Geld & Recht alle pijlers

24 uur werken en loon

30-09-2011 23:28 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje stel we gaan uit van het minimumloon. hoeveel zou je dan ongeveer netto overhouden met 24 uur werken? Ik zou dit graag weten want ik werk nu 17,5 en verdien ongeveer 700 euro mede door een aanwezigheidstoeslag. En nu ben ik bang met meer uur er niet op vooruit te gaan.
quote:Yael1980 schreef op 01 oktober 2011 @ 01:04:

Daarbij lijkt het wel of mensen hier denken dat ik straks honderden euro's erbij krijg. Nee het is misschien 100 tot ik zelf wat gevonden heb. En denk maar niet dat je lui achterover kan hangen. Wat ik ook helemaal niet van plan was!Het gaat mij niet om hoeveel geld je erbij krijgt, het gaat mij om het principe Yael. Maar dat schijn jij weer niet te begrijpen.
quote:flowerbombje schreef op 01 oktober 2011 @ 01:09:

[...]

Ik wist niet dat het weekend alleen maar uit een zaterdag bestaat. Mijn weekend begint op vrijdagavond en houdt op op zondagavond.

Waar had je begrip voor willen hebben? Teren op de staatskas terwijl jij lekker veel tijd met je dochter door kunt brengen? Dat je (tijdelijk) niet in staat bent om je eigen broek op te houden?Dat 18 uur werken in de week heel normaal is? Leg het me eens uit....

Ach, als ze gebruik moet maken van een oppas moet de staat die ook betalen dus in verhouding komt het denk ik op het zelfde neer.

Misschien is iets als bedrijfscatering wel iets. Dat zijn meestal uren tijdens schooltijden en dan heb je geen oppas nodig (als Yael's dochter tenminste naar school gaat?).
Dat zal allemaal best Linna, maar dan doet ze er tenminste nog iets voor in plaats van thuis op de bank te hangen samen met dochter.
Yael, net als ik bij een van je andere topics al zei, misschien handig om je verhaal in 1 topic te vertellen, dan kun je het misschien allemaal wat beter zien en lezen. Er staan nu her en der allemaal tips voor je, maar ik heb het idee dat het zo niet echt overkomt.
Nou yael, ik kom dus van een alleenstaande moeder die niet wou werken om bij mij te zijn. En ik hou zielsveel van mijn moeder en ze heeft echt haar best gedaan om mij een leuke jeugd te geven. Maar neem van mij aan: ik had haar liever wat minder gezien als dat betekende dat we het financieel wat ruimer hadden. Ze zeggen dat kinderen alleen maar liefde en aandacht willen. Dat is niet zo. Kinderen willen hun moeder niet zien strugglen om schoolboeken en kleding te betalen en kinderen willen niet een moeder die met de handen in het haar zit omdat ze het financieel niet redt.

Dus ga gewoon meer werken. Of zeur niet.
Ach, als ze op koste van de staat lekker met haar dochter wil knuffelen, laat haar.

En praat haar alsjeblieft niet de horeca in, mensen die per defenitie denken dat het weekend alleen uit zaterdag bestaat, denken dat niet werken meer oplevert dan wel, en liever bij hun kind willen zijn zijn nammelijk niet geschikt voor de horeca. Dat is namelijk een vak en daar moet je je voor in willen zetten.

Llaat haar maar op de bank hangen, das ook zwaar. Mensen om haar heen krijgen jaarlijks een paar tientjes tot honderd nogwat euro meer salaris, doen ervaringen op en groeien in het arbeidsproces.

TO, wat doe je eigenlijk voor werk? 800 voor 18 uur? Dat zou ik graag als 2e baan willen hebben.
Jemig, wat een idioot hatelijke reacties hier zeg. Ik begrijp het sentiment wel, maar een klein beetje de zaken in perspectief zien is niet geheel onwenselijk.

Wij wonen met zn allen nu eenmaal in een land waarbij het loont om weinig te werken. Is rot, zou anders kunnen en moeten, maar wel waar. Zeker als het gaat om de wat minder betaalde banen. TO heeft de luxe om tijd met haar dochter door te brengen doordat het systeem zo werkt. En als moeder zijnde maakt ze daar gebruik van. Kun je moreel afkeuren, maar de staat laat haar de keuze vrij.

De bedragen die TO ontvangt zijn echt peanuts als je kijkt naar overheidsuitgaven. adviseren dat ze haar kind maar 5 dagen in de opvang moet zetten zodat ze maar niets van de staat hoeft te ontvangen vind ik echt onzin. Kind kan er niets aan doen en het kost de staat dan nog meer door de bijdrage voor de kinderopvang. TO kijkt naar netto opbrengst en dan moet je in dit land vaak tot de conclusie komen dat meer werken niet loont. Er worden dagelijks tonnen overheidsgeld over de balk gesmeten, politici die tien jaar wachtgeld a 80000 euro per jaar ontvangen en daar hoor je amper wat over maar o wee als een moeder een dergelijke keuze maakt.

Begrijp het sentiment wel, ben het deels eens, maar mag wel wat proportioneler. Die ontevredenheid zou zich moeten richten op de belabberde verhouding tussen opbrengst van werken/thuiszitten.
Joly er is niks hatelijks aan mijn opmerkingen. Ze zijn gewoon realistisch.

Dat de overheid op andere plekken ook geld lekt doet hier net ter zake. Omdat het ene meer moreel verwerpelijk is dan het andere, betekent dat niet opeens dat het andere dan ok en acceptabel wordt.

Ruza, wat een goede post. Hopelijk steekt Yael er iets van op.
quote:Joly78 schreef op 01 oktober 2011 @ 02:01:

Begrijp het sentiment wel, ben het deels eens, maar mag wel wat proportioneler. Die ontevredenheid zou zich moeten richten op de belabberde verhouding tussen opbrengst van werken/thuiszitten.

Imho maakt dit het verschil tussen eigen verantwoordelijkheid nemen of deze buiten jezelf en dus in dit geval bij de overheid leggen. Ik vind deze opmerking werkelijk een zwak excuus om in te zetten om niet voltijds te gaan werken en ik ben het verder volkomen met je eens dat hier naar gekeken zou moeten worden.

Overigens TO ik lees dat je zorg en verantwoordelijkheid voelt om te zorgen voor jouw meisje. Zorgen dat jij en zij in de toekomst hebben wat jullie nodig hebben is ook een wijze denken. Nu meer werken in hopelijk snel een vaste baan betekent meer financiele en wetmatige zekerheden opbouwen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
@flower

Niet hatelijk? Lees je posts eens terug, onaardig en ronduit bot en dat is nog een understatement. Je mag schrijven en vinden wat je wilt maar ik vind je reactie op haar keuzes nogal buitenproportioneel. Ze maakt gebruik van de regelingen die er zijn en wil weten of ze er wel op vooruit gaat als ze meer werkt, echt niet zo raar hoor. Voor de staatskosten maakt het geen zak uit, kinderopvang kost meer dan de aanvullende bijstand die ze krijgt.

Ik ben ook door een single mama opgevoed die zo nodig meer dan 40 uur moest werken omdat ze geen cent wou ontvangen van haar expartner en van de staat. Ik kende mn moeder amper. Eten samen, naar bed, opstaan, naar school en in t weekend was ik met vriendjes/vriendinnetjes op stap. Voor mn gevoel was ze er nooit. Altijd aan het werk. Wat een ideaalbeeld. Nu dusdanig in de kreukels van twee kids opvoeden en een zware baan dat ze al tijden in de ziektewet zit. Oh zo onafhankelijk, ze is er geen zak mee opgeschoten. En zo werkt het nu eenmaal hier.
quote:flowerbombje schreef op 01 oktober 2011 @ 01:36:

Dat zal allemaal best Linna, maar dan doet ze er tenminste nog iets voor in plaats van thuis op de bank te hangen samen met dochter.

Zo ik zie dat ik al weer aardig wat gemist heb op dit topic!

Je hebt gelijk maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel erger heb meegemaakt. Mensen die niet willen werken omdat ze anders hun ww/wao kwijt raken etc.

Ik heb zelfs een mooier verhaal voor je:

Een vader die vind dat hij niet meer hoeft te werken omdat hij de eerste 2 jaar nadat ze kinderen gekregen hebben 36 u pw gewerkt heeft en nu full-time bij de kinderen wil blijven. Dat terwijl ze rond komen van de bijstand en de uurtjes die zijn vrouw maakt op oproepbasis. Dat ze in de schuldhulp zitten en alle schulden op die manier makkelijk worden kwijtgescholden maakt verder niet uit natuurlijk
Joly, laten we eerlijk zijn...wat bij jullie gebeurd is is heel naar maar is niet zoals het leven eraantoegaat bij een doorsnee gezin met een werkende ouder.

En ik heb eens heel kritisch om me heen gekeken...en tot de conclusie gekomen dat bijna alle mensen die ik ken die het financieel zwaar hebben..dat toch echt aan zichzelf te danken hebben op een of andere manier. Niet altijd direct, maar ze hadden het wel kunnen voorkomen.
@enn

Is ook belachelijk geregeld in dit land. Heb ook een tijdje bijstand ontvangen toen ik mn baan verloor en ik wist niet wat me overkwam. Overal kwijtscheldingen, hulp, gratis zakjes geld, niks werd gevraagd, echt belachelijk. Kreeg nog meer dan toen ik er hard voor werkte. Ben er 20 procent in netto op achteruit gegaan door uit de bijstand te stappen. En dan houdt ineens iedere vorm van hulp op. Zo raar.

Tegelijkertijd ging ik wel mensen begrijpen die het we best vonden. Ik hoorde daar niet bij maar het is toch ook te gek voor woorden dat je zoveel krijgt zonder iets te doen? Kweek je toch ook luie mensen mee? Er wordt niet eens gekeken naar wat je nodig hebt, je krijgt gewoon een x bedrag. Waanzin.
quote:Joly78 schreef op 01 oktober 2011 @ 02:29:

@enn

Is ook belachelijk geregeld in dit land. Heb ook een tijdje bijstand ontvangen toen ik mn baan verloor en ik wist niet wat me overkwam. Overal kwijtscheldingen, hulp, gratis zakjes geld, niks werd gevraagd, echt belachelijk. Kreeg nog meer dan toen ik er hard voor werkte. Ben er 20 procent in netto op achteruit gegaan door uit de bijstand te stappen. En dan houdt ineens iedere vorm van hulp op. Zo raar.

Tegelijkertijd ging ik wel mensen begrijpen die het we best vonden. Ik hoorde daar niet bij maar het is toch ook te gek voor woorden dat je zoveel krijgt zonder iets te doen? Kweek je toch ook luie mensen mee? Er wordt niet eens gekeken naar wat je nodig hebt, je krijgt gewoon een x bedrag. Waanzin.Mijn ervaringen hiermee zijn anders. Zal vast per gemeente verschillen en ik geloof dat er in de afgelopen paar jaar ook wel dingen veranderd zijn maar bijv. mijn oma(op 55 jarige leeftijd naar nl gekomen als vluchteling en nee, werken lukt dan niet meer als je ook de taal niet spreekt en al op die leeftijd bent. Krijgt nu dus AOW met aanvullende bijstand) daar probeer ik wel eens wat voor te regelen maar dat is echt niet zo makkelijk als jij het nu beschrijft.
@ruza

Niet mee eens. Wellicht andere ervaringen wellicht maar mijn moeder werkte zich uit de naad, altijd meer dan 40 uur, nooit bijstand ontvangen, nooit alimentatie, 25 jaar zwaar lichamelijk werk verricht en heeft geen enkel spaargeld. Rijd in simpel autootje van tien jaar oud, huurhuisje van 350 euro en kan niet op vakantie. Dat doet Nederland met de arbeiders. Verkeerde branche gekozen, (zorg) zeker, maar zou niet zoveel uit moeten maken. Werken zou altijd moeten lonen, en dat doet het niet.

Regelingen zijn idd anders per gemeente ja. Dat maakt het des te oneerlijker.
-
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Joly78 schreef op 01 oktober 2011 @ 02:35:

@ruza

Niet mee eens. Wellicht andere ervaringen wellicht maar mijn moeder werkte zich uit de naad, altijd meer dan 40 uur, nooit bijstand ontvangen, nooit alimentatie, 25 jaar zwaar lichamelijk werk verricht en heeft geen enkel spaargeld. Rijd in simpel autootje van tien jaar oud, huurhuisje van 350 euro en kan niet op vakantie. Dat doet Nederland met de arbeiders. Verkeerde branche gekozen, (zorg) zeker, maar zou niet zoveel uit moeten maken. Werken zou altijd moeten lonen, en dat doet het niet.

Tuurlijk wel. Je zit altijd boven bijstandsniveau en je hebt meer vrijheden dan in de bijstand. En ja, als je geld belangrijk vindt dan heb je idd de verkeerde branche gekozen en wellicht je niet genoeg ingezet om je op te werken.

Maar wederom: dat is wat IK zie om me heen. Mensen die gewoon niet hun best doen, allemaal smoesjes voor zichzelf bedenken, domme beslissingen maken en daardoor in financiele problemen komen. Noem maar op. En wat mij betreft voldoet TO aan meerdere van deze dingen.
-
@enn

Ze had diploma's hoor, als je dat bedoeld. Zorg is gewoon belachelijk slecht betaald.

Bruto zul je meer verdienen als je werkt, ja, maar netto niet. Hier is een regeling dat alleenstaande ouders 20 procent extra krijgen van de gemeente, en de kwijtschelding van de gemeentelijke lasten komt al snel neer op 800 euro per jaar. Zelfs de hondenbelasting wordt volledig kwijtgescholden. Zit je net boven de toeslagengrens dan werk je praktisch voor de belastingdienst. Wordt je zwanger? Hoppa, 350 euro van de gemeente om te shoppen. Gratis pc zodra kind naar school gaat, gratis sporten. Gratis internet. Daar zit het verschil in. En daar mag best wat aan gebeuren, maar eerlijk snap ik ook wel dat de motivatie zakt als je merkt dat je er amper op vooruit gaat. Siert de mensen die ondanks dat ervoor kiezen hier geen beroep op te doen, maar scheef is het wel. En dat kun je niet allemaal afschuiven op de mensen die er een beroep op doen, dat was meer mijn punt, omdat TO zo wordt aangevallen. Maar blijkbaar ben ik daarmee in de minderheid *zoekt dekking*
Joly, zorg is helemaal niet belachelijk slecht betaald. Van dat achterhaalde idee moeten we ook eens af.

De salarissen in de zorg zijn gewoon gemiddeld en met ORT zelfs prima te noemen. Tel daar bij op dat gezien feit dat zorg altijd behoorlijk baanzeker is en je zo weer aan de slag kunt als een diploma hebt en ik zeg dat de zorg een uitstekende investering is.
En over je verder post: eigenwaarde en toekomst perspectief enzo. Maar als je dat inderdaad niet belangrijk vindt: lekker op de bank blijven hangen en, dat vooral, stoppen met zeiken.
quote:Yael1980 schreef op 01 oktober 2011 @ 00:51:

Het nare is dat ik toch van iedereen om me heen hoor dat je met een tweede baan heel weinig overhoud. Het schijnt dat ze daar dan heel veel belasting over berekenen. Wilde zelfs bij het bedrijf waar ik nu zit meer gaan werken maar dit mag helaas niet. Ik zal nog moeten kijken of er idd bedrijven zijn die iemand ook voor om het weekend zoeken..

Jael: ik heb het ook in je andere topic gezegd.

Je betaald GEEN extra belasting over een tweede baan. Dat is pertinent niet waar.

Goed dat je nadenkt over meer gaan werken en goed dat je ook nadenkt over de consequenties.

Ik heb nog wel een vraag: eentje die ik al vaker heb gesteld en waar ik echt graag antwoord op wil.

Zijn er ook mogelijkheden dat je werk gaat doen waar je consequent meer geld gaat verdienen? Ik bedoel dan met name, is er een kans dat je een opleiding gaat doen waardoor je daarna meer kunt verdienen?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 01 oktober 2011 @ 11:03:

[...]

Jael: ik heb het ook in je andere topic gezegd.

Je betaald GEEN extra belasting over een tweede baan. Dat is pertinent niet waar.

Goed dat je nadenkt over meer gaan werken en goed dat je ook nadenkt over de consequenties.

Ik heb nog wel een vraag: eentje die ik al vaker heb gesteld en waar ik echt graag antwoord op wil.

Zijn er ook mogelijkheden dat je werk gaat doen waar je consequent meer geld gaat verdienen? Ik bedoel dan met name, is er een kans dat je een opleiding gaat doen waardoor je daarna meer kunt verdienen?Ik denk dat ze bedoeld dat je eerst minder krijgt (netto) en dan later pas bij de aangifte weer geld terug krijgt? zoiets?
Als ze naar school gaat kun je toch dagelijks van 9 tot 15 werken (=6*5=30 uur), zonder BSO nodig te hebben of vergis ik me dan?

Verder zou je met thuiswerk wat bij kunnen verdienen, bijv. strijken, truien breien, vertalen of iets anders waar je goed in bent. Als je wat verder denkt zijn er mogelijkheden genoeg hoor.

Als je meer uur gaat werken ga je er in principe volgens mij altijd wel op vooruit. Tenzij je per uur beduidend minder krijgt betaald.

Ik kreeg voor 28 uur werken 1750 bruto en hield daar tussen de 1350 en 1400 van over.
Over hoeveel banen je je werk ook verdeelt, je betaald altijd dezelfde hoeveelheid belasting! Dat wordt aan het eind van het jaar met je aanslag namelijk allemaal verrekent. Meer werken loont dus wel, ook als het bij meerdere werkgevers is.

Wat me ook nog opvalt: waarom ga je er meteen van uit dat je niet meer zal verdienen dan minimum? Zelfs callcenterwerk verdient toch echt makkelijk boven het minimum? Daar hebben ze altijd mensen nodig hoor!

En nogmaals; je dochter is er twee weekenden in de maand niet. Besteedt die tijd aan werk! Ga bijvoorbeeld vrijdag en zaterdagavond werken in de horeca, is toch al snel weer 24 uur extra gewerkt per maand!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven