smaken vanzelf en dan komt het wel. En anders.. dan niet, zullen ze hun voedingsstoffen uit iets anders moeten halen, fruit, brood, mischien wat rauwkost, zuivel?
Zoontje van bijna 1,5 eet ook geen korstjes.

Ik snijd ze er niet af, maar hij eet er gewoon keurig langs op, en mikt ze dan liefst op een stapeltje naast zijn bord.

Net of ie oefent voor de spare-ribs.

Soms heb ik zo'n bui dat ik denk 'verdorie, hij moet die korstjes toch ook gewoon kunnen eten', en dan probeer ik weer een list/spel/heul slim iets.

Maar tot nu toe werkt het mooi niet.

Sterker nog, het eindigt eigelijk altijd met 2 sacherijnige mensen aan tafel, en niemand die meer wil eten.
Als ze ze niet wil dan eet ze ze toch niet.

Dwingen of sancties op leggen, heeft geen zin.

Jij kunt bepalen wat ze eten, maar niet hoeveel ze daarvan eten. Dat doen ze nog steeds zelf.

Als ze wat ouder is, kun je er mogelijk iets om heen 'verzinnen', zoals degene die haar zoon (die graag ridder wil worden) vertelt dat je van korstjes een echte ridder wordt (oid).

Maar ik maak me er hier niet druk om (oudste eet ze op en eet het liefst ook het kapje van het brood en de jongste eet ze niet (altijd)).

[...]

Ik ben het met je eens dat broodkorstjes idd weinig toevoegen, maar stel nu dat je kind weigert groenten te eten? Maak je je dan geen zorgen over gebrek aan voedingsstoffen? (nogmaals, totaal niet vergelijkbaar met korstjes natuurlijk, ik ben gewoon benieuwd)

Zoals ik net in een reactie al schreef, natuurlijk maakte ik me zorgen toen mijn zoon iets anders weigerde te eten dan brood met chocopasta, aardappels met jus en appel. Hij was nooit ziek, maar kreeg wel darmklachten van dit eenzijdige dieet.

Maar dwingen, consequenties aan het slechte eten stellen, op je kop gaan staan, spelletjes spelen, dat hielp helemaal niets.

Als hij geen stoornis had gehad en geen klachten, had ik nog rustig afgewacht, maar in zijn geval heb ik aan de bel getrokken, zo ook bij de niet-drinkende dochter(die overigens geen stoornis heeft).

[...]

Ik ben het met je eens dat broodkorstjes idd weinig toevoegen, maar stel nu dat je kind weigert groenten te eten? Maak je je dan geen zorgen over gebrek aan voedingsstoffen? (nogmaals, totaal niet vergelijkbaar met korstjes natuurlijk, ik ben gewoon benieuwd)Onze zoon (2) weigert al maanden groente te eten. Wat heet: hij eet als het aan hem ligt het liefst iedere dag hetzelfde en als wij hem voorzetten wat we zelf eten, omwille van de afwisseling en omdat het toch wel fijn zou zijn als hij eens groente zou proberen, dan eet hij liever niks. Ik ga daar verder geen strijd van maken, er komt echt wel een dag dat hij ontdekt dat er meer avondeten is dan kipfingers en aardappelballetjes. Zijn vitamines haalt hij uit fruit en de zonnetjes van Davitamon. Hij doet het nog steeds dus ik maak me geen zorgen dat hij iets tekort komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven