Geld & Recht alle pijlers

buren, bamboe en de beek onder ons huis...

20-10-2011 14:12 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben last van water onder de vloer. Niet een beetje vochtig, geen schattig plasje, nee, als het flink regent kun je vissen kweken onder het kruipluik. Zo'n 40 cm water stond er laatst, en als we het niet hadden gevonden was het huis onder gelopen. We hebben flink gezocht en laten zoeken naar de oorzaak, maar bij ons was niets kapot. Een tijdelijke noodoplossing in de vorm van een pomp deed het water wel verdwoijnen maar de stank niet, en bovendien blijft bij regenval de beek stromen.

Toch nog maar eens verder gezocht, nu een beetje verder van huis. De buren hielden bij hoog en bij laag vol dat zij nergens last van hadden, maar als we echt wilden mochten we bij hen ook wel even kijken. Toen we de tuinslang op hun regenpijp zetten (die ze delen met de buren daarnaast weer) werd het euvel duidelijk. Al snel stroomde de beek weer onder ons huis, en ook bij hen onder het kruipluik in de keuken ( waarvan ze eerst het bestaan niet kenden ?!) Zag je het water richting hun huis lopen.

Wat graafwerk bracht aan het licht dat hun regenbuis in de grond was afgeknapt, en het water door een gat in hun fundering zo weer onder het huis stroomt. Naar ons toe. Mijn man heeft een onderhoudsbedrijf, dus zij stelden voor dat hij "het klusje" zou maken. Maar al snel bleek er meer aan de hand te zijn, de buis naar de weg toe bleek ook verstopt. Deze loopt onder de grond van de andere buurman, een hamsterende kluizenaar die in 30 jaar nog nooit iets heeft weggegooid en dus 30 jaar aan vuil in een bamboebos heeft liggen in zijn achtertuin. Da's dus geen klusje meer, maar een project van een week.

Buurman A roept nu dat hij geen last heeft van het water, en dat buurman bamboe dat maar moet oplossen en betalen. Maar je snapt wel dat buurman B niet geneigd is zijn bamboebos te kappen om door 30 jaar vuil te gaan graven naar de kapotte leiding.

Voor zover als ik het zie loost mijn buurman zijn regenwater onder mijn huis, en heb ik. Daar schade van. Optrekkend vocht, schimmel, stank en mijn dochter krijgt ademhalingsproblemen. Als hij het water onder zijn huis wil laten lopen moet hij dat zelf weten, maar het hoort niet bij mij te komen. Hij is samen met buurman B verantwoordelijk voor hun gezamelijke regenpijp. Als deze stuk is door het bamboebos zal buurman B daasr wellicht iets mee moeten, maar ik hoef toch niet te accepteren dat mijn buurman zich nu overal aan onttrekt? De geknapte buis bevindt zich op de erfscheiding van A en B.

Iemand suggesties? Ik heb de rechtsbijstand ingeschakeld, die zeggen dat ik een aansprakelijkheidsstelling moet sturen. Dat wil ik best doen maar liever zou ik er onderling uitkomen. Sta ik in mijn gelijk als ik zeg dat de buurman in principe het water niet onder mijn huis mag laten komen?
Wij hebben dit jaar ook zoiets gehad.

Bij de verbouwing van ons huis bleken de rioleringen en hemelwaterafvoer kapot te zijn en alles liep bij ons de grond in en ook gedeeltelijk onder het huis.

Deel het riool met 2 buurhuizen, 1 buur heeft het geld niet om er iets aan te doen, de ander zei ik heb er geen last van en op mijn terrein wordt er niet gegraven.

Dus daar stonden we dan.

We waren bezig met een grote bouw en de planning dreigde hierdoor ernstig uit de hand te lopen.

Wij hebben toen voor ons huis en voor het huis van de buren die geen geld hebben een hele nieuwe riolering aan laten leggen naar een andere rioolput in de straat.

Kosten circa 2000 euro voor onze rekening.

Dikke dikke pech.

Maar we moesten verder met de bouw anders had dat veel meer geld gekost.

We hadden er misschien een zaak van kunnen maken, wij hebben ten slotte rechtsbijstand, maar hebben het niet gedaan.

Het ging ook om riolering van circa 80 jaar oud en die gaat echt een keer kapot.

Ik denk overigens niet dat je de bamboewortels de schuld kunt geven. Dan zou je je terrein alleen nog maar kunnen asfalteren als het om het behoud van het riool gaat.

Ik weet niet hoe oud alles is bij jullie, maar hou er rekening mee dat dat ook de oorzaak kan zijn, of verzakkingen in de grond.
To, is dit niet vergelijkbaar met een kettingbotsing? Ook al knal je tegen de achterste auto aan en schuift de rest door, je bent dan toch alleen aansprakelijk voor de schade aan de auto vóór je, en die weer op zijn beurt voor de schade aan de auto dáárvoor?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Bij ons zijn alle regenpijpen in orde. De pijp die stuk is bevind zich op de grens van de twee andere buurmannen. Wij wonen op de hoek, dan buurman A en daarnaast buurman B. Dus of het nou wel of niet bamboe is, of een verzakking etc, het blijft een zaak tussen hun. Alleen zit ik met de narigheid. Buurman wil het niet goedkoop laten maken en heeft geen geld om het duur te laten maken...
quote:allis schreef op 20 oktober 2011 @ 15:09:

Ik ben er wel bang voor dat het een langslepend probleem wordt, zekerals de verzekeringen niet uitkeren en ze zelf moeten betalen. De regenpijp is erfscheiding, de blokkade eigen terrein. Ik hoef niet eens geld, ik wil gewoon dat het gemaakt wordt... De schimmel hebben we al opgeruimd toen we niet wisten waar het water vandaan komt. Maar het moet gewoon gemaakt, mijn dochtertje lijdt er onder.Je kunt altijd nog de optie van de toujourssourire overwegen en zelf ervoor opdraaien. Misschien voelt het heel onrechtvaardig, maar het is waarschijnlijk wel de snelste oplossing.
quote:allis schreef op 20 oktober 2011 @ 15:16:

Bij ons zijn alle regenpijpen in orde. De pijp die stuk is bevind zich op de grens van de twee andere buurmannen. Wij wonen op de hoek, dan buurman A en daarnaast buurman B. Dus of het nou wel of niet bamboe is, of een verzakking etc, het blijft een zaak tussen hun. Alleen zit ik met de narigheid. Buurman wil het niet goedkoop laten maken en heeft geen geld om het duur te laten maken...Dat is wel te begrijpen maar er moet iets gebeuren waardoor de overlast weggaat. Jij kunt niet wonen in een huis met zoveel vocht onder de grond. Nu zit het nog onder de grond maar het kruipt uiteindelijk toch een keer omhoog en gaat dan in je muren zitten. En dan ben jij verder van huis. Zie dan de schimmel of andere ellende die vocht maar weer weg te krijgen.
Ik zeg verzekering bellen en vragen of je hun juridische afdeling kunt spreken.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ook wij hebben geen geld om eerst 4 containers vuil te verwijderen, en dan door een mat van 50 cm bamboowortels te graven, en dan de hele regenwaterafvoer te vervangen. De goejkopere oplossingen (nieuwe buis, niet ingraven) wordt niet geaccepteerd. Dit loopt echt in de duizenden.
Verzekering wil zeker meewerken, maar dan moeten we dus de buren aansprakelijk stellen. Ik had zo gehoopt de verhoudingen goed te kunnen houden en het onderling te regelen...
Eens met Louise1, bel eens met je verzekering (opstal misschien), zij weten het beste op welke manier dit opgelost moet worden. En anders terug naar de rechtsbijstand en via hen de buren aansprakelijk stellen, al wordt daar de (nu goede relatie) met de buren er misschien niet beter van. Deze situatie mag toch niet ten koste van jullie gezondheid gaan?
quote:allis schreef op 20 oktober 2011 @ 14:55:

Verzekering van buuran A vergoed het nietKun je jouw verzekering niet inzetten, en die het terug laten halen bij de verantwoordelijke?
Je kunt de verhouding met de buren wel goed willen houden maar zij doen er niets voor. Het moet allemaal van jou komen. Vraag ze eens wat ze zouden doen als jullie van huis zouden ruilen? Zouden ze het dan ook zelf betalen? Tuurlijk niet. Zij zitten prima en laten jou de dure rotklusjes opknappen.
Ja daar heb je ook gelijk in. Die brief gaat morgen de deur uit. Jammer dat het zo moet, dat je mensen tegenwoordig echt moet aanmanen om ze aan hun wettelijke verplichtingen te laten voldoen. Ze zeggen dat ze geen geld hebben, ik denk dan heel stom, dan verkoop je de bank, tv of auto maar. Of klinkt dat erg lullig?
quote:kusunum schreef op 20 oktober 2011 @ 15:27:

[...]

Kun je jouw verzekering niet inzetten, en die het terug laten halen bij de verantwoordelijke?Misschien voor de schade bij de TO, maar hoe kan TO dan de definitieve oplossing nl de reparatie/het onderhoud bij de buren laten afdwingen? Volgens mij kom je toch weer uit bij de optie van de rechtsbijstand.
quote:allis schreef op 20 oktober 2011 @ 15:23:

Verzekering wil zeker meewerken, maar dan moeten we dus de buren aansprakelijk stellen. Ik had zo gehoopt de verhoudingen goed te kunnen houden en het onderling te regelen...

Jij bent niet degene die het die kant op duwt, maar je directe buren zelf!

Ik zeg ook: gevalletje Rijdende Rechter! Ik verheug me al op de aflevering. Dan komen ze met zo'n rioolcamera, en stellen ze precies vast waar het probleem gelocaliseerd is. Hij wijst je de schuldige aan, en die moet het dan binnen x tijd repareren.

Ik vond het al erg netjes dat jullie aanboden dat je man mee kan helpen bij de reparatie. Pas een paar posts later last ik dat dat een kostenloos aanbod was, en dat vind ik persoonlijk al veel te netjes van jullie. Hallo, het is niet jullie probleem, maar dat van de buren. Jullie ondervinden er hinder van, jullie zouden nog een schadevergoeding daarvoor mogen krijgen/vragen van de buren!
Nee zo lief zijn we ook weer niet, mijn partner wilde het tegen gereduceerd tarief repareren. Maar blijkbaar dachten zij dat dat een tientje per uur zou zijn. Hallo, het is geen vakkenvullende puber?!
Het tijdelijk goedkoop repareren hebben we wel kosteloos aangeboden, pmdat dat iig ons uit de brand helpt. Maar dat wil de buurman ook niet omdat hij vind dat het de schuld van buurman B is. Bovendien weet hij dan niet waar het water dan terecht komt ( achter in zijn diepe tuin) en nu is hij er lekker vanaf...
Leuke buurman hoor. Je zegt dat je morgen een brief stuurt. Wat staat daar in dan? Heb je de verzekering of rechtsbijstand of Juridisch Loket al gebeld?
Ja ik heb de rechtsbijstandverzekering gebeld, en zij hebben een voorbeeldbrief voor aansprakelijk stellen gestuurd naar mij. Dit is de eerste stap, daarna kunnen ze meer doen, maar je moet mensen altijd officieel op de hoogte stellen, en de kans geven te repareren
Kun je niet in de tussentijd (ook i.v.m. gezondheid dochtertje) de regenpijp repareren/vervangen en het hemelwater afgekoppeld laten van het riool?

M.a.w. het hemelwater ergens anders naar toe laten lopen, in de tuin van jou of de buren (in het bamboebos b.v.)

Bij veel gemeentes krijg je daar zelfs subsidie voor. Als je de eigenaar van het huis bent tenminste........
Ooh ik zie nu pas dat jullie dat al aangeboden hadden.

Ik moet wel zeggen dat ik het zelfs gratis zou doen als ik er gezondheidsproblemen door kreeg. En ik zou ook zeker niet in de stank/schimmel willen zitten.
quote:allis schreef op 20 oktober 2011 @ 15:23:

Als laatste oplossing om de relatie zo goed mogelijk te houden zou je dit tegen de buren kunnen gaan zeggen: luister buren ik wil de verhoudingen goed houden, maar volgens mijn verzekeraar en rechtsbijstand zit het probleem bij jullie en ik wil het echt opgelost hebben. Dus kunnen we er nog een keer over praten of moeten we het juridisch gaan spelen?

En als je dan nee op rekest krijgt, die brief de deur uit doen.
Iedere huisbezitter in Nederland is verplicht zijn eigen hemelwater af te voeren. Wanneer zijn regenwater doorgesluisd wordt naar jullie kelder is hij in gebreke. Grofweg: jammer dan.

Google maar eens op wat trefwoorden naar de verordening op de website van je eigen gemeente.

http://kassa.vara.nl/vraa ... detail/afvoer-hemelwater/

http://www.infomil.nl/ond ... r/zorgplichten/zorgplicht
Je kan ook de gemeente benaderen. Zij zijn dan verplicht om de betreffende bewoners hierover aan te schrijven en ze een redelijke termijn te geven om het op te knappen. Doen ze het niet dan kan de gemeente het op kosten van de eigenaren laten herstellen.

Veel gemeentes houden hier niet van en hangen het ook niet aan de grote klok maar bij achterstallig onderhoud zijn ze het verplicht.
Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga vandaag een brief maken, nog eenmaal praten en dan eventueel overhandigen. Ik baal er behoorlijk vann als we ruim in het geld zaten had ik er geen probleem mee zelf te betalen maar we hebben het geld gewoon niet... Meh
Denkend aan dit topic ben ik een beetje aan het google-en gegaan. Bij de rijdende rechter zijn al vaker verstoppingen in een gemeenschappelijk riool voorbijgekomen...

Twee keer een kruipruimte vol water:

http://tvblik.nl/de-rijde ... waarheid-komt-boven-water

http://tvblik.nl/de-rijde ... /daar-zit-een-luchtje-aan

En boomwortels die door een rioolbuis groeien:

http://tvblik.nl/de-rijdende-rechter/van-de-pot-gerukt

En nog een paar mogelijk interessante links:

http://www.eerstehulpbijr ... -aansluitingen-op-1-riool

http://www.eerstehulpbijr ... eenschappelijke-riolering

Succes ermee, en laat je nog eens weten hoe het verderging?!

Groeten, tof

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven