Vega stamppotjes?!

04-10-2011 19:35 87 berichten
Ik ben van weinig vleeseten naar nog minder vleeseten gegaan de afgelopen maanden.

Nu komt de winter er weer aan, en zie ik overal weer stamppotjes.

Heerlijk! Ik ben dol op andijvie-, boerenkool- en wortelstamp.

Maar.... in het verleden at ik dit met respectievelijk gehaktballen, rookworst en spek. Zaken die ik nu niet meer wil eten.

Wat zijn goede vega alternatieven hiervoor (dus voor het vlees)?

Ik doe mijn boodschappen bij AH en soms bij Jumbo, dus naam&merknaam graag!

Champignons lust ik niet.....
AH heeft wel vegarookworsten, maar vleeseters (mijn oud-huisgenoten) vinden daar vaak weinig aan. Dan kun je de vega-braadworsten proberen.

Super de Boer heeft vegaspekjes, weet niet of die al tot AH-XL zijn doorgedrongen. Niet bij mijn gewone AH in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik hou niet van jus, dus dat hoeft seauieseau niet.Wat een mooie, chique vertaling van het woord sowieso. Echt leuk!
Spinaziestamppot met op het laatst wat halve kerstomaatjes en stukjes brie erdoor (op smaak gebracht met peper, bouillonblokje en wat knoflookpoeder).
Oh ja, preistamppot bestrooid met walnoten en pittige blauwschimmelkaas is ook lekker!
Stamppot rauwe andijvie met erdoorheen cashewnoten, en erover strooikaas.Gekookt eitje, ook lekker! Eet je wel eieren?
Rauwe andijvie stamppot lust ik graag met spekjes!

Máár voor mijn vega vriendinnetjes koop ik er kaas en zongedroogde tomaatjes bij.. Is óók lekker!
Mss is een samenvatting handig? Kan zijn dat ik wat dingen vergeet, maar ik zal er ook wat extra suggesties bij zetten ter compensatie :-)

- zelf gebakken of zelf gekochte gefruite uitjes

- croutons

- (strooi)kaas, ook denken aan bv brie, geitenkaas, rookkaas, blauwe kaas, evt in combinatie met mosterd (ook verschillende soorten genoemd)

- je kunt ook harde kaas raspen, bergjes in de koekenpan of oven, even platdrukken en bakken voor krokante kaaskoekjes

- gedroogde tomaatjes of cherrytomaatjes (ook lekker om deze in de oven te bakken met olijfolie, zout en knoflook en/of rozemarijn)

- noten (cashew, pinda's, hazelnoten, walnoten)

- pijnboompitjes, gedroogde zaadjes van bv zonnebloem, pompoen

- kant en klare vleesvervangers

- zelf gemaakte Kaasplak (met hoofdletter!)

- fruit (mn bij zuurkoolstamppot: bv ananas, appel, mandarijn, rozijnen)

- vis (bv zalm, kabeljauw, makreel, garnalen)

- ei

- zilveruitjes, augurkjes, piccalilly

- olijven

- juspoeder, bouillonblokjes, (verse) kruiden, mosterd, knoflook als smaakmakers

- gemarineerde tahoe, tofu, tempeh, soja (bv sojasaus, knoflook, gember)

- combinaties, bv gedroogde tomaatjes, geitenkaas en pijnboompitjes
De vega knakworstjes van AH zijn ook erg lekker! En ik vind de blokjes vega in satesaus ook erg lekker (ik weet de naam even niet). O ja en de nuggets zijn erg smakelijk. Dit zijn mijn 3 favorieten en die zijn alledrie lekker bij een stampot.
Als je van zoet houd: hete bliksem (appelstamp) met stoofpeertjes.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 04 oktober 2011 @ 20:02:

[...]

Die brolcolistamppot, hoe breng je die op smaak? nog kruiden ofzo?Dat varieert, de ene keer doe ik er niks bij (maar dan neem ik meestal wel geitenkaas met honing) de andere keer een klein beetje kerriepoeder, soms wat italiaanse kruiden.
quote:SeptemberGirl schreef op 04 oktober 2011 @ 20:03:

Oeh klinkt ook lekker Soley.

Sperziebonenstamppot met makreel klinkt heel goed.

Die had ik toevallig net op ;)

Heel simpel, sperziebonen koken, aardappels stampen met wat citroenrasp. Beetje van het citroensap erdoor als je dat lekker vindt, door elkaar mengen en dan gerookte makreel er bovenop. Jummie!
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus allicht ben ik mosterd (ook lekker trouwens, door de stamppot)

Spinaziestamppot met geitenkaas:

aardappels koken met een bouillonblokje, in een andere pan spinazie roerbakken met een uitje, teentje knoflook en champignons. Het spinaziemengsel toevoegen aan de aardappels en evt. een scheutje melk. Erdoor blokjes (zongedroogde) tomaat roeren en het geheel op smaak brengen met wat peper en zout. Stamppotje in een ovenschaal doen, en bovenop wat geitenkaas brokkelen en pijnboompitjes strooien. Dan nog 10 minuten in de oven op 180c.

Ik vind het lekker met een visje erbij, maar hoeft niet.

Witlofstamppot met dille en zalm:

Aardappels koken met een bouillonblokje, zodra ze gaar zijn fijnstampen met de gesneden witlofblaadjes en een scheutje melk en een beetje olijfolie. Op smaak brengen met peper en zout en een flinke eetlepel dille erdoor roeren.

Door deze stamppot is zowel gerookte zalmsnippers als gewone zalmfilet erg lekker, ik wissel het vaak af. De zalmfilets wel eerst bereiden uiteraard.

Stamppot broccoli met brie en cashewnoten:

Aardappels koken met bouillonblokje, broccoliroosjes kort koken (beetgaar). Mengen en op smaak brengen met wat peper en zout. Dan (gezouten) cashewnoten toevoegen en blokjes brie. Ook lekker met een stukje vis ernaast.

Verdere favorieten:

- stamppot rauwe andijvie (met paprika erdoor, lekkere bite krijg je dan)

- boerenkool en erbij een jus van ui, champignons, scheutje ketjap en paprika.

- stamppot snijbonen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven