etentje

12-10-2011 16:03 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier een fanatieke meelezer, maar ik zit nu echt met een vraagje, vandaar dit topic.

Eind van deze maand moet ik een hoofdgerecht voor 6 personen serveren. Ik weet nog niet wie deze personen zijn, dus ook niet wat ze niet lusten, dus dat maakt het iets makkelijker. Wat het voor- en na gerecht wordt weet ik ook niet. Ik wil graag een culinaire hoogstandje op tafel zetten, maar een echte keukenprinses ben ik niet.

Wie heeft er leuke ideeën? Het mag ook niet te simpel zijn, dus geen stampot of roerbakschotel. Ik weet dat ik in de index kan kijken, maar ik hoor graag van jullie.
Maris, bedankt voor het recept van de chocoladetaartjes. DIe ga ik zaterdag maken, ik krijg ook gasten

Wat ik heel graag maak voor gasten is een indonesische rijsttafel.

Je kan kleine kippevleugeltjes marineren in ketjap en sambal, even koken in de marinade en dan onder de gril in de oven.

Beef rendang er bij als 2e vleesgerecht.

Sajoerboontjes, sambaleieren, rijst, kroepoek, gebakken uitjes enz.

Je kan bijna alles van te voren klaarmaken en op het laatst opwarmen.
quote:Madelein schreef op 12 oktober 2011 @ 16:36:

[...]

Ja maar, ik kan moeilijk de recepten van Kayotic hier allemaal neerzetten, want daar zitten echt lekkere tussen! bijvoorbeeld de varkensreepjes in zoete ketjapsaus, die waren echt lekker!Naar dat recept ben ik dan wel weer benieuwd of heb je 'm al ergens bij een bestaand topic geplaatst ?
Oh ik weet ook nog een héééérlijk voorgerecht: de inmiddels door het halve forum gemaakte gepofte knoflooksoep! Wow, die is echt goddelijk.

Hét recept.
Maar Thee, ik (en met mij nog anderen) kunnen nu toch wel totaal andere / betere suggesties hebben dan een (half) jaar geleden? Die gepofte knoflooksoep bijvoorbeeld, kende ik een tijdje terug nog niet eens, en vind ik nu echt een aanrader.
quote:thee schreef op 12 oktober 2011 @ 16:38:

[...]

Naar dat recept ben ik dan wel weer benieuwd of heb je 'm al ergens bij een bestaand topic geplaatst ?

Haha nee, gewoon van haar site geplukt. En tbsp is een tablespoon, geen theelepel, erg logisch, maar niet voor iedereen

http://www.kayotic.nl/blog/pork-in-sweet-soy-sauce
quote:lapin schreef op 12 oktober 2011 @ 16:38:

Maris, bedankt voor het recept van de chocoladetaartjes. DIe ga ik zaterdag maken, ik krijg ook gasten

Wat ik heel graag maak voor gasten is een indonesische rijsttafel.

Je kan kleine kippevleugeltjes marineren in ketjap en sambal, even koken in de marinade en dan onder de gril in de oven.

Beef rendang er bij als 2e vleesgerecht.

Sajoerboontjes, sambaleieren, rijst, kroepoek, gebakken uitjes enz.

rijsttafel klinkt goed! Het gerecht moet inderdaad met een half uur op tafel staan. Dus als ik het vantevoren kan maken is dit wel makkelijk. Ik ga eens even googelen!

Je kan bijna alles van te voren klaarmaken en op het laatst opwarmen.
Madelein, dank je. Ik had er wellicht overheen gekeken dat het van de site van Kay is (nog nooit gekeken daar maar zie dit site wel vaak voorbij komen hier).

Maris, dat kan zeker (al zie ik die knoflooksoep al zeker een jaar voorbij komen) en het is tegenwoordig anders dan 'vroeger'. Voor ik een topic 'durfde' te openen had ik zo ongeveer alle topics doorgespit (toen waren er nog niet de pijlers zoals ze nu zijn), en ook bij dit soort topics wordt vaak weer teruggegrepen naar dingen die al zo vaak genoemd zijn, tapas, lasagne, ovenschotel, stoofschotel etc. etc. Maar ieder zijn/haar ding.
[quote]_maris_ schreef op 12 oktober 2011 @ 16:23:

Ik vind het altijd wel leuk om even mee te denken, ondanks de vele ideeen die al ergens rondzwerven op het forum...

Als nagerecht is dit misschien wat?

*knip en plak uit eerder geschreven bericht...*

Deze ga ik ook even opslaan. Ik heb met de kinderen wel een lava cakjes gemaakt, alleen was de lava dan niet vloeibaar. (zal wel iets verkeerd gedaan hebben) Deze ga ik volgende week een keer maken met de kids (herfstvakantie)
de site van de keurslager staan ook recpten op. kijk eens bij reepeper. past ook wel bij het weer.
quote:thee schreef op 12 oktober 2011 @ 16:48:

Madelein, dank je. Ik had er wellicht overheen gekeken dat het van de site van Kay is (nog nooit gekeken daar maar zie dit site wel vaak voorbij komen hier).

Maris, dat kan zeker (al zie ik die knoflooksoep al zeker een jaar voorbij komen) en het is tegenwoordig anders dan 'vroeger'. Voor ik een topic 'durfde' te openen had ik zo ongeveer alle topics doorgespit (toen waren er nog niet de pijlers zoals ze nu zijn), en ook bij dit soort topics wordt vaak weer teruggegrepen naar dingen die al zo vaak genoemd zijn, tapas, lasagne, ovenschotel, stoofschotel etc. etc. Maar ieder zijn/haar ding.Ik heb ook zeker bij de index gekeken. en op kayotic en op ah.nl. en op enz. enz.. Ik he ook zeker getwijfeld of ik een topic zou openen juist door deze reacties. Ik ben een zeer fanatieke meelezer en had dit eigenlijk kunnen verwachten. Maar zoals ik al zei ben ik niet op zoek naar recepten, kan uitstekend zelf googelen. Maar misschien dat er mensen hier zijn met tips of leuke ideëën. Daarbij hoef je toch niet te reageren, dat komt op mij weer pinnig over.
Ik zou als hoofdgerecht iets met surf en turf doen. Zijn er dan mensen die geen vlees of vis lusten kan je ruilen.

Een lekker stukje ossenhaas met zalm of met gamba's bijvoorbeeld in een lekkere saus.

Wat altijd lekker is hierbij,zijn roergebakken aspergepuntjes, een heerlijke salade en iets van aardappelgratin of aardappelkroketjes met zelfgemaakte mayonaise.
Of je gaat op z'n Zwitsers

Een grote pan rosti met stukjes spek en gesnipperde ui meegebakken. Kaas erover smelten.

Stukjes gegrilde varkenshaas erbij en een lekkere salade.

Ik wou alleen dat ik rosti kon maken. Ik heb het vaak geprobeerd, maar het lijkt nergens op. Iemand nog tips voor me?
quote:monalisalove schreef op 12 oktober 2011 @ 17:03:

Ik zou als hoofdgerecht iets met surf en turf doen. Zijn er dan mensen die geen vlees of vis lusten kan je ruilen.

Een lekker stukje ossenhaas met zalm of met gamba's bijvoorbeeld in een lekkere saus.

Wat altijd lekker is hierbij,zijn roergebakken aspergepuntjes, een heerlijke salade en iets van aardappelgratin of aardappelkroketjes met zelfgemaakte mayonaise.

Surf en Turf, nog nooit van gehoord.

Maar dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.

Zelfgemaakte mayonaise ga ik doen! Al wel eens willen proberen, maar nu een goed excuus.

Zouden er nog verse asperges te krijgen zijn eind oktober?
quote:lapin schreef op 12 oktober 2011 @ 17:05:

Of je gaat op z'n Zwitsers

Een grote pan rosti met stukjes spek en gesnipperde ui meegebakken. Kaas erover smelten.

Stukjes gegrilde varkenshaas erbij en een lekkere salade.

Ik wou alleen dat ik rosti kon maken. Ik heb het vaak geprobeerd, maar het lijkt nergens op. Iemand nog tips voor me?

Klinkt ook erg goed! Ik maak rosti altijd met die zakken van aviko.

(gewoon in de koekepan bakken zoals gebakken aardappels)

maar met spek en kaas klinkt ook goed. (gaat weer even googelen )
quote:lalamien schreef op 12 oktober 2011 @ 17:09:

[...]

Surf en Turf, nog nooit van gehoord.

Maar dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.

Zelfgemaakte mayonaise ga ik doen! Al wel eens willen proberen, maar nu een goed excuus.

Zouden er nog verse asperges te krijgen zijn eind oktober?Bijna niet, wel groene aspergetips, deze kan je bijvoorbeeld ook mengen met romana mix bijvoorbeeld en roerbakken met een teentje knoflook
quote:lalamien schreef op 12 oktober 2011 @ 17:11:

[...]

Klinkt ook erg goed! Ik maak rosti altijd met die zakken van aviko.

(gewoon in de koekepan bakken zoals gebakken aardappels)

maar met spek en kaas klinkt ook goed. (gaat weer even googelen )Maar het is veel lekkerder als je het zelf maakt. Eerst aardappels een beetje koken en dan raspen en bakken in boter. Klinkt heel simpel, maar bij mij is het nog nooit echt gelukt. Ik denk dat het aan de aardappels ligt
kun je ze niet beter eerst raspen? Gekookte aardappel raspen lijkt me niet makkelijk
quote:lalamien schreef op 12 oktober 2011 @ 17:15:

kun je ze niet beter eerst raspen? Gekookte aardappel raspen lijkt me niet makkelijkJe kookt ze ook niet helemaal gaar, dus dan kan je ze wel raspen. Een vriendin van mij hier in Zwitserland maakt de perfecte rosti op die manier. Ik moet een keertje met haar meekijken denk ik. Je moet ook een speciale aardappel ervoor hebben, ik weet alleen niet welke het beste is.
Oh ja, schiet me opeens te binnen. Wat heel erg lekker is bij de rosti is een in stukjes gesneden varkenshaas paneren met losgeklopt ei en bloem. En dan even bakken in boter.
Je wordt er alleen allemaal niet magerder van, van dat Zwitserse eten
quote:lapin schreef op 12 oktober 2011 @ 17:24:

Je wordt er alleen allemaal niet magerder van, van dat Zwitserse eten Dan ken je ook vast wel de echte zwitserse raclette. Heerlijk, maar met elke hap voel je het vet op je heupen
Ja wat een ander al zei, als je niet weet wie er komt en wat ze lusten is niet leuk koken, onee dat is mijn mening. Maar die surf & turf lijkt mij lekker.

Als je het financieel kan redden zou ik van die s&t dan vitello tonato, ik heb een lekker recept vanuit De Zilveren Lepel. De opmaak kan je anders doen hoor maar ik heb maar even een plaatje gepakt van internet;

Anders bijvoorbeeld een rollade, en nog een gerecht met gamba's, kunnen ze kiezen. Daarbij een aardappelgerecht en groente.

Bijv. aardappelgratin. En groente afhankelijk wat je voor vlees/vis erbij doet. Zo kijk ik iig.

Ik heb wel ontelbare ideeen maar je moet ook precies weten hoe en wat, qua tijd, geld, wat je voor mogelijkheden hebt. Enz.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
wat is vitello tonato?

Ik wil het niet te sjiek maken, maar eigenlijk wel.

Het is een vrienden / kennissen groep, dus we kennen de mensen wel, je weet alleen niet welke van de 48 aan tafel zitten. Maar we krijgen in ieder geval ook een voorgerecht en een nagerecht (vind ik toch een stuk makkelijker om over na te denken) en iedereen wil graag uitpakken, dus je buik krijg je in ieder geval wel vol.

Ik kijk altijd graag uit naar je foto's MV. je maakt de borden altijd zo leuk op!

Ik ben een fanatieke lezer op dit forum, en lees je postings altijd graag!
gamba's, da's makkelijk en lekker

bak ze met kokosmelk, thai curry/pikante saus, peultjes en voeg op 't laatst wat taugé toe

zet frietjes, stokbrood en rijst op tafel, dan is er voor ieder wat wils
Ik zit inderdaad steeds meer te denken aan van alles en nog wat. (nog even met mijn man overleggen, we moeten samen nl. iets maken)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven