Obese RTL4
vrijdag 23 september 2011 om 00:05
De tijd van herhalingen is weer voorbij. Dit keer een programma met Wendy van Dijk, maar wie weet is het te pruimen.
De WHO denkt dat overgewicht in 2015 het grootste gezondheidsprobleem wereldwijd is.
In Nederland lijden 50.000 mensen aan een ernstige vorm van obesitas. Het is bijna onmogelijk hier vanaf te komen. De kans op vroeg overlijden is groot. Zelfs de simpelste handelingen zijn een probleem.
In het nieuwe programma Obese zie je hoe zes mensen met ernstig overgewicht de strijd tegen de kilo's aangaan. Ze krijgen professionele hulp om te proberen van alle overtollige kilo's af te komen.
Obese is vanaf 2 oktober elke zondag om 20:00 uur te zien bij RTL 4.
De WHO denkt dat overgewicht in 2015 het grootste gezondheidsprobleem wereldwijd is.
In Nederland lijden 50.000 mensen aan een ernstige vorm van obesitas. Het is bijna onmogelijk hier vanaf te komen. De kans op vroeg overlijden is groot. Zelfs de simpelste handelingen zijn een probleem.
In het nieuwe programma Obese zie je hoe zes mensen met ernstig overgewicht de strijd tegen de kilo's aangaan. Ze krijgen professionele hulp om te proberen van alle overtollige kilo's af te komen.
Obese is vanaf 2 oktober elke zondag om 20:00 uur te zien bij RTL 4.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
maandag 3 oktober 2011 om 13:44
quote:Flashy schreef op 03 oktober 2011 @ 13:32:
Ik zou ook graag afvallen. Ik had ook wel mee kunnen doen, alhoewel ik vraag me af of ze iemand zouden nemen die zich niet volvreet. Het is zeker een inspiratie zo`n aflevering, maar voor mij niet want ik ben dik geworden door medicijnen en heb dus wel een normaal eetpatroon ( alleen zie je dat niet aan mij af) geen idee wat ze met mij zouden moeten.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel te zwaar jij bent. Maar als jij ook zo zwaar bent als de mensen uit het programma, dan zou je dus ongeveer 100 kilo te zwaar moeten zijn. Maar dat kan toch niet alleen maar komen van medicijngebruik? Dat je een kilo of 10 of hooguit 20 aankomt van medicijngebruik, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar zoveel?
Dit is overigens geen aanval of verwijt hoor. Dit is oprechte nieuwsgierigheid naar hoe zoiets werkt dan.
Ik zou ook graag afvallen. Ik had ook wel mee kunnen doen, alhoewel ik vraag me af of ze iemand zouden nemen die zich niet volvreet. Het is zeker een inspiratie zo`n aflevering, maar voor mij niet want ik ben dik geworden door medicijnen en heb dus wel een normaal eetpatroon ( alleen zie je dat niet aan mij af) geen idee wat ze met mij zouden moeten.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel te zwaar jij bent. Maar als jij ook zo zwaar bent als de mensen uit het programma, dan zou je dus ongeveer 100 kilo te zwaar moeten zijn. Maar dat kan toch niet alleen maar komen van medicijngebruik? Dat je een kilo of 10 of hooguit 20 aankomt van medicijngebruik, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar zoveel?
Dit is overigens geen aanval of verwijt hoor. Dit is oprechte nieuwsgierigheid naar hoe zoiets werkt dan.
maandag 3 oktober 2011 om 13:58
maandag 3 oktober 2011 om 14:27
quote:Rainbow01 schreef op 03 oktober 2011 @ 12:53:
En toen na het laatste weeg moment dat hij in zn boxer voor de spiegel stond met al dat vel om hem heen toen schrok ik echt.
Ja ongelofelijk hè Het was zijn oude 'verpakking' die nog als een lege huls om 'm heen lubberde. Heel bizar gezicht.
Wat je ook bij vlagen goed kon zien is dat hij onder dat vel gewoon een getraind bodybuilderslijf had. Die armspieren toen hij dat vel strak trok!
Ik ben zooo benieuwd hoe hij er na de operatie uit zal zien, dan zal dat afgetrainde lijf vast een stuk beter uit de verf komen.
En toen na het laatste weeg moment dat hij in zn boxer voor de spiegel stond met al dat vel om hem heen toen schrok ik echt.
Ja ongelofelijk hè Het was zijn oude 'verpakking' die nog als een lege huls om 'm heen lubberde. Heel bizar gezicht.
Wat je ook bij vlagen goed kon zien is dat hij onder dat vel gewoon een getraind bodybuilderslijf had. Die armspieren toen hij dat vel strak trok!
Ik ben zooo benieuwd hoe hij er na de operatie uit zal zien, dan zal dat afgetrainde lijf vast een stuk beter uit de verf komen.
maandag 3 oktober 2011 om 16:25
quote:Flashy schreef op 03 oktober 2011 @ 13:32:
Ik zou ook graag afvallen. Ik had ook wel mee kunnen doen, alhoewel ik vraag me af of ze iemand zouden nemen die zich niet volvreet. Het is zeker een inspiratie zo`n aflevering, maar voor mij niet want ik ben dik geworden door medicijnen en heb dus wel een normaal eetpatroon ( alleen zie je dat niet aan mij af) geen idee wat ze met mij zouden moeten.Als je al andere medicijnen geprobeerd hebt en het komt echt niet van het eten of door weinig bewegen zullen ze weinig kunnen doen denk ik. Ben je al eens naar een dietiste geweest en wat zegt hij/zij? Wat zegt je HA of internist van je eet en beweegpatroon?
Ik zou ook graag afvallen. Ik had ook wel mee kunnen doen, alhoewel ik vraag me af of ze iemand zouden nemen die zich niet volvreet. Het is zeker een inspiratie zo`n aflevering, maar voor mij niet want ik ben dik geworden door medicijnen en heb dus wel een normaal eetpatroon ( alleen zie je dat niet aan mij af) geen idee wat ze met mij zouden moeten.Als je al andere medicijnen geprobeerd hebt en het komt echt niet van het eten of door weinig bewegen zullen ze weinig kunnen doen denk ik. Ben je al eens naar een dietiste geweest en wat zegt hij/zij? Wat zegt je HA of internist van je eet en beweegpatroon?
Poep, wie heeft jou gescheten?
dinsdag 4 oktober 2011 om 12:51
quote:hipslala schreef op 23 september 2011 @ 11:28:
Wordt het niet eens tijd om te stoppen met de vooroordelen over dikke en slanke mensen.
Doodvermoeiend om te lezen dat men Wendy 'graatmager' noemt.
Er zijn mensen die te dik zijn door eten en er zijn mensen die dun zijn door weinig eten, maar er zijn duizend andere oorzaken te noemen en vaak is het ook genetisch bepaald.
Nee dat vind ik niet, keer op keer blijkt bij dit soort programma's dat ze best wel kunnen afvallen. Maar dan wel met veel beweging/sport en weinig eten.
Dat zijn dus geen vooroordelen, dit zijn nu eenmaal de feiten!
Wordt het niet eens tijd om te stoppen met de vooroordelen over dikke en slanke mensen.
Doodvermoeiend om te lezen dat men Wendy 'graatmager' noemt.
Er zijn mensen die te dik zijn door eten en er zijn mensen die dun zijn door weinig eten, maar er zijn duizend andere oorzaken te noemen en vaak is het ook genetisch bepaald.
Nee dat vind ik niet, keer op keer blijkt bij dit soort programma's dat ze best wel kunnen afvallen. Maar dan wel met veel beweging/sport en weinig eten.
Dat zijn dus geen vooroordelen, dit zijn nu eenmaal de feiten!
dinsdag 4 oktober 2011 om 16:26
quote:toetyfroety schreef op 04 oktober 2011 @ 12:51:
[...]
Nee dat vind ik niet, keer op keer blijkt bij dit soort programma's dat ze best wel kunnen afvallen. Maar dan wel met veel beweging/sport en weinig eten.
Dat zijn dus geen vooroordelen, dit zijn nu eenmaal de feiten!
Nou, ik kan alles eten en wordt niet dikker. (Alleen van medicijnen).
Vast genetisch bepaald want m'n vader heeft het ook en mijn zonen ook.
[...]
Nee dat vind ik niet, keer op keer blijkt bij dit soort programma's dat ze best wel kunnen afvallen. Maar dan wel met veel beweging/sport en weinig eten.
Dat zijn dus geen vooroordelen, dit zijn nu eenmaal de feiten!
Nou, ik kan alles eten en wordt niet dikker. (Alleen van medicijnen).
Vast genetisch bepaald want m'n vader heeft het ook en mijn zonen ook.
dinsdag 4 oktober 2011 om 21:29
quote:Moonlight82 schreef op 03 oktober 2011 @ 13:20:
(volgens mij had ik nog niet gepost, ik heb wel gekeken)
Mja ik kan de ex wel begrijpen. Zij heeft nu een gezin met kinderen, zoals ze graag wilde.
Andere optie was dat ze met hem verder zou gaan en dan mogelijk jong weduwe zou worden, zonder kinderen.
Als iemand hier een relatie heeft met een drugs- of alcoholverslaafde roepen we en masse 'run forrest'. Misschien is het leven met iemand met een eetverslaving wel net zo erg.
Ik hoop voor Danny dat hij met iemand anders weer gelukkig van worden. En idd dat ie toch psychologische hulp krijgt want zo vrolijk en blij en positief als hij lijkt, kan hij nooit echt altijd zijn. Ergens zitten ook andere emoties in die man.
Eens. Ipv zo een niets toevoegende Wendy die zogenaamd betrokken voor de camera doet, hadden ze beter een goeie psycholoog kunnen inzetten. Wendy heeft de beste man circa 5 a 6 keer gezien in een jaar tijd. Poeh wat leef je dan mee.
Raar wellicht, maar ik had het gevoel dat hij niet uit de kast durft te komen. Jong een mooie meid getrouwd om aan het plaatje te voldoen en in een broer-zus relatie beland.
Ik heb enorm respect voor hem. Knap dat hij zich er zo heeft kunnen toe zetten en dit ook nog eens op tv heeft gedaan. Erg sympathieke man. Ik hoop dat hij zichzelf nu ook echt de moeite waard gaat vinden.
(volgens mij had ik nog niet gepost, ik heb wel gekeken)
Mja ik kan de ex wel begrijpen. Zij heeft nu een gezin met kinderen, zoals ze graag wilde.
Andere optie was dat ze met hem verder zou gaan en dan mogelijk jong weduwe zou worden, zonder kinderen.
Als iemand hier een relatie heeft met een drugs- of alcoholverslaafde roepen we en masse 'run forrest'. Misschien is het leven met iemand met een eetverslaving wel net zo erg.
Ik hoop voor Danny dat hij met iemand anders weer gelukkig van worden. En idd dat ie toch psychologische hulp krijgt want zo vrolijk en blij en positief als hij lijkt, kan hij nooit echt altijd zijn. Ergens zitten ook andere emoties in die man.
Eens. Ipv zo een niets toevoegende Wendy die zogenaamd betrokken voor de camera doet, hadden ze beter een goeie psycholoog kunnen inzetten. Wendy heeft de beste man circa 5 a 6 keer gezien in een jaar tijd. Poeh wat leef je dan mee.
Raar wellicht, maar ik had het gevoel dat hij niet uit de kast durft te komen. Jong een mooie meid getrouwd om aan het plaatje te voldoen en in een broer-zus relatie beland.
Ik heb enorm respect voor hem. Knap dat hij zich er zo heeft kunnen toe zetten en dit ook nog eens op tv heeft gedaan. Erg sympathieke man. Ik hoop dat hij zichzelf nu ook echt de moeite waard gaat vinden.
dinsdag 4 oktober 2011 om 22:28
quote:Iwannalive schreef op 04 oktober 2011 @ 21:29:
[...]
Raar wellicht, maar ik had het gevoel dat hij niet uit de kast durft te komen. Jong een mooie meid getrouwd om aan het plaatje te voldoen en in een broer-zus relatie beland.
Hij is getrouwd met zijn jeugdliefde. Daarbij was hij vroeger ook gewoon een knappe vent. Ik heb trouwens uit niks kunnen halen dat ze in een broer-zus relatie waren beland. Ze zijn uit elkaar gegaan omdat hij vanwege zijn overgewicht steeds minder kon ondernemen. Zij wilde bijv. op vakantie met het vliegtuig, maar hij paste niet in zo'n stoeltje. Zij wilde kinderen, maar door zijn overgewicht was ze bang dat zij ze alleen moest opvoeden. Enz. enz. Volgens mij was er nog heel veel liefde tussen die twee en was er zeker geen sprake van een broer-zus relatie. En als je goed keek naar zijn blik toen hij haar weer zag... hij is echt geen homo hoor.
[...]
Raar wellicht, maar ik had het gevoel dat hij niet uit de kast durft te komen. Jong een mooie meid getrouwd om aan het plaatje te voldoen en in een broer-zus relatie beland.
Hij is getrouwd met zijn jeugdliefde. Daarbij was hij vroeger ook gewoon een knappe vent. Ik heb trouwens uit niks kunnen halen dat ze in een broer-zus relatie waren beland. Ze zijn uit elkaar gegaan omdat hij vanwege zijn overgewicht steeds minder kon ondernemen. Zij wilde bijv. op vakantie met het vliegtuig, maar hij paste niet in zo'n stoeltje. Zij wilde kinderen, maar door zijn overgewicht was ze bang dat zij ze alleen moest opvoeden. Enz. enz. Volgens mij was er nog heel veel liefde tussen die twee en was er zeker geen sprake van een broer-zus relatie. En als je goed keek naar zijn blik toen hij haar weer zag... hij is echt geen homo hoor.
dinsdag 4 oktober 2011 om 22:31
quote:Cici25 schreef op 04 oktober 2011 @ 22:28:
[...]
Hij is getrouwd met zijn jeugdliefde. Daarbij was hij vroeger ook gewoon een knappe vent. Ik heb trouwens uit niks kunnen halen dat ze in een broer-zus relatie waren beland. Ze zijn uit elkaar gegaan omdat hij vanwege zijn overgewicht steeds minder kon ondernemen. Zij wilde bijv. op vakantie met het vliegtuig, maar hij paste niet in zo'n stoeltje. Zij wilde kinderen, maar door zijn overgewicht was ze bang dat zij ze alleen moest opvoeden. Enz. enz. Volgens mij was er nog heel veel liefde tussen die twee en was er zeker geen sprake van een broer-zus relatie. En als je goed keek naar zijn blik toen hij haar weer zag... hij is echt geen homo hoor.Ik denk dus van wel.
[...]
Hij is getrouwd met zijn jeugdliefde. Daarbij was hij vroeger ook gewoon een knappe vent. Ik heb trouwens uit niks kunnen halen dat ze in een broer-zus relatie waren beland. Ze zijn uit elkaar gegaan omdat hij vanwege zijn overgewicht steeds minder kon ondernemen. Zij wilde bijv. op vakantie met het vliegtuig, maar hij paste niet in zo'n stoeltje. Zij wilde kinderen, maar door zijn overgewicht was ze bang dat zij ze alleen moest opvoeden. Enz. enz. Volgens mij was er nog heel veel liefde tussen die twee en was er zeker geen sprake van een broer-zus relatie. En als je goed keek naar zijn blik toen hij haar weer zag... hij is echt geen homo hoor.Ik denk dus van wel.
woensdag 5 oktober 2011 om 04:01
quote:vol_en_fit schreef op 04 oktober 2011 @ 21:05:
Groeten
Els
Info@volenfit.nlAls je dan toch gaat spammen, doe het dan foutloos. Nu komt je wervende verhaal suf over.
Groeten
Els
Info@volenfit.nlAls je dan toch gaat spammen, doe het dan foutloos. Nu komt je wervende verhaal suf over.
woensdag 5 oktober 2011 om 09:53
Maar best wel een goed idee.
Hier in de omgeving heb je van die programma's van 10 weken,3x sporten per week,coach en voedingsschema.Maar daar komen mensen op af die hooguit 15 kilo overgewicht hebben.
AO(Anonieme overeters) zit hier niet in de omgeving.
Nou kun je natuurlijk naar een dietiste,sportschool maar zo'n club waar men een jaar lang minimaal 3x per week met elkaar sport onder begeleiding van een coach en minimaal 3x per week in groepsverband praat over de eetverslaving ed lijkt me ook een goed idee (en dan voor personen die aan obese lijden en dus niet alleen personen met zo'n 15 kilo overgewicht)
Waarom komt een sportschool niet op zoiets om aan te bieden...
Hier in de omgeving heb je van die programma's van 10 weken,3x sporten per week,coach en voedingsschema.Maar daar komen mensen op af die hooguit 15 kilo overgewicht hebben.
AO(Anonieme overeters) zit hier niet in de omgeving.
Nou kun je natuurlijk naar een dietiste,sportschool maar zo'n club waar men een jaar lang minimaal 3x per week met elkaar sport onder begeleiding van een coach en minimaal 3x per week in groepsverband praat over de eetverslaving ed lijkt me ook een goed idee (en dan voor personen die aan obese lijden en dus niet alleen personen met zo'n 15 kilo overgewicht)
Waarom komt een sportschool niet op zoiets om aan te bieden...
woensdag 5 oktober 2011 om 10:23
quote:ElleMichelle schreef op 05 oktober 2011 @ 09:53:
Nou kun je natuurlijk naar een dietiste,sportschool maar zo'n club waar men een jaar lang minimaal 3x per week met elkaar sport onder begeleiding van een coach en minimaal 3x per week in groepsverband praat over de eetverslaving ed lijkt me ook een goed idee (en dan voor personen die aan obese lijden en dus niet alleen personen met zo'n 15 kilo overgewicht)
Waarom komt een sportschool niet op zoiets om aan te bieden...
Met anderen praten over eetverslaving geeft iemand nog steeds de juiste tools niet om zijn verslaving permanent de baas te kunnen.
Eetverslaving valt in de categorie verslavingen en vergt ook een identieke specifiek verslavingsgerichte behandeling. Net als alcohol- en drugsverslavingen dus.
Het is zelfs nog ingewikkelder: bij drugs en acohol kun je volledige abstinentie (onthouding) nastreven. Maar we kunnen níet zonder eten.
Zelf denk ik dat iemand met een eetverslaving/stoornis, naast (begeleid) sporten en diëten, zich ook zou laten moeten behandelen bij een gespecialieerde verslavingskliniek.
Zoals hier te lezen bijvoorbeeld: http://www.addiction-solu ... slavingen/eetstoornissen/
Nou kun je natuurlijk naar een dietiste,sportschool maar zo'n club waar men een jaar lang minimaal 3x per week met elkaar sport onder begeleiding van een coach en minimaal 3x per week in groepsverband praat over de eetverslaving ed lijkt me ook een goed idee (en dan voor personen die aan obese lijden en dus niet alleen personen met zo'n 15 kilo overgewicht)
Waarom komt een sportschool niet op zoiets om aan te bieden...
Met anderen praten over eetverslaving geeft iemand nog steeds de juiste tools niet om zijn verslaving permanent de baas te kunnen.
Eetverslaving valt in de categorie verslavingen en vergt ook een identieke specifiek verslavingsgerichte behandeling. Net als alcohol- en drugsverslavingen dus.
Het is zelfs nog ingewikkelder: bij drugs en acohol kun je volledige abstinentie (onthouding) nastreven. Maar we kunnen níet zonder eten.
Zelf denk ik dat iemand met een eetverslaving/stoornis, naast (begeleid) sporten en diëten, zich ook zou laten moeten behandelen bij een gespecialieerde verslavingskliniek.
Zoals hier te lezen bijvoorbeeld: http://www.addiction-solu ... slavingen/eetstoornissen/
woensdag 5 oktober 2011 om 10:48
woensdag 5 oktober 2011 om 11:41
Ook de OA groep waar je het over hebt (hier in A'dam heten ze 'Overeaters Anonymous'), is een onderdeel van een wereldwijd toegepast herstelprogramma voor verslaafden, het zogenaamde '12 Stappen Minnesota Model'.
Dit soort zelfhulpgroepen zijn een van de pijlers van dit 12 stappenprogramma.
Ook zelfhulpgroepen als de AA, NA (Narcotics), CA (Cocaïne), GA (Gamblers) etc. zijn hier een onderdeel van.
Veel mensen die zo'n groep bezoeken (ze werken niet met lidmaatschap en 't is gratis) weten niet precies hoe het in elkaar zit, maar zo zit het dus.
Iedereen die wil en bekend is met de 12 stappen methode kan in principe zijn eigen zelfhulpgroep opzetten. Het is een (in de jaren '30 in de US) uitgedacht concept wat veel succesvoller is een willekeurige praatgroep.
Veel verslavingsklinieken zoals Jellinek en Solutions werken ook volgens deze 12 stappen methode. Het na de behandeling blijven bezoeken van bovengenoemde 12 stappen zelfhulpgroepen wordt geadviseerd.
Hier wordt 't iets meer uitgelegd:
http://mens-en-gezondheid ... plan-minnesota-model.html
En ja, een sportprogramma en een blijvend veranderd en verantwoord voedingspatroon is de enige manier om (gezond) af te vallen.
Hoewel ik van een sportprogramma van een jaar gewoon een definitieve verandering in leefstijl zou maken. Sporten/bewegen is onderdeel van een gezonde leefstijl en zeker iemand met veel overgewicht zou moeten leren gezonde sport- en voedingsgewoontes permanent in zijn leven te integreren.
Dit soort zelfhulpgroepen zijn een van de pijlers van dit 12 stappenprogramma.
Ook zelfhulpgroepen als de AA, NA (Narcotics), CA (Cocaïne), GA (Gamblers) etc. zijn hier een onderdeel van.
Veel mensen die zo'n groep bezoeken (ze werken niet met lidmaatschap en 't is gratis) weten niet precies hoe het in elkaar zit, maar zo zit het dus.
Iedereen die wil en bekend is met de 12 stappen methode kan in principe zijn eigen zelfhulpgroep opzetten. Het is een (in de jaren '30 in de US) uitgedacht concept wat veel succesvoller is een willekeurige praatgroep.
Veel verslavingsklinieken zoals Jellinek en Solutions werken ook volgens deze 12 stappen methode. Het na de behandeling blijven bezoeken van bovengenoemde 12 stappen zelfhulpgroepen wordt geadviseerd.
Hier wordt 't iets meer uitgelegd:
http://mens-en-gezondheid ... plan-minnesota-model.html
En ja, een sportprogramma en een blijvend veranderd en verantwoord voedingspatroon is de enige manier om (gezond) af te vallen.
Hoewel ik van een sportprogramma van een jaar gewoon een definitieve verandering in leefstijl zou maken. Sporten/bewegen is onderdeel van een gezonde leefstijl en zeker iemand met veel overgewicht zou moeten leren gezonde sport- en voedingsgewoontes permanent in zijn leven te integreren.
woensdag 5 oktober 2011 om 15:38
Daar heb je gelijk in,eetverslaafden moeten eigenlijk totdat ze echt niet meer kunnen blijven sporten.Vroeger deed ik het veel en bleef daardoor redelijk op gewicht maar toen ik er na de eerste zwangerschap mee stopte ging het dus mis.
Mij lijkt het dus ontzettend leuk en stimulerend om regelmatig te sporten in een groep met lotgenoten en daarvoor bv zo'n OA groep.Een gat in de markt voor een sportschool?
Mij lijkt het dus ontzettend leuk en stimulerend om regelmatig te sporten in een groep met lotgenoten en daarvoor bv zo'n OA groep.Een gat in de markt voor een sportschool?
woensdag 5 oktober 2011 om 16:35
Dat is best een goed idee.
De OA'ers zouden dan hun 'meetings' in de sportschool kunnen houden en aansluitend of voorafgaand trainen. En ook op alle andere dagen elkaar al sportend stimuleren. Lijkt me ongelofelijk motiverend! Als de sportschool de gratis open meetings dan ook voor niet-leden toegankelijk maakt, kan dat voor de sportschool heel wervend werken. Dit kan twijfelende/onzekere obese sporters in spé nét die streep over trekken. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
De OA'ers zouden dan hun 'meetings' in de sportschool kunnen houden en aansluitend of voorafgaand trainen. En ook op alle andere dagen elkaar al sportend stimuleren. Lijkt me ongelofelijk motiverend! Als de sportschool de gratis open meetings dan ook voor niet-leden toegankelijk maakt, kan dat voor de sportschool heel wervend werken. Dit kan twijfelende/onzekere obese sporters in spé nét die streep over trekken. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
woensdag 5 oktober 2011 om 17:08
Ik denk dat de kracht van OA juist zit in zich niet bemoeien met zaken buiten OA. Omdat de eetverslaving zich bij iedereen anders uit, en het in OA de gewoonte is elkaar geen advies te geven, is het zich bemoeien met elkaars bewegingspatroon geen goed idee denk ik.
Eetverslaving betekent niet persé dat je overgewicht hebt. Je kunt ook een gewoon gewicht hebben of ondergewicht. Juist het gevaar van dwangmatig sporten, en activiteiten zoeken die een kick geven lijkt mij een reden om OA niet te verbinden aan een sportinstituut.
Het is niet voor niets dat dat in één van de tradities van OA staat.
Ik ben op eigen houtje 50 kg afgevallen, stabiel in gewicht gebleven gedurende een jaar of 2 en pas daarná begonnen bij OA. Dwangmatig eten hoeft zich niet te uiten in overgewicht.
Soms vind ik het jammer dat daar zo het accent op wordt gelegd, op overgewicht bij OA. Zo vinden de mensen die lijden aan bolimia en anorexia veel minder snel de weg naar OA.
Het is wel heel erg jammer dat er maar in een beperkt aantal plaatsen meetings zijn. Dat deel ik met jullie.
Eetverslaving betekent niet persé dat je overgewicht hebt. Je kunt ook een gewoon gewicht hebben of ondergewicht. Juist het gevaar van dwangmatig sporten, en activiteiten zoeken die een kick geven lijkt mij een reden om OA niet te verbinden aan een sportinstituut.
Het is niet voor niets dat dat in één van de tradities van OA staat.
Ik ben op eigen houtje 50 kg afgevallen, stabiel in gewicht gebleven gedurende een jaar of 2 en pas daarná begonnen bij OA. Dwangmatig eten hoeft zich niet te uiten in overgewicht.
Soms vind ik het jammer dat daar zo het accent op wordt gelegd, op overgewicht bij OA. Zo vinden de mensen die lijden aan bolimia en anorexia veel minder snel de weg naar OA.
Het is wel heel erg jammer dat er maar in een beperkt aantal plaatsen meetings zijn. Dat deel ik met jullie.
woensdag 5 oktober 2011 om 17:28
Daar heb je ook weer gelijk in Hanke.
Het vrijblijvende, niet dwingende, niet adviserende is ook weer de kracht van deze 'fellowships'.
Er zijn in een beperkt aantal plaatsen meetings zeg je, maar als er behoefte aan is, kan iedereen met een paar geïnteresseerden zo'n groep opstarten en voilà. Toch?
Het vrijblijvende, niet dwingende, niet adviserende is ook weer de kracht van deze 'fellowships'.
Er zijn in een beperkt aantal plaatsen meetings zeg je, maar als er behoefte aan is, kan iedereen met een paar geïnteresseerden zo'n groep opstarten en voilà. Toch?
woensdag 5 oktober 2011 om 18:44
Ik heb de aflevering net online teruggekeken. Eerlijk gezegd ben ik echt heel erg geschrokken van het proces wat zich heeft voltrokken. De dwangmatigheid die hij aan de dag legt is niet normaal. Ik vraag me eerlijk gezegd af of hij niet het ene probleem voor het andere vervangen heeft. Heb er een beetje een nare bijsmaak aan overgehouden.