regressie therapie

20-10-2011 06:59 12 berichten
Had afgelopen week een lezing over regressie therapie, Prachtige lezeing met een mooie visualisatie aan het einde.

Het klinkt erg logisch dat veel van je problemen, karaktertrekken, manier van omgaan met mensen, vaak uit ervaringen uit het verleden komen.

Toch lijkt het me eng om die ervaringen te herbeleven om ze te verwerken, aan de andere kant zou het een manier kunnen zijn om van vervelende gevoelens en gedachten af te komen.

Wie heeft ervaring met deze vorm van therapie en wil deze delen met mij?
Geen persoonlijke ervaring, maar het is wel een heel omstreden soort van therapie. Of het werkt kun je je heel erg afvragen, het is waarschijnlijk bijzonder suggestief, en daarnaast niet ongevaarlijk. Dit soort therapie wordt ook niet uitgevoerd door mensen die regulier opgeleid en geregistreerd zijn. Dit op zich kan al risico's met zich meebrengen. Herbeleven van negatieve ervaringen kan juist erg slecht zijn, dat is echt bewezen. Het is geen manier om er van af te komen, het kan het juist erger maken.

Niet doen zou ik dus zeggen.
Wat ik er over vindt:

Hypnotherapeuten maken gebruik van regressie als onderdeel van de hypnotherapie door de cliënt in hypnose terug te laten gaan naar ervaringen uit het verleden, dat is regressie, zoals je ook spontaan wel eens via een geur of een geluid terugkeert naar "vroeger". In hypnose is dit zo intens dat we de emoties als het ware opnieuw kunnen beleven. Door herbeleving van (onverwerkte) ervaringen die met een probleem van nu verbonden zijn, kan dit probleem worden opgelost.

Ik zie hier niet direct 'omstreden' of 'gevaarlijk' in eigenlijk... (stukje komt van wiki )
'Is regressietherapie gevaarlijk?'

In ondeskundige handen is elke therapie gevaarlijk. Helaas mag iedereen die een weekendcursusje hypnose heeft gevolgd, een bord met 'regressietherapeut' aan zijn gevel spijkeren. Effectieve regressietherapie vereist - hoe simpel het basisprincipe van deze therapie ook is - een deskundige begeleiding en een zorgvuldige afronding. Je zou de vraag kunnen vervangen door: 'zijn scheermesjes gevaarlijk?'. Ja, in handen van een kleuter wel. Maar miljoenen mannen gebruiken ze dagelijks om zich te scheren en het gebeurt (voor zover mij bekend) maar zelden dat ze daarbij ernstig letsel oplopen.
Om op een veilige manier met psychische problemen om te gaan, naar een BIG geregistreerd therapeut. Die baseert zich op zo goed mogelijk bewezen therapieen (en niet op wiki ) en heeft moeten aantonen veilig te kunnen handelen.
quote:Anna37 schreef op 20 oktober 2011 @ 08:36:

Om op een veilige manier met psychische problemen om te gaan, naar een BIG geregistreerd therapeut. Die baseert zich op zo goed mogelijk bewezen therapieen (en niet op wiki ) en heeft moeten aantonen veilig te kunnen handelen.

Maar doen BIG geregistreerde therapeuten dan niet aan regressie?

Ik heb het gevoel dat je de 'discussie' een bepaalde richting op wil sturen, eigenlijk..
Zou leuk zijn als deze discussie eens zuiver zou kunnen blijven. Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen.
De enige richting die ik in gedachte had is gebaseerd op de ervaring dat ik professioneel mensen met psychische klachten ken die na regressietherapie het gevoel hadden dat ze misschien sexueel misbruikt waren en meer problemen hadden na de regressietherapie dan ervoor. Daar wil ik dus voor waarschuwen.

'Regressie' wordt naar mijn weten niet gebruikt door BIG geregistreerden. Een bepaalde vorm van herbeleven in EMDR (zijn topics over hier) wordt wel toegpast, maar dan alleen na uitgebreid onderzoek en in een gecontroleerde omgeving. De term 'regressie' wordt dan niet gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn ex wel. Hij had er veel aan -naar eigen zeggen-, maar ik kreeg het idee dat er vooral werd aangegeven dat alles de schuld was van zijn ouders. :-) Terwijl hij toch een rustige stabiele vredige jeugd heeft gehad. Dus vond het een beetje zoeken naar excuses voor zijn gedrag. Maar hey, het is mijn ex, ik ben natuurlijk niet echt objectief in deze.

Daarnaast lijkt het me logisch dat je karakter (en problemen) uit je ervaringen in het verleden voortvloeien. Maar het gaat er om wat je er anno nu mee doet toch? Ik vond dat die therapie teveel teruggreep op het verleden, ex zat er dus ook al járen, want er kwam altijd wel weer iets uit het verleden naar boven waar hij een probleem dat hij nú had aan kon koppelen.
opnieuw doormaken van een traumatische ervaring wil

helemaal niet zeggen dat problematisch gedrag of problemen daardoor verdwijnen. het kan de boel zelfs verslechteren. ga daarom altijd naar een psycholoog (met diploma) en Big registratie. Of die aan regressie doen vraag ik me af
hoi flowernien, ja hier een ervaringsdeskundige..:-)

Ik heb vorig jaar 10 sessies gevolgd bij een geregistreerde Hypno-regressietherapeut. Voordat ik de stap zette heb ik veel boeken erover gelezen. En trouwens ook heel wat trajecten in de reguliere therapie gevolgd, waar ik ondanks bepaalde verworven inzichten toch nog niet afdoende van mijn problemen af was gekomen. Mijn voornaamste argument om het in de regressie te zoeken was dat ik vermoedde dat er 'diepere' onverwerkte gevoelens speelden waar ik niet achterkwam. Hetzij uit mijn vroegste jeugd, of eventueel nog eerder.

Over de sessies zelf: ja, het kan spannend zijn, of emotioneel. Dat kan in 'gewone' therapie ook. Eigenlijk is het of je een hele spannende film ziet alsof je het zelf beleeft. Je blijft er zelf bij, kan dus zelfs onder hypnose stoppen of blokkeren als je niet verder wilt. Maar ik ben er juist wel van overtuigd dat je pas dan iets kan verwerken als je het doormaakt om het te kunnen erkennen. Aan emoties (her-)beleven ga je echt niet dood. Ook al ervaar je het soms wel zo

Maar ik vond zelf wel belangrijk dat dat proces dan wel door een ervaren, goeie therapeut begeleid wordt in een omgeving waar je je in basis goed en veilig voelt. Even googlen op bv psychotherapeuten die aan regressie doen in je buurt dus. Of iemand anders die je betrouwbaar overkomt of waar je goeie verhalen over hoort.

Als je er behoefte aan hebt en je durft het aan en je hebt je goeie geld er voor over...waarom niet? 'Gevaarlijk' vind ik echt overtrokken hoor. Ik heb ooit eens 'bij het Riagg gelopen' met zo'n slechte autoritaire psychotherapeut dat ik er na een jaar meer verward en verkreukeld uitkwam dan toen ik er aan begon. Een therapeut zonder compassie en interesse, dát vind ik pas gevaarlijk. Of ze nou geregistreerd staan of niet.

En anders doe je een proefsessie. Je kan altijd zelf ophouden als je het bij nader inzien niet meer ziet zitten.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven