Geld & Recht alle pijlers

buren, bamboe en de beek onder ons huis...

20-10-2011 14:12 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben last van water onder de vloer. Niet een beetje vochtig, geen schattig plasje, nee, als het flink regent kun je vissen kweken onder het kruipluik. Zo'n 40 cm water stond er laatst, en als we het niet hadden gevonden was het huis onder gelopen. We hebben flink gezocht en laten zoeken naar de oorzaak, maar bij ons was niets kapot. Een tijdelijke noodoplossing in de vorm van een pomp deed het water wel verdwoijnen maar de stank niet, en bovendien blijft bij regenval de beek stromen.

Toch nog maar eens verder gezocht, nu een beetje verder van huis. De buren hielden bij hoog en bij laag vol dat zij nergens last van hadden, maar als we echt wilden mochten we bij hen ook wel even kijken. Toen we de tuinslang op hun regenpijp zetten (die ze delen met de buren daarnaast weer) werd het euvel duidelijk. Al snel stroomde de beek weer onder ons huis, en ook bij hen onder het kruipluik in de keuken ( waarvan ze eerst het bestaan niet kenden ?!) Zag je het water richting hun huis lopen.

Wat graafwerk bracht aan het licht dat hun regenbuis in de grond was afgeknapt, en het water door een gat in hun fundering zo weer onder het huis stroomt. Naar ons toe. Mijn man heeft een onderhoudsbedrijf, dus zij stelden voor dat hij "het klusje" zou maken. Maar al snel bleek er meer aan de hand te zijn, de buis naar de weg toe bleek ook verstopt. Deze loopt onder de grond van de andere buurman, een hamsterende kluizenaar die in 30 jaar nog nooit iets heeft weggegooid en dus 30 jaar aan vuil in een bamboebos heeft liggen in zijn achtertuin. Da's dus geen klusje meer, maar een project van een week.

Buurman A roept nu dat hij geen last heeft van het water, en dat buurman bamboe dat maar moet oplossen en betalen. Maar je snapt wel dat buurman B niet geneigd is zijn bamboebos te kappen om door 30 jaar vuil te gaan graven naar de kapotte leiding.

Voor zover als ik het zie loost mijn buurman zijn regenwater onder mijn huis, en heb ik. Daar schade van. Optrekkend vocht, schimmel, stank en mijn dochter krijgt ademhalingsproblemen. Als hij het water onder zijn huis wil laten lopen moet hij dat zelf weten, maar het hoort niet bij mij te komen. Hij is samen met buurman B verantwoordelijk voor hun gezamelijke regenpijp. Als deze stuk is door het bamboebos zal buurman B daasr wellicht iets mee moeten, maar ik hoef toch niet te accepteren dat mijn buurman zich nu overal aan onttrekt? De geknapte buis bevindt zich op de erfscheiding van A en B.

Iemand suggesties? Ik heb de rechtsbijstand ingeschakeld, die zeggen dat ik een aansprakelijkheidsstelling moet sturen. Dat wil ik best doen maar liever zou ik er onderling uitkomen. Sta ik in mijn gelijk als ik zeg dat de buurman in principe het water niet onder mijn huis mag laten komen?
Als het via de regenpijp onder jullie huis kan komen, lijkt me dat de regenpijp op de riolering moet worden aangesloten.
Ja, dat vind ik ook. De buurman vind dat hij dat niet hoeft te betalen, aangezien hij geen last heeft van het water. De aansluiting naar de riolering is dus geblokkeerd door de bamboe wortels, maar omdat ook de buis is geknapt bij de aansluiting naar vertikaal komt het water niet uit de bovenkant van hun regenpijp, maar onder de grond onder het huis. Buurman redeneerd dat de buis is geknapt door de bamboe, en hij geen last heeft, en dus niet aansprakelijk is, maar het is wel zijn water dat onder mijn huis komt. K vind dat hij met zijn buurman het probleem moet oplossen, en niet dat ik dat moet doen.
Ik denk dat het probleem bij buurman bamboe zit, maar dat lijkt me niet de makkelijkste man om mee te onderhandelen
Heb je buurman B al gesproken over de buis of ga je er vanuit dat hij niet wel meewerken omdat het een kluizenaarstype is?

Kun je niet voorstellen dat jullie het gezamenlijk als buren aanpakken? Jullie hebben geen schuld, maar wel de overlast en de kennis en het gereedschap in huis om het probleem op te lossen.

Kan je buurman B bijvoorbeeld vragen om zijn deel te doen door het terrein vrij te maken.
Jij dient 'n schadeclaim in bij jouw verzekering en zij verhalen dat dan op de buurman waar het probleem zit.
De rijdende rechter inschakelen?
Ik vind dat mijn buurman zich er te gemakkelijk vanaf maakt door het onderhandelen op mijn bordje te leggen. Hij heeft een beek onder zijn huis die naar mij stroomt. Dat hij dat vervolgens met de buren moet regelen zou mijn zaak niet moeten zijn.
Ga nog een keer het gesprek aan met buurman bamboe. Als hij niet wil meewerken zit er niets anders op dan andere stappen te ondernemen. Ik snap dat je er liever op een redelijke manier uit wil komen, maar als buurman bamboe dat niet wil houdt het op. Dan moet je kiezen voor je eigen gezondheid.
Ik weet het niet zeker Allis maar ik vraag me toch af of het relevant is van wiens dak het water komt. Er is een buis die stuk gaat bij buurman bamboe, en jouw kelder loopt onder. Is het dan echt aan buurman A, van wiens dak dat water toevallig komt, om het te laten maken?
Zou jij als bedrijf een week gratis werk gaan doen omdat de buren zich er zo gemakkelijk vanaf maken? We hebben al wat minder elegante maar goedkopere oplossingen voorgesteld maar ook daar wil hoj niet in mee gaan. We zouden boijvoorbeeld een nieuwe buis boven de grond kunnen laten lopen als noodvoorziening, zodat het water iig nietmeer onder het huis komt.

De buurman met het bos beaamd dat het vervelend is, en we mogen best graven maar hij doet niks en de bamboe moet blijven staan. Natuurlijk hebben we hem ook gesproken...
quote:allis schreef op 20 oktober 2011 @ 14:44:

Ik vind dat mijn buurman zich er te gemakkelijk vanaf maakt door het onderhandelen op mijn bordje te leggen. Hij heeft een beek onder zijn huis die naar mij stroomt. Dat hij dat vervolgens met de buren moet regelen zou mijn zaak niet moeten zijn.Het handigst is om die buurman aansprakelijk te stellen. Hij op zijn beurt kan dan weer de aansprakelijkheid leggen bij de bamboebuurman.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Bamboe buurman veroorzaakt het probleem. Goede zaak dus dat het opgelost moet worden via de verzekering (of rechtsbijstand zoals je zelf al schreef) Hij kan wel zeggen geen problemen te hebben dus niets te willen doen, maar dat ontslaat hem niet van zijn verantwoordelijkheid -volgens mij- om geen overlast voor buren te veroorzaken. En als ik het zo lees lijkt het me geen makkelijke man om mee in gesprek te gaan dus beter dat een andere partij -verzekeringsmaatschappij of rechtsbijstand- dit klusje voor jullie opknapt. Zit helaas niets anders op.
Nee ik zou het zeker niet zelf gaan repareren! Een van die buren moet t fixen, jullie in ieder geval niet.
De buis die stuk is ligt op de erfgrens. Hij is verderop verstopt. Als hij alleen verstopt was had de buurman de overlast, maar omdat hij ook kapot is hebben wij het.
Zoals tickel het zegt zie ik het ook voor me. Maar is dit juridich kloppend?
Wat een ellende In ieder geval gaat de redenering 'ik heb geen last dus ik ben niet aansprakelijk' natuurlijk niet op.

Stel je voor dat ik een lucifer achteloos weggooi en jouw huis afbrandt. Dan kan ik ook niet zeggen: hee ik heb er geen last van, niet mijn aansprakelijkheid!

Als ik jou was zou ik eens vragen of de buurman geen contact op wil nemen met zijn verzekeraar, wie weet vergoeden die dit gewoon. Of, dat kost jou meer werk maar is misschien wel sneller, vraag hem de gegevens van zijn verzekeringsmaatschappij en neem zelf contact met hen op.
Verzekering van buuran A vergoed het niet
quote:allis schreef op 20 oktober 2011 @ 14:55:

Verzekering van buuran A vergoed het nietDe opstal en de WA niet? En weet je ook waarom niet? Schuiven die het door naar buurman bamboe?
Ik zou ook de rechtsbijstand inschakelen. Wij hebben vorig jaar iets vergelijkbaars gehad, buurman heeft een serre aan zijn huis en de boel is(op een ontzettend amateuristische wijze) op onze hemelwaterafvoer aangesloten. Buis kapot, onze kelder onder water(en die van hem ook). Na wat gesteggel en idd informatie inwinnen bij de rechtsbijstand, ging buurman overstag en heeft de serrebouwer laten komen. Toen bleek dat er een stuk uit zijn fundering geboord moest worden om de boel open te leggen, de afvoerbuis die kapot was liep onder de fundering door naar onze afvoerbuis.

Hij heeft alles betaald.
Ja, die zeggen dat het door buurman B komt, en bovendien dat het onder de grond is en dus voor eigen rekening. Of hun WA vergoed weet ik niet.
quote:allis schreef op 20 oktober 2011 @ 14:51:

Zoals tickel het zegt zie ik het ook voor me. Maar is dit juridich kloppend?

Voor zover ik weet moet je de schade vehalen op degene waar het vandaan komt.

In dit geval van jouw buurman. Jouw buurman hoort het te verhalen op de bam-boeman. Anders bel je even je verzekering over het hoe en wat van verhalen? Zeg gewoon dat er water vanaf buurmans huis onder jouw huis loopt.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Hoort bij schade verhalen ook een reparatieverplichting?
quote:allis schreef op 20 oktober 2011 @ 14:48:

Zou jij als bedrijf een week gratis werk gaan doen omdat de buren zich er zo gemakkelijk vanaf maken? We hebben al wat minder elegante maar goedkopere oplossingen voorgesteld maar ook daar wil hoj niet in mee gaan. We zouden boijvoorbeeld een nieuwe buis boven de grond kunnen laten lopen als noodvoorziening, zodat het water iig nietmeer onder het huis komt.

De buurman met het bos beaamd dat het vervelend is, en we mogen best graven maar hij doet niks en de bamboe moet blijven staan. Natuurlijk hebben we hem ook gesproken...

Als het overleg niets heeft opgeleverd en je hebt zelf ook aangeboden mee te helpen met een oplossing om goede wil te tonen, dan zit er volgens mij niets anders op dan idd het advies van de rechtsbijstand te volgen.

Hoop wel voor je dat het dan redelijk snel opgelost kan worden en dat het geen juridische strijd gaat worden, waarbij buurman claimt dat hij niets kan doen want buurman B werkt niet mee etc. etc.
Ik ben er wel bang voor dat het een langslepend probleem wordt, zekerals de verzekeringen niet uitkeren en ze zelf moeten betalen. De regenpijp is erfscheiding, de blokkade eigen terrein. Ik hoef niet eens geld, ik wil gewoon dat het gemaakt wordt... De schimmel hebben we al opgeruimd toen we niet wisten waar het water vandaan komt. Maar het moet gewoon gemaakt, mijn dochtertje lijdt er onder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven