etentje

12-10-2011 16:03 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier een fanatieke meelezer, maar ik zit nu echt met een vraagje, vandaar dit topic.

Eind van deze maand moet ik een hoofdgerecht voor 6 personen serveren. Ik weet nog niet wie deze personen zijn, dus ook niet wat ze niet lusten, dus dat maakt het iets makkelijker. Wat het voor- en na gerecht wordt weet ik ook niet. Ik wil graag een culinaire hoogstandje op tafel zetten, maar een echte keukenprinses ben ik niet.

Wie heeft er leuke ideeën? Het mag ook niet te simpel zijn, dus geen stampot of roerbakschotel. Ik weet dat ik in de index kan kijken, maar ik hoor graag van jullie.
Ik vind dat de Allerhande van deze maand lekkere dingen heeft:

Stoof met pompoen

Couscous met worstjes

En die lasagne met spinazie ziet er ook verrukkelijk uit!
quote:lalamien schreef op 12 oktober 2011 @ 17:37:

wat is vitello tonato?

Ik wil het niet te sjiek maken, maar eigenlijk wel.

Het is een vrienden / kennissen groep, dus we kennen de mensen wel, je weet alleen niet welke van de 48 aan tafel zitten. Maar we krijgen in ieder geval ook een voorgerecht en een nagerecht (vind ik toch een stuk makkelijker om over na te denken) en iedereen wil graag uitpakken, dus je buik krijg je in ieder geval wel vol.

Ik kijk altijd graag uit naar je foto's MV. je maakt de borden altijd zo leuk op!

Ik ben een fanatieke lezer op dit forum, en lees je postings altijd graag!

Kalfsvlees met een tonijndressing.

Dat is misschien dan te sjiek.

En rollade? Ik heb verschillende gemaakt, lekker met aardappelgratin wat vooraf te maken is en harricots vert met spek/of zoals op mijn foto met Prosciutto Crudo (Italiaanse ham), oja en ik had nog een stoofpeertje in rode wijn en bij de rollade zelfgemaakte cranberrycompote (kan je ook kopen);

Ik heb de foto's met verschillende rollades;

met varkenshaasrollade;

Met gevulde lamsrollade;

Aardappelgratin die niet kan mislukken;

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Mylene kan ik dat recept van de Vitello ergens vinden? Het is een van mijn favorieten maar ben nog niet helemaal tevreden over mijn probeersels tot nu toe.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Verse witte asperges zijn niet meer te krijgen maar met groene asperges dit is ook lekker, zalm uit de oven, dus vooraf de pakketjes al maken, dan met groene asperges. Ik had hierbij Kampersteur (is een eiergerecht met mosterdsaus) erbij wat pom d'uchesse en een paar garnaaltjes.

Je kan dan ook doen, dat mensen kunnen kiezen tussen zalm uit de oven en rollade (geloof me, volgende dag is het nog heerlijk dus je hoeft niets weg te gooien). De rest past allebei, bij vlees en vis.

Zo is eigenlijk de Kampersteur schotel (vega);

Vispakketjes voor oven;

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
ik ga altijd watertanden van je foto's.

Ga even nadenken wat het gaat worden. (rijsttafel lijkt me ook wel wat)

Voel me een beetje bezwaard als je zoveel moeite doet om mooie foto's te plaatsen en ik maak heel iets anders. Daarom had ik ook zo getwijfeld of ik dit topic wel moest openen.
quote:lolapaloeza schreef op 12 oktober 2011 @ 18:15:

Mylene kan ik dat recept van de Vitello ergens vinden? Het is een van mijn favorieten maar ben nog niet helemaal tevreden over mijn probeersels tot nu toe.Nee staat in De Zilveren Lepel. Ik ga hem wel even voor je overschrijven.
he gatsie, nu ga ik ernstig twijfelen, keuze tussen vis en rollade is inderdaad ook een goede tip. En bang dat er iets overblijft ben ik niet, meestal staan de kinderen te kwijlen in de keuken, dus dienen graag als vuilnisbak
Nee hoor, omdat ik iets plaats hoef je het niet te maken, ben je gek.

Ik heb nog 3 lekkere recepten voor een Indische rijsttafel, als je een recept of foto wil zien dan zeg je het maar.

Ik heb een lekker recept van Indische gehaktballetjes, een boontjes recept en een eierrecept.

(foto is niet zo duidelijk maar wel bij het originele recept);

Fijn MV, maar door de reacties eerder in dit topic voel ik me bezwaard, ik kan inderdaad zelf goed recepten zoeken (zorgen dat het goed smaakt is weer een ander verhaal ) maar vind juist de tips handig / leuk
Ik denk dat het in het begin de vaagheid ook was. Ik weet ook honderden recepten die lekker zijn, maar die kan je niet allemaal neerzetten als iemand zegt, ja zeg maar wat. Dus met iets meer info is het voor forummers leuker en beter mee te denken.
Tapa's is leuk en makkelijk, je kan het aanvullen met bv olijven, zongedr. tomaatjes en al het andere wat je zo bij de deli van de AH kan halen ;)
Daar heb je misschien gelijk in. Ik zie het alleen wel vaker met topics waarvan de TO niet zo bekend is. Dus was er al een beetje huiverig voor.
quote:misstoesy schreef op 12 oktober 2011 @ 18:28:

Tapa's is leuk en makkelijk, je kan het aanvullen met bv olijven, zongedr. tomaatjes en al het andere wat je zo bij de deli van de AH kan halen ;)

Ik wil me graag voordoen als keukenprinses dus wil graag alles zelf maken

Ik denk dat het inderdaad een soort tapas gaat worden, maar dan als rijsttafel. (kroepoek maken gaat het niet worden denk ik) Iets van kippevleugels, gemarineerde stokjes, gehaktballetjes, misschien iets met vis.
quote:lalamien schreef op 12 oktober 2011 @ 18:29:

Daar heb je misschien gelijk in. Ik zie het alleen wel vaker met topics waarvan de TO niet zo bekend is. Dus was er al een beetje huiverig voor.

Ohnee, dat is het zeker niet, niet bij de mensen die ik hier van dit topic "ken".

Nee maar als je geen richtlijn hebt wat iemand lekker zou vinden, budget, tijd, enz. dan is het moeilijk tips geven.

En er zijn veel topics voor etentjes voor een aantal mensen dus dat is wel normaal dat iemand dat zegt. Want anders is het moeilijk zoeken naar een gerecht wat je zoekt als je het zelf echt helemaal niet weet.

Maar het komt wel goed. Als je zo wat beter weet in welke richting je wat zoekt zijn er wel meer die ook meedenken. Alleen je eerste posting was zo miniem. Het komt goed.
Doet het forum bij jullie ook zo raar? Elke keer als ik een bericht plaats, krijg ik een raa scherm en daarna webpagina verlopen. Maar de berichten zijn wel geplaatst. Vreemd.
quote:lalamien schreef op 12 oktober 2011 @ 18:32:

[...]

Ik wil me graag voordoen als keukenprinses dus wil graag alles zelf maken

Ik denk dat het inderdaad een soort tapas gaat worden, maar dan als rijsttafel. (kroepoek maken gaat het niet worden denk ik) Iets van kippevleugels, gemarineerde stokjes, gehaktballetjes, misschien iets met vis.Je kan echt een rijsttafel maken of een apart bordje voor iedereen, met mogelijkheid tot meer natuurlijk;

quote:pompedom schreef op 12 oktober 2011 @ 16:32:

Ik heb laatst kip met 100 tenen knooflook gemaakt, was echt heerlijk. Als je denkt, hey dat is wat! Dan wil ik vanavond het recept wel even opschrijven.Hee pompedom, mag ik intekenen voor je recept? Dit lijkt me echt HET gerecht voor een hoop toekomstige familie-evenementen. 100 tenen knoflook, WOW, ik zie al die stokbroodjes al langskomen!
Geen recept, maar wel n tip: ik heb laatst bij de AH het kookboek 'lange tafels' gekocht, specifiek gericht op het koken voor grote groepen. Zeker als je dit vaker doet wel een erg handig boek voor je, denk ik! Was bij mijn Appie in de aanbieding voor een tientje, meen ik.
Die kip met 100 tenen knoflook heb ik een keer gegeten bij restaurant "look' of 'knoflook". Ik weet niet meer precies hoe het heette. Hij was heerlijk
Hier is het 100 knoflooktenen kip recept!

Het is echt een eitje!

Ingredienten:

1 kip

1 bosje tijm

12 bollen knoflook

1 citroen

olie, zout en peper.

Bereiden:

verwarm de oven voor op 200 graden

Haal de bollen knoflook uit elkaar, maar pel de teentjes NIET

Haal de kip van binnen leeg (indien nodig)

Doe 5 takjes tijm in zijn geheel in de kip. Doe er zoveel knoflookteentjes bij als er in de kip passen. Wrijf de kip in met een mengsel van olie, citroensap, peper en zout. Vet een ovenschaal in (je hebt er een nodig met deksel). Leg de overige knoflookteentjes op de bodem, leg de kip erop. Zet de ovenschaal met deksel een uur in de oven. Haal het deksel eraf en bak nog een half uurtje.

Als je er een aardappelgratin bij maakt kun je je gasten vermaken terwijl de oven alles voor je doet.

De knoflookteentjes kun je uitknijpen op een broodje.

OF je maakt er de volgende dag de gepofte knoflooksoep van.

Waarschijnlijk kun je beide doen!
Lalamien, is het bij jou thuis? Dan kan je ook nog wel iets leuks bedenken voor de tafeldekking. Jammer dat je niet het hele diner maakt anders is een menukaartje leuk. Maar ook met alleen het hoofdgerecht kan je iets leuks bedenken. Je hebt bijv. hele goedkope keukendingetjes, bijv een mini-garde waar aan de andere kant een ring aan zit. Maak een leuk kaartje met erop het hoofdgerecht en maak dat vast eraan.

Servetten kan je heel apart vouwen, is zo op internet op te zoeken.

Voor in het midden van de tafel iets aparts te verzinnen hoef je alleen maar naar de Action of Xenos te gaan, leuke dingen om je tafel op te leuken.

Als het bij jou thuis is, is het ook leuk om iets te verzinnen om mee te geven als kleine attentie.
quote:Mylene_Valerie schreef op 14 oktober 2011 @ 15:40:

Lalamien, is het bij jou thuis? Dan kan je ook nog wel iets leuks bedenken voor de tafeldekking. Jammer dat je niet het hele diner maakt anders is een menukaartje leuk. Maar ook met alleen het hoofdgerecht kan je iets leuks bedenken. Je hebt bijv. hele goedkope keukendingetjes, bijv een mini-garde waar aan de andere kant een ring aan zit. Maak een leuk kaartje met erop het hoofdgerecht en maak dat vast eraan.

Servetten kan je heel apart vouwen, is zo op internet op te zoeken.

Voor in het midden van de tafel iets aparts te verzinnen hoef je alleen maar naar de Action of Xenos te gaan, leuke dingen om je tafel op te leuken.

Als het bij jou thuis is, is het ook leuk om iets te verzinnen om mee te geven als kleine attentie.

Het hoofdgerecht maken we inderdaad in ons eigen huis. Maar voor ons eten er weer andere mensen een voorgerecht in ons huis en na ons weer andere mensen een nagerecht. Wij eten het voor en nagerecht ook in een ander huis. Dus een kleine attentie meegeven gaat het niet worden.

Maar ik heb ondertussen al wel bedacht dat ik een mixed grill ga maken. Champignonsaus, en ik denk dat ik het recept van jouw aardappelgratin ga opzoeken. Aardappelrozetjes erbij. Heb je nog ideeën voor een leuke groente erbij?

Het budget is trouwens totaal ¤60,00 maar daar moet ook wijn van gekocht worden, maar dat is niet zo'n probleem.
Uit welk vlees bestaat de mixed grill? Om te kijken welke groente er lekker bij zijn.

Aardappelgratin; (ik doe tussen de laagjes ook een klein beetje knoflookpoeder)

Ingrediënten

1 kg aardappels vastkokend, geschild

75 g belegen kaas, geraspt

2 tenen knoflook, geperst

1 beker slagroom (250 ml)

Materialen

eenpersoonsovenschaaltjes, ingevet

Bereiden

Verwarm de oven voor op 180 °C. Snijd de aardappelen in flinterdunne plakjes. Leg de aardappelplakjes in lagen in de met boter ingevette ovenschaaltjes, bestrooi elke laag met een beetje kaas, knoflook, peper en zout. Schenk de slagroom over de aardappelen. Dek de schaaltjes af met aluminiumfolie en bak de gratins in het midden van de oven in 50 min. goudbruin en gaar. Verwijder de folie na 20 min. Laat de gratins uit de oven 5 min. rusten voordat u ze serveert.

Nabereiden

U kunt dit gerecht 1 dag van tevoren bereiden. Warm de gratins afgedekt met aluminiumfolie 20 min. op in een voorverwarmde oven van 180 °C.
Ik wil graag schnitzel met parmaham en slie maken, gemarineerde of gekruide kipfiltet spiesjes en ????

Ik had het recept voor de gratin al gevonden en opgeslagen!
slie moet salie zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven