Ex eist dat ik meer ga werken

18-10-2011 13:29 666 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben bijna vijf jaar gescheiden. Samen hebben we een kind en alles is gegaan via een advocaat en dus via de rechter. In het verleden al problemen met ex gehad mbt tot betalen van KA. Hij vindt dat hij teveel betaald en dus betaalde hij simpelweg niet en verlaagde eigendhandig het bedrag.Via het LBIO toch nog gekregen. Naar de rechter voor vermindering stapt hij niet omdat hij weet dat hij in het ongelijk gesteld wordt omdat er geen enkele reden is om te verlagen. Mijn advocaat die ik ingeschakeld had toen hij achterwege bleef bevestigde dit ook. Ook naar mijn ex toe n.a.l. van zijn inkomstengegevens etc die hij haar had toe gestuurd. Hij heeft die gegevens notabene uitzichzelf zonder dat mijn advocate daarom had gevraagd, naar haar toe gestuurd. Zo was hij ervan overtuigd dat hij teveel betaalde.

Uiteindelijk werd er weer gewoon betaald maar wel op een treiterende manier en gewoon dwars liggen als het gaat om ons kind mbt omgang etc. Hetzij minder, want intussen heeft hij een relatie gehad en even samengewoond. Het was in die periode rustig wat de KA en treiteren aangaat. Maar nu is het inmiddels uit en woont hij weer alleen en begint het weer.

Twee weken terug werd ik wederom door hem gebeld. Hij eiste van mij, dat ik voortaan ons kind kom brengen en halen als het zijn weekend is. Toen hij samenwoonde mocht ik ons kind niet eens brengen of halen omdat zijn huis verhuurt werd en hij bij zijn vriendin woonde. Hij doet dat niet meer dat halen en brengen, zegt hij en hij wilt dat ik voortaan 40 uur per week ga werken want volgens hem is ons kind nu oud genoeg (net 9 jaar) dat ik meer kan gaan werken. Ik werk al drie dagen?? Want hij kon het allemaal niet opbrengen. Ik vroeg hoe moet ik dat doen dan? Dat was mij probleem hoe ik de opvang regelde. Als ik maar meer ging werken zodat de KA naar beneden kan.

De KA van oktober is trouwens ook niet gestort. Meneer moest even zien hoe hij dat ging doen. Ik zou nog horen.

Wat moet ik hier nu mee? Kan dit allemaal zomaar? Kan hij zo blijven treiteren? Kan hij eisen dat ik meer ga ga werken? Wat nu?
quote:Beauke schreef op 18 oktober 2011 @ 16:20:

Lekker belangrijk, want heeft niks met de situatie van TO te maken.

Hallo! Er wordt over mij gezegd dat ik verbitterd ben, mag ik daar aub op reageren!

Sorry dames, dat ik een andere mening heb dan jullie.

We kunnen dit topic heel kort houden.

Ex van TO is een zak hooi en hij kan haar niets maken. Laat hem dus lekker treiteren, hij heeft geen poot om op te staan.

Meer valt hier niet over te zeggen, toch?
quote:Youk79 schreef op 18 oktober 2011 @ 13:55:

Volgens mij zou de KA wel omlaag kunnen als je ex bijvoorbeeld meer voor jullie kind gaat zorgen of specifieke kosten overneemt. Ik weet nog niet zeker of dat een slim idee is van jou uit bekeken (want je geef regie uit handen) maar als hij nu bijvoorbeeld direct een aantal kosten betaalt (kinderopvang, sportclub zoiets) heeft hij misschien meer het idee dat het geld ook idd bij het kind terecht komt. Zou dat schelen denk je?

Verder zou ik het met je advocaat bespreken.

En wat als hij dan weigert te betalen, een betalingsachterstand heeft, etc............van zo'n vent als de ex van to kun niet verwachten dat hij strikt is met betalen.........ervaring genoeg in mijn omgeving.

Als to regie verliest mbt betaling sport, bso etc dan heeft zij de lasten van aanmaningen, etc........lijkt mij niet een goed idee.

Daarnaast: wat een serieus sneu gezeik van die ex. Hij moet gewoon KA betalen, over en uit. Kan-ie hoog springen, kan-ie laag springen maar betalen moet hij. Had hij destijds anders maar condooms moeten gebruiken.

Sneue stakker is het
quote:Cameron10 schreef op 18 oktober 2011 @ 16:23:

Die man van jou heeft zn zaad in zijn ex gespoten. Daar betaalt hij voor. Het is geen donatieOk, dit zijn niet mijn maar jouw woorden. Wat maakt dit haar in jouw ogen?
@Ildiko: Weet jij de financiele situatie van de ex van jouw partner?

Ik vind je trouwens niet verbitterd overkomen hoor. Je hebt zeker wel een punt, maar jouw ex heeft deze afspraken willens en wetens gemaakt toen hij ging scheiden.

(Het punt dat het belangrijk is dat je als vrouw jezelf kan bedruipen)
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Als hij weigert te betalen kan TO het LBIO erop zetten. Wel pas na een betaalachterstand van 3 maanden. Maar zij zetten er een deurwaarder op en doen loonbeslag. Staat ex er ook niet zo goed op bij zijn werkgever.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:Turkooiss schreef op 18 oktober 2011 @ 16:06:

[...]

Oh sorry, helemaal overheen gelezen. Idd een zak hooi dan. Er zijn geen goede afspraken gemaakt omtrent de vakanties e.d. dan.Die zijn er wel. Die staan zelfs in het convenant. De helft van alle overige vakanties en minimaal twee weken in de zomervakantie, In eerste instantie zouden de weekenden ook duren van vrijdagavond tot zondagavond. Op verzoek van ex is dit laatste, de bezoektijden van de weekenden, terug gedraaid naar van zaterdagochtend tot zondagmiddag. Omdat het convenant verder in orde was voor beide, ook de KA hoogte cq berekening, en dit het laatste discussiepunt was die wat mij betreft niet de moeite waard was om over te discusieren/ruzie maken, ben ik met deze weekendregeling akkoord gegaan.
quote:ildiko schreef op 18 oktober 2011 @ 16:26:

[...]

Hallo! Er wordt over mij gezegd dat ik verbitterd ben, mag ik daar aub op reageren!

Nu ik je heb geloept, sluit ik me bij die mening aan.
quote:dertigmin schreef op 18 oktober 2011 @ 16:29:

@Ildiko: Weet jij de financiele situatie van de ex van jouw partner?

Ja, ik ken haar financiele situatie.

En dank je wel!
quote:ildiko schreef op 18 oktober 2011 @ 16:29:

[...]

Ok, dit zijn niet mijn maar jouw woorden. Wat maakt dit haar in jouw ogen?biologisch gezien maakt haar dit de ontvanger van het zaad
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:dertigmin schreef op 18 oktober 2011 @ 16:31:

Als hij weigert te betalen kan TO het LBIO erop zetten. Wel pas na een betaalachterstand van 3 maanden. Maar zij zetten er een deurwaarder op en doen loonbeslag. Staat ex er ook niet zo goed op bij zijn werkgever.

Dit klopt niet helemaal. Je kan na een maand achterstand al het lbio inschakelen.

Wanneer kunnen wij u helpen?

Het LBIO int uw alimentatie als uw betalingsplichtige ex-partner in gebreke blijft. Dat kunnen we alleen doen:

als de bijdrage door de rechter is vastgesteld

als er minimaal één maand achterstand is (u ontvangt niets of te weinig)

als de betalingsachterstand minimaal ¤ 10,- is

voor een achterstand die op het moment van uw verzoek niet ouder is dan 6 maanden (hieronder valt dus ook een rechterlijke uitspraak die binnen die 6 maanden is afgegeven en waarin een bijdrage met terugwerkende kracht is opgelegd)

als uw betalingsplichtige ex-partner op de hoogte is gesteld van het (bank)rekeningnummer waarop hij of zij de alimentatie over kan maken
Oh Yara72, wat jammer dat er zoveel een waardeoordeel over jou vellen en wat jammer dat je ex zo kindrachtig doet en nóg jammerder ( ) dat hij zo weinig interesse heeft in het zien van jullie zoon.

Wees trots op jezelf dat je alles zo goed doet als alleenstaande moeder en dat je goed rond kan komen met 3 dagen werk.

Het maakt in jouw geval niet uit hoeveel je werkt en dus verdient. Het is kinderalimentatie geen partneralimentatie. Het gaat om zíjn salaris/ draagkracht en de behoefde van het kind. Hij heeft meerdere keren zijn salarisstroken ingeleverd bij advocaten en steeds blijkt dat hij niet teveel betaalt.

Maak je dan niet druk over wat hij allemaal schreeuwt. En als hij inderdaad weer niet betaalt, weer het LBIO inschakelen.

Focus je niet op die negativiteit en ga vooral niet met hem in discussie, heeft geen zin. Hij probeert je juist uit de tent te lokken. Hij weet heus wel dat jouw draagkracht niet relevant is voor de KA.

Linkje

Schrale troost, je bent niet de enige...

Ergens in dit topic werd nog gesproken over een wetswijziging, o.a. min. 600 euro per jaar verplicht aan KA, maar dat is vooral om de berekeningen duidelijker te maken en om te zorgen dat je altijd íets aan KA kan eisen (600 p.j. dus). Want stel, vader zit bijv in de schuldsanering, dan wordt door de bewindvoerder de KA als eerste geschrapt. Jammer de bammer voor het kind, maar dat de schuld aan telfefoonmaatschappij o.i.d betaalt wordt is belangrijker...Hoe de moeder dit oplost, is háár probleem

En dát kan dus straks niet meer met die nieuwe wet. Dan wordt (een klein bedrag aan) KA net zo belangrijk als alle andere dingen.
"

Ik betaal inderdaad voor mijn kinderen en niet voor mijn ex.

Echter, het bedrag aan alimentatie is hoger dan het het bedrag dat we vroeger als gezin per maand vrij te besteden hadden.

Hoe verklaar je dat?

"

Ik herken dit en snap het ook niet.

"

Maar nu ga jij ervanuit dat de alimentatie vrij te besteden is, dat hoeft toch helemaal niet. Schoolgeld, sport, zwemles, etc. etc.

"

Deze uitgaven waren voor de scheiding er ook. Dus da's niet anders.

Het lijkt net of de betalende partner zelf niets meer mag overhouden.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
quote:een_man schreef op 18 oktober 2011 @ 17:21:

Deze uitgaven waren voor de scheiding er ook. Dus da's niet anders.

Na aftrek van schoolgeld ed hou je veel minder over dan vóór de scheiding omdat er nu twee huishoudens gevoerd worden van het bedrag waar vóór de scheiding één huishouden werd gevoerd.

Daarom lijkt het ook al snel dat je teveel betaalt.
quote:ildiko schreef op 18 oktober 2011 @ 17:34:

[...]

Na aftrek van schoolgeld ed hou je veel minder over dan vóór de scheiding omdat er nu twee huishoudens gevoerd worden van het bedrag waar vóór de scheiding één huishouden werd gevoerd.

Daarom lijkt het ook al snel dat je teveel betaalt.

Precies: 2 huishoudens, waarvan er één gelijk gehouden wordt op "oude" niveau. Het lijkt wel alsof het 2e nieuwe huishouden op het minimum moet.

Dat je moet betalen voor je kinderen vind ik logisch, maar de verdeelsleutel vind ik vreemd.

Overigens staat TO volledig in haar recht en heeft haar ex niets te eisen. Dat zijn nu eenmaal de huidige regeltjes.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
De omgang met het kind is nummer 1, de rest is minder belangrijk. Zolang je het red moet je daar geen energie in steken, kad de omgang negatief worden. Is het niet waard! Er zijn veel schrijnendere gevallen, voor hetzelfde geld zou hij niks hoeven betalen. Toch super dat hij zijn kind ziet!
quote:een_man schreef op 18 oktober 2011 @ 17:49:

Precies: 2 huishoudens, waarvan er één gelijk gehouden wordt op "oude" niveau. Het lijkt wel alsof het 2e nieuwe huishouden op het minimum moet.

Dat is alleen het geval wanneer de zorg ook voornamelijk bij huishouden 1 terechtkomt De verdeelsleutel is al een stuk eerlijker wanneer de zorg eerlijk verdeeld is...
Ook al zou jij een ton per jaar verdienen daar gaat de KA niet van omlaag, hij moet gewoon zijn deel betalen. Het jullie kind dus de kosten zijn voor jullie samen. Behalve als de rechter vindt dat hij te veel kosten heeft en te weinig inkomen. Het is dus niet afhankelijk van hoeveel jij werkt maar hoeveel hij heeft.

Ps. vertel hem dat maar niet, straks gaat hij nog een dag minder werken :-).
Mijn ervaring is dat KA alleen naar beneden gaat als het kind vaker bij vader verblijft.

In ons geval was het zo dat mijn vader de volledige voogdij eiste over mijn broertje, zodat hij niet hoefde te betalen. (mijn vader heeft nooit naar ons omgekeken, en ik was al 18 toen ze scheidden).

Ik zou zeker niet meer gaan werken of een poging daartoe doen. Als hij zo moeilijk doet over een financiele bijdrage aan de opvoeding van zijn bloedeigen kind, kon ie wat mij betreft de boom in.
Wat een lulhannes :S Ex=exit, dus die heeft niks te eisen!
quote:bontekoe schreef op 18 oktober 2011 @ 18:16:

Ps. vertel hem dat maar niet, straks gaat hij nog een dag minder werken :-).Als hij minder gaat werken, gaat de alimentatie niet omlaag, hoor! Hij moet gewoon hetzelfde bedrag blijven betalen.
quote:pinks schreef op 18 oktober 2011 @ 16:24:

Dit is nou exact wat ik bedoel met 'verbitterd'.

En met 'doneren' bedoelde ik allesomvattend. Ex krijgt alimentatie en daarnaast springen we nog bij waar nodig.

Ik weet dat je erg graag zo slecht mogelijk over me denkt omdat ik niet helemaal in jouw straatje denk, maar helaas, zo slecht ben ik niet.
quote:Beauke schreef op 18 oktober 2011 @ 16:31:

Nu ik je heb geloept, sluit ik me bij die mening aan. Ik heb jou ook even geloept en dat zegt genoeg!
Wat een onzin kramen sommigen er weer uit zeg!

To, trek je niks aan van al die moraalridders, je doet het prima. Je komt op voor de belangen van je kind en als dat ook over geld gaat wordt je al snel uitgemaakt voor van alles. Misschien afgunst ik weet het niet. Het feit dat je werkt is het belangrijkste en ook al zou je dat niet doen is de rechter nog altijd de enige die beslist.

Laat je ex maar praten als hij het ergens niet mee eens is weet hij vast waar hij zich kan melden.
quote:Cameron10 schreef op 18 oktober 2011 @ 16:13:

[...]

Nee, ze krijgen er wat bij: het besef dat mama nooit tijd voor ze had en ze dumpte bij de bso, dag in dag uit. Want mama had last van misplaatste trots, ze wilde geen KA ontvangen.Sorry voor de late reactie maar ben wezen sporten. Heb geen idee wie je bent maar wil je dit soort onzin over mijn zoon en mij laten. Met je dumpen en trots, [...]. Je hebt geen enkele notie. Heb helemaal niet gezegd dat ik geen KA wilde, ik kreeg het niet en heb me zonder bitterheid erbij neergelegd en heb een oplossing gezocht door fulltime te gaan werken en daar ben ik trots op. Overigens is de vader van mijn zoon al lang overleden en was hij voor zijn overlijden niet in staat om voor zichzelf te zorgen, laat staan een kind. Daarnaast heb ik mijn kind nooit gedumpt maar liefdevol gebracht en weer opgehaald. Zoals ik in een eerdere post aangaf is mijn zoon een hele leuke fijne volwassen vent geworden met al die opvang. [...].
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-10-2011 12:52
Reden: schelden
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven