Mijn vriendin heeft borderliner.

03-10-2011 08:47 194 berichten
Nog nooit heb ik zoveel van iemand gehouden als van haar maaar Zo nou en dan speelde haar depressies op en moest ik van haar het huis uit, was ik eenmaal weg dan wilde ze dat ik weer terug kwam, haat liefde , kan niet met en zonder je noemde ze het zelf.

ook kon haar humeur in 1 sec. omslaan van vrolijk naar agressief als ik volgens haar zeggen iets verkeerds had gezegd , en sloeg ze me.

haar humeur is net het weer, de ene keer staat ze te dansen in haar huis als ik thuis kom met de radio op 10 , de andere keer is ze depressief en heb je ruzie om niks.

ook merkte ik als het "uit " was dat ze direct op wel 5 datingsite's ging staan omdat ze niet alleen kon zijn, maar dat bleef alleen maar bij beetje emailen dan.

de eerste 11 jr. van de relatie had ik mijn eigen huis nog, als haar depressies weer gingen opspelen, verdween ik richting mn eigen huis en ging ik lekker stappen met mn vrienden, op deze manier had ik er eigenlijk niet zn last van.

altijd stond ze dan na max 1 week weer voor mn deur snikkend of ik weer terug wilde komen, en ging het weer tijdje goed vaak

vorig jr. had ik met haar serieus gesprek , zo van we houden toch van elkaar en we gaan samen oud worden , laat ik me huis verkopen, vond zij prima idee, ze noemde mijn huis altijd mjn vluchthuisje, kan je niet meer vluchtten naar je eigen huisje zei ze nog !!!

maar ondanks alle beloftes speelde de najaarsdepressie in 2010 weer hoog op, ik kon niet meer ff weg , huis verkocht. ik zat vlak voor de kerst dat ik op straat gegooid zou worden, ik vertelde haar dat ik geen zin had om met de feestdagen alleen in een huis te zitten, en boekte vakantie bali voor 4 wkn. had gezien dat daar flink vrouwen overschot is. toen ze eenmaal merkte dat ik ECHT had geboekt sloeg de paniek haar om het hart. ineens wilde ze mee, belde het reisburo achter mn rug op en wilde ticket bij boeken , ze wilde niet dat ik naar die hoeren ging zoals ze toen tegen me schreeuwde. maar zij had me het huis uitgestuurd, zij had de relatie beeindigd !! ik ben toch gegaan ,lekker gefeest daar, toen ik terug kwam was ze boos en spreektzelfs niet meer met me. we hebben het er beide moeilijk mee nu.

vorige week hadden we een gesprek met mijn zwager erbij want zij wilde iets bespreken met me maar kan dat niet alleen met mij, ze ontploft bij het minste geringste dan. liefde haat ligt 1 mm bij elkaar vandaan bij haar.

maar ik denk de juiste beslissing te hebben genomen. of zijn er voorbeelden zoals ik boven heb beschreven die door therapie zijn genezen ??

ik kwam pas 2 mnd. nadat het uit was erachter dat ze borderline had, ik vond altijd maar dat ze zich vreemd gedroeg en snapte haar gedrag niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:palanja schreef op 03 oktober 2011 @ 19:21:

@ Bianca,

Wat bedoel je met milde en heftige vorm?

Ik kan daar bij niemand die op dit topic reageert iets over teruglezen waaruit je een conclusie kunt trekken?

Je laatste zin..............daar snap ik nou helemaal niets van.

Doe het eens in Jip en Janneke taal.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bgb, ik ben niemand voor Palanja denk ik
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 19:21:

Je mag blijven ontkennen dat je geen aandeel hebt in een slechte relatie.

Prima.

Ik doe dit niet, ben nog steeds in systeemtherapie om te leren van wat mijn aandeel was en te waken voor de valkuilen.

Zoals jij het stelt klinkt het wél alsof je zelf mede-schuldig zou zijn als je van je partner geregeld op je sodeflikker zou krijgen.

Er zullen vast redenen zijn waarom iemand een totaal verkeerde partner kiest en daar bij blijft, maar zoals jij het stelt klinkt het nog beroerder dan zoiets al is. Alsof jou wezen er om vráágt om vooral geslagen te worden, bijv. En da's natuurlijk waanzin.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 oktober 2011 @ 19:19:

[...]

Ik denk dat de meesten de mildere variant nog niet herkennen als ze er over struikelen, dan is het toch best logisch dat men aan de heavy variant denkt.

Iemand die geleerd heeft om stotteren te onderdrukken/ bepaalde woorden te vermijden, die zal niet als stotteraar aangezien worden, al is hij dat wel. Wat 99% denkt is dddddddddat eehhh-een ssstttotteraar zo praat. Toch? Nou, zo is dat ook met iets als borderline.

Ik wil nog een stapje verder gaan.

Vaak weten alleen partners en naaste familie hoe diep het zit.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 19:23:

Bgb, ik ben niemand voor Palanja denk ik Zou die dat bedoelen met die zin?
quote:palanja schreef op 03 oktober 2011 @ 19:25:

[...]

Ik wil nog een stapje verder gaan.

Vaak weten alleen partners en naaste familie hoe diep het zit.Eh, ja? Moet ik nu verrast reageren, of wat?
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 19:21:

Palanja is dat je stokpaardje mij willen quoten?

En doe niet zo aanmatigend met je "zal ik je eens wat geven om over na te denken"

Prima.

Ik doe dit niet, ben nog steeds in systeemtherapie om te leren van wat mijn aandeel was en te waken voor de valkuilen.

Quote:

Prima.

Unquote.

Je hebt vast ook gelezen over borderliners en hun relaties?

De "Quote" die ik nu weer van je pik zegt zoveel hoe je er instaat.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 oktober 2011 @ 19:04:

[...]

Ier, ik weet hoe lief je het bedoelt, maar iemand met een " heftige " borderline stoornis kan héél onvoorspelbaar en agressief reageren om dingen waar de ander geen notie van heeft.( om niets, dus)

Kennelijk was de partner van deze TO een " heftige " en wat ik dan jammer vind is dat er allemaal ervaringen komen van mensen die de mildere variant kennen of hebben waardoor het ineens lijkt alsof de TO het uit zijn duim zou zuigen.

Verder niet zo belangrijk, maar zeg je dar mensen met ervaringen van een mildere vorm delen in dit topic die TO in een verkeerd daglicht stelt.

Die begrijp ik niet helemaal.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 oktober 2011 @ 19:27:

[...]

Eh, ja? Moet ik nu verrast reageren, of wat?

Nee hoor.

Ik bedoel ermee te zeggen dat voor de buitenwereld vaak onbegrijpelijk is wat er gebeurt binnen zo'n relatie.
quote:palanja schreef op 03 oktober 2011 @ 19:35:

[...]

Verder niet zo belangrijk, maar zeg je dar mensen met ervaringen van een mildere vorm delen in dit topic die TO in een verkeerd daglicht stelt.

Die begrijp ik niet helemaal.

Ik begrijp jou helemaal niet.

Wát is je vraag nou?

( tip ; lees even je eigen schrijfsel hardop voor; je zinnen lopen niet )
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 oktober 2011 @ 19:37:

[...]

Ik begrijp jou helemaal niet.

Wát is je vraag nou?

( tip ; lees even je eigen schrijfsel hardop voor; je zinnen lopen niet )

Komma's vergeten.

Laat maar, het is niet belangrijk.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 oktober 2011 @ 19:25:

[...]

Zoals jij het stelt klinkt het wél alsof je zelf mede-schuldig zou zijn als je van je partner geregeld op je sodeflikker zou krijgen.

Er zullen vast redenen zijn waarom iemand een totaal verkeerde partner kiest en daar bij blijft, maar zoals jij het stelt klinkt het nog beroerder dan zoiets al is. Alsof jou wezen er om vráágt om vooral geslagen te worden, bijv. En da's natuurlijk waanzin.

Hmm... ja, het is als je het zo beschrijft ook waanzin Bgb.

En vaak roep ik ook wel jankend, wat heb ik in vredesnaam verkeerd gedaan dat ik dit op mijn pad heb gekregen.

Maar ergens helpt het mij echt, juist te kijken naar mijn kwetsbaarheid en te oefenen en te leren dat ik ook wel hem heb gefaciliteerd zijn gedrag op mij te botvieren.

Nee, mijn wezen vroeg er niet om, maar ik was wel een perfect wezen daarvoor en dat wil ik liever niet zijn.

Al denk ik niet dat mij dit nog een tweede keer gaat overkomen gezien ik nu een vriend heb die echt heeeeel anders is.

Toch wil ik ook in mijn eigen kracht komen.
quote:palanja schreef op 03 oktober 2011 @ 19:32:

[...]

Quote:

Prima.

Unquote.

Je hebt vast ook gelezen over borderliners en hun relaties?

De "Quote" die ik nu weer van je pik zegt zoveel hoe je er instaat.Nou enlighten me, koning van de qoutes
@ Iry,

Je wilt verlichting!?

Okay; je reageert vanuit je eigen emotie, het verhaal van deze of een andere TO doet er niet toe.

Daardoor trek je verkeerde conclusies enje meet jezelf een (ervarings) deskundigheid aan.

Daarnaast maak je onderscheid tussen man en vrouw.

Ik trek dus je objectiviteit in twijfel.

Tjonge Palanja, jij kan echt niet goed lezen, of je voert een persoonlijke vendetta tegen Iry. Om het even voor je te vertalen; "als je in een klote relatie zit, dan kun je janken over hoe slecht de ander is, maar daar heb je niet zoveel aan, kijk liever naar je eigen ding daarin. De enige die je kunt veranderen ben jezelf".

Dat heeft helemaal niets met man-vrouw te maken.

Maar goed .

Iry, laat je niet gek maken, ik snap prima wat je bedoeld en vindt het een hele mooie eigenschap van je dat je primair reageert, zonder gemeen te zijn en ook je mening kan bijstellen en nuanceren. je kan altijd nog de negeer knop op hem loslaten als het echt zo is dat hij voortdurend de strijd opzoekt.

Ik krijg zo het idee dat je hem eens een flinke spiegel hebt voorgehouden/de vinger op de zere plek hebt weten te leggen en dat hij nu koste wat kost jou wil diskwalificeren.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 oktober 2011 @ 19:19:

[...]

Ik denk dat de meesten de mildere variant nog niet herkennen als ze er over struikelen, dan is het toch best logisch dat men aan de heavy variant denkt.

Iemand die geleerd heeft om stotteren te onderdrukken/ bepaalde woorden te vermijden, die zal niet als stotteraar aangezien worden, al is hij dat wel. Wat 99% denkt is dddddddddat eehhh-een ssstttotteraar zo praat. Toch? Nou, zo is dat ook met iets als borderline.

Dat denk ik ook wel.

Het zou dan voor de stotteraar net zo kwetsend zijn als er wordt geroepen, alle stotteraars zijn onverstaanbare vermoeidende mensen, ga er echt nooit een gesprek mee aan!

In dat licht heb ik er dus moeite mee dat er zoveel in dezelfde hoek geparkeerd wordt en onnodig kwetsend voor diegene die hard werken zich staande te houden in de maatschappij MET stoornis, maar het dan dus minder tot last brengt.
Raf, in 7 jaar forum heb ik enkel Palanja iedere keer in de hoogste boom.

Maar het ligt alleen aan mij.

Zie zijn post van 19.47.

Er is van alles mis met mij, maar niet met Palanja
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 20:22:

Raf, in 7 jaar forum heb ik enkel Palanja iedere keer in de hoogste boom.

Maar het ligt alleen aan mij.

Zie zijn post van 19.47.

Er is van alles mis met mij, maar niet met Palanja

Alsjeblieft, zeg!

Geloof je echt dat ik de enige bent die je dubbele bodem herkent?

Ik ken er wel meer.....

Overigens ga ik niet in de hoogste boom van jou, ik wijs je gewoon op het bord voor je hoofd.
quote:iry schreef op 03 oktober 2011 @ 20:19:

[...]

Dat denk ik ook wel.

Het zou dan voor de stotteraar net zo kwetsend zijn als er wordt geroepen, alle stotteraars zijn onverstaanbare vermoeidende mensen, ga er echt nooit een gesprek mee aan!

In dat licht heb ik er dus moeite mee dat er zoveel in dezelfde hoek geparkeerd wordt en onnodig kwetsend voor diegene die hard werken zich staande te houden in de maatschappij MET stoornis, maar het dan dus minder tot last brengt.

Alle respect dat je genuanceerd wilt blijven. Alleen is het zo dat om een diagnose borderline te krijgen je een aantal eigenschappen moet hebben / gedrag moet vertonen. En die zijn nu eenmaal naar, uiteraard het meest voor de ' lijder', maar eveneens voor de naaste omgeving.

Voor mensen die met wat jij noemt 'zware BPS'ers' te maken hebben gehad kom je soms een beetje raar over. Als iemand het heeft over een blinde, zeg je ook niet 'wees niet zo ongenuanceerd, er zijn zat blinden die prima kunnen zien'.

Je kunt van een blinde niet verwachten dat ie scherp ziet. Je kunt van een BPS'er niet verwachten dat ie geen extreme karaktereigenschappen heeft. De naam zegt het al een beetje 'borderline', op grens, en soms er over. Ik noem 'milde borderline' gewoon 'lekker krengerig op zijn tijd'.

Voor de TO: mocht je wat online support / informatie over BPS zoeken, ik vond http://bpdfamily.com een waardevolle bron. Met name gericht op omstanders en met veel informatie / lotgenoten / tips & tricks.
quote:Redhair schreef op 03 oktober 2011 @ 12:52:

Ik vind het raar dat er zo over het stappen wordt gevallen. Als deze post van een vrouw zou zijn, die een man had met borderline problematiek, zou haar ook aangeraden worden om in mindere periodes vooral je eigen leven niet te vergeten en lekker met vriendinnen dingen doen.

Dat vrouwenoverschot in Bali komt wel ongemakkelijk over, maar he, je bent net het huis uit getrapt met de feestdagen, mag hij?

Eens.

Respect voor elke partner die het zo lang uithoudt als TO.

Ik denk niet dat je aan het begin van een relatie (met iemand met een stoornis) kan overzien wat je te wachten staat. En soms is genoeg ook genoeg, je hebt ook nog een eigen leven.
Er wordt vaak gesteld dat de partner gewoon een betere keuze had moeten maken dan te kiezen voor iemand met een stoornis.

Behalve kortzichtig vind ik het buitengewoon arrogant wanneer mensen dat zeggen.

Wanneer je van iemand houdt dan neem je ook de mindere kanten ( die je pas leert kennen wanneer de roze wolk opgetrokken is).

Het kan echt een tijd duren voordat je volledig inzicht hebt in het probleem van een BPSer.

Om maar te zwijgen over de tijdspanne die je nodig hebt om te besffen dat het probleem nooit zal verdwijnen.
quote:palanja schreef op 03 oktober 2011 @ 20:41:

[...]

Alsjeblieft, zeg!

Geloof je echt dat ik de enige bent die je dubbele bodem herkent?

Ik ken er wel meer.....

Overigens ga ik niet in de hoogste boom van jou, ik wijs je gewoon op het bord voor je hoofd.

Mijn dubbele bodem?

Jee zeg Palanja, wat kan jij drammen op de persoon zeg.

Ik stop ermee, laat ik maar de wijste zijn.

Ik discusieer hier wel om je heen.
@ Iry,

Goed plan!

Ik zal TO jouw wijze raad niet willen onthouden!
Winston, blinden is misschien het beste vergelijk.

Hoewel je misschien ook daarin kan stellen dat de 1 met zijn handicap zelfredzamer is dan de ander.

Het stotteren van Bgb, vind ik wel een goed voorbeeld.

Ik weet dat je wanneer je gediagnosticeerd wordt je aan een aantal kenmerken moet voldoen( en nog slaat men de plank soms mis, er zijn nogal wat overlappende kenmerken die ook bij een andere problematiek passen)

feit is wel dat de 1 meer last heeft van het ene kenmerk, en de ander meer van anderen, de heftigheid zit hem ook vaak in hoe men de worsteling met emotie's tot uiting brengt.

Sommige slaan naar buiten, anderen naar binnen.

Tegenwoordig onderscheidt men twee typen Bordeline.

Het impulsieve type ( emotionele uitbarstingen, slechte impulsbeheersing, acting out)

Het type dat het meer op zichzelf richt ( zelf destructief gedrag, depressie's, terug getrokken, acting in).

Beiden hebben problemen met dezelfde problematiek, emotieregulering op een juiste manier.
Ik snap het niet. Zoals ik her lees, zegt Iry niet meer dan: een (destructieve) relatie wordt door twee personen in stand gehouden. Dat is toch gewoon waar? Is er een reden waarom de partner van een borderliner niet op ieder moment kan bedenken dat het genoeg geweest is?

Ik ken niemand met de diagnose borderline. Ik ken wel een man die met zeer heftige en onredelijke uitbarstingen van zijn vrouw te maken heeft, soms krijgt hij een mep. En ik vind ook dat deze man daar zelf een aandeel in heeft: hij is iemand die alles voor anderen wil oplossen. Als zij geen problemen zou maken, zou hij eindelijk over zichzelf na kunnen denken - en dat wil hij tot elke prijs vermijden.

Sorry voor de amateurpsychologie. Maar ik denk dus dat je niet in je eentje zo'n patroon in stand kunt houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven