tso erg slecht op school.

28-09-2011 17:23 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
De tso is ondermaats op school.

Wie van de ouders ondervind dat probleem ook?

Er is op de desbetreffende basisschool te weinig personeel,waardoor er op het schoolplein nogal wat problemen ontstaan tussen kinderen.

Wie heeft er goede en slechte ervaringen mee?
quote:feder schreef op 28 september 2011 @ 22:34:

@Jorina, uiteindelijk valt en staat alles met het kennen van de kinderen en daar energie in steken. Een net nieuw kind dat geen korstjes wil eten, tsja, dat wil ik wel laten gaan. Maar een kind van 8 dat wel 5 boterhammen wil maar geen korst, dat wil er bij mij niet in. Soms ben ik dan streng, soms niet, soms mogen ze dan die korsten extra smeren, soms laten staan, soms na de derde geen nieuw broodje pakken. In elk geval na 5 broodjes zonder korst mogen ze niet zeggen dat ze 5 broodjes ophebben, zodat het een wedstrijd wordt.

Ik heb 'mijn' kinderen nu zo'n 3 jaar op de groep. Dus dan kan ik wat hen betreft het wel of niet korstjes eten wel inschatten.Maar hoe doe je dat dan als er nieuwe kinderen zijn?
Ze leren kennen, praten met ouders, vragen naar gewoontes. Op de bso dan, op tso maak ik me er niet zo druk om.

Kinderen die thuis korsten eten waarom bij ons dan niet?

Toen ik begon in de bso, jaren geleden, hadden kinderen op woensdag hun eigen brood mee. Dat was soms veel makkelijker omdat ouders zelf op de wensen van de kinderen kunnen inspelen. Welk brood, wel geen boter, beleg. Een kind dat een beleg heerlijk vindt maar hij is de enige halen wij niet in huis. Als wij voorsmeren zoals vandaag om snel naar de speeltuin te kunnen en daar te eten gaat overal boter op.

En nieuwe kinderen van 7-8-9 jaar, mijn groep eten ze meestal wel op. Ook als ze nieuw zijn.
quote:feder schreef op 28 september 2011 @ 22:56:

Ze leren kennen, praten met ouders, vragen naar gewoontes. Op de bso dan, op tso maak ik me er niet zo druk om.

Kinderen die thuis korsten eten waarom bij ons dan niet?

Toen ik begon in de bso, jaren geleden, hadden kinderen op woensdag hun eigen brood mee. Dat was soms veel makkelijker omdat ouders zelf op de wensen van de kinderen kunnen inspelen. Welk brood, wel geen boter, beleg. Een kind dat een beleg heerlijk vindt maar hij is de enige halen wij niet in huis. Als wij voorsmeren zoals vandaag om snel naar de speeltuin te kunnen en daar te eten gaat overal boter op.

En nieuwe kinderen van 7-8-9 jaar, mijn groep eten ze meestal wel op. Ook als ze nieuw zijn.Is idd een andere insteek. Hier zetten ze gewoon brood en beleg op tafel, een deel kan zelf smeren en een deel niet, die worden geholpen met smeren. Maar de kinderen kunnen dus zelf bepalen wat ze eten, en hoeveel, en ouders kunnen desgewenst aangeven of ze specifieke wensen hebben. En in de praktijk zit er per kind niet zo gek veel verschil in het eetgedrag, alleen wordt er geen extra druk vanuit de leidsters op gegeven.
Op de basisschool van mijn dochter betalen we tien euro per jaar. Alle kinderen moeten overblijven en alle ouders moeten een keer per maand ( ongeveer) meehelpen bij het overblijven. Als het mooi weer is, hebben ze 15 minuten voor hun brood en drinken. En de regel is: alles moet op. Soms zie je een beetje door de vingers.

Met mooi weer gaan ze daarna naar buiten en soms blijven ze binnen.

Over het algemeen werkt het goed.
Ik woon in een heel klein dorpje en tso is geweldig geregeld. Ze blijven over op school, met vrijwillige overblijfmoeders. Ze hebben zo lang als ze willen om hun brood op te eten en daarna mogen ze op schoolplein spelen onder toezicht. Kinderen willen hier zelfs heen als hun ouders wel thuis zijn!
Oh ja, sommige blijven ook binnen knutselen, maar net wat ze zelf willen. Ze hebben buitenspeelgoed (springstok, ballen, springtouw, stoepkrijt, bellenblaas), maar ook binnenspeelgoed (10tallen spelletjes, knutseldozen, boeken). Wat ze maar willen! Er is een aparte grote overblijfruimte voor. Met keukentje en al, melk en soep krijgen ze van de overblijf. Over eten doen ze niet moeilijk, maken wel melding bij ouders mocht kind niet willen eten. Ik vind het hier echt, geweldig geregeld!
Mijn kind gaat sinds begin dit jaar naar de TSO van de BSO. Die is ietsje duurder (50 cent per overblijven), maar daarvoor is het een kleinere groep met 2 betaalde geschoolde juffen en eten ze met z'n allen gezamenlijk alsof ze thuis zijn. Dus tafel wordt gedekt met de kinderen en met z'n allen aan tafel en samen brood smeren en eten (dus voor de 50 cent extra krijg je ook het bio-eten van daar) en dan na ca. een half uur nog een half uurtje buiten spelen. Ik vind het helemaal prima.

Overigens ben ik op deze school zelf overblijfmoeder geweest en toen ik daar werkte, merkte ik niks van mede moeders die de kinderen allemaal opjaagden tot het snel naar binnen proppen van de boterhammen. Het waren eigenlijk allemaal stuk voor stuk betrokken moeders die zich ook sterk maakten voor leuk buiten spelen met leuk speelgoed en genoeg begeleiding. De TSO is echter overgenomen door een ander bedrijf, waardoor het niet meer betaald werd en ze nu dus inderdaad met vrijwilligers werken. Kan me voorstellen dat het nu anders is dan toen ik er werkte.
Overigens zou ik niet durven beweren dat deze duurdere TSO opvang per definitie beter is dan de normale TSO. Het hangt van het kind af waar het zich prettiger bij zal voelen. Mijn dochter is een sloompie qua eten en houdt van veel kletsen. Je doet haar een groter plezier met het lange tafelen en ouwehoeren en dan het laatste stukje buiten spelen.

Maar er zijn genoeg kinderen die echt letterlijk staan te trappelen bij wijze van om zsm naar buiten te kunnen. Die proppen zelf die boterhammen naar binnen en daar hebben ze echt geen juf bij nodig. Als overblijfkracht moet je toch middelen tussen al die verschillende behoeften als er geen andere keuze is dan 1 soort opvang. Een midden vinden tussen de sloompies en de ongeduldigen, een midden tussen de grote eters en zij die het naar binnen gepraat moeten krijgen. Regels kun je daarom wel belachelijk vinden, maar een overblijfkracht krijgt anderszijds weer klachten van ouders wanneer de trommel niet leeg terug komt. Dus tja, wat moet je dan?

De wens is natuurlijk dat een opvang dusdanig stabiel draait, dat opvangouders dezelfden zijn en de kinderen dus leren kennen en daardoor wat persoonlijke regeltjes kunnen toepassen. Als de opvang onstabiel is en jouw kind valt daardoor een beetje tussen wal en schip en telkens met andere opvangjuffen te maken heeft, kan ik me voorstellen dat je baalt als ouder.
@ Feder

Huh? Maar waarom zijn ze dan wel vrijwilliger??

En over je tip..

Stel nou ik heb 3 boterhammen in een zakje en in een trommeltje.. Ik eet de drie ih zakje op en lust nog wel wat. Ik pak dus mijn trommel erbij en begin vol goede moed aan broodje nr4. Wat blijkt; ik zit vol ;( Eet maar de helft op.

De begeleidster loopt langs en kijkt in m'n trommel en ziet dat ik van m'n 3 broodjes er maar een halve gegeten heb. Dan denkt ze dat ik niet genoeg eet en dwingt me bv om nog 1,5 broodje te eten terwijl ik er dus al een hoop op heb. Ik bedoel; dat moet je toch ook niet willen, toch??
@ Beukenootje

Dus jij misleid de kinderen.. Ze stimuleren de helft van hun broodje op te eten en dan als ze dat ophebben inspelen op de loyaliteit tov de ouders door te zeggen dat Pappa of Mamma heel blij zal zijn als je dat ook opeet.. Maw dat als je dat niet doet je ouders NIET blij zullen zijn.. Vind ik echt zo triest en flauw. Wees dan gewoon eerlijk.

Maar aan de andere kant leert het wel meteen hoe de wereld in elkaar steekt en dat er dus mensen zijn die je misleiden en niet te vertrouwen zijn..
@ Feder

Als ze dus al 5 broodjes ophebben en ze de korstjes laten liggen dwing jij ze alsnog die op te eten?!? En doen ze dat niet dan zet je ze apart??

Wat is daar in Godsnaam de meerwaarde van?? Waarom is het zo ontzettend belangrijk dat een kind met een goede eetlust (hence de 5 broodjes) ook de korstjes opeet.. Kun je me dat misschien uitleggen?
Anthonius, om jou reacties moet echt keihard lachen, die zijn wel heeeeeeeel ver gezocht.

Er zijn idd ouders bij ons op school die erop stáán dat boterhammen worden opegegeten (en drinken op gaat), die een reactie geven dat ze er niet blij van worden als de trommeltjes herhaaldelijk niet leeg zijn. Is dat zo gek? Is ook in principe (!!!!, dus niet altijd, onder alle omstandigheden) gewoon beleid van de TSO, als je het daar fundamenteel niet mee eens bent gaat je kind gewoon niet naar de overblijf, want het is bij ons op school niet verplicht. Heel simpel. Het is bij ons op school goed geregeld, brood en drinken wordt gekoeld bewaard, er is voldoende tijd voor het eten en ruime keuze aan activiteiten erna.
quote:Anthonius schreef op 29 september 2011 @ 08:43:

@ Feder

Huh? Maar waarom zijn ze dan wel vrijwilliger??

En over je tip..

Stel nou ik heb 3 boterhammen in een zakje en in een trommeltje.. Ik eet de drie ih zakje op en lust nog wel wat. Ik pak dus mijn trommel erbij en begin vol goede moed aan broodje nr4. Wat blijkt; ik zit vol ;( Eet maar de helft op.

De begeleidster loopt langs en kijkt in m'n trommel en ziet dat ik van m'n 3 broodjes er maar een halve gegeten heb. Dan denkt ze dat ik niet genoeg eet en dwingt me bv om nog 1,5 broodje te eten terwijl ik er dus al een hoop op heb. Ik bedoel; dat moet je toch ook niet willen, toch??

Hier is de TSO in handen van een extern bedrijf. Deze heeft via school vrijwilligers en als er een tekort is komen er medewerkers van hen bij. Dit doen ze om de kosten laag te houden. De vrijwilligers krijgen een kleine vergoeding per uur.

Nu het laatste stukje in je post. Ik heb nog nooit een kind met zoveel boterhammen gezien. Ze hebben er hooguit 3 bij zich. Een halve of een hele laten liggen is dan echt niet erg. Je kunt een kind overigens niet dwingen om te eten. Als het te vaak voorkomt zou ik een briefje meegeven om te vragen wat de ouders willen. Meestal is het antwoord dat ze er 3 meegeven omdat ze soms nog honger hebben maar dat ze er wel 2 op moeten eten. Communiceren is niet zo moeilijk..

Ik heb ook een eigen aantekeningenboekje, ik schrijf op dat ik een briefje heb meegegeven en wat erop stond. Als de ouders een briefje meegeven plak ik de briefjes van de ouders erbij. Delen ze het mondeling mee dan noteer ik het. Mocht iemand de groep een keer overnemen omdat ik er niet ben dan kunnen ze alles in de map terug vinden.
@ zusenzoo

Een no go? Dus omdat ze de korstjes niet lusten van het 1e broodje krijgen ze geen 2e broodje ondanks dat ze honger hebben??

Ik snap dat nooit zo.. Als kind wordt je gedwongen dingen te eten die je niet lekker vind en als je volwassen bent en je smaak verbreed, ik lust nu meer en andere dingen als dan als kind, heb je de vrijheid om te eten wat je wil!?!
Thuis wel Anthonius, daar heb je de vrijheid om te doen wat je wil. Op andere plaatsen dan thuis niet (altijd), daar gelden namelijk de regels van waar je op dat moment bent.

Ik begrijp ook niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan over korstjes (door kinderen).
quote:Anthonius schreef op 29 september 2011 @ 09:14:

@ zusenzoo

Een no go? Dus omdat ze de korstjes niet lusten van het 1e broodje krijgen ze geen 2e broodje ondanks dat ze honger hebben??

Ik snap dat nooit zo.. Als kind wordt je gedwongen dingen te eten die je niet lekker vind en als je volwassen bent en je smaak verbreed, ik lust nu meer en andere dingen als dan als kind, heb je de vrijheid om te eten wat je wil!?!

Als je als ouder weet dat je kind geen korsten eet/lust dan snijd je ze er lekker af toch? Je hebt ook ouders die gaan klagen als hun kinderen geen korsten eten...

Er valt trouwens niks te lusten aan een korst, die smaakt nagenoeg hetzelfde als de boterham zelf. Het is de structuur waar ze moeite mee hebben.
Korsten smaken net zo als het brood, dus is niet een kwestie van niet lusten, is een kwestie van niet willen.

Mochten ze de korsten echt niet lusten, dan merk je dat heus wel, wat overigens nog nooit is voor gekomen hier.

Korsten horen nou eenmaal bij het brood en we werken niet om het brood weg te gooien, ook niet de korsten.

Als ze honger hebben, dan eten ze gewoon de korsten op hoor en mogen ze gewoon een tweede boterham eten, ze komen echt niet om van de honger, we hebben het over basisschool kinderen uit Nederland hier.
@ Beukenootje

Nou dank je! ;)

Maar je gaat niet in op wat ik zeg..

Vind jij t niet misleidend dan om iets te beloven (half broodje nog en dan mag je naar buiten bv) en dan als ze dat ophebben met een glimlach op t gezicht (ik zie t je ook gewoon doen voor me) de andere helft pakken en dan over hun ouders beginnen?!? Dus inspelen op loyaliteit. Ik bedoel je hebt toch n afspraak gemaakt??

Ikzelf heb geen kids btw, dus sta hier wellicht anders in..

Ook zoiets waar ik slecht tegen kan; afspraken maken. Een afspraak is een overeenkomst met wederzijdse instemming.

Dan zei mijn moeder; we spreken af dat je om 20:00 naar bed gaat. Let op t woordje WE hè.

En dan is t zover zegt ze; denk aan onze afspraak!! Wat nou afspraak ik ben nergens mee acoord gegaan hoor.;)

Even jeugdfrudtratie van me afschrijven hoor ;)
@ zusenzoo

"we werken niet om het brood weg te gooien."

Je moest eens weten wat een gemiddeld huishouden, bestiert door volwassenen, aan goed eten per jaar weggooit. Dus zelf het goede voorbeeld geven doen we ook al niet!
quote:Anthonius schreef op 29 september 2011 @ 09:28:

@ Beukenootje

Vind jij t niet misleidend dan om iets te beloven (half broodje nog en dan mag je naar buiten bv) en dan als ze dat ophebben met een glimlach op t gezicht (ik zie t je ook gewoon doen voor me) de andere helft pakken en dan over hun ouders beginnen?!? Dus inspelen op loyaliteit. Ik bedoel je hebt toch n afspraak gemaakt??

Je hebt helemaal gelijk, haha. Maar nog nooit commentaar op gehad van ouders (en die zeggen het echt wel hoor, als iets ze niet zint!).

Soms moet je gewoon alles uit de kast trekken om een kind iets te laten eten.

Ik zie het zo: Ik vind het een van mijn basistaken als ouder dat ik mijn kinderen leer een gevarieerd en regelmatig eetpatroon te ontwikkelen, daar hoort in ieder geval tussen de middag eten bij en ook dat je alles opeet wat je moeder/vader in je broodtrommel hebt gedaan. ls mijn eiegn kinderen herhaaldelijk hun brood of drinken niet ophebben en ze geven daarvoor geen goede reden op, vraag ik even aan de TSO juf of ze er even extra op willen letten. Dat gebeurt dan en gaat het weer goed. "Ik lust dat niet" zijn verboden woorden bij ons in huis. Gelukkig denkt de TSO er ongeveer net zo over.
quote:Anthonius schreef op 29 september 2011 @ 09:28:

@ Beukenootje

Nou dank je! ;)

Maar je gaat niet in op wat ik zeg..

Ikzelf heb geen kids btw, dus sta hier wellicht anders in..

Ook zoiets waar ik slecht tegen kan; afspraken maken. Een afspraak is een overeenkomst met wederzijdse instemming.

Dan zei mijn moeder; we spreken af dat je om 20:00 naar bed gaat. Let op t woordje WE hè.

En dan is t zover zegt ze; denk aan onze afspraak!! Wat nou afspraak ik ben nergens mee acoord gegaan hoor.;)

Even jeugdfrudtratie van me afschrijven hoor ;)

Ik zie het ook he-le-maal voor me. Jij met 2 kinderen in discussie tredend over hun bedtijd. Contracten in tweevoud en 2 kleine kleuterhandjes gedoopt in vingerverf om ze te ondertekenen.

We willen het allemaal anders doen als onze ouders maar als je eenmaal kinderen hebt schrik je je op een goed moment helemaal de rambam omdat je "ineens" je moeder/vader hoort praten door je eigen mond.
quote:Anthonius schreef op 29 september 2011 @ 09:34:

@ zusenzoo

"we werken niet om het brood weg te gooien."

Je moest eens weten wat een gemiddeld huishouden, bestiert door volwassenen, aan goed eten per jaar weggooit. Dus zelf het goede voorbeeld geven doen we ook al niet!

Nee idd consumptie maatschappij ten top.

Kinderen op die leeftijd mogen best weten dat eten er niet is om weg te gooien.

Natuurlijk eten niet alle kinderen hun korsten op en hebben dan ook genoeg aan 1 boterham en dan geven we de korsten aan de eendjes.

Het is niet zo dat er een boze heks staat te dreigen dat ze hun korsten op moeten eten.

Hoeft niet, maar dan geen tweede boterham, ze zijn oud genoeg om zelf die keuze te maken.
Hier is het volgens mij erg leuk, mijn zoontje vindt in in elk geval helemaal niet erg om er heen te gaan. Het is ook niet zo duur, ik heb net deze week weer een strippenkaart voor 30x gekocht voor 48 euro, dus 1,60 per keer. Ze mogen rustig eten, daarna nog buiten spelen, van kaasboterhammen kunnen tosti's worden gemaakt, ze mogen zelf kiezen wat ze willen drinken en krijgen naderhand ook nog een snoepje. Je hoeft dus alleen maar brood mee te geven.

Er zijn altijd 2 overblijfmoeders en 1 opgeleide begeleidster. Het wordt ook niet door de kinderopvangorganisatie geregeld, maar gewoon door de school zelf.

Als het bij jullie echt zo slecht is, moet je toch doorgaan met blijven klagen bij school en kinderopvangorganisatie, denk ik. Desnoods ook bij de MR of zo, ik weet niet of die daar veel over te zeggen hebben? De kinderopvang hier heeft trouwens ook een oudercommissie, dus misschien is dat ook nog een optie.
..
Is het dan geen idee om zelf overblijfmoeder te worden?

Ik denk dat het toch met een tekort aan vrijwilligers te maken heeft.

Hetzelfde probleem hadden wij ook op school van zoon.

Het was een grote bende tussen de middag, we hebben het sinds een jaar zo geregeld dat de kinderen tegenwoordig in de klas mogen eten (ipv de zaal met de hele school) onder begleiding van 1-2 moeders.

En het buiten spelen gebeurd onder toezicht van de tso, voor een half uur maar (1,50 euro per kind).

Werkt prima.
Hier is TSO alsvolgt; kinderen eten met leerkracht in 10-15 minuten hun lunch. Daarna drie kwartier-uurtje spelen met overblijfmoeders. Eigen eten en drinken meenemen en dan kost het nog 1.50 per keer. Tot vorig schooljaar kostte het hetzelfde en pasten de overblijmoeders een uur en een kwartier op.

Ze overwogen vorig jaar om op deze school continurooster in te voeren waarbij verplicht overblijven zou gelden. De MR heeft toen uitgelegd dat omdat het verplicht zou worden er geen bijdrage in de TSO gevraagd MAG worden van de ouders. Dit omdat ze geen keuze meer hebben in wel of niet TSO. Ik weet niet of dit een coulance vanuit de MR is of een wettige landelijke regel.

Wat betreft hoeveelheid eten; ik vraag af en toe ana kinderen of ze teveel, te weinig of precies genoeg boterhammen meekrijgen. Antwoord is altijd; precies genoeg! Soms laat zoontje van 4 nog weleens korstje liggen. Ik vind het belangrijker dat het drinken op gaat dan de boterhammen.
louise1 wijzigde dit bericht op 29-09-2011 12:37
Reden: Tijden klopten niet
% gewijzigd
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven