Dochter eet geen broodkorstjes

27-09-2011 12:44 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geen wereldprobleem, maar wel irritant: Mijn dochter van 1,5 eet haar boordkorstjes niet op. Ze knaagt keurig het zachte deel op en laat de korstjes liggen. Maakt niet uit of ik haar boterham dubbel vouw of in stukjes snijdt. Ik gooi soms een halve boterham aan korstjes weg, zo zonde!

Hoe leer ik haar dat af? Iemand een tip?
quote:Captain_Obvious schreef op 27 september 2011 @ 15:59:

[...]

Ik vind korstjes zooooooooooooooo lekker

(echt waar!)Als je lekker brood koopt zijn de korstjes inderdaad heerlijk. Maar als ik bijv. van dat fabrieksbrood uit de supermarkt (Nettorama, Lidl) moet eten, met zo'n bijna verbrande glimmende bovenkant..... yuk!
Kind 4 jaar eet ook geen korstjes. Maakt me echt geen zak uit.

Ik knip de korstjes van het brood zodat we iig zo min mogelijk hoeven weg te gooien van het brood. Wanneer ik ze eraan laat dan

laat ze een halve boterham aan de korst zitten.

Ik maak me er niet druk om.
Mijn kinderen moeten korstjes opeten als ze nog een boterham (of iets anders) willen. Van de laatste boterham hoeven ze het korstje niet op te eten. Wil ze hiermee aanleren dat hun bord niet op HOEFT. Dat is namelijk wat mijn ouders zeiden en nu overeet ik vaak omdat ik vind dat alles op moet.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Wees blij dat ze tenminste brood eet de mijne wil dat helemaal niet
Ja No, inderdaad, het is hier al vele jaren erg gezellig aan tafel! En als ik de reacties zo eens lees zijn we een uitzondering!
Als je perse wilt dat ze het opeet, koop je toch bruinbroodbolletjes.(kadetjes)
quote:Miffy schreef op 27 september 2011 @ 15:46:

Mijn kind krijgt geen nieuwe boterham zolang de korstjes er nog liggen, omdat ik het zonde vind om eten weg te gooien. Hij hoeft van mij zijn bord niet leeg te eten, maar zolang er nog eten op ligt, krijgt hij geen nieuwe boterham. Geen korstjes willen eten is bij hem een beetje een fase die zo nu en dan terugkomt, volgens mij doordat hij als hij kotstweigeraars ziet op het kdv bedenkt dat hij dat ook wel eens kan proberen. Hij is op zich een makkelijke eter, dus als hij nog honger heeft, eet hij de korsten op zijn brood alsnog op.

Geprobeerd hier, gevolg: als er geen nieuwe boterham op zijn bord beland geeft ie aan dat hij 'klaar is' (bord wegschuiven en 'uit' gebaar maken). En als ik hem daarna dan diezelfde boterham geef houd ie dat rustig vol hoor.

Zo heeft hij ook zo'n drie weken lang onregelmatig zijn gehele brood geweigerd, hoeveel trek hij ook had. Bleek dat ie geen smeerworst bliefde.

Avondeten gaat hier idemdito: we bieden het aan, hij pikt vlees/kip/nootjes ertussenuit. Eet drie hapjes rijst/couscous/pasta, en daarna geeft hij aan dat hij klaar is. Voerend krijg je er dan met heul veul moeite nog wat in, maar hij heeft er de aandacht niet meer voor en vindt het teveel moeite.

Hij heeft echter nog wèl heel veel honger: als je hem een boterham geeft schrokt ie die dan op, en wijst om nog een (als hij -volgens hem- de boterham op heeft, en er dus enkel nog korstjes liggen).

Bovendien moet hij 's nachts dan telkens huilen van de trek.

Hij doet dit al sinds hij 3 weken oud is, als hij geen zin/tijd heeft, hij vind het niet lekker, of er is iets belangrijker, dan eet/drinkt hij niet. Punt. Tenzij het echt heel heel heel lekker is.

Overdag geef ik hem dus twee boterhammen mèt korstjes, maar doe niet moeilijk als hij ze laat staan. Zijn de korstjes netjes afgekloven, dan kan hij er nog een krijgen, anders geloof ik het wel.

's avonds laten we hem eerst zelf klooien, dan proberen nog wat na te voeren, en daarna pureren en dat nog wat nalepelen.

Toetje vind ie wèl erg lekker, en daar geven we hem dan ook een redelijke bak van.

En vlak voo rhet slapengaan een kapje brood in de box of voor de tv.

Op dagen dat hij ook geen fruit blieft pureer ik daar smoothies van, dat gaat vaak wel.

Echt, je kan nog zo consequent zijn, maar het is dus niet zo dat kinderen 'uiteindelijk wel gaan eten als ze honger hebben'.
(Niet de hele discussie gelezen hebbend...) Waar waar ik zelf onmiddellijk aan moet denken, is dat mijn 1.5 jarige nog geen kiezen heeft. Zelf kauw ik mijn broodkorsten daar altijd mee fijn. Zonder kiezen zou dat toch wat lastig zijn...

Heeft die van jou al kiezen?
Ik voer er geen strijd over. Net als bij Zaza-zebra eet mijn kind ook niks meer als je hem verplicht het tóch op te eten. Dan maar géén korsten, zal 'ie écht niet dood aan gaan.

Ook avondeten is drie hapjes en met voeren hooguit zeven en dan is hij 'klaar' . ben wel consequent in niks anders geven . Geen avondeten is dus geen boterham met hagelslag oid.

Ik bied het aan, als wij klaar zijn dan gaat zijn bord ook van tafel. Voorlopig groeit hij nog steeds en is uber-actief kan ik wel zeggen.

Net als wat een hoop anderen zeggen: Pick your battles.
quote:Zaza_zebra schreef op 27 september 2011 @ 19:52:

[...]

Echt, je kan nog zo consequent zijn, maar het is dus niet zo dat kinderen 'uiteindelijk wel gaan eten als ze honger hebben'.Dat zeg ik toch ook nergens? Ik schrijf er niet voor niets expliciet bij dat mijn zoon een makkelijke eter is die dat wel doet. Sterker nog, het is niet zo dat hij het "uiteindelijk" wel doet als hij honger heeft: als er nog korsten op zijn bord liggen, en ik zeg dat hij die nog wel even op moet eten voor hij een nieuwe boterham krijgt, eet hij ze meteen op.

Dat het niet mijn verdienste is dat eten bij hem geen probleem is en ook nooit is geweest, weet ik ook wel.

Tof, die kiezen: mijn jongste, met nog maar weinig tanden en helemaal geen kiezen, eet ook nog geen korstjes.
Sinds ik kinderen heb eet ik mijn broodkorstjes ook niet meer op. Zij hebben mij een slecht voorbeeld gegeven.

Maar even serieus, thuis zeg ik gewoon dat ze hun borden leeg moeten eten maar op het kdv smeren zij extra beleg op de korstjes en dan eten ze het volgens gen wel op.
Sinds ik kinderen heb eet ik mijn broodkorstjes ook niet meer op. Zij hebben mij een slecht voorbeeld gegeven.

Maar even serieus, thuis zeg ik gewoon dat ze hun borden leeg moeten eten maar op het kdv smeren zij extra beleg op de korstjes en dan eten ze het volgens hen wel op.
Mijn zoontje van 2,5 eet soms wel de korstjes en soms niet. Ik maak er geen probleem van. ´s Ochtends snijd ik wel direct de korstjes eraf want anders doet hij een uur over een boterham of eet hij echt te weinig. Ik redeneer maar dat er aan pap ook geen korsten zitten . Ik ben allang blij dat er wat eten in gaat.

Hij eet overigens graag volkorenbeschuit, dus het is niet dat hij geen hard eten wil.
Zoon van 2,5 eet ook bijna geen korstjes. Meestal laat hij ze liggen. Soms zijn ze in eens op. Dacht dat het een fase was, want hij at ze eerst wel. Maar die fase duurt nu al wel erg lang. Ik kan er verder niet wakker van liggen.

Ben met eten erg makkelijk. Eet je dan is het fijn. Eet je niet, dan is dat ook oke. Ik ga het niet compenseren, dus geen extra vla of boterham. Zelf opgevoed met moeten eten en daar werd ik niet blij van. Mijn kinderen lusten erg veel, omdat er geen vorm van dwang bij komt kijken.
Dan eet ze ze toch niet...

Probleem opgelost moeders!
Ach, de korstjes zijn toch al niet het gezondste deel van het brood.
quote:tof schreef op 27 september 2011 @ 22:57:

(Niet de hele discussie gelezen hebbend...) Waar waar ik zelf onmiddellijk aan moet denken, is dat mijn 1.5 jarige nog geen kiezen heeft. Zelf kauw ik mijn broodkorsten daar altijd mee fijn. Zonder kiezen zou dat toch wat lastig zijn...

Heeft die van jou al kiezen?

Ja de mijne heeft al kiezen.

Ze at eerst wel alles korstjes op maar tijdens een vakantie in Griekenland waar ik de keiharde korsten van het brood afsneed is ze verpest... Sindsdien eet ze ze niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven