Vega stamppotjes?!

04-10-2011 19:35 87 berichten
Ik ben van weinig vleeseten naar nog minder vleeseten gegaan de afgelopen maanden.

Nu komt de winter er weer aan, en zie ik overal weer stamppotjes.

Heerlijk! Ik ben dol op andijvie-, boerenkool- en wortelstamp.

Maar.... in het verleden at ik dit met respectievelijk gehaktballen, rookworst en spek. Zaken die ik nu niet meer wil eten.

Wat zijn goede vega alternatieven hiervoor (dus voor het vlees)?

Ik doe mijn boodschappen bij AH en soms bij Jumbo, dus naam&merknaam graag!

Champignons lust ik niet.....
quote:maaique schreef op 04 oktober 2011 @ 20:03:

Ik vind die van de AH erg lekker

Maar rookworst is er geloof ik niet vega hoor :p Gewone worst wel en gehaktballetjes ook

Ik heb toevallig van de week een vegetarische rookworst van de AH gehad. Zijn er dus wel, maar je mist er niets aan als jouw AH ze niet verkoopt (ik vind ze iig echt niet lekker!).

Die italiaanse carre vind ik wel weer prima, zelfs die-hard vleeseters mompelen hier niet als ze deze voorgeschoteld krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Stampotten kun je ook in een ovenschaal doen, eventeel gemengd met die cashewnoten, stukjes gedroogde tomaat, feta enz... (afhankelijk van het type stampot) , en dan geraspte kaas er over heen.
quote:SeptemberGirl schreef op 04 oktober 2011 @ 20:00:

[...]

Je hebt hier in 040 wat minder natuurwinkels dan in 020, da's jammer.Ik heb de laatste tijd wel geluk gehad idd, nu er een natuurwinkel en een traiteur die producten van de vegetarische slager verkoopt, in mijn wijk zijn bijgekomen. Zou zelf ook niet stad en land gaan afzoeken, maar als je toch het AH aanbod een keertje beu bent moet je maar eens gaan googelen. Er zijn vrij veel internetwinkels die dergelijke producten thuis bezorgen (en vaak ook lang houdbaar).
Een gekookt eitje bij bijv boerenkool of andijviestampot doet het hier ook altijd goed.

Deze ovenschotel is ook erg lekker:

600 gram andijvie in reepjes gesneden - 1 zakje Maggi aardappelpuree voor ovenschotels (ik doe zelf vaak 2 zakjes) - 2 eieren - 50 gram geraspte belegen kaas - peper - zout - nootmuskaat - Knorr aromat of bouillonpoeder - 1 eetlepel boter - 1 kleine fijngesneden ui

Smelt de boter in een wok en bak hierin het uitje glazig. Voeg de andijvie toe, roeren en even meebakken. (Officieel moet je de andijvie 5 minuten voorkoken, maar ik vind dit niet nodig). Op smaak maken met peper, zout, nootmuskaat en aromat/ boullionpoeder. Maak de aardappelpuree volgens de beschrijving op het pak.Oven voorverwarmen op 250 graden C.Doe in de ingevette ovenschaal eerst de andijvie en dan de aardappelpuree. Maak twee brede kuiltjes in de puree en breek hier in de eieren. Bestrooi de eieren licht met zout. Bestrooi de puree en de eieren met de geraspte kaas. Dan nog 25 minuten in de oven en smullen maar.
quote:elninjoo schreef op 04 oktober 2011 @ 19:43:

kaas, véél kaas!

We kunnen jou 's nachts wel wakker maken voor een blokje kaas ?
Ik eet stamppot boerenkool graag met een gekookt ei erbij, dat heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Wel las ik andere suggesties die ik ook maar eens moet proberen!
Rucolastampot met zongedroogde tomaatjes erdoor en geitenkaas.

Boerenkoolstamppot met gebakken uien erdoor om de spek te vervangen. Met vegarookworst.

Preistamppot met geraspte kaas erdoor en een vegakaasburger.

Allemaal dingen die zelfs mijn diehard vleeseter prima te eten vindt. Ik eet wel vlees, maar we proberen wat minder vlees te eten.

Bedenk me nu dat we ook weleens van die Indische gebakken uitjes in huis hebben. Die lijken me ook wel lekker door de stamppot.
Stamppot spruitjes:

- spruitjes

- aardappelen (ongeveer evenveel als je spruiten hebt)

- knoflook (flink veel, in een stamppot voor 4 pers een teentje of 6)

- scheutje melk om het stamppen te vergemakkelijken

- heel veel strooikaas die je er doorheen stampt (zodat echt alles draden trekt, dus een paar zakjes)

- eventueel cashewnoten er overheen strooien

Oh ik zie dat iemand anders de spruiten ook genoemd heeft, maar met een iets ander recept
Kaas is trouwens niet vegetarisch.
Ipv. Uitgebakken spekkies, doe ik er gebakken uitjes uit een potje bij. Lekker. Maar pas op het bord doen, anders worden ze zacht.

quote:winkelfanaat schreef op 04 oktober 2011 @ 20:23:

Wel, wordt toch geen dier voor dood gemaakt.

Het is alleen niet veganistisch.

Edit: even gelezen op internet, maar kaas wordt gemaakt met iets uit de maag van een geslacht kalf. Weer wat geleerd.
quote:winkelfanaat schreef op 04 oktober 2011 @ 20:23:

Je hebt anders ook echt vegetarische kaas hoor, als je wilt

Maar voor normale kaas zullen ook geen dieren gedood worden, dan wordt er meer een restproduct gebruikt als stremsel, om de kaas te laten 'stollen'.
boerenkool met gebakken champignons en voorgekruide tofoe reepjes van de AH ofzo. Een lading croutons erover en het is klaar.
Je kunt ook vegetarische kaas krijgen, hoewel ik denk dat de meeste vegetariërs daar niet heel moeilijk over doen. Mijn favoriet is een rucolastamppotje. Lekker op smaak maken met geroosterde pijnboompitjes (even roosteren in een droge koekenpan geeft pijnboompitjes veel meer smaak), zongedroogde tomaatjes, oude kaas. Verder breng ik veel stamppotjes op smaak met grove mosterd.
Haha, ik ben geen vega :D

Ik eet alleen wel veel vega.. Geen idee waarom :p
Internagelaktisch
quote:galadriel schreef op 04 oktober 2011 @ 20:25:

[...]

Stremsel komt van koeien magen. Meeste vegetariers eten dit ook niet. Net als gelatine.

Vegetarische kaas bestaat inderdaad ook. Gewoon bij AH. ;)
Lekker stamppot.

Ik maak de boeren kool altijd met cashewnoten en geraspte kaas (met mosterd en zilveruitjes en zure augurken, geserveerd), stamppot andijvie met gedroogde tomaten en geroosterde pijnboompitten en zuurkool met ananas, rozijntjes en feta. hm.....

En als je vis eet is stamppot met boontjes en makreel idd heerlijk.
quote:tjongetjonge schreef op 04 oktober 2011 @ 20:28:

[...]

Stremsel komt van koeien magen. Meeste vegetariers eten dit ook niet. Net als gelatine.

Vegetarische kaas bestaat inderdaad ook. Gewoon bij AH. ;)

Ja, had mijn berichtje al aangepast. Wist dit echt niet.

Maar AH biologisch is zonder de kalvenmaag.
Wat ik zelf lekker vind bij de meeste stamppotjes is op het laatst (er zijn verschillende soorten) mosterd toevoegen. Dat combineert ook heel goed bij de meeste soorten kaas. Ook kan er (meekoken) wat gesnipperde ui, wat verse knoflook en een bouillonblokje erbij, maar dat schijnt niet vega te zijn. Zelf neem ik meestal groente of paddenstoelen, maar dat laatst lust je niet. Je kunt ook een kruidenmengsel toevoegen i.p.v. een blokje en het helemaal op eigen smaak maken.

Bij boerenkool vind ik oude kaas (van die pittige) erg lekker.

Bij spruitjes vind ik geitenkaas lekker.

Bij andijvie lust ik gewoon alle soorten kaas. Dat smaakt altijd.

Maar er schijnt ook speciale vegetarische kaas te zijn. Het is maar net wat je wil. Gebakken of gestoomde schol met speciale viskruiden van verstegen(?) vind ik er ook lekker bij, maar dat is lang geleden. Daar zit meer kruiden dan zout en peper in. Dat zit in een doosje met een paar langwerpige zakjes. Ik weet niet of ze die nog hebben.
quote:galadriel schreef op 04 oktober 2011 @ 20:25:

[...]

Edit: even gelezen op internet, maar kaas wordt gemaakt met iets uit de maag van een geslacht kalf. Weer wat geleerd.Nee ik bedoel niet veganistisch, maar ik kaas zit chymosine, dat wordt uit de maag van een jong kalfje gehaald. Dus er is helaas wel een gedood dier voor nodig, om de het kazenschap van de supermarkt te vullen.
quote:maaique schreef op 04 oktober 2011 @ 20:28:

Haha, ik ben geen vega :D

Ik eet alleen wel veel vega.. Geen idee waarom :pIs toch ook al goed, doe ik ook hoor. Vleesverminderaar noemen ze het geloof ik.
quote:winkelfanaat schreef op 04 oktober 2011 @ 20:31:

[...]

Nee ik bedoel niet veganistisch, maar ik kaas zit chymosine, dat wordt uit de maag van een jong kalfje gehaald. Dus er is helaas wel een gedood dier voor nodig, om de het kazenschap van de supermarkt te vullen.Maar volgens mij kan je maag nergens anders voor gebruiken en wordt het ook niet gegeten. Dus zolang er vraag naar vlees is is er maag over en kan je het dus net zo goed gebruiken in kaas. Er zal heus niet geslacht worden voor kaas.
galadriel, had je edit nog niet gelezen...
Ik gooi er meestal vegaballekes van Lidl (stiekem Vivera) bij. Lekker meebakken met een uitje in heel veel Alpro Soja. Jus afmaken met wat bouillon, ketjap en eventueel wat maizena. Smelt in de mond!...
Andijviestamppot met kleine blokjes kaas en mosterd. Eitje erbij!

Spinaziestamppot met ei en kaas.

Eieren koken, stamppot maken van aardappelpuree en spinazie. Eitjes in plakjes snijden. De stamppot in een ovenschaal met eieren erop, geraspte kaas erop en ik de oven ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven