Mijn vriendin heeft borderliner.

03-10-2011 08:47 194 berichten
Nog nooit heb ik zoveel van iemand gehouden als van haar maaar Zo nou en dan speelde haar depressies op en moest ik van haar het huis uit, was ik eenmaal weg dan wilde ze dat ik weer terug kwam, haat liefde , kan niet met en zonder je noemde ze het zelf.

ook kon haar humeur in 1 sec. omslaan van vrolijk naar agressief als ik volgens haar zeggen iets verkeerds had gezegd , en sloeg ze me.

haar humeur is net het weer, de ene keer staat ze te dansen in haar huis als ik thuis kom met de radio op 10 , de andere keer is ze depressief en heb je ruzie om niks.

ook merkte ik als het "uit " was dat ze direct op wel 5 datingsite's ging staan omdat ze niet alleen kon zijn, maar dat bleef alleen maar bij beetje emailen dan.

de eerste 11 jr. van de relatie had ik mijn eigen huis nog, als haar depressies weer gingen opspelen, verdween ik richting mn eigen huis en ging ik lekker stappen met mn vrienden, op deze manier had ik er eigenlijk niet zn last van.

altijd stond ze dan na max 1 week weer voor mn deur snikkend of ik weer terug wilde komen, en ging het weer tijdje goed vaak

vorig jr. had ik met haar serieus gesprek , zo van we houden toch van elkaar en we gaan samen oud worden , laat ik me huis verkopen, vond zij prima idee, ze noemde mijn huis altijd mjn vluchthuisje, kan je niet meer vluchtten naar je eigen huisje zei ze nog !!!

maar ondanks alle beloftes speelde de najaarsdepressie in 2010 weer hoog op, ik kon niet meer ff weg , huis verkocht. ik zat vlak voor de kerst dat ik op straat gegooid zou worden, ik vertelde haar dat ik geen zin had om met de feestdagen alleen in een huis te zitten, en boekte vakantie bali voor 4 wkn. had gezien dat daar flink vrouwen overschot is. toen ze eenmaal merkte dat ik ECHT had geboekt sloeg de paniek haar om het hart. ineens wilde ze mee, belde het reisburo achter mn rug op en wilde ticket bij boeken , ze wilde niet dat ik naar die hoeren ging zoals ze toen tegen me schreeuwde. maar zij had me het huis uitgestuurd, zij had de relatie beeindigd !! ik ben toch gegaan ,lekker gefeest daar, toen ik terug kwam was ze boos en spreektzelfs niet meer met me. we hebben het er beide moeilijk mee nu.

vorige week hadden we een gesprek met mijn zwager erbij want zij wilde iets bespreken met me maar kan dat niet alleen met mij, ze ontploft bij het minste geringste dan. liefde haat ligt 1 mm bij elkaar vandaan bij haar.

maar ik denk de juiste beslissing te hebben genomen. of zijn er voorbeelden zoals ik boven heb beschreven die door therapie zijn genezen ??

ik kwam pas 2 mnd. nadat het uit was erachter dat ze borderline had, ik vond altijd maar dat ze zich vreemd gedroeg en snapte haar gedrag niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 09:50:

[...]

hee you
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 oktober 2011 @ 09:55:

[...]

De pieken zijn vaak zó leuk dat die op - lijken te - wegen tegen de enorme dalen in dat soort relaties.

Dat moet denk ik wel idd, anders kan je het geen 11 jaar volhouden.

Dodelijk vermoeiend lijkt mij dat voor beiden en je houdt het denk ik ook samen in stand.

Geen gezonde relatie en beiden niet normaal bezig.
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 09:58:

[...]

Geen gezonde relatie en beiden niet normaal bezig.Precies, mooie conclusie en Coban heeft alweer de pleitvaart genomen.
quote:campari schreef op 03 oktober 2011 @ 10:04:

Slotje dan maar
Hij is dit topic wellicht gewoonweg ver-ge-ten.
Misschien een beetje mosterd maar ik vraag me af wie er bepaald heeft dat de vriendin echt borderline heeft... Internetwijsheid of de conclusie van een psych?
quote:misspoes1 schreef op 03 oktober 2011 @ 10:10:

Misschien een beetje mosterd maar ik vraag me af wie er bepaald heeft dat de vriendin echt borderline heeft... Internetwijsheid of de conclusie van een psych?Geen idee idd eigenlijk.
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 09:58:

[...]

Dat moet denk ik wel idd, anders kan je het geen 11 jaar volhouden.

Dodelijk vermoeiend lijkt mij dat voor beiden en je houdt het denk ik ook samen in stand.

Geen gezonde relatie en beiden niet normaal bezig.Eens.
Denk een psych. TO hoopt dat therapie nog uitkomst biedt.
Tjee, dat je het nog zo lang vol hebt gehouden met haar! Dat je je hebt laten slaan, je elke keer weg hebt laten sturen en dat je weer terug bent gekomen, dat je wist te leven met haar wisselende humeur! Knap hoor. De Bali actie vind ik dan weer een hele slechte actie, maar was het toen over tussen jullie?
Tsja. Of, TO, als jullie beiden het echt nog een eerlijke kans willen geven en elkaar maar niet los kunnen laten, zouden jullie evt. samen in therapie kunnen gaan om te werken aan beter wederzijds begrip etc.
Mijn ex-vrouw is ook een borderliner en ik herken veel in jouw verhaal. Ik ben jaren met haar getrouwd geweest en ik heb al die jaren geprobeerd om er zo goed mogelijk voor haar te zijn, en liet mezelf vaak meetrekken in haar razernijen. Dus ik kan me goed voorstellen dat je een eigen huisje aan hield, want vluchten is in deze situaties in de praktijk de beste oplossing.

Vrouwen hier die zeggen dat je slap was, en haar had moeten helpen, die weten niet hoe het leven met een borderliner in werkelijkheid is. Want tijdens uitbarstingen kun je niks doen, behalve weg gaan.

Ook is het ongeneeslijk, een klein aantal vrouwen zal met therapie best wat bereiken, maar als ze dat zelf niet wilt, of daar niet 100% voor gaat, dan is uitmaken inderdaad de beste optie. Ik ben iig erg blij dat ik eindelijk van haar af ben, en nu weer van het leven kan genieten.

Als ik je een tip mag geven, ga het NIET opnieuw proberen met haar, hoe lief ze ook doet, en hoe veel ze smeekt, want het gaat toch weer mis, en dat weet je zelf ook.
Mensen die een relatie hebben met een borderliner en dat volhouden verdienen een lintje...

Ze zuigen je helemaal leeg....zijn niet te peilen. Sommige momenten echt ontoerekeningsvatbaar.

Er is nieit mee te leven.

En gesprekken met deze mensen? Bijna onmogelijk.

Daarnaast beschadigen ze vaak hun kinderen. door hun gedrag
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 oktober 2011 @ 09:27:

[...]

Huh?

Zou je dat ook zeggen tegen een vrouw met een agressieve vent die klappen krijgt, dat ze niet bepaald steunend is voor die arme man?

Scherp!

Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle mensen met een borderline persoonlijkheids problematiek over 1 kam scheren, dat vind ik dan weer zo jammer.

Deze stoornis heeft vele gezichten, in alle heftigheid of sluimerend.

Naar de buitenwereld gericht, of in zichzelf gekeerd.

En ja, ik vind als je een langdurige relatie aangaat met iemand, vluchtgedrag nou niet bepaald liefdevol is.

Dan beter ga je geen relatie aan dan in een ramprelatie blijven rondhangen die beiden geen goed doet.

If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 12:27:

Alle mensen met een borderline persoonlijkheids problematiek over 1 kam scheren, dat vind ik dan weer zo jammer.

Deze stoornis heeft vele gezichten, in alle heftigheid of sluimerend.

Naar de buitenwereld gericht, of in zichzelf gekeerd.

En ja, ik vind als je een langdurige relatie aangaat met iemand, vluchtgedrag nou niet bepaald liefdevol is.

Dan beter ga je geen relatie aan dan in een ramprelatie blijven rondhangen die beiden geen goed doet.

If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.Voel je gewoon niet aangesproken, klaar.
Het is idd heel goed vergelijkbaar met een situatie waarbij de man regelmatig zijn vrouw slaat, en achteraf steeds sorry zegt.

Geef je die vrouwen hier ook het advies het maar te moeten blijven proberen, en dat ze geen vluchtgedrag mag vertonen?

Moet je je toch voorstellen..... Vluchten is het enige wat je kan en moet doen! En nooit meer terugkomen bij dit soort maniakken.
quote:campari schreef op 03 oktober 2011 @ 12:33:

[...]

Voel je gewoon niet aangesproken, klaar.

Campari, ik voel mij niet aangesproken. Ik heb zelf de stoornis niet dus wat dat betreft raakt het mij niet persoonlijk.

Ik vind het gewoon pijnlijk om te lezen voor de vrouwen die er wel mee worstelen.

Gewoon sneu om dan in dezelfde hoek geparkeerd te worden als een handjevol mensen die in de extreme vorm zich uiten.

Ik voel wel de neiging om het daarvoor op te nemen idd.

Er schrijven op het forum lieve forummers mee die ook deze problematiek hebben en IRL heb ik een periode intensief met een aantal te maken gehad.

Lieve krachtige vrouwen die lopen te ploeteren in het leven, en zeker niet zo extreem.

Breekt mijn hart gewoon als ik dan zulke uitspraken lees

Wat niet wegneemt dat ik erken dat sommigen echt onhandelbaar zijn.

Maar dat stigma is zo triest.
Nou, de stellingen zijn weer ingenomen!

TO,

die opmerking over dat vrouwenoverschot is nou niet bepaald een intelligente.

Als man kan ik hem misschien nog anders duiden dan (sommige) dames, maar vrienden maak je er niet mee.

Ik heb zelf ook meer dan 10 jaar met een borderliner getrouwd geweest, dus ik zie wel wat herkenbaars in je topic.

Overigens blijft het me wel onduidelijk wat jij precies wilt.

Antwoord op je vraag;

Borderline wordt een persoonlijkheidsstoornis genoemd, is dus geen depressie. (de depressie ontstaat door de stoornis).

In feite is het in de letterlijke zin geen stoornis maar een gebrek in de persoonlijkheid.

Een borderliner heeft dus een bepaald kenmerk van een 'normale' persoonlijkheid niet of ver ondergemiddeld.

Genezen kun je niet want je kan niet genezen wat er simpelweg niet is.

Een borderliner en eventueel partner kunnen wel leren omgaan met de stoornis.

Mijn ervaring daarmee is overigens dat het niet meevalt; de meeste borderliners zitten in de ontkenningsfase.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Bordeline is idd niet te genezen.

Wel wordt het meestal rustiger naarmate iemand ouder wordt( ik meen na de 30, ziet men de symptomen vaak afnemen)

Er zijn adequate therapieen maar die werken alleen maar mits er veel inspanning wordt geleverd en continuiteit in de therapie( wat vaak lastig is )

Het heeft een lange adem.

Heb je die niet, dan beter kan je de relatie niet voortzetten. Daar doe je elkaar geen recht mee aan.
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 09:30:

Getver, wat een nare man ben jij.

Je vriendin heeft een probleem, en je steunde haar 0,0 .

je nam gewoon iedere keer de benen. Terug vluchten naar je huis, stappen met vrienden zodat je er geen last van had, vakantie boeken naar Bali omdat daar een overschot aan vrouwen is????

Ik begrijp heel goed dat je vriendin die kampt met kwetsbaarheden daar van doordraait.

Je creeerde een heel onveilige situatie voor haar door haar iedere keer in de steek te laten.

En dan hier gaan piepen over hoe vreemd je vriendin is?

Djeez, je bent zelf niet normaal.

Bovenstaand is jouw eerste reactie, Iry.

Niet vreemd dat anderen vinden dat jij je aangesproken voelt.

Je gaat alleen in op de zwakke punten van TO.

Wanneer je dat dan later weer gaat afzwakken doet het niets af aan je eerste reactie.

In vergelijkbare topics reageer je altijd zo.

Ik bedoel het niet rot, maar het is gewoon zo.
Ik kan gewoon niet goed tegen de slachtoffer rol en je eigen aandeel niet zien Palanja.

En ja, daar reageer ik feller op dan op andere zaken.

Ik vind het altijd zo kort door de bocht.

Ik zwak niets af, sta nog steeds achter mijn mening dat beiden niet normaal zijn binnen de relatie en daarbij samen het ongezonde in stand houden.
quote:thijs72 schreef op 03 oktober 2011 @ 12:33:

Het is idd heel goed vergelijkbaar met een situatie waarbij de man regelmatig zijn vrouw slaat, en achteraf steeds sorry zegt.

Geef je die vrouwen hier ook het advies het maar te moeten blijven proberen, en dat ze geen vluchtgedrag mag vertonen?

Moet je je toch voorstellen..... Vluchten is het enige wat je kan en moet doen! En nooit meer terugkomen bij dit soort maniakken.

Helemaal mee eens, Thijs.

Helaas zijn er een aantal posters die nog steeds vinden dat vrouwen het zwakke geslacht zijn.

Ongeacht wat dan ook....

Ik vind het raar dat er zo over het stappen wordt gevallen. Als deze post van een vrouw zou zijn, die een man had met borderline problematiek, zou haar ook aangeraden worden om in mindere periodes vooral je eigen leven niet te vergeten en lekker met vriendinnen dingen doen.

Dat vrouwenoverschot in Bali komt wel ongemakkelijk over, maar he, je bent net het huis uit getrapt met de feestdagen, mag hij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven