Een kat erbij?

12-10-2011 15:06 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2 maanden hebben wij een katje van 6 maanden! Het is onze eerste kat en we vinden het zo leuk. Nooit verwacht dat ik zo gehecht kon raken aan een kat! Ik heb eigenlijk wel het idee dat hij erg gelukkig bij ons is. Ik speel heel erg veel met hem zodat hij goed zijn energie kwijt kan. Alleen soms heb ik het idee dat hij iets mist. Nu denk ik dat het leuk is en vooral voor onze kat om er een 2e kitten bij te nemen. Nu ga ik morgen een kitten bekijken van 4 maanden. Ik heb net nog foto’s toegestuurd gekregen. Ik weet zeker dat als ik haar morgen zie, gelijk verkocht ben.

Nu heb ik eigenlijk een paar vragen. Kunnen katten allebei op dezelfde kattenbak? En gaat dat wel goed, 2 katten op 55 m2? Kunnen 2 katten voor 2 nachten alleen thuisblijven? Ik woon namelijk in het buitenland en ga zo af en toe 2 dagen naar NL. Ik heb al 1 keer mijn kat meegenomen maar met 2 lijkt me dit een beetje teveel. Ik ben ook bang dat mijn andere kat het misschien helemaal niet leuk gaat vinden.. En ik hoop dat ik net zo gek kan worden op de eventuele nieuw kat?

Alvast bedankt voor alle katten hulp!
quote:buddhagirlie schreef op 12 oktober 2011 @ 15:44:

@ iris : oprechte vraag: waarom zijn twee poezen het lastigste?? Heb ik hier nog niets van gemerkt, wss omdat ze jong zijn, maar wie weet als ze wat ouder worden ???

Mijn praktijkervaring leert dat poezen vaak feller zijn dan gecastreerde katers en dus krijg je met 2 felle poezen ruzie en met 1 felle poes pestgedrag naar de niet felle poes.

Als ze beiden niet fel zijn is er niets aan de hand natuurlijk en als ze samen geruisloos opgroeien blijft dat ook vaak zo.

Uiteraard heb je ook felle katers en dan krijg je hetzelfde probleem. Het is dus een karakterding.
Sinds 1 week nou??? En hoe was ie eronder? Ja, ik had gevraagd voor de onze te 'vroegcastreren', maar onze dierenarts wou dat pas vanaf half jaar doen, en ik ben toch wel tevreden over haar. Maar heb toch maar een klein hartje als ik eraan denk dat ik hem daarvoor moet binnendoen, als in de zin van : hoeveel last gaat hij hebben, gaat hij niet in de verdoving blijven, en hoeveel impact gaat dat hebben op hemzelf (ok rustiger dat weet ik, maar is er niet meer impact enz enz?)....
Zijn het poezen of katten? dat maakt misschien ook nog verschil?

Ik heb hier een moederpoes en 1 dochter gehouden. Toen dochter 3 maanden oud was heb ik een klein scharminkel katertje uit het buitenland meegenomen (die was toen een week of 4 oud, moeder en rest waren dood). Moeder en dochter keken daar wel van op, maar is vanaf het begin prima gegaan. Eigenlijk zijn ze allemaal dol op elkaar, liggen gezamenlijk op dezelfde bank, bed of stoel, begroeten elkaar, enz.

Juist in de periode van jouw andere katje denk ik dat het dus makkelijk wennen is. Dat wordt denk ik moeilijker als je (al jaren) een volwassen poes of kat hebt, dan is die zo gewend aan eigen ruimte en territorium. En het zal van de karakters afhangen (2 dominanten gaat niet). Volgens mij is de kans groter dat 2 katers niet samengaat dan 2 poezen, maar dat durf ik niet te stellen.

Hier zijn moeder en dochter bescheiden, wat schuw zelfs naar vreemden. Die kleine kater is juist nergens bang voor, ondernemend, speels, enorm knuffelbeest, relaxt (maar toch dominant). En dat gaat heel goed samen.

Ken ook mensen die bij een kater van wel 13 jaar een jongere poes zetten en pas na een jaar of zo elkaar tolereerden. Meer is het niet en dat is zo gebleven. En dat gaat dus ook, maar heeft ff geduurd.

Ik merk wel dat de poezen elkaar echt opzoeken. En de hond ligt daar vrolijk tussen, zijn volkomen vertrouwd met elkaar.

Ik zou 1 kat ook niet snel meenemen ergens heen: katten zijn nogal gesteld op eigen territorium, hun vertrouwde omgeving dus. Als iemand een oogje in het zeil houdt en eten geeft, kunnen ze iha best een paar dagen alleen zijn.

Ik weet niet of ze echt iets aan elkaar hebben (in de zin van minder alleen als je weg bent), maar katten zijn redelijke einzelgangers, tis misschien meer voor onze eigen geruststelling.. aan de andere kant: ik merk dat moeder en dochter zeker elkaar "steunen" als er bijv 1 ziek is, dan wijkt de ander niet van haar zijde.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
@ Iris: nou heb ik toch al weer wat geleerd :-)

Dus komt het wel goed, met de queenies hier,aangezien dat ze het nou ook heel goed doen ?
quote:buddhagirlie schreef op 12 oktober 2011 @ 15:42:

@ Iris: dat klopt, als ze gecastreerd zijn is dat niet zo, maar het gaat om kittens en ik veronderstel dat die nog niet gecastreerd zullen zijn en die 'nukjes' nog wel zullen hebben. Ik heb al gebeld voor de castratie van onze kater ( hij een hele harem en wij tig nestjes zeker hahaha dacht het niet) maar mijn dierenarts wil dat niet doen tot hij een half jaar is. Dus dan heb je (tenzij je dierenarts aan vroegcastratie doet, wat ook kan maar de onze niet doet) nog een half jaar twee ongecastreerde katers. En een half jaar is zo om hoor daar niet van en voor hetzelfde geld loopt het wel goed af dat weet je nooit natuurlijk. Verdorie nog een lap tekst maar wou alleen maar zeggen dat je gelijk hadKittens kun je gelukkig al bij 5 maanen castreren, dus als het erg is kun je gelukkig snel ingrijpen (bij een andere DA). En daarbij hebben kittens nog geen territoriumdriften, dat komt pas later bij het volwassen worden.
quote:buddhagirlie schreef op 12 oktober 2011 @ 15:50:

@ Iris: nou heb ik toch al weer wat geleerd :-)

Dus komt het wel goed, met de queenies hier,aangezien dat ze het nou ook heel goed doen ?Ja hoor, tenzij ze fel zijn of 1 van beide fel is.
quote:buddhagirlie schreef op 12 oktober 2011 @ 15:48:

Sinds 1 week nou??? En hoe was ie eronder? Ja, ik had gevraagd voor de onze te 'vroegcastreren', maar onze dierenarts wou dat pas vanaf half jaar doen, en ik ben toch wel tevreden over haar. Maar heb toch maar een klein hartje als ik eraan denk dat ik hem daarvoor moet binnendoen, als in de zin van : hoeveel last gaat hij hebben, gaat hij niet in de verdoving blijven, en hoeveel impact gaat dat hebben op hemzelf (ok rustiger dat weet ik, maar is er niet meer impact enz enz?)....

Geen zorgen. In Amerika doen ze het al in het nest (jonger dan 3 maanden!). Wij zijn gewoon overbezorgd met castraties bij kittens.

Castratie heeft geen impact op ze qua karakter, maar ze zijn alleen hun driften kwijt en dat maakt ze rustiger.
@ Iris: bedankt voor de tip, en de queenies zijn de rustigste eigenlijk van de drie, Minoes is gelijk de hond: een luie lobbes waar je alles mee kan, Freya is speelser. Freya was de eerste, en ze 'bemoedert' de rest zo een beetje. Dus die rollebollen eens met elkaar en de speeltjes en voor de rest liggen ze meestal bijeen te ronken :-) fieuw gelukkig :-D
@ Iris : Ja kan daar niet aan doen, dat bezorgd zijn, blijven toch je diertjes he? Maar ben wel geruster nou :-)
quote:petitpoulet schreef op 12 oktober 2011 @ 15:06:

Nu heb ik eigenlijk een paar vragen. Kunnen katten allebei op dezelfde kattenbak?

Ja, alles kan, maar de regel is; het aantal katten + 1 aan kattenbakken. Katten doen graag hun nr.1 op de ene bak en nr.2 op een andere bak EN als op beiden net iets is gedaan, willen ze graag een 'verse' bak, dus 3 is absoluut geen overbodige luxe!! Veel 'plasproblemen' e.d. ontstaan door te weinig bakken, en als er eenmaal een probleem is, is het lastiger het weer goed te krijgen, dan meteen goed beginnen.

En gaat dat wel goed, 2 katten op 55 m2?

Ik woon op ong. hetzelfde oppervlakte en ik heb 2 katten, ze gaan niet naar buiten en ze hebben het prima. De kunst is je huis zo in te delen, dat ze met minimale oppervlakte zoveel mogelijk kunnen; denk aan meerdere, hoge krabpalen, hangmatjes aan de muur, loopplankjes op verschillende hoogtes en verschillende ruimtes. Katten doen aan 'time-management'; bepaalde plekken, zijn op bepaalde tijden voor bepaalde katten(groepen) dus; met 2 katten moet je zorgen voor zeker 2 ruimtes waardoor ze elkaar kunnen ontwijken wanneer ze willen.

