Mijn vriendin heeft borderliner.

03-10-2011 08:47 194 berichten
Nog nooit heb ik zoveel van iemand gehouden als van haar maaar Zo nou en dan speelde haar depressies op en moest ik van haar het huis uit, was ik eenmaal weg dan wilde ze dat ik weer terug kwam, haat liefde , kan niet met en zonder je noemde ze het zelf.

ook kon haar humeur in 1 sec. omslaan van vrolijk naar agressief als ik volgens haar zeggen iets verkeerds had gezegd , en sloeg ze me.

haar humeur is net het weer, de ene keer staat ze te dansen in haar huis als ik thuis kom met de radio op 10 , de andere keer is ze depressief en heb je ruzie om niks.

ook merkte ik als het "uit " was dat ze direct op wel 5 datingsite's ging staan omdat ze niet alleen kon zijn, maar dat bleef alleen maar bij beetje emailen dan.

de eerste 11 jr. van de relatie had ik mijn eigen huis nog, als haar depressies weer gingen opspelen, verdween ik richting mn eigen huis en ging ik lekker stappen met mn vrienden, op deze manier had ik er eigenlijk niet zn last van.

altijd stond ze dan na max 1 week weer voor mn deur snikkend of ik weer terug wilde komen, en ging het weer tijdje goed vaak

vorig jr. had ik met haar serieus gesprek , zo van we houden toch van elkaar en we gaan samen oud worden , laat ik me huis verkopen, vond zij prima idee, ze noemde mijn huis altijd mjn vluchthuisje, kan je niet meer vluchtten naar je eigen huisje zei ze nog !!!

maar ondanks alle beloftes speelde de najaarsdepressie in 2010 weer hoog op, ik kon niet meer ff weg , huis verkocht. ik zat vlak voor de kerst dat ik op straat gegooid zou worden, ik vertelde haar dat ik geen zin had om met de feestdagen alleen in een huis te zitten, en boekte vakantie bali voor 4 wkn. had gezien dat daar flink vrouwen overschot is. toen ze eenmaal merkte dat ik ECHT had geboekt sloeg de paniek haar om het hart. ineens wilde ze mee, belde het reisburo achter mn rug op en wilde ticket bij boeken , ze wilde niet dat ik naar die hoeren ging zoals ze toen tegen me schreeuwde. maar zij had me het huis uitgestuurd, zij had de relatie beeindigd !! ik ben toch gegaan ,lekker gefeest daar, toen ik terug kwam was ze boos en spreektzelfs niet meer met me. we hebben het er beide moeilijk mee nu.

vorige week hadden we een gesprek met mijn zwager erbij want zij wilde iets bespreken met me maar kan dat niet alleen met mij, ze ontploft bij het minste geringste dan. liefde haat ligt 1 mm bij elkaar vandaan bij haar.

maar ik denk de juiste beslissing te hebben genomen. of zijn er voorbeelden zoals ik boven heb beschreven die door therapie zijn genezen ??

ik kwam pas 2 mnd. nadat het uit was erachter dat ze borderline had, ik vond altijd maar dat ze zich vreemd gedroeg en snapte haar gedrag niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 12:50:

Ik kan gewoon niet goed tegen de slachtoffer rol en je eigen aandeel niet zien Palanja.

En ja, daar reageer ik feller op dan op andere zaken.

Ik vind het altijd zo kort door de bocht.

Ik zwak niets af, sta nog steeds achter mijn mening dat beiden niet normaal zijn binnen de relatie en daarbij samen het ongezonde in stand houden.

Nee, Iry,

Dat vind jij.

Het zit wel degelijk dieper dan dat.

Maar goed laten we geen discussie gaan voeren die we al een aantal keer gevoerd hebben.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
quote:palanja schreef op 03 oktober 2011 @ 12:53:

[...]

Nee, Iry,

Dat vind jij.

Het zit wel degelijk dieper dan dat.

Maar goed laten we geen discussie gaan voeren die we al een aantal keer gevoerd hebben.

Palanja,

Ik heb zelf in een relatie gezeten met een zeer narcistische man.

Andere problematiek, maar kan ook heel heftig zijn.

Nog overigens want ik ben nog steeds doelwit van dwarsliggerij en getreiter.

Ik heb daar ook flinke deuken van opgelopen.

Ik weet ook dat ik daar zelf een aandeel in had, door steeds meer ruimte af te geven en maar op mijn tenen lopen, Iedere keer weer als hij dreigde te vertrekken , kweekte ik maar meer eelt op mijn tenen.

Nog hou ik mijn mond, waar anderen mij voor gek verklaren en allang van leer hadden getrokken.

Maar ik weet, 1 keer tegengas van mij, 10 keer zo hard terug.

Dus blijf op mijn hoede en zeg niets.

Ik weet echt wel hoe diep iets kan gaan wat heel ongezond is.

Maar ik weet ik ook dat mijn aandeel heb.

Mijn kwetsbaarheden, niet los kunnen laten en hem alle ruimte geven. Waarom? als ik die niet gaf was ik de sjaak.

Ik was er nog altijd zelf bij en hoewel ik nu nog steeds met de vraag rondloop, waar is het mis gegaan? waar heb ik dit aan verdiend? wat deed ik verkeerd?

Ik kom nog altijd tot de conclusie, dat waar het verkeerd ging daar ligt dat ik hem bleef voeden in zijn gedrag.

En ja, dat is mijn kwetsbare kant, werk aan de winkel dus.

Het is ongelooflijk hoeveel meer ik heb bereikt zonder hem en al heb ik hele andere problematiek.

Ik heb ervaren dat je samen dus een hele ongezonde relatie in stand kan houden en daar beiden een aandeel in hebt.
@ Iry,

Ik snap het.

Dus omdat jij deze ervaring hebt gehad en nog ondergaat is jouw uitgangspunt;

Mannen zijn in meerdere of mindere mate narcistisch dus moeten ze eerst maar eens hun eigen aandeel reflecteren.

Vrouwen zijn slachtoffer tenzij er geen aanleiding in het topic staat wat op minuscule wijze anders doet vermoeden.

Jij maakt dus keihard onderscheid tussen man en vrouw.

Nu ga je weer ontkennen, maar je schrijfsels tonen het gewoon aan.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
@thijs. Wat een ongelooflijk kwetsende opmerking 'deze maniakken' generaliseren is een vorm van simpelheid dus ik ga er van uit dat jij niet beter kunt.

Maar om dit zo te stellen. Ik heb ook borderline en ik ben ook niet te genezen. Maar ik leid een relatief rustig leven. Maar dat komt wellicht omdat ik uit de buurt blijf bij hele simpele mensen die enkel kunnen generaliseren in plaats van nuanceren.
@Iry. Nogmaals een compliment, dit maal omdat jij wederom de nuance aan weet te geven!
Palanja, ik vind het bijzonder knap dat je dat uit mijn schrijfsels haalt.

Als ik nu schreef, kijk dit is mijn ervaring, ik kon er echt niets aan doen en jullie mannen wel.

Ik schrijf volgens mij duidelijk dat ik ook een aandeel heb.

Dat ik daarin kwetsbaarheden heb, en volgens mij is dat voor mannen die langdurig in een ongezonde relatie blijven hangen niet anders.

Waarom blijf je anders bij een persoon die meer kwaad dan goed doet voor je?

Ik geef enkel aan dat ik begrijp dat zoiets diep kan gaan en dat je eigen gedrag ook niet normaal is als je dit in stand blijft houden.

Zowel mannen als vrouwen.

Zelfreflectie is voor beiden goed.Je leert daar een hoop van.

Jij bent hier diegene die generaliseert.

Ik beweer nergens dat alle mannen in meer of mindere mate narcistisch zijn.

In tegendeel, ik heb nu een relatie met een geweldig lieve man en ik vind mannen geweldige leuke wezens.

Maar lees maar wat je wil lezen.
Dank je bontekoe

Het is in dit topic even advocaat van de duivel spelen, maar ik geloof gewoon niet dat alle mensen met Borderline "idioten" zijn.

Het zijn overgevoelige wezens en dat is juist waar de schoen knelt.

Neem niet weg dat sommigen daardoor doorslaan in gedrag en dat dat gewoon niet goed te keuren is. Maar de meeste leren wel wat hun valkuilen zijn en leren zich daarin te beheersen.

Of erkennen de problematiek en willen daar oprecht aan werken.

Zoals in vele topic's die hier voorbij komen ook te lezen is.
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 16:55:

Palanja, ik vind het bijzonder knap dat je dat uit mijn schrijfsels haalt.

Als ik nu schreef, kijk dit is mijn ervaring, ik kon er echt niets aan doen en jullie mannen wel.

Ik schrijf volgens mij duidelijk dat ik ook een aandeel heb.

Dat ik daarin kwetsbaarheden heb, en volgens mij is dat voor mannen die langdurig in een ongezonde relatie blijven hangen niet anders.

Waarom blijf je anders bij een persoon die meer kwaad dan goed doet voor je?

Ik geef enkel aan dat ik begrijp dat zoiets diep kan gaan en dat je eigen gedrag ook niet normaal is als je dit in stand blijft houden.

Zowel mannen als vrouwen.

Zelfreflectie is voor beiden goed.Je leert daar een hoop van.

Jij bent hier diegene die generaliseert.

Ik beweer nergens dat alle mannen in meer of mindere mate narcistisch zijn.

In tegendeel, ik heb nu een relatie met een geweldig lieve man en ik vind mannen geweldige leuke wezens.

Maar lees maar wat je wil lezen.

Ik heb het niet over jou die haar eigen situatie analyseert.

Zodra jij anderen begint te analyseren treedt dit euvel op.

Het is ook feitelijk aantoonbaar wanneer je je posts op een rijtje zet.

Eerst ongenuanceerd TO 'aanklagen' om vervolgens even later bij wat tegengas te roepen dat 'het ook erg is om dit 11 jaar te moeten ondergaan'.

Weet je; daarmoet je mee beginnen in plaats van een TO eerst af te branden en daarna overhaast de nuance aanbrengen.
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 09:30:

Getver, wat een nare man ben jij.

Je vriendin heeft een probleem, en je steunde haar 0,0 .

je nam gewoon iedere keer de benen. Terug vluchten naar je huis, stappen met vrienden zodat je er geen last van had, vakantie boeken naar Bali omdat daar een overschot aan vrouwen is????

Ik begrijp heel goed dat je vriendin die kampt met kwetsbaarheden daar van doordraait.

Je creeerde een heel onveilige situatie voor haar door haar iedere keer in de steek te laten.

En dan hier gaan piepen over hoe vreemd je vriendin is?

Djeez, je bent zelf niet normaal.

@ Iry,

Nog even je eerste schrijven.
Ach Palanja, ik ben ook gewoon een mens en kan heel primair reageren.

Ik kan ook prima daarna de nuance opzoeken.

Waarom moet ik eerst beginnen met hoe erg het allemaal voor To is?

Dat vindt hij zelf al.

Maar goed, jij hebt een beeld van mij en alles wat ik schrijf laat jou 9 van de 10 keer steigeren.

Prima, maar hand in eigen boezem zou je niet misstaan.

Ik heb je nog nooit de nuance zien opzoeken of je mening bij zien stellen.

Of zeggen, goh ja je hebt ook wel een punt.

Jij noemt dat afzwakken, Ik noem dat lezen en ook zien wat de ander schrijft.

Als een Bgb of Campari op mijn post schrijven dat ik wel erg hard uit de bocht kom, kan ik idd prima nadenken en bijsturen.

Jij daarin tegen gebruikt het maar al te graag om je punt te blijven maken.

Jammer dat je zo in discussie's staat.

Maar goed, mij inmiddels bekend

Wie weet komen we wel weer eens in een discussie waar het wel een tijd goed kan gaan,die ervaring hebben we ook
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 09:43:

Campari, met alle respect maar dat hij het 11 jaar "volhoud" geeft hem geen dikke pluim, ook gezien zijn eigen gedrag.

Als je 11 (!) jaar een relatie hebt en achteraf zegt, ik snapte haar gedrag nooit, ze gedroeg zich altijd vreemd. Snap ik niet dat daar nou nooit over gesproken is, of er een belletje gaat rinkelen dat er weleens sprake is van een dieper liggende problematiek.

Sorry, ik begrijp het gewoon niet.

Ik keur hiermee haar gedrag niet goed, maar kan mij voorstellen dat het een relatie van actie/reactie werd die beiden geen goed deed.

To wil zelf zijn aandeel er niet in zien lijkt het zo uit zijn post te halen.

Het beste wat hij voor zichzelf en haar kon doen, was wegblijven als je de problematiek niet aan kan.

Kan idd dat het dommig en naief is, maar ik vind het gewoon raar dat je schrijft dat wanneer ze depressief was, maar weg ging om er geen last van te hebben.

Dat klinkt in mijn oren net zo min liefdevol als het agressieve gedrag van zijn vriendin.

Reactie 2;

1. zijn gedrag keur je niet goed.

2. van haar kan je je wel het 1 en ander voorstellen.

3. vul zelf maar in wat er verder nog aan vooroordelen in staan.
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 17:19:

Ach Palanja, ik ben ook gewoon een mens en kan heel primair reageren.

Ik kan ook prima daarna de nuance opzoeken.

Waarom moet ik eerst beginnen met hoe erg het allemaal voor To is?

Dat vindt hij zelf al.

Maar goed, jij hebt een beeld van mij en alles wat ik schrijf laat jou 9 van de 10 keer steigeren.

Prima, maar hand in eigen boezem zou je niet misstaan.

Ik heb je nog nooit de nuance zien opzoeken of je mening bij zien stellen.

Of zeggen, goh ja je hebt ook wel een punt.

Jij noemt dat afzwakken, Ik noem dat lezen en ook zien wat de ander schrijft.

Als een Bgb of Campari op mijn post schrijven dat ik wel erg hard uit de bocht kom, kan ik idd prima nadenken en bijsturen.

Jij daarin tegen gebruikt het maar al te graag om je punt te blijven maken.

Jammer dat je zo in discussie's staat.

Maar goed, mij inmiddels bekend

Wie weet komen we wel weer eens in een discussie waar het wel een tijd goed kan gaan,die ervaring hebben we ook

Nee, Iry.

Je kan met mij uitstekend discussiëren.

Alleen vind jij het moeilijk discussieren met mij omdat ik jou keer op keer wijs op feiten die niet passen in je zelfbeeld.

Dat is te confronterend voor je.

Dit is echt allemaal niet lullig bedoeld, want zo zit ik echt niet in elkaar.

Ik vind alleen dat jij door je opstelling kwetsend kan zijn naar mensen die open over hun probleem zijn.
quote:palanja schreef op 03 oktober 2011 @ 17:19:

[...]

Reactie 2;

1. zijn gedrag keur je niet goed.

2. van haar kan je je wel het 1 en ander voorstellen.

3. vul zelf maar in wat er verder nog aan vooroordelen in staan.Palanja, je kan mijn tekst blijven quoten om je gelijk te halen maar ik weet prima wat ik geschreven heb hoor, dus waarom quote je mij voor de tweede keer?
quote:palanja schreef op 03 oktober 2011 @ 17:27:

[...]

Nee, Iry.

Je kan met mij uitstekend discussiëren.

Alleen vind jij het moeilijk discussieren met mij omdat ik jou keer op keer wijs op feiten die niet passen in je zelfbeeld.

Dat is te confronterend voor je.

Dit is echt allemaal niet lullig bedoeld, want zo zit ik echt niet in elkaar.

Ik vind alleen dat jij door je opstelling kwetsend kan zijn naar mensen die open over hun probleem zijn.

hahaha, palanja wat een aannames!

Wat goed van je dat jij precies weet wat ik moeilijk vind.

Maar goed, even goede vrienden, ik denk ook wat van jou manier van discussieren te weten.

Ik zit hier al 7 jaar op het forum en de stempel dat ik kwetsend ben voor mensen die open over hun probleem zijn is mij nog nooit voor de voeten gegooid.

Ik zal best eens kwetsend zijn in mijn eerlijkheid, maar die opstellling hanteer ik in geen 7 jaar hier.

Maar weet je, het is jouw feestje
ivy....jij denkt het allemaal zo goed te weten, maar ik heb veel gesprekken met moeders die borderliner zijn.

Dat zijn allemaal zeer moeilijke vrouwen....niet te peilen.

Niet stabiel. Kunnen geen relaties onderhouden.

En door hun gedrag beschadigen ze hun eigen kinderen.

Kinderen weten totaal niet wat ze aan zo moeder hebben.

Dan vrolijk, dan opgefokt, dan janken om niets.

Mensen met deze stoornis zijn erg moeilijk
Ik denk helemaal niet iets goed te weten, hoe meer denk ik iets goed te weten dan wat jullie weten te melden over mensen met Borderline?

Werk jij in dat gebied?
Hele boeken ivm mijn werk erover gelezen.

Hoe je met deze mensen moet omgaan.

Voor een relatie is dat niet te doen. Want idd ze kunnen schoppen slaan krijsen bleren. Om niets.

Mannen weten echt niet wat ze kunnen verwachten als ze thuis komen.

Ze kunnen niet met emoties omgaan. Zwart wit denken.

In ieder geval ik heb er mee te maken tijdens het werk, maar priveleven geen mensen die deze stoornis!!
Ik heb er ook veel over gelezen, gewoon omdat de psyche van de mens mij enorm fascineert.

En omdat er mensen in mijn omgeving waren die met deze stoornis te kampen hebben.

Ik zelf ook met problematiek kamp ( ptss), en dus ook weet wat het is met kwetsbaarheden te moeten leven.

Ik heb in geen enkel boek gelezen dat ze schoppen, krijsen en bleren om niets.

Ja het zijn moeilijke mensen, de 1 meer dan de ander en vooral ook moeilijk voor zichzelf.

Jammer dat je zo eenzijdig naar het beeld kijkt en enkel die kant belicht.

Vandaar ook dat ik altijd zo steiger van het stigma, het doet zoveel onrecht aan de mens die er achter zit.

Dat je ermee te maken hebt in je werk vind ik eigenlijk nog zuurder dat je er op deze manier naar kijkt.

Overigens zijn er ook mannen met deze stoornis, dus het zouden ook vrouwen kunnen zijn die niet weten wat ze te wachten staat.
Waarom vallen jullie zo over hem heen?

Ik vind het heel knap dat hij het elf jaar heeft volgehouden.

Overigens word het borderliners ook afgeraden om relaties aan te gaan of kinderen te nemen.
@ Iry,

Wie bekijkt het nou eenzijdig???

Moet ik je weer "quoten"?

Ik vind het fascinerend dat jij elke keer eenzijdig degene met stoornis denkt te moeten 'verdedigen'.

Het is ook fascinerend om te lezen dat jij je zo verdiept hebt in BPS en mensen schijnt te kennen maar de uitwassen voor partners relativeert?

Misschien kom jij alleen in aanraking met de borderliner en niet met de directe omgeving?

Tijdens mijn topic was en bleef je uitgangspunt dat ik het eerst maar bij mezelf moest zoeken. Bij mijn ex was de diagnose gesteld.

Mijn ervaring?

Meer dan 10 jaar getrouwd geweest met een borderliner.

Schoppen, slaan, krijsen, chanteren; ja het gebeurt zeker.

Voorbeeldje? Ruziemaken, tegen me oplopen , op de grond vallen en gillen dat ik haar geslagen had.

Als partner weg willen vluchten, net als TO deed want hij had een huis.

Jazeker, ik had geen eigen huis maar vluchtte voor een uurtje weg om haar waanzin niet de mijne te laten worden.

Verschillende psychologen gesproken over het onderwerp.

Zal ik iets geven om te overdenken?

Partners van borderliners zijn vaak stabiele mensen die de steun en toeverlaat zijn.

Hun grenzen en goedheid worden steeds verder opgerekt waardoor ze zichzelf langszaam verliezen.

Wat kun je de partners kwalijk nemen of oorzakelijk van beschuldigen?

Dat ze de BPS versterken door hun grenzen steeds maar weer te overschrijden om de BPS partner bij te staan.

Voor de goede orde; partners zijn geen perfecte mensen, ook zij hebben fouten.

Ik hoef er geen boek over te lezen; ik kan er 1 schrijven.
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 18:13:

Ik heb in geen enkel boek gelezen dat ze schoppen, krijsen en bleren om niets.

.

Ier, ik weet hoe lief je het bedoelt, maar iemand met een " heftige " borderline stoornis kan héél onvoorspelbaar en agressief reageren om dingen waar de ander geen notie van heeft.( om niets, dus)

Kennelijk was de partner van deze TO een " heftige " en wat ik dan jammer vind is dat er allemaal ervaringen komen van mensen die de mildere variant kennen of hebben waardoor het ineens lijkt alsof de TO het uit zijn duim zou zuigen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 oktober 2011 @ 19:04:

[...]

Ier, ik weet hoe lief je het bedoelt, maar iemand met een " heftige " borderline stoornis kan héél onvoorspelbaar en agressief reageren om dingen waar de ander geen notie van heeft.( om niets, dus)

Kennelijk was de partner van deze TO een " heftige " en wat ik dan jammer vind is dat er allemaal ervaringen komen van mensen die de mildere variant kennen of hebben waardoor het ineens lijkt alsof de TO het uit zijn duim zou zuigen.

Ik vind het gewoon jammer Bgb dat de mensen met de mildere variant met de mensen met de heftige variant over 1 kam geschoren worden.

Ik wil hiermee absoluut niet impliceren dat de heftige variant niet bestaat en ook niet dat TO of anderen daar onder geleden hebben ( al blijf ik bij mijn mening dat To ook een aandeel heeft wanneer je zolang in een relatie blijft hangen).

Ik schrijf nergens dat hij haar gedrag uit zijn duim zuigt?

Ik reageer eigenlijk gewoon op mensen die reageren en zo vreselijk afgeven op Alle bordeliners.

Ik krijg daar echt plaatsvervangende schaamte van voor de forummers die hier op het forum zijn met deze problematiek en in dezelfde hoek worden gezet als zijnde heftige onhandelbare mensen die dit ook onder ogen krijgen.

Dat is enkel mijn punt.

En ja ik bedoel het goed, maar jaag er kennelijk mensen 100 meter de boom in

Ik wil enkel het nuanceren, los van het feit welke vorm borderline de vriendin van TO heeft.
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 19:12:

[...]

Ik reageer eigenlijk gewoon op mensen die reageren en zo vreselijk afgeven op Alle bordeliners.

Ik denk dat de meesten de mildere variant nog niet herkennen als ze er over struikelen, dan is het toch best logisch dat men aan de heavy variant denkt.

Iemand die geleerd heeft om stotteren te onderdrukken/ bepaalde woorden te vermijden, die zal niet als stotteraar aangezien worden, al is hij dat wel. Wat 99% denkt is dddddddddat eehhh-een ssstttotteraar zo praat. Toch? Nou, zo is dat ook met iets als borderline.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
@ Iry,

Het is prima wanneer je wilt nuanceren.

Maar dat doe je niet want je plaatst eerst de aanval en neemt gas terug wanneer het je past.

Dat noem ik echt niet de nuance zoeken.

@ Bianca,

Wat bedoel je met milde en heftige vorm?

Ik kan daar bij niemand die op dit topic reageert iets over teruglezen waaruit je een conclusie kunt trekken?
Palanja is dat je stokpaardje mij willen quoten?

En doe niet zo aanmatigend met je "zal ik je eens wat geven om over na te denken"

Je mag blijven ontkennen dat je geen aandeel hebt in een slechte relatie.

Prima.

Ik doe dit niet, ben nog steeds in systeemtherapie om te leren van wat mijn aandeel was en te waken voor de valkuilen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven