aardappels uit de oven

23-10-2011 18:06 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Wij proberen gezonder te eten. Nu wil het geval dat vriend en ik niet houden van gekookte aardappelen en we eten daarom bij de groenten altijd gebakken aardappels.

Maar als ik die ga bakken moet er uiteraard ook olie in de pan.

Is er een manier om bijv. Krieltjes te bakken in de oven zonder olie, of worden ze dan droog?

En kan ik ze dan 'gewoon' in een ovenschaal leggen? Ik houd erg van lekker knapperig, dus hoop dat dit kan!

Iemand tips/ideeen hierover? Thanks!
Je moet ze wel even voorkoken, anders duurt het wel erg lang om ze gaar te krijgen. Of heel dun snijden, dat kan ook.

Wel wat olijfolie erover doen, is lekker én gezond. (en wat zeezout en rozemarijn eventueel).
Wat een snelle reactie! Maar als ik er toch olie bij moet doen, kan ik ze dus net zo goed gewoon in de pan bakken, het ging me juist om de olie.. :-)

De krieltjes die ik gebruik zijn de voorverpakte van de jumbo en die zijn al gekruid, dus kan ze niet voorkoken.. :-)
Gezonder eten betekent niet elke druppel vet uit je dieet schrappen hoor. Niks mis met een scheutje olie bij de aardappels, daar word je heus niet dik van. Zo lang ze maar niet in de olie drijven, kun je gewoon gebakken piepers eten.

Voorkoken is inderdaad wel een strak plan. En tenzij je wilt dat ze taai en droog worden, zou ik er (jawel) een beetje olie overheen gooien voordat je ze in de oven doet.
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
Het weglaten van gezonde vetten bij een maaltijd is dus niet gezonder.

Vetten zijn wel nodig om bepaalde vitamines enzo binnen te krijgen
En in een eetlepel olijfolie zitten toch al gauw 80-100 calorieen..
Ik was echt in de veronderstelling dat bakken zonder olie (zoals ik dat bij mijn vlees doe in de grill) gezonder was..
ik snij aardappels altijd in partjes en kook ze 10 minuten voor.

Dan even mengen met een eetlepel olie, geperste knoflook en wat kruiden.

Oven op 220 graden ongeveer. 20 minuten in de oven en halverwege even omdraaien.

Het is ook lekker om wat grof gesneden ui er bij te doen.
Door het weglaten van de vetten bij de maaltijd, krijg je op een gegeven moment tekorten aan belangrijke stoffen.
Je kan de aardappels ook nog poffen als je ze niet wilt bakken maar dat is ook hardstikke droog.

En hoe vaak eet je aardappels in de week dat je over dat beetje olie valt?

Je kan ook varieren met rijst en pasta.
Minder caloriën eten is niet per definitie gezonder.
Nou, dan probeer je het gewoon zonder toch? Ik persoonlijk vind het lekkerder mét en buiten dat is (extra vierge) olijfolie erg gezond vet. En aangezien je wél wat vet binnen moet krijgen dan het liefste gezond vet.
vet is een essentieel onderdeel van je dieet. Heel veel vetten schrappen is ook niet gezond voor je.

Als je een eetlepel olijfolie voor je aardappels gebruikt, kun je bijvoorbeeld andere vetten weglaten (chips, pindakaas, koekjes).

EN gewoon geen voorverpakte aardappelsschijfjes kopen, gewoon een zak piepers. Schillen en snijden. Stukken goedkoper ook.
quote:dolfje schreef op 23 oktober 2011 @ 18:14:

Je kan de aardappels ook nog poffen als je ze niet wilt bakken maar dat is ook hardstikke droog.

En hoe vaak eet je aardappels in de week dat je over dat beetje olie valt?

Je kan ook varieren met rijst en pasta.ja poffen is ook lekker, maar dan doe ik er weer kruidenboter bij
quote:Starshine schreef op 23 oktober 2011 @ 18:16:

[...]

ja poffen is ook lekker, maar dan doe ik er weer kruidenboter bij Ja of creme fraiche met bieslook
quote:_flower_ schreef op 23 oktober 2011 @ 18:14:

Minder caloriën eten is niet per definitie gezonder.Dat is een waarheid als een koe. Zonder caloriën ga je dood
Het is me duidelijk. Ik doe de krieltjes in een ovenschaal vermengd met olijfolie en kruiden.

Zal 20 minuten genoeg zijn op 220?
Ik kook aardappels nooit voor als ik ze in de oven doe. Minuut of 45 en ze zijn goed.
quote:Star schreef op 23 oktober 2011 @ 18:19:

Ik kook aardappels nooit voor als ik ze in de oven doe. Minuut of 45 en ze zijn goed.Maar hoe groot/klein snij je ze dan?
quote:mireille_1985 schreef op 23 oktober 2011 @ 18:18:

Het is me duidelijk. Ik doe de krieltjes in een ovenschaal vermengd met olijfolie en kruiden.

Zal 20 minuten genoeg zijn op 220?Ja denk het wel.
quote:Liv schreef op 23 oktober 2011 @ 18:23:

[...]

Maar hoe groot/klein snij je ze dan?

Ja dat ligt aan hoe groot de pieper in kwestie is natuurlijk

Een hele grote doe ik in vieren.
De actifry ?
quote:pilous1 schreef op 23 oktober 2011 @ 18:26:

De actifry ?Jaaaaaaaaaaaaaaa die heb ik sinds kort! Jammer wel dat ie de kaassouflés best verknald met dat gedraai van hem
quote:Star schreef op 23 oktober 2011 @ 18:26:

[...]

Ja dat ligt aan hoe groot de pieper in kwestie is natuurlijk

Een hele grote doe ik in vieren.Ja, centimeters wil ik natuurlijk Star!
quote:Liv schreef op 23 oktober 2011 @ 18:18:

[...]

Dat is een waarheid als een koe. Zonder caloriën ga je dood haha, juist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven