Schoorsteenkap plaatsen
maandag 17 oktober 2011 om 17:32
Na het vegen der schoorstenen vorig jaar vertelde de beste Schoorsteenman mij dat wij geen kap op de schoorsteen (openhaard) hebben, en daardoor niet verzekerd zijn bij brand. We hebben dit inmiddels nagekeken en dit klopt. We hebben nu besloten een kap te gaan plaatsen op de schoorsteen..
Nu heb ik al onze "vaste" schoorsteenveger gebeld, en de klus op werkspot gezet, maar beschuitjes, wat een bedragen! Nu ben ik eigenlijk benieuwd wat het bij jullie ongeveer heeft gekost, en wat een beetje het "standaard" bedrag is..
Nu heb ik al onze "vaste" schoorsteenveger gebeld, en de klus op werkspot gezet, maar beschuitjes, wat een bedragen! Nu ben ik eigenlijk benieuwd wat het bij jullie ongeveer heeft gekost, en wat een beetje het "standaard" bedrag is..
dinsdag 18 oktober 2011 om 11:11
Echt? Dit heb ik nog nooit gehoord. Ik weet wel dat je 1x per jaar de schoorsteen moet laten vegen.
Vorige week nog laten doen en aan de schoorsteenveger gevraagd wat de buren opeens voor een ding op hun schoorsteen hebben.
Volgens hem is het pure onzin. Schijnt de trek te bevorderen maar volgens mijn schoorsteenveger is het een "de mensen op kosten jagen produkt".
Ik heb net de polisvoorwaarden van de opstalverzekering eens nagelezen maar ik kan niets over schoorsteenkappen vinden (Centraal Beheer)
Zoiets hebben de buren:
Vorige week nog laten doen en aan de schoorsteenveger gevraagd wat de buren opeens voor een ding op hun schoorsteen hebben.
Volgens hem is het pure onzin. Schijnt de trek te bevorderen maar volgens mijn schoorsteenveger is het een "de mensen op kosten jagen produkt".
Ik heb net de polisvoorwaarden van de opstalverzekering eens nagelezen maar ik kan niets over schoorsteenkappen vinden (Centraal Beheer)
Zoiets hebben de buren:
dinsdag 18 oktober 2011 om 13:53
Wat ik begreep is dat het inderdaad verplicht om "iets" op je schoorsteen te hebben, en wat ik daarvan begrepen heb is dat zo'n kap, en het laten plaatsen daarvan door een gecertividingest bedrijf kost ons ongeveer ¤200 voor de goedkoopste kap, en ongeveer ¤400 voor de andere kap die ze aanbieden.. Bij ons is het wat meer gedoe omdat het een huurhuis is, maar ik schrok wel fors van de bedragen die er gevraagd worden..
Maar wat is een draadbol dan? Want de bedoeling van de kap zou zijn dat de trek verbeterd wordt, geen inslag, geen nesten en zo geloof ik nog wel wat meer van dat soort dingen..
Maar wat is een draadbol dan? Want de bedoeling van de kap zou zijn dat de trek verbeterd wordt, geen inslag, geen nesten en zo geloof ik nog wel wat meer van dat soort dingen..
dinsdag 18 oktober 2011 om 14:16
Een draadbol is een stalen bol van ijzeren draden (soort bolvormig hekwerk) en dat kan je op de schoorsteen zetten. Dat is inderdaad alleen tegen vogels enzo. Wij hebben nu ook een kap omdat men ons vertelde dat dat beter was voor de trek. Maar daar zijn we toen ontzettend mee opgelicht, onze schoorsteen bleek namelijk lek te zijn en er zat ook nog een vogelnest in, dan heeft geen enkele kap zin om de trek te verbeteren:( Degene die onze schoorsteen gerestaureerd heeft vertelde dat het onzin was, een draadbol tegen de vogels was meer dan genoeg. Inmiddels hebben wij de openhaard vervangen voor een gesloten houtkachel en hebben we de kap er weer opgezet, we hadden hem onmiddels toch al.
Ik heb inmiddels geen vertrouwen meer in het schoorsteenveegvolk....
Ik heb inmiddels geen vertrouwen meer in het schoorsteenveegvolk....
dinsdag 18 oktober 2011 om 14:19
dinsdag 18 oktober 2011 om 14:37
Onze schoorsteenveger is inderdaad bij allerlei bonden etc. aangesloten en wat dat betreft ook goed, alleen die prijzen..
Phips: waar kun je zo'n draadbol kopen? Of zijn er ook bedrijven die zo'n ding op je schoorsteen zetten? Want onze schoorsteen trekt prima, dus eigenlijk is dat niet echt nodig. En heel lullig gezegd: ik vind het ook een beetje zonde om ¤200 in dit huis te investeren die we toch niet terug krijgen..
Phips: waar kun je zo'n draadbol kopen? Of zijn er ook bedrijven die zo'n ding op je schoorsteen zetten? Want onze schoorsteen trekt prima, dus eigenlijk is dat niet echt nodig. En heel lullig gezegd: ik vind het ook een beetje zonde om ¤200 in dit huis te investeren die we toch niet terug krijgen..
dinsdag 18 oktober 2011 om 14:56
quote:Maja82 schreef op 18 oktober 2011 @ 14:19:
Vraag op meerdere plekken hoe duur zo'n kap is.
Volgens mij viel de prijs die wij er voor betaald hebben reuze mee. Vraag ook bij de kachelspeciaalzaak.
En schoorsteenvegers moeten je alleen inhuren als ze bij de juiste bond zijn aangesloten. Er zijn zoveel oplichters.Klopt, heb er zojuist een gebeld die het al voor ¤60 doen! Toch maar veel meer bellen denk ik vandaag, want dat prijsverschil is het wel waard..
Vraag op meerdere plekken hoe duur zo'n kap is.
Volgens mij viel de prijs die wij er voor betaald hebben reuze mee. Vraag ook bij de kachelspeciaalzaak.
En schoorsteenvegers moeten je alleen inhuren als ze bij de juiste bond zijn aangesloten. Er zijn zoveel oplichters.Klopt, heb er zojuist een gebeld die het al voor ¤60 doen! Toch maar veel meer bellen denk ik vandaag, want dat prijsverschil is het wel waard..
dinsdag 18 oktober 2011 om 15:27
Wat ik van de schoorsteenveger begrepen heb is alle gaas goed. Het is alleen om het nestelen tegen te gaan. Het gaas is in een bolvorm omdat dit handig is met schoorsteenvegen. Zo kan de (schoorsteenveeg?)bol tot helemaal bovenin vegen. bij platgespannen gaas botst dat ding en blijven de laatste 15-20 cm ongeveegd.
Maar nu vraag ik me nog steeds af of die kap nodig is voor de verzekering?
Maar nu vraag ik me nog steeds af of die kap nodig is voor de verzekering?
dinsdag 18 oktober 2011 om 17:29
quote:Tinks schreef op 17 oktober 2011 @ 17:32:
Na het vegen der schoorstenen vorig jaar vertelde de beste Schoorsteenman mij dat wij geen kap op de schoorsteen (openhaard) hebben, en daardoor niet verzekerd zijn bij brand. We hebben dit inmiddels nagekeken en dit klopt. We hebben nu besloten een kap te gaan plaatsen op de schoorsteen..
Beste Tinks,
Je kan het beste eerst even contact opnemen met je verzekeraar.
Het wisselt namelijk weleens per maatschappij of voorwaarden.
Het zou zonde zijn om een kap aan te schaffen en je verzekeraar acht het niet nodig omdat je bijvoorbeeld geen rieten dak hebt. Of juist omdat je een rieten dak hebt wordt het als noodzakelijk gezien samen met bijvoorbeeld een brandblusser.
Met vriendelijke groet,
Natasja van het Centraal Beheer Webcareteam
Beste Tinks,
Het zou zonde zijn om een kap aan te schaffen en je verzekeraar acht het niet nodig omdat je bijvoorbeeld geen rieten dak hebt. Of juist omdat je een rieten dak hebt wordt het als noodzakelijk gezien samen met bijvoorbeeld een brandblusser.
Met vriendelijke groet,
Natasja van het Centraal Beheer Webcareteam
dinsdag 18 oktober 2011 om 17:44
quote:centraal_beheer schreef op 18 oktober 2011 @ 17:29:
[...]
Beste Tinks,
Met vriendelijke groet,
Natasja van het Centraal Beheer Webcareteamquote:Tinks schreef op 18 oktober 2011 @ 15:31:
Mijn vriend heeft gebeld met de verzekering, en volgens de verzekering is het nodig.. Net als dat je je schoorsteen ieder jaar moet vegen en dat moet kunnen aantonen, anders ben je bij bv. schoorsteenbrand ook niet verzekerd!
[...]
Beste Tinks,
Met vriendelijke groet,
Natasja van het Centraal Beheer Webcareteamquote:Tinks schreef op 18 oktober 2011 @ 15:31:
Mijn vriend heeft gebeld met de verzekering, en volgens de verzekering is het nodig.. Net als dat je je schoorsteen ieder jaar moet vegen en dat moet kunnen aantonen, anders ben je bij bv. schoorsteenbrand ook niet verzekerd!
donderdag 25 oktober 2012 om 15:27
Kap
Wij hebben last van wind die via onze schoorsteen naar binnen komt. Nu begreep ik dat bovenstaande kap er voor zorgt dat de wind niet je schoorsteen inslaat. Zou super zijn want nu voel je het bij een bepaalde windstand echt waaien als je op de bank zit. Nu hebben we een zogenaamde trekkap met regenkap maar die is aan de zijkant open waardoor de wind vrij spel zou hebben. Doordat deze meer dicht is en door de rondingen zou de wind van richting veranderen waardoor deze niet meer in de schoorsteen kan slaan. Ik vraag me af of het echt helpt.
Is er misschien iemand met ervaring met zo'n kap? Plaatsen is geen probleem, dat kan Ik zelf want we hebben een plat dak met toegang.
Wij hebben last van wind die via onze schoorsteen naar binnen komt. Nu begreep ik dat bovenstaande kap er voor zorgt dat de wind niet je schoorsteen inslaat. Zou super zijn want nu voel je het bij een bepaalde windstand echt waaien als je op de bank zit. Nu hebben we een zogenaamde trekkap met regenkap maar die is aan de zijkant open waardoor de wind vrij spel zou hebben. Doordat deze meer dicht is en door de rondingen zou de wind van richting veranderen waardoor deze niet meer in de schoorsteen kan slaan. Ik vraag me af of het echt helpt.
Is er misschien iemand met ervaring met zo'n kap? Plaatsen is geen probleem, dat kan Ik zelf want we hebben een plat dak met toegang.