Kunnen 2 katten voor 2 nachten alleen thuisblijven?

Ik vind persoonlijk 2 nachten te lang. Een nacht gaat nog net, maar 2 nachten? IK zou er absoluut niet voor kiezen, zeker niet met jonge katten (kittens), water moet elke dag vers zijn, bakken moeten elke dag uitgeschept worden enz. Ik heb ook een waterfontein en voedersilo, maar katten willen het liefst elke dag vers....

Ik woon namelijk in het buitenland en ga zo af en toe 2 dagen naar NL. Ik heb al 1 keer mijn kat meegenomen maar met 2 lijkt me dit een beetje teveel. Ik ben ook bang dat mijn andere kat het misschien helemaal niet leuk gaat vinden..

Katten hechten aan hun omgeving, niet zo zeer aan hun personeel. Beter laat je je katten thuis (om stress te voorkomen) en huur je een kattenoppas in (of een goede buur, vriend, familie, die het wil doen). Aangezien je eerste kat nog heel jong is en je veel van huis bent, ben ik er bijna zeker van dat hij/zij erg blij gaat zijn met een vriendje (kittens horen eigenlijk niet alleen op te groeien ivm ontwikkeling). Misschien wat geblaas en gemep op het begin; maar na een week zijn ze vast beste maatjes!

En ik hoop dat ik net zo gek kan worden op de eventuele nieuw kat?

Ik was stapeldol op mijn eerste katje (ook een kitten) en zag een beetje op tegen een tweede (het was echt nodig voor mijn eerste katje omdat ie gedragsproblemen kreeg wegens het alleen opgroeien; ik ben hele dagen thuis, maar mensengezelschap is absoluut niet te vergelijken met kattengezelschap, zeker niet op die leeftijd) omdat ik zeker wist dat geen een katje ZO leuk kon zijn als mijn eerste.

Ik kan je verzekeren; liefde groeit Ik ben nu net zo dol op de tweede als de eerste en als ik zie hoeveel ze aan elkaar hebben; dan had ik het nooit anders gewild!

Alvast bedankt voor alle katten hulp!

Ik heb kattengedragstherapie gestudeerd en ik ben kattenoppas in het dagelijks leven; ik baseer mijn tips dus op studie en ervaring, maar elk huishouden is weer anders, dus als je nog vragen hebt of tips wil; be my guest!

Oh; en wat Iris zegt; op tijd castreren! Ik weet niet wat de combo is? Kater/kater, poes/poes, kater/poes? Maar voor 6 maanden castreren is wenselijk, zowel voor hormonen als onverwachte nestjes (in geval van kater/poes combo).

Als katten wat ouder zijn, wordt een kat/[poes erbij plaatsen een iets lastiger verhaal; dan moet je een goede introductie organiseren, maar dat geldt nu niet voor jouw geval...
@ Buddhagirlie: Ik maakte me ook zorgen net zoals jij! Maar ik heb mijn kat in de ochtend weg gebracht en na het werk weer opgehaald. Het is heel snel gebeurd en heeft daarna zijn roes bij de dierenarts uitgeslapen. In de avond was hij wel een beetje moe maar de dag erna was hij weer helemaal de oude. Maar volgens mij is het voor een kater ook minder ingrijpend. Dus maak je maar geen zorgen. Ik denk dat je me wel een beetje overtuigd hebt om er nog een kat bij te nemen!! Haha
@ petit poulet: oef kan dus gerust zijn, tweede bevestiging :-)

Tja is een lollige boel hier zo met hun hoor , jij nou ook helemaal enthousiast morgen een andere erbij en komt helemaal goed :-) hou de camera maar gereed voor leuke kiekjes van die twee :-D Heb je trouwens raskatjes of niet? Heb je geen leuk fotootje ofzo ben wel benieuwd naar jou bolletjes wol
quote:tzippa schreef op 12 oktober 2011 @ 16:12:

[...]

Ik heb kattengedragstherapie gestudeerd en ik ben kattenoppas in het dagelijks leven; ik baseer mijn tips dus op studie en ervaring, maar elk huishouden is weer anders, dus als je nog vragen hebt of tips wil; be my guest!

Wat leuk, nog een kattengedragstherapeute!

En ik ben blij dat onze antwoorden helemaal overeen komen.
Kattengedragstherapeute ben ik niet (alhoewel, in praktijk kan iedereen zeggen dat ie dat is, omdat het geen beschermd beroep is), maar ik heb een cursus gedaan, doe veel praktijkervaring op en lees er veel over. Mijn droom is om een 'echte' te worden, maar even geen geld...

Leuk Iris!; misschien kan ik ook af en toe bij jou terecht voor wat advies?
quote:tzippa schreef op 12 oktober 2011 @ 16:48:

Kattengedragstherapeute ben ik niet (alhoewel, in praktijk kan iedereen zeggen dat ie dat is, omdat het geen beschermd beroep is), maar ik heb een cursus gedaan, doe veel praktijkervaring op en lees er veel over. Mijn droom is om een 'echte' te worden, maar even geen geld...

Je hebt de opleiding (of alleen 1 cursus?) en de ervaring, dat is meer dan anderen en je schrijft hele zinnige dingen.

Leuk Iris!; misschien kan ik ook af en toe bij jou terecht voor wat advies?

Tuurlijk, vraag maar raak.
@buddhagirlie: Gerust kun je zeker zijn! Ja, ik zal morgen wel wat foto's erop zetten. Heb jezelf ook wat leuke foto's? Maar ik weet zeker dat ze het gaat worden morgen! Aah ik ben helemaal enthousiast, kan amper werken nog! Ik zal je op hoogte houden! En ben erg benieuwd naar je foto's!

@tzippa: Wat handig al die kattenexperts hier! Heel erg bedankt voor alle tips! Ik zal mijn kat ook niet meer alleen thuis laten of anders zorgen dat er iemand langs komt! Voel me best gemeen nu! Verder heb ik even geen vragen meer, maar waarschijnlijk morgen wel weer!! Want ik denk momenteel aan niks anders!!

@ Iris, nogmaals bedankt! Je hebt me al eens eerder geholpen, toen ik mijn kat weg moest brengen voor de vakantie!!
gelukt

dat is kater Simba

PS sorry voor de grootte van de foto, ben allang blij dat er al eentje gelukt is twee anderen volgen zo (hoop ik toch dat die ook makkelijk lukken)

dit is queenie Freya

en dat is queenie Minoes, maar die gaat niet graag op de foto, wat heel jammer is want ze heeft een wit befje met daar een grijze vlek in lijkt net op een hartje hahaha
@buddhagirlie: Sorry ik had gister geen tijd meer om te reageren! Maar wat ontzettend schattig!! Haha Hele leuke namen ook! Hoe oud zijn ze eigenlijk?
Goede morgen petitpoulet, ze zijn tien weken, twaalf weken en veertien weken. In die volgord zijn ze ook geplakt de jongste eerst en de oudste laatst, niet dat dat nou oud is lol. En hoelaat moet je jou poezeltje straks gaan halen ?
quote:petitpoulet schreef op 12 oktober 2011 @ 15:43:

@ Blogbabe:

Nee, ik ben niet over-enthousiast. Als ik ben werken lijkt het mij beter voor de kat dat hij niet alleen is. Ik weet waar ik mijn eventuele kitten ga halen, dat ik haar terug kan brengen als het niet werkt met mijn eigen kat. Ook als ik 2 dagen naar NL ga lijkt het mij beter dat ze samen zijn ipv van alleen!Nou, volgens mij ben je er dan dus helemaal uit! :d
@buddhagirlie: Wat ontzettend schattig!! Hele leuke namen ook!
Ik heb alleen de op gelezen. Maar ik heb werkelijk waar nog nooit nagedacht of het wel kon, een tweede (en een derde) kat er bij. Gewoon gedaan. Poes 1 zat in de woonkamer, poes 2 vers van het asiel losgelaten in de woonkamer. Poes 1 ziet andere poes en pets jij bent m! Ik wil spelen! Is helemaal goed gekomen nadat erg schuwe en bange poes 2 gewend was om in een gewoon huis te wonen met een lieve bazin. Ik dus

Poes 3 heb ik ' gejat' , ze werd verwaarloosd en die heb ik gewoon meegenomen bij de mensen waar ze woonde. Briefje achtergelaten. Poes onder de jas mee naar huis en in de woonkamer losgelaten waar de andere twee ook waren. Niks geen problemen.

En ze hebben met z'n drieën maar 2 kattenbakken die echt niet elke dag schoongemaakt worden. En ze doen het gewoon op de bak. Nergens anders.

Het zijn katten hoor, geen prinsesjes die je met fluwelen handschoentjes aan moet pakken want oh oh oh het tere kattenzieltje mocht toch eens gekrenkt worden.

Dus gewoon een tweede kat halen, uit het asiel of bij vrienden vandaan of een kattenherplaasingsite, mee naar huis nemen, kat uit de bak en genieten maar!

Mooie poeseplaatjes trouwens!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